Hoe maken jullie je pony's keuringsklaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Hoe maken jullie je pony's keuringsklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 18:45

Ik wil in het voorjaar mijn merrie klaarstomen voor een paar shows, maar hoe gaan jullie daarin te werk? Enige paarden die ik op keuring gebracht heb, waren sportpaarden, wat anders dan de welsh dus, aangezien die ingevlochten, getoilleteerd en opgeschoren werden. Dat er zo weinig mogelijk aan geknipt mag worden weet ik al, oortjes eventueel wat netjes gelijksnijden (niet uitscheren had ik al begrepen), manenlengte weet ik niet echt dus ook dit is welkom, dunnen jullie manen uit? sokken blijven gewoon? baardharen mogen eraf. Tastharen laat ik zowiezo altijd zitten. Staat wordt ook niet bijgeknipt bij haar. wat voor keuringshoofdstel zou ik gebruiken, ik dacht zelf aan ofwel zo'n wit webhalstertje (maar vind ze wel niet zo handig), of een havannakleuring leren hoofdstelletje, uiteraard zonder bitje nog. (of wat past gewoon het beste bij haar)? Hoe worden ze voordien gevoerd (wat bijvoeren of niet, weide op of wat meer op stal), vind het nogal moeilijk om een 2 jarige in conditie te trainen ;). Andere tips zijn verder welkom.

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:51

Hele leuke vraag dit, want sommige dingen loop ik zelf ook echt tegenaan.

Oortjes knip ik de uitstekende plukjes een beetje bij, maar inderdaad niet uitscheren.

Manen moet dit jaar ook echt wat aan gebeuren. Maar hoe ik dat ga doen weet ik dus nog niet. Mijn pony heeft momenteel hele lange dikke manen. Haar manen hangen tot onderaan haar hals. En op de keuring willen ze natuurlijk graag de hals kunnen zien en niet alleen maar manen. Maar moet ik ze nu gaan trekken? uitdunnen? afknippen? euuh.. daar ben ik dus nog niet echt uit. Dus ben benieuwd welke tips je hiervoor krijgt.

Sokken doe ik niets aan, baardharen eraf, tastharen ook. (normaal niet hoor alleen 1 keer voor de keuring) En staart een klein stukje eraf als hij echt op de grond hangt, anders blijf ik eraf.

Halster is persoonlijk ik ga dit jaar ook voor een wit webhalstertje.
En een 2 jarige in conditie trainen is inderdaad lastig. Ik ben vorig jaar niet geweest, maar toen ik met mijn toen 1 jarige merrie naar de keuring ging, hadden we van te voren veel geoefend. Dus het stilstaan en netjes meelopen enzo. Maar we stonden toch helemaal achteraan. Dus dat is niet echt van invloed op de resultaten :D

En kwa voeren, daar kan ik ook niet echt iets over zeggen. Geloof dat dit ook een beetje persoonlijk is. Maar geloof dat ze beter wat gevulder kan zijn dan te dun.

Cemlys

Re: Hoe maken jullie je pony's keuringsklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 22:08

gevuld is bij haar dus geen probleem, zal eerder wat moeten gaan oppassen vrees ik. Meelopen en netjes stilstaan is basistraining en doet ze al van kleinsaf (is het type merrie dat een dutje gaat doen als ik een babbeltje maak met iemand ;)). Manen moet hier idd ook wat aan gebeuren, ze zullen zowiezo te lang zijn en ik vrees ook wat te dik, dus zal een combi van uitdunnen worden en bijsnijden met zo'n mesje.

Verder het aan de hand draven, tips om ze actief te doen vertrekken? ze moet vaak wat teveel op dreef komen, of gewoon veel oefenen?

Sven002

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 10:48

zitake schreef:
is het type merrie dat een dutje gaat doen als ik een babbeltje maak met iemand ;)).

Ik dénk dat, dat juist niet de bedoeling is!
Wanneer ze opgesteld zijn moeten ze iets uitstralen en niet langzaam inkakken.. :z

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 12:27

@sven002: nee dat weet ik wel, doet ze ook niet na 5 min ofzo, maar ik bedoel maar dat ze geen probleem heeft met even stilstaan, dus ze staat gewoon niet onrustig rond te trappelen ;) ze moet inderdaad iets uitstralen, denk dat ik er anders niet aan zou beginnen ;)

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:55

Wat het toiletteren betreft... ik kan jullie alvast in primeur vertellen dat Welsh Belgium in het voorjaar van 2010 (voor de shows natuurlijk) een toiletteer-dag zal organiseren.
Details zal ik ter zijner tijd wel op bokt plaatsen.

Verder wat conditie betreft... ze zien ze inderdaad graag wat voller. Maar "vol" is niet "vet" he. Er moet toch ook wat 'bespiering' op zitten (vind ik). Een goede tip is om veel aan de hand te gaan stappen. Zo kweekt de pony toch wel iets van spieren en versterkt ook de band tussen jullie.

Sommigen zweren ook bij 'eenzame opsluiting', zodat de pony nog meer showt als hij uiteindelijk eens andere ponies ziet. Maar persoonlijk is dit niet mijn stijl zeker niet bij jonge ponies. Ik win graag een rode rozette (wie niet), maar niet ten koste van mijn pony.
Laatst bijgewerkt door YWC op 08-11-09 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 21:01

oew dat is handig. als ik kan zal ik wel aanwezig proberen te zijn.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:24

YWC schreef:
Wat het toiletteren betreft... ik kan jullie alvast in primeur vertellen dat Welsh Belgium in het voorjaar van 2010 (voor de shows natuurlijk) een toiletteer-dag zal organiseren.
Details zal ik ter zijner tijd wel op bokt plaatsen.

Verder wat conditie betreft... ze zien ze inderdaad graag wat voller. Maar "vol" is niet "vet" he. Er moet toch ook wat 'bespiering' op zitten (vind ik). Een goede tip is om veel aan de hand te gaan stappen. Zo kweekt de pony toch wel iets van spieren en versterkt ook de band tussen jullie.

Sommigen zweren ook bij 'eenzame opsluiting', zodat de pony nog meer showt als hij uiteindelijk eens andere ponies ziet. Maar persoonlijk is dit niet mijn stijl zeker niet bij jonge ponies. Ik win graag een rode rozette (wie niet), maar niet ten koste van mijn pony.

Ik kies er voor on juist bijna niet te stappen aan de hand. Ze moeten dit wel leuk blijven vinden. We maken heel veel gebruik van de longe. Longeren en op de juiste manier ingestelt zodat ze goed over de rug gaan bewegen, eventueel met drafbalkjes ed. Het liefst nog aan de dubbele lijnen, eentje achterlangs, zodat je de achterhand nog beter stimuleert. Maar dit vergt wel enige kennis om dit goed te doen. Longeren is niet bedoelt om de pony beweging te geven op de volte, maar juist om goed aan het werk te zetten.
Een goede voorbereiding voor het keuringszeisoen begint niet 4 weken voor de eerste show, maar minimaal 3 a 4 maanden. En zeker niet opsluiten, maar ook niet onbeperkt buiten lopen.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 09:46

@peewij
Longeren doen wij ook wel eens. Maar zitakes pony is nu een jaarling en dat vind ik toch jong om al te longeren. (Maar dat is natuurlijk kwestie van persoonlijke voorkeur hé).
Zo heeft ieder zijn eigen methodes. Ik heb ook al gehoord van mensen, die hun ponies zgn. 'in de schoenen' trainen. Maar dat ziet er vaak heel kunstmatig uit.
En inderdaad... voorbereiding begint inderdaad een hele tijd op voorhand.
Btw, proficiat met je Taraco-merrie.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 17:39

idd daarom dat ik mij nu al wat wil gaan inlichten. stappen aan de hand doen we s zomers vaak buiten, draven en galoperen op het veld aan de hand ook, longeren vind ik idd veel te vroeg voor haar, wel op rechte stukken mss, maar zeker niet op de volte.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:45

wat manen betreft zou ik ze liever snijden,dat ziet er wat natuurlijker uit.
tastharen voor de show kort/eraf(is persoonlijke voorkeur)

ik wil mijn merrie ook mee gaan nemen naar sevenum en baal er wel van dat haar manen er echt aan moeten geloven...
durf het alleen zelf niet....

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:25

inowa we kunnen ook elkaars merrie doen :+
ik moet er geloof ik nog een paar nachtjes over slapen. Gelukkig duurt de keuring nog even..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 19:56

Ik zal manen zowiezo een stuk vooraf ''uitproberen', mislukt het dan heb ik nog even om ze goed te krijgen, vind het ook ontzettend jammer, vind lange manen fijn, maar ach voor die paar keer dat ze op keuring moet, kan ze de rst van haar leven wel met lange manen rondlopen, daarbij, nu zijn ze wat dik en hier en daar langer, dus echt netjes staat het niet. winter mag ze alvast nog lang lopen ;). denk dat ik manen ook zal snijden, en mss wat uitdunnen, zal er wat vanaf hangen. ik heb verder twee shows in gedachten om haar voor in te schrijven, moet ik even kijken of ik ook op beide geraak.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:33

YWC schreef:
@peewij
Longeren doen wij ook wel eens. Maar zitakes pony is nu een jaarling en dat vind ik toch jong om al te longeren. (Maar dat is natuurlijk kwestie van persoonlijke voorkeur hé).
Zo heeft ieder zijn eigen methodes. Ik heb ook al gehoord van mensen, die hun ponies zgn. 'in de schoenen' trainen. Maar dat ziet er vaak heel kunstmatig uit.
En inderdaad... voorbereiding begint inderdaad een hele tijd op voorhand.
Btw, proficiat met je Taraco-merrie.

Hoezo zou je een 2 jarige niet kunnen longeren. Als een 2 jarige nog niet zo ver is dat ze 3 keer per week een 15 minuten longeerwerk aan kan, is ze waarschijnlijk ook nog niet zo ver om geshowd te worden. Een keuringsdag geeft meer stress dan welke voorbereiding dan ook. Zeker de eerste keer.

Dank je wel voor het compliment over de merrie. Je kent ze natuurlijk na jullie bezoek aan Tara?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 21:02

Een (nu nog 1.5) 2 jarige vind ik idd ook nog te jong om te longeren, niet zozeer ivm stress enzo (ze is zowiezo niet gauw onder de indruk, je kan er in principe alles opleggen zonder dat ze een kik geeft, ze komt op straat, gaat mee aan de hand wandelen enzovoort,...) maar ik vind longeerwerk gewoon zwaar voor een jong paard dat nog niet volgroeid is, in die zin dat er behoorlijk wat kracht wordt gezet op jonge onvolgroeide benen bij het op een volte zetten, dan werk ik haar liever aan de hand en op lange rechte stukken, daar heb ik geen probleem mee, aan de hand meenemen als handpaard ook niet, en ik denk dat je ze op die manier ook wel behoorlijk in conditie kan trainen, maar een echt puur op een volte houd ik nog liever even achterwege. laat ze eerst maar op rechte stukken in evenwicht lopen. Weet zowiezo dat ze ook weer hiervan niet onder de indruk zal zijn, zal ze ook netjes doen, maar ik vind het nog iets te belastend voor de benen.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:37

zitake schreef:
Een (nu nog 1.5) 2 jarige vind ik idd ook nog te jong om te longeren, niet zozeer ivm stress enzo (ze is zowiezo niet gauw onder de indruk, je kan er in principe alles opleggen zonder dat ze een kik geeft, ze komt op straat, gaat mee aan de hand wandelen enzovoort,...) maar ik vind longeerwerk gewoon zwaar voor een jong paard dat nog niet volgroeid is, in die zin dat er behoorlijk wat kracht wordt gezet op jonge onvolgroeide benen bij het op een volte zetten, dan werk ik haar liever aan de hand en op lange rechte stukken, daar heb ik geen probleem mee, aan de hand meenemen als handpaard ook niet, en ik denk dat je ze op die manier ook wel behoorlijk in conditie kan trainen, maar een echt puur op een volte houd ik nog liever even achterwege. laat ze eerst maar op rechte stukken in evenwicht lopen. Weet zowiezo dat ze ook weer hiervan niet onder de indruk zal zijn, zal ze ook netjes doen, maar ik vind het nog iets te belastend voor de benen.

Zo als jullie weten werk ik in de paardenvoer wereld. Een laatste onderzoek op het gebied van voer en opgroeiende dieren heeft aangetoont dat een gewricht van een paard is uitgehard en volgroeid op de leefttijd van 12 maanden. Men kan een paard, onbelast, vanaf die leeftijd rustig aan het werk zetten. Wat denken jullie van de hengsten die in februari als 3 jarige deelnemen aan de keuring. Daar wordt op 2 jarige leeftijd al mee begonnen hoor!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 21:54

;) Tja ik werk in de diergeneeskundige wereld en weet wel te zeggen dat niet elk gewricht op die leeftijd volgroeid is. De groeiplaten sluiten niet allemaal op hetzelfde tijdstip/leeftijd, en dan spreek ik niet enkel over benen, maar ook rugwervels enzo. Heb jaren jonge paarden getraind en tot een leeftijd van 5 jaar vaak zag je die nog groeien, de laatste stond echt pas volledig gelijk op een leeftijd van 5 jaar. Verder zeg ik niet dat een paard niet vanaf 2 kan getraind worden, je kan zeker licht beginnen op die leeftijd, kijk maar naar renpaarden, gaan ook in training vanaf een leeftijd van 1 a 2 jaar. Maar zo'n training is heel wat anders dan spring of dressuurpaard. Voor deze laatste ben ik nog altijd van mening dat teveel dieren op te jonge leeftijd teveel belast worden. Als je weet dat een groeiplaat van een rugwervel pas sluit op een leeftijd van 4 jaar, benen overigens op 3 jaar,... , maar ok kwestie van niet teveel af te wijken van het onderwerp. Mss wordt ook op een heel andere manier gelongeerd dan die die ik ken (sportpaardenwereld dan), maar zelf vind ik het nog te vroeg, merrie zal wel getraind worden, maar iig niet op de volte. Denk dat je niet kan ontkennen dat er veel meer belast wordt op een volte dan op rechte stukken.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:28

met stukjes wandelen kom je er niet denk ik, maar alles is persoollijk. voledig binnen houden ook niet maar als je het goed wil doen staan ze wel vaak en veel netjes op stal (waar niks mis mee is denk ik persoonlijk)
aan de hand draf trainen doe ik wel altijd erg veel , stappen heb ik ze liever wat drukker en onrustiger en dus ga ik dat niet elelang oefenen want daar worden ze traag en Te relaxt van .
longeeren doe ik bij jaarlingen al , niet bijgezet ofzo ma puur snelheid probeeren te controleeren en actieveren. en innd ik heb ook wel is gehoord dat dat slecht zo zijn maar ze lopen niet iedere dag een uur aan de longe en op stal lopen ze ook wel is een rondje in de stal.
het vertrekken van een pony aan de hand kun je trainen door aan de hand te lopen met een menzweep inje hand zodat je hem van achteruit bij kan drijven.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 21:35

neen lijkt me idd ook niet dat je een pony in conditie krijgt met wandelen, maar verder draaf ik er ook mee aan de hand, zelfs galoperen, eigen conditie wordt er ook wel mee opgekrikt.
Mag ik vragen waarom je de stap liever wat drukker en onrustiger hebt? of bedoel je enkel actiever ;).
Longe op volte blijf ik wel bij, maar je kunt perfect de bak rond longeren (lange rechte stukken), is iets wat ik vaak bij jonge paarden ook gebruik, leren ze eerst op rechte stukken evenwichtig lopen en hun tempo controleren, dan pas in buiging/stelling> Dus qua tempocontrole ben ik het wel eens, je kan er leuk mee schakelen, maar dan denk ik dat je weer net iets meer effect haalt bij lange stukken rechtdoor. laatste over het vertrekken is wel handige tip, daar kan ik alvast over een maandje mee aan de slag gaan. vorige welsh die ik trainde, puur recreatief, niet met oog op training werd wel aan de longe getraind, maar was dan ook wel volwassen, die kon je idd mooi gaan schakelen, maar ook daar gebruikte ik de lange rechte stukken vaak, kreeg je net dat iets meer effect.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:37

je zou er misschien ook nog mee kunnen gaan fietsen maar of dat zo effectief is weet ik ook niet

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:16

met de fiets is onze ervaring dat ze teveel gaan duiken ,teveel op de voorhand gaan lopen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 23:17

fiets ben ik ook niet echt een voorstander van, niet alleen om het duiken.

Rosabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 00:18

hmm...pony naast de fiets...dan ben ik bang dat ikzelf voorover van de fiets duik als de pony ineens een soort van schijnbeweging maakt.... :roll:

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 09:14

Langs de fiets gaat perfect hoor, als je het juiste tempo maar aanhoudt. NIet te hard dus. En de ponies vinden het over het algemeen prachtig. Ik ben hier dus wel een voorstander van.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:13

ik heb het al tijden niet gedaan puur omdat ik dus wel een klein maar erg pijnlijk ongelukje had gehad
maargoed,mijn pony,s zijn oud genoeg om te longeren.

een 2 jarige zou je rustig kunnen longeren.
er is een verschil in 10 a 15 minuutjes rustig de basis zodat ze leren luisteren naar je stem en 20 a 30 minuten met tuigage extra trainen.