Tips & Tricks voor showklaar maken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Tips & Tricks voor showklaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 22:55

Afgelopen september is mijn nu 1,5-jarige Welsh Mountainhengst Biscuit (Freedom Peter Pan) voor het eerst naar de show geweest en, ehhh... We werden zeg maar vrij ernstig herkend als First-Timers, ondanks alle info die ik had gekregen van de fokker... T is ook niet zomaar iets, een pony showklaar maken als je zelf geen ervaring hebt :+

Het is de bedoeling dat hij in april meedoet aan de Premium, maar dan willen we natuurlijk wel iets beter voorbereid voor de dag komen... Ik ben sowieso al een tijdje bezig met hem op gewicht te krijgen, want dat was het grote euvel in september. Hij had ook iets te lang op een schraal land gestaan, hij zit nu al een stuk beter in zn vetjes :)

Waar ik vooral tegenaan loop is het volgende;
- baard! Volgens de fokker moest ik die wegbranden, heb ik ook (met hulp van stalgenootje) geprobeerd, maar t enige resultaat was zwarte, gekrulde uiteindjes en een geïrriteerde pony, hij vond die warmte onder zn kaken maar niks (we hebben natuurlijk wel heel goed opgelet dat t niet té warm werd!). Dus hoe doe ik dat???

- opstellen... Ik doe erg mn best om de juiste houding te vinden aan de hand van foto's ed, maar ik durf er nu niet zo goed mee te beginnen uit angst t verkeerd aan te leren, en dan wordt t natuurlijk moeilijk om t op de juiste manier aan te leren... Daarbij; hóe leer ik t eigenlijk t beste aan? Was in september al driftig bezig met plukjes gras (zag ik de andere deelnemers ook doen := ) maar poown vond t maar iets geks...

- toiletteren. Ik kom gelukkig een heel eind, schoon en netjes is niet extreem moeilijk... Maar extra tips zijn meer dan welkom! Kreeg van onze trailerbuurman op de show bijv al de tip (en hulp overigens) om zn babyhaar-gele staart met talkpoeder te bewerken waardoor ie witter was. Intussen heb ik (met bloedend hart) zn intussen langere staart al flink gesnoeid om t ergste geel eruit te krijgen.

- Netjes meedraven. We zijn er al flink mee bezig, en t gaat gelukkig al stukken beter. Maar sinds september heeft poown ontdekt dat hard draven en flink bokken veeeeel leuker is dan t sukkeldrafje wat hij daarvoor liet zien. T is natuurlijk vooral een kwestie van oefenen en nogmaals, t gaat al steeds beter, maar een slimmigheidje is natuurlijk altijd fijn, als dat überhaupt mogelijk is hoor :+

- attributen? Zag veel voorbrengers met een kort zweepje.. Is dat handig? Wat voor doel dient t nou eigenlijk? Lopen doet Biscuit wel, dus daar issie iig niet voor nodig :) Bovendien is ie totaaal niet onder de indruk van zwepen... Als je hem mag geloven is een zweep vooral nuttig om op te kauwen := Rammeldoosjes ed vindt ie eventjes spannend, maar zijn ook niet bijzonder interessant... Maar; wat mág ik echt niet vergeten in april? Brokjes? Zweep? Rammeldoosje? You name it!

- halster/hoofdstel? In april doet ie natuurlijk mee als 2-jarige... Ik heb in september al gemerkt dat ie in de ring compleet omslaat en zn kalme zelf nou niet bepaald meer is. Ineens is mn brave koekie een stoere hengst 8-) Gebruik ik bij de komende show een hoofdstel met bit? Is dat verplicht voor 2-jarige hengsten? Ben er niet zo'n fan van om een bit te gebruiken bij een 2-jarige... Maar voel er aan de andere kant ook niet veel voor om tegen de bakrand geplet te worden door een overenthousiaste pony :+ Ook dit valt natuurlijk onder een stukje training, maar ik denk dat ik t hyperactieve niet helemáál kan voorkomen. Dus is een bit dan verstandig of zijn jullie daar ook geen voorstander van?

Alle andere tips en handigheidjes zijn natuurlijk meer dan welkom!

En mocht je iemand weten die bereid is om, tegen vergoeding, een paar keer naar Castricum te komen voor ''lessen'' of heb je daar zelf zin in, hoor ik dat heel graag!

Bij voorbaat grote dank voor alle hulp :D T is nou niet dat we een complete flater zullen slaan, maar ik wil, natuurlijk, zo goed mogelijk voor de dag komen met mn grote vriend :) En ik weet dat april nog ver weg is, maar regeren is vooruitzien; heb alles t liefst op tijd voor elkaar zodat t allemaal geen last minute-werk hoeft te worden...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:57

Met de baard zou ik wachten tot hij begint te verharen. Nu zit er zoveel haar dat het niet goed lukt. Hoofd verhaard vaak toch als eerste. Gebruik een kaars ipv een aansteker, beter voor je eigen handen. Te heet wordt het niet als je de kaars blijft bewegen.

Opstellen: de pony moet vierkant staan, gewicht netjes verdeeld over 4 benen. Achterbeen mag ietsje gestrekt (bij Engelse jury dan, weet niet hoe het NWPCS dat doet). Probeer de hals wat naar voren te krijgen om wat lengte te krijgen.
Hoe je het aanleerd? De ene pony leert sneller dan de andere. Heb vooral veel geduld en oefen met zo'n jonkie niet te lang achter elkaar. Laat hem eerst even rennen om zijn energie weg te krijgen. Hij moet leren wachten, oefen dat door tijdens het lopen af en toe even stil te staan. Bouw dit steeds langer uit.
Als je pony niet netjes staat, corrigeer dan altijd naar voren. Duw de pony niet naar achteren om hem veirkant te krijgen. Door naar achter te gaan druk je de pony in elkaar.
Reageert hij niet op gras? Probeer dan een aansteker, plastic zakje, clicker, wat hij ook maar interessant vindt.

Witte staart kan je wassen met Reckitt Blue (oud middel voor in de witte was). Ossegal zeep werkt ook.
Witte beentjes kun je met krijt wit krijgen vlak voor de show.
Donkere stukken op het hoofd (ogen, snuit), klein beetje babyolie erop. Olie ook in de manen, dan zijn ze minder springerig.

Atributen weet ik niet veel van, omdat je bij de Engelsen alleen een zweepje mag hebben. Is gewoon om de pony wakker te houden, al gebruik ik ze zelf nooit.

Een bit mag bij 2 jarigen. Neem een niet te dik bitje, bv een rubberen. Als ze sterk zijn, doe ik er een bitje in. Het is maar voor een keertje, daar gaan ze niet dood van, maar zorgt wel dat jij iets meer te vertellen hebt. Oefen wel even van te voren, zodat hij snapt wat een bitje is.

Meedraven: let goed op zijn normale tempo. Laat hem op eigen benen lopen in een tempo dat bij hem past. Is hij te fris, laat hem aan de longe of los even zijn benen strekken.
Als je mee rent, zorg dat je in de pas mee rent. Dat maakt het voor je zelf makkelijker en omdat je dan bezig bent met het tempo, gaat je pony naar mijn mening ook op jou letten.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:55

aansteker toch echt makkelijker dan een kaars. Als de kaars steeds uitwaait moet je hem steeds weer aansteken en elke keer warm kaarsvet over je handen is ook minder. Pony moet open opgesteld staan voor de jury en niet 4kant. En hoe je hem opstelt is afhankelijk van zijn bouw. Een beknopte pony mag je langer opstellen en hem beetje uitelkaar trekken. Een lange pony (te lange) kun je beter wat vierkanter opstellen zodat hij korter lijkt en die kun je dus ook goed neerzetten door hem achteruit te laten stappen.
En de grootste tip: ga eens kijken bij een ander of op een show cq keuring en laat je niet zomaar van alles voorpraten door mensen die denken dat ze het helemaal weten maar niks presteren.

Rivendell

Re: Tips & Tricks voor showklaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:07

Kaars werkt prima hoor Patrick, meeste kaarsen lekken niet in een paar minuten. En vierkant moet wel degelijk. Vierkant betekent niet dat ze als een blok moeten staan, maar dat ze hun gewicht gelijk verdelen over alle 4 de benen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 00:11

Ha! Zomaar ineens 2 reacties! :D

Ossegalzeep hebben we wel liggen hier :) Baard branden was ik nu ook nog niet van plan, tegen april is dat al lang en breed weer aangegroeid :P

Ik heb hier even een foto van hem, misschien wat handiger voor informatie mbt het opstellen...
Afbeelding

Dat hij niet helemaal 4kant moet begreep ik al... Alle andere paardjes zonken onmiddellijk zo netjes in een keurige houding waarbij (althans, die indruk had ik maar misschien zit ik er dus faliekant naast) ze t gewicht echt heel sterk op de voorhand leken te hebben en de achterbenen een tikkie naar achteren gestrekt.
Gras ed boeit m maar heel eventjes, rammeltjes en plastic zakjes nog veeel korter. Is het een idee om iets te gebruiken om te conditioneren? En wat kan ik dan gebruiken wat ook is toegestaan? Brokjes ed zijn misschien niet zo heel handig, daar hebben we intussen een heel ritueel bij ontwikkeld, hoewel ik natuurlijk altijd kan proberen aan te leren dat brokje + stemcommando = iets heeeel anders dan gewoon een brokje..

Het steeds even stilzetten ben ik inderdaad al flink mee bezig, ik moet zeggen dat het steeds een beetje beter gaat. Hij kan tegenwoordig wel al 30 hele seconden geduldig wachten :+

Van tevoren lekker laten rennen zou ik met alle liefde doen, maar Bis heeft daar andere gedachten over en gaat alleen een beetje scharrelen. Laat ik m sowieso altijd eerst even doen overigens, eerst wat ''voor zichzelf doen'' en dan pas gaan we aan het ''werk''.

Ik ben sowieso in april wezen kijken en heb toen een beetje meegelopen met de fokker van Bis en haar dochter, zij hadden Parc Avenue mee. Het ''opmaken'' gaat wel redelijk, dat moet wel lukken... Maar die ossegalzeep ga ik zeker weten proberen als t weer weer opknapt van t voorjaar!

Iig alvast thnx voor de informatie!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:18

Amyz, ik vind zijn lijf mooi, maar zijn hals mag nog wel wat ontwikkelen. Hij is nog wat jong om te longeren, al zou hem dat wel wat helpen in de bespiering. Misschien kan je met hem fietsen?
Zoals hij op de foto staat, staat hij aardig netjes. Zijn ene achterbeentje zou nog iets naar voren mogen, dan staat hij gelijker. Hals mag nog iets naar voren gestrekt. En met 30 seconden stilstaan kom je al een heel eind hoor. Zie menig "top correct klaargemaakte" hengst op de HK alleen op de achterbenen staan of heen en weer draaien.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 00:27

De foto is van iets meer dan een maand geleden, er zit intussen al meer spek op en die hals komt gelukkig al :) Maar mag inderdaad nog wel wat meer..

Ik wil inderdaad met hem gaan proberen te fietsen (Robin deed dat ook met Parc vorig jaar) maar t is wat lastig.. Ik zit met een knieblessure en kan alleen fietsen (zeker de 20 min naar stal) als er absoluut geen zuchtje wind staat. Lastig in NL :+ Daarbij ben ik vreselijk mietje, als de dood dat ie gekke dingen gaat doen ook al is ie heel erg makkelijk.. Maar ik ben iig van plan om het te proberen :D

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:37

In de Westernwereld 'kleuren' ze de vacht altijd extra op. Nou zou ik dat bij de jouwe niet snel doen, maar je kan bijvoorbeeld het wit extra opwitten met babypoeder, krijt of een spuitbusje haarverf (na de tijd wel weer goed uitspoelen).
Babyolie om het neusje en ogen voor een extra touch

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 10:50

Ik heb inderdaad een krijtblok, babyolie, make-up enz :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:20

Voor de benen gebruik ik naast kalk ook die pasta. s avonds erop, smorgens wat wegborstelen en dan net ervoor poeder erop (hoewel dat meestal niet nodig is). Ik was met van die blauwe shampoo (als 2de of 3de keer), babyolie (beetje) voor vacht/manen, eventueel wat om de ogen donkerder te maken of iets meer op te lichten. hoefjes laat ik liever natuurlijk. antiklit voor de staarten. en er is vast nog meer wat ik vergeet.
qua opstellen dat varieert van pony tot pony vind ik zelf.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:13

ik zou zijn hoofd en front nu al scheren, oortjes kaal dan hoef je daar niet meer aan te werken, en is zijn haar op die plekken net even iets korter en komt dat mooier uit.

ik zou niet met hem gaan fietsen, daardoor (heb je kans) dat ze op de voorhand gaan duiken in de draf , en dat is niet de bedoeling! en je ziet er erg vaak op de keuringen

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:20

Cunera: als je fietst met een hulp teugel of zo? Werkt dat beter? Waarom ga ze meer duiken dan?

Danny_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:42

Hallo allen,
draai al meer dan 30j mee op alle internationale welsh shows en heb toch denk ik al heel wat succes gehad.Ik ga mee met Berry om je pony's zoveel mogelijk aan de hand te trainen en ik deed net hetzelfde op de openbare (verharde) weg.
Ik heb nooit mijn pony's aan de fiets gehad, heb dit ooit met een hond gehad en hij zag een kat met gevolg ik over de fiets heen en vol blauwe plekken.
Neem je pony's zoveel mogelijk in de hand op de openbare weg waar ze vanalles tegenkomen en veel ervaring opdoen en qua klaarmaken zorg ervoor dat je pony ook geen make up queen is.
Mvg,
Danny
P.S: Bij vragen op een keuring mag je mij altijd om advies vragen ook al heb ik de wijsheid niet in pacht.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:45

ja innderdaad danny, ze moeten het in de ring ook aan de hand doen dus waarom anders trainen, showen aan de hand moeten ze leren gelukig woon ik zelf aan een 1 richtingsweg dus ik train altijd bij ons op de weg

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:01

Maar dat fietsen geeft ze een goede conditie. Ik kan niet zo lang rennen vanwege mijn knie, maar op de fiets gaat het wel. Ik heb bv geen bak, dus longeren wordt lastig. Vind een fiets dan een goed idee.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:22

weet niet hoe lang je wilt rond rennen op een keuring, maar daar heeft je pony niet zoveel conditie voor nodig. De Zoetemelk methode is er wel een om je pony in balans te laten lopen. In een rustig tempo bereik je meer dan hem over tempo te laten lopen. Naast de fiets kun je hem langere tijd laten draven om dat te realiseren zonder dat je zelf met je tong op de schoenen eindigt. Naast de fiets trainen brengt altijd een risico met zich mee. Neem een oude oma fiets met terugtrap rem. Remt goed en je kunt er makkelijk af komen.
Laatst bijgewerkt door patrick76 op 16-12-10 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:24

ja als ja dan de mindere dingen ervan niet erg vind dan kan aan de fiets ook

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:28

persoonlijk train ik ook liever aan de longe of gewoon aan de hand hoor

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:38

Ik vind de fiets doodeng. Mijn ene kan, als ze dan al schrikt, eens alle kanten uitspringen, zit je dan lekker op je fiets. Ik train ook gewoon aan de hand. Gaat prima zo. En ik heb ook geen uithouding. Laat ze wel met gemak een uur stappen aan de hand. voor de keuring trainen, is geen training voor een marathon of een springer ;).

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 17:54

Ik wandel doorgaans wel heel veel met m, hij schrikt ook serieus van praktisch niks meer :+
Hij is in oktober geschoren, maar heb zn benen en zn hoofd gewoon in t haar gelaten. Overdag buiten, met die kouwe wind vind ik t ook zo wat om nu al oren uit te knippen ed, dat haar zit er niet voor niks in in de winter... Vorig jaar had ik t haar van zn benen er ook vrij makkelijk af, alleen zn hoofd wordt wat lastiger maar daar vind ik wel wat op :)

Wbt het opstellen; wat is voor hem dan een goede houding? Persoonlijk (maar wie ben ik :P ) vind ik zn lijf een mooie lengte hebben, zeker niet te kort. Hals lijkt op de foto wat korter (hij staat nét een tikkie schuin van de camera af) dan hij in werkelijkheid is, al heeftie geen extreem lange hals hoor..

Die pasta is een goeie! Scheelt weer een hoop boenen 's ochtends... :D

Hardstikke bedankt dat jullie zo met me meedenken! Echt super!

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:16

cuneracobs schreef:

en die zijn???

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:19

ik zou ook niet graag met onze jaarling fietsen als die het in der koppie krijgt vlieg ik er wel achter aan maar meer tips zijn ook welkom voor mij die jaarling moest iets meer in sportconditie (meer achterhand bespiering)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:33

Ik zou hem wassen met zilvershampoo, voor ons schimmeltje gebruik ik die van het kruidvat van 1,99.

Danny_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:17

Hallo allen,
als ik dit allemaal lees zal ik even van achter mijn geraniums komen na 30 jaar??? en wat hier al meermaals gezegd is door enkele vooraanstaande fokkers en showlui, voeren en showen leer je niet zomaar, daar gaan jaren over heen.(Fam.Wormgoor, Zoet, Hoeke,en al de rest is gewoon doorgegeven van vader op zoon en dit is bij mij net hetzelfde geweest, mijn oom was de strengste leermeester die ik ooit gehad heb maar een vakman pur sang.
Als ik het verhaal hoor van een vooraanstaand B fokker(60+) die in zijn jonge?? jaren ook stage liep op een engelse fokkerij en één uur met een pony moest rondstappen en dat de eigenaresse inderdaad kwam over de haag kijken of hij dit inderdaad wel deed, dan vraag ik mij af of men dan nu wel streng genoeg is ! (volgens vorige of andere topic)
By the way als je op zoek bent voor een goeie sectie C hengst kan ik jullie misschien meedelen dat ik voor volgend jaar Donys Importance (RW champion) op stal heb staan.

Mvg,
Danny

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 02:10

yorick schreef:
cuneracobs schreef:

en die zijn???

lezen? +:)+ :D

bij aan de fiets trainen heb je heel snel dat ze op de voorhand duiken, of druk aanwennen aan hun hoofd en daardoor sterk worden en stukje " op eigen benen lopen " ????is toch erg belangrijk dat dat voor mekaar is als je gaat showen, en nogmaals ze moeten het in de ring ook aan de hand doen en niet naast de fiets