Welsh Cob als bestgaande rijpony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SunNDLM

Welsh Cob als bestgaande rijpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 12:06

Hallo allemaal! :D

Ik rij met mijn Welsh Cob dressuur wedstrijden en krijg ongelooflijk veel positieve reacties dat ze het een echt dressuurpaardje vinden en dat ze het goed vinden van mij dat ik eens met iets anders dan zo'n friemelpony'tje een proefje rij (sorry als ik iemand beledig :o )
Nu heb ik bij de keuring met mijn pony mee gedaan aan bestgaande rijpony en werd 5e geplaats na alle NWR's die mee deden.. De nummer 4 mag niet naar Kootwijk maar ik als nummer 5 wel en de jury geeft dat als reden 'we willen ook graag dat de Cobs vertegenwoordigd worden' maar ze zeggen er wel bij 'Je hebt geen wedstrijdpony en dus zal je nooit voorop worden gezet'.
Wat heeft het dan voor nut voor mij om naar Kootijk te gaan, wat voor mij 4 uur rijden is met de trailer, en daar achterop worden geplaats terwijl mijn pony super kan lopen en soms beter dan NWR welshjes die rondlopen. Toch word ik daar achter geplaats met als enige argument de bouw. Het gaat toch om d'r bewegingen?
Wat vinden jullie daar nou van?
Ik vond dat ze Cobs en NWR dan maar weer moeten gan splitsen op de keuring want zo stimuleren ze niet echt het gebruik van Welsh Cobs terwijl het stamboek dat volgens mij juist wilt.. ;)

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:10

tja ze kijken uiteindelijk toch ook naar de bouw. Ik heb L2 dressuur gereden met de welsh cob van dion1anouk ook het bestgaand en mocht vorig jaar naar Kootwijk waar ik toch 1ste geplaatst werd. Ik kreeg ook als commentaar altijd dat ze te smal was. ( doordat ik ze natuurlijk dressuurmatig trainde)

En wees blij dat ze eindelijks eens wat meer cobs door laten gaan!

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 12:17

Ik rij nu ook L2 en dat gaat super,
Mijn cob heeft alleen ook de bouw van een cob, lekker rond en stevig.
Tja- stomme jurysport :P

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:08

Tja de Welsh Cob wordt al jaren onderbelicht. Denk maar eens aan de hengstenkeuring. De kampioen van alle klasses is eigenlijk nooit een Cob. Jammer dat wel.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:12

Beide welsh cobs :D
Zijn (helaas) niet van mij hoor.

Ik had ook een welsh cob, maar die kon, en wilde, niet dressuren haha.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 13:26

Dat bedoel ik nou,
super dressuurbeestjes die Cobs. :D

dion1anouk

Re: Welsh Cob als bestgaande rijpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:05

Gewoon gaan!!!!!!! Mag ik weten hoe oud jij zelf bent??? Ik had vorig jaar onze Cob in geschreven bij amazone ouder dan 19 jaar!! Weet niet of jij je Cob tussen de paarden start of nog bij de pony's? Die van ons liep bij de paarden in het L2 dus vandaar dat dat meisje(die was toen 17) die hem reed ook na veel heen en weer gebel mee mocht rijden in de klasse 19jaar en ouder. Als je inderdaad tussen de NWR word gezet dan plaatsen ze je vanachter. Er is hier al veel over gepraat dat Cob's in het algemeen apart geplaats zouden moeten worden!! Maarja dat beslissen wij niet hè. Moet wel zeggen in de rubriek waar onze Cob vorig jaar Kampioen werd liep ook een NWR mee!! En die stond daar toen laatst. Dus het kan wel. Ik zou als ik jouw was GEWOON GAAN!!!!!

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 18:02

Idd, we gaan ook gewoon! :D We maken er een leuk weekendje van want hebben ook een huisje gehuurd. Ik ben 17 jaar en start tussen de pony's dus rij ook bij amazone onder de 19 jaar. ;)
Vroeger was er een andere rubriek voor Cobs onder het zadel, ik snap niet dat ze dat hebben afgeschaft :P

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:16

omdat er te weinig cobs onder het zadel zijn is toen tegen ons gezegd... maarja ze zouden de C en D ook wat kunnen promoten vind ik

in elk geval heel plezier in Kootwijk misschien zie ik je nog wel ;)

Maartje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:20

het is idd erg jammer dat ze niet net als in engeland en belgië de c's en d's samen doen apart van de nwr's want deze zijn ook echt niet te vergelijken.

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:57

SunNDLM schreef:
Idd, we gaan ook gewoon! :D We maken er een leuk weekendje van want hebben ook een huisje gehuurd. Ik ben 17 jaar en start tussen de pony's dus rij ook bij amazone onder de 19 jaar. ;)
Vroeger was er een andere rubriek voor Cobs onder het zadel, ik snap niet dat ze dat hebben afgeschaft :P

Succes!!!!!! +:)+ +:)+

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:59

Maartje78 schreef:
het is idd erg jammer dat ze niet net als in engeland en belgië de c's en d's samen doen apart van de nwr's want deze zijn ook echt niet te vergelijken.

En moet jij ook naar Kootwijk!!! Anders Succes +:)+

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:22

Heike schreef:
Tja de Welsh Cob wordt al jaren onderbelicht. Denk maar eens aan de hengstenkeuring. De kampioen van alle klasses is eigenlijk nooit een Cob. Jammer dat wel.

Denk dat dit toch wel degelijk ook met kwaliteit te maken heeft.
Op de regionale keuring in Houten was de reserve dagkampioene een Welsh Cob.

Wat betreft bestgaande rijpony, ik heb je helaas niet zien rijden. Maar als je je pony lekker aan het lopen hebt zou ik zeker gaan.
Cobs onder het zadel mogen best wat meer gepromoot worden. :j

X_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:28

Een Welsh Cob is onwijs leuk! <3
Ik heb er ook een waar ik nu L1 mee rijd! *D

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:33

Ik vind het gewoon zonde dat ze de Cob's en nwr's niet apart beoordelen!
Ik denk dat als ze dat gaan doen dat er vanzelf véél meer mensen met cob's zullen gaan inschrijven!! (en voor bestgaande horen ze eigenlijk alleen naar bestgaand te kijken en niet best uitziende sportpony te kiezen....)

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 05:47

aan de hand heeft het denk ik gewoon met kwaliteit te maken dat ze niet snel dag kampioen worden de cobs die al op de keuring komen zijn niet altijd van dat zelfde niveau als de atjes Bijv. ( meeste cobs die komen lopen toch ook in de sport ofzo) en op de hengstenkeuring ook hoeveel cob lopen daar dan die dag kampioenschap verdienen??

ik dacht dat ze in kootwijk voorheen toch wel apart werden geplaast?

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:44

vorig jaar werden de cobs niet apart geplaatst er liep in mijn rubriek amazone 19 jaar en ouder een NWR mee

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:15

klopt jaar ervoor ( dus 2 jaar terug) liep Newydd Bethan mee samen met een NWR die werden allebij 1

Sanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:25

ik had ook een welsh cob(nja eigelijk kruising welshcob-arabier --> dats een welsh NWR dan toch?)
maar ik heb haar weg gedaan omdat ik verder wilde in dressuur, en zij dat totaal niet kon := nja, ze was meer een spring paard, die ervan hield om in de bossen te crossen..
ze is nu van mijn buren en die hebben haar nu in de B2 springen :))

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:04

Berry liep deze niet bij bestagaande fok merrie?

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:49

moet je geplaatst worden voor kootwijk of kan je je ook inschrijven?

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:04

willemieke je moet geplaats worden voor kootwijk via de regionale keuringen

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:31

Citaat:
omdat er te weinig cobs onder het zadel zijn is toen tegen ons gezegd

Tja ze maken het ook niet erg intressant voor mensen met een Cob. Toch een beetje ondergeschoven kind.

Citaat:

Ja reserve kampioen. Maar geen kampioen. Wanneer is een Cob kampioen geworden op de hengstenkeuring. Soms stonden de mensen op de banken voor een Cob. Maar bijna altijd stond die als reserve kampioen. Of lager

Er zijn zoveel mensen die Cobs rijden. Maar die zie je helaas nooit. Voor mij is het vaak te ver weg of op een onmogelijk tijdstip.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:17

Heike schreef:
Citaat:
omdat er te weinig cobs onder het zadel zijn is toen tegen ons gezegd

Tja ze maken het ook niet erg intressant voor mensen met een Cob. Toch een beetje ondergeschoven kind.

Citaat:

Ja reserve kampioen. Maar geen kampioen. Wanneer is een Cob kampioen geworden op de hengstenkeuring. Soms stonden de mensen op de banken voor een Cob. Maar bijna altijd stond die als reserve kampioen. Of lager

Er zijn zoveel mensen die Cobs rijden. Maar die zie je helaas nooit. Voor mij is het vaak te ver weg of op een onmogelijk tijdstip.

ik denk dat het een heel logishe gevolg is van de welsh cob fokkerij in nederland, er zijn maar weinig cobs in nederland die zich bijv. kunnen meten met de cobs in engeland, het niveau is hier over het algemeen gewoon te laag ten opzichte van bijv. de sectie A die toch over het algemeen zich goed kunnen meten met de atjes in wales, en op de hengstenkeuring is dat helemaal duidelijk vind ik waneer is voor het laatst een hengst goed gekeurd die in wales ook grote shows kan winnnen??

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 11:18

Beste mensen,

Ik ben het eens met de commentaren van iedereen dat de NWR's niet samen met de Cobs (en daar bedoel ik de sectie C én D mee) in de ring beoordeeld zouden moeten worden onder het zadel. De gangen van een Cob zijn helemaal niet vergelijkbaar met die van een NWR en dat is ook goed, want dat staat ook zo in de rasbeschrijving. Het is dus appels en peren vergelijken.

Ik zou wel graag zien dat de denktank C en D dus met een voorstel kwam, die willen tenslotte het zgn. 'ondergeschoven' kindje meer profileren, geef dit als Cob gebruiker/fokker dan ook door aan de denktank! Niet iedereen zit op Bokt.nl dus misschien verstandig om daar jullie klacht neer te leggen i.p.v. op bokt de discussie te starten.

Daarnaast wil ik toch nog even kwijt dat er op keuringen en shows ondanks de Britse juryleden ERG WEINIG inschrijvingen van Cobs zijn, dus mensen doe eens wat fanatieker, wij als A en B fokkers moeten ook altijd enorme afstanden rijden om naar een keuring of show te gaan, het is voor mijn pony's ook ver naar Kootwijk en ik heb het er voor over, want het is toch een eer om een uitnodiging te krijgen, dan ben je het beste dat zich dat jaar op de keuring heeft laten zien. Mag je niet jammer, maar dan heb je toch een gezellige dag achter de rug.

Ik ben dit jaar in Houten geweest en als je dan ziet dat er voor zó weinig pony's een Brits jurylid speciaal overkomt, jammer, wat een kansen gemist!

Dus mensen.... niet zeuren, aan je vertegenwoordigers je vragen en wensen doorgeven en vaker naar shows en keuringen, dan kunnen ook niet Cobfokkers weer eens genieten van het 'gedender' in de Cobring.

Nog een laatste opmerking, ook tijdens de H.K. van de laatste jaren zijn het steeds dezelfde mensen die hun hengsten laten zien, waar blijven al die andere eigenaren????