Gedragskenmerken ed van Welsh Cob

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

Gedragskenmerken ed van Welsh Cob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 17:10

Ik heb sinds kort een welsh cob hengstje van 1,5 jaar en vind het leuk om ervaringen uit te wisselen over gedrag en opvoeding van de Welsh cob.

Mijn hengstje is heel erg lief en aanhankelijk, maar erg ongeduldig (schrapen met voorbenen), weet niet of dat vaker voor komt bij welsh?.

Wat zijn nu typische gedragskenmerken van de welsh cob?
Hoe ervaren jullie ze met het rijden? En hoe vinden jullie ze rijden, comfortabel, betrouwbaar, vlot?

Tevens vroeg ik mij nog af of Welsh cob onder koud of warmbloed valt (of iets anders).

Ik zou het erg leuk vinden om meer te weten te komen over dit ras (alleen Welsh cob type) !

_M_arieke

Re: Gedragskenmerken ed van Welsh Cob

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:12

mijn welshje:

harde werker, ondeugend, vlot, knuffel, aanhankelijk, beschermend, ontzettend teder (vooral tegen kinderen, zólief)

maar door dat ze zo vlot in de benen zijn en soms wel erg heet in het hoofd kunnen ze moeilijk bij elkaar te rijden zijn.

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:13

heb geen welsh cob maar wel gewone welsh,
die is meestal ook erg ongeduldig. als hij even moet wachten ofso

lagavita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:18

Net als bij mensen verschilt het karakter van paarden sterk. Ik heb er een die stug is, niet zo op mensen gericht, af en toe gewoon als een koudbloed een schup onder de kont nodig heeft want karakter heeft ze wel en drammen kan ze ook. Ze is de dominante merrie dus probeert soms wel uit hoe ver ze kan gaan.
Met rijden buiten absoluut bomproef. Zeer betrouwbaar karakter. Ze zou mensen ook nooit bijten of slaan maar is er ook nog nooit vandoor gegaan. Energiek zijn ze wel en als ze iets niet leuk vindt laat ze het wel merken. Dat vind ik wel leuk juist. Het zijn geen paarden zonder eigen wil doorgaans maar vaak ook juist een zeer nobel betrouwbaar karakter die dus niet gemeen zijn.
Verder vooral erg hard. Zomer winter buiten is geen probleem en ook qua beenwerk sterk. Mijn merrie heeft ontzettend soepele spieren (dierenarts keurmeester zag ze zelden zo mooi soepel) en toch ijzersterk. Ik vind ze prachtig.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 17:24

Ik lees eigelijk wel overal dat ze zo betrouwbaar zijn buiten. Fantastisch vind ik dat, lekker vlot maar betrouwbaar.

Nog meer mensen met een Welsh Cob ?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:25

Ik heb een Welsh Cob merrie, en ondertussen al ervaring met
een aantal Cobs.
Maar ik vind het moeilijk je vragen te beantwoorden.

Mijn merrie is wel wat ongeduldig. Maar schrapen doet ze niet.
Typische gedragskenmerken is lastig te noemen. Omdat ik zowel luie superbrave als felle en eigenwijzen ken. En natuurlijk wat er tussenin zit.

Qua rijden. Mijn eigen merrie is heel vlot, gooit behoorlijk met de benen dus dat voel je wel als je erop zit. Betrouwbaar wil ik haar zeker noemen. Ze is superbraaf in het verkeerd, maar kan nog wel gerust met vier benen de lucht inspringen voor iets. Ach, negeren en gewoon verder en dan is er ook niets aan de hand.
Ze heeft wel een sterke eigen mening. En dat merk je geregeld in het rijden.

Verder heb ik een hele brave ruin gereden die je wat meer aan het werk moest zetten, maar dan wel fijn kon lopen.
Een hele brave jonge merrie zadelmak gemaakt, waar ik binnen een maand alles mee kon.
Een hengst die wel wat moest leren, maar ook prima te rijden, goed voorwaarts.
En zo kan ik er nog wel wat noemen. ;)
Wat ik gereden heb was over het algemeen goed werkwillig, met een sterk karakter. Ze zijn vaak goed voorwaarts.

Een Cob is denk niet in te delen onder koud- of warmbloed. Al heeft er hier weleens een topic over gelopen.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 23:54

Dyonne schreef:
gooit behoorlijk met de benen dus dat voel je wel als je erop zit

Hoe bedoel je dit precies?

Bedankt voor je reactie, leuk om te lezen !

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:57

cob is over het algemeen geen pony voor een beginner of voor "mensen met paarden". Uitzonderingen daar gelaten.
Een Cob gooit als het goed is behoorlijk met zijn benen. Dit wil zeggen dat ze met veel actie cq knieactie bewegen. Maar dat hoort natuurlijk bij een goede cob ;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:16

Vlinder32 schreef:
Dyonne schreef:
gooit behoorlijk met de benen dus dat voel je wel als je erop zit

Hoe bedoel je dit precies?

Bedankt voor je reactie, leuk om te lezen !

Idd, wat Patrick ook zegt. Je vroeg of ze comfortabel zitten. Zelf heb ik er geen moeite mee, ben laatste jaren ook weinig anders gewend dan op een Cob rijden, maar ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen de knie actie even comfortabel vinden zitten.

Cobs zijn over het algemeen idd geen beginnerpony's. Al zijn er enkelen die wel uitermate geschikt zijn hiervoor natuurlijk.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 20:51

Ik heb nu een tinker, dat rijdt natuurlijk heel comfortabel (vind ik). In tinker zit ook Welsh cob.

Ik heb beetje rondgestapt op de vader van mijn enter, maar vond dat prima zitten hoor. Vlot, ruime pas en comfortabel. Hoe ze zitten in draf en galop zal voor mij grote verassing worden.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:22

Bij ons vinden ze de galop altijd erg moeilijk. Gaat nu steeds beter, kost wel veel tijd en training.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 22:38

Hebben jullie zware cobs dan? ik heb een rijtypische cob, hij galopeert wel heel erg gemakkelijk in het weiland.

A_nita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:21

Interessant om te lezen. Onze cob-merrie van 3,5 wordt in het voorjaar ingereden. Ze is al betuigd, wat erg vlot ging. Ben benieuwd of ze het inrijden ook zo goed zal oppakken.
Het is een vrolijke, eerlijke merrie met een sterk karakter.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:41

Ik heb een vrolijke mensgerichte merrie, maar zeker ook eenkennig. Iets lastiger met rijden, wil daarin wederzijds respect. En buite nritten vind ze prachtig zowel alleen als in een groep. Ze heeft wel schrik van vrachtwagens ed. Maar dat komt door een eerder ongeluk. Gelukkig rent ze niet weg, maar oefent ze wat piaff oefeningen uit ;).

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:01

Onze welsh cobs zijn wel zwaar ja. het komt vooral door de achterhand die is bij een cob wat zwakker maar dat kan wel getraint worden. Ik rijd zelf met onze Jewel. Ze wil graag werken en het goed doen. Ze heeft wel haar beloning nodig op z'n tijd, even een aaitje of een braaaaaaaf. Boos worden heeft absoluut geen zin. Ze is dan gelijk in paniek en op haar teentjes getrapt. Als het een dagje niet gaat ga ik wel gewoon lekker naar buiten ofzo, volgende keer beter.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:15

een leuke vraag

ik heb 15 jaar een welsh cob ruin gehad en dat was echt mijn maatje
erg bang uitgevallen dus zeker geen makkelijke met buitenrijden, erg eenkennig al ging dat vanaf zijn 15de jaar wat beter,kon super galoperen en was erg fanatiek met werken

maar wat hem nu zo speciaal maakte is moeilijk te zeggen

inmiddels heb ik ook al jaren een appaloosa en paint en het zijn heerlijke paarden

maar nu ik sinds een maand weer een cobje op stal heb staan herken ik gelijk weer zoveel terug van mijn maatje rakker
de manier van reageren, het enthousiaste bewegen en showen in de rijbak, de blik in haar ogen
de omgang met anderen paarden is ook heel herkenbaar en duidelijk heel anders als de andere rassen

mijn welsh A-merrietje , die altijd 2 handen op 1 buik was met mijn rakker,trekt nu ook weer gelijk met haar op
ze kan trouwens heel goed galoperen en heeft een reet waar je U tegen zegt :D

maensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:41

de mijne is erg ontdeugend en heeeeél snel maar ook erg lief

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:03

AnnetB schreef:
het komt vooral door de achterhand die is bij een cob wat zwakker maar dat kan wel getraint worden.

Meen je dat nu echt? Want ik meen dat een Cob juist sterk is achter? Die van mij iig wel; zij is ook super makkelijk te verzamelen, juist vooral in de galop.

@TS: Haar karakter is erg eenkennig, heet en erg kijkerig, maar in bepaalde opzichten super stoer (groot verkeer gaat goed, net zoals brugjes etc.). Ze heeft ontzettend veel looplust, is leergierig en wil graag voor je werken. Haar dochter van inmiddels 7 maanden is veel minder heet en eenkennig. Ook zij is leergierig, maar heeft een sterke eigen wil. Twee duidelijk verschillende Cobs dus!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 22:20

Ik lees dat er nog al wat verschil zit in de karakters. Behalve de energie en looplust, dat hebben ze allemaal wel.
Ook leergierigheid hoor ik vaker.

Mijn cob is rijtypisch gefokt en galopeert juist heel erg gemakkelijk.

Hoe vinden jullie ze rijden? comfortabel, pony achtig (dribbelig), ruim? ben daar ook wel benieuwd naar ;-)

Truusant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 01:20

Dit zijn echt hele mooie pony's

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:33

Vlinder32 schreef:
Ik lees dat er nog al wat verschil zit in de karakters. Behalve de energie en looplust, dat hebben ze allemaal wel.
Ook leergierigheid hoor ik vaker.

Mijn cob is rijtypisch gefokt en galopeert juist heel erg gemakkelijk.

Hoe vinden jullie ze rijden? comfortabel, pony achtig (dribbelig), ruim? ben daar ook wel benieuwd naar ;-)

Ik ken toevallig ook een luie Cob, dus er zijn ook uitzonderingen; niet allemaal hebben ze looplust.

Over de gangen vind ik het lastig iets zinnigs te zeggen, omdat ik nooit op 'grote' paarden heb gereden, maar (per toeval) overgestapt ben van Arabieren naar Cobs. En daartussen zit wel een flink verschil. Arabieren hebben natuurlijk veel vlakkere gangen, die ik persoonlijk veel comfortabeler vind zitten - hoewel mijn Cobmerrie echt niet zo hoog opgooit. Sinds ze (jaren terug alweer) heeft geleerd goed in evenwicht te blijven bij de galop, zit ze als een schommelstoeltje, ook wel OK dus. De draf is erg ruim, en niet echt pony-achtig. Haar stap is goed, maar niet extreem. Wel loopt ze met heel veel beweging in haar rug, zodat je soms echt zit te wiebelen. Dit alles klinkt misschien negatiever dan ik het bedoel, want inmiddels ben ik echt wel gewend aan de Cob-gangen, maar met name in het begin toen ik voor het eerst op een Cob reed, was ik verbaasd door het verschil met de Arabieren.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:42

Qua gangen is heel wisselend.

Mijn vorige Cob was heel ruim in de gangen en liep bijvoorbeeld balkjes gewoon op paardenmaat. En op het strand kon die een draver bijhouden in de draf. ;) Rest van de groep was allang achtergebleven, haha.

De merrie die ik nu heb is veel meer pony. Ook wel behoorlijk driftig waardoor ze gaat dribbelen. Op zich heeft ze prima gangen hoor, maar ja, tis maar een kleintje en dat merk je.
Galop is meer dan prima, zat iets teveel sprong bij, hihi.

In verhouding tot paarden. Sja ik ben Cobs gewend, en vindt paarden vaak erg traag als ik daarop zit. :o

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:37

Dyonne schreef:
In verhouding tot paarden. Sja ik ben Cobs gewend, en vindt paarden vaak erg traag als ik daarop zit. :o

Dat herken ik wel ja. Vooral in draf is een Welsh wel sneller. Heb een keer op een paard gereden en in draf duurde dat lichtrijden me echt veels te lang!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:23

Haha dat is idd waar, bij grote paarden is het net of alles in slow-motion gaat, heel raar.
Hier ook 3 totaal verschillende cobs.
1 grote dikke luie goedzak, die heel makkelijk en rustig galoppeerd en helemaal bomproof is.
de 2de ook heel braaf en rustig maar heel andere gangen, hier zit je meer op te butsen zeg maar, de galop hier ook heel rustig en verzameld.
en dan de 3de een hele hete en ongeduldige met heel veel knie-aktie en ziet overal spoken.
Dus tja, moeilijk om te zeggen wat voor karakter en gangen cobs hebben, er zijn zo veel verschillen.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 10:21

Het valt mij op dat wat voor Welsh cob je ook hebt, druk of juist rustig. Ze hebben allemaal een heel uitgesproken karakter. Het zijn echte denkers. Wij hebben hier nu 8 Welsh cobs en het zijn allemaal unieke persoonlijkheden. Ik vind dat echt prachtig!