etiquette in de keuringsbaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cuneracobs

etiquette in de keuringsbaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 20:35

"De begeleiders worden vriendelijk verzocht correct gekleed in het wit, eventueel gecombineerd met een gilet, of in rijkostuum in de keuringsbaan te verschijnen"

het word door veel mensen als stoorend ervaren als er begeleiders in korte broek, spijkerbroek of iets dergelijks in de keuringsbaan verschijnen en daarom zal hier het komende seizoen goed op gelet gaan worden en zullen de desbetreffende personen hier ook op aangesproken worden. Ook Engels tenue , hoe mooi en correct ook , niet op de premiekeuringen

hoe denken julie hier over? vooral de laatste regel?
ik zelf ben het er helemaal mee eens dat etiguette belangrijk is in de keuringsbaan maar om engels tenue ook af te keuren vind ik persoonlijk erg verkeerd van uit het oog punt van ons Welsh ras

zoals het in het regelement staat mag het wel maar word je verzocht om in het wit te verschijnen, moeten ze dan niet gewoon het regelement aanpassen?
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 08-06-09 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: typfout uit titel gehaald

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:39

Dat is raar, ze zeggen dat het Engels tenue wel correct (kan zijn), maar dat ze dan toch niet willen zien??
Dat is toch tegenstrijdig?

patrick76

Re: etiguette in de keuringsbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:53

Als ze op de keuringen georganiseerd door het NWPCS alleen maar voorbrengers in het wit willen hebben, oke. Dan is dat zo. Moeten ze vanaf de eerste keuringen duidelijk is zijn en dan ook maatregelen treffen tegen diegene die niet in het wit zijn. Als dit de regel is, moeten we ons daar gewoon allemaal aan houden of we het er wel of niet mee eens zijn. Hoe zou het worden geregeld op de interantionale? Lijkt me dat je dan wel in Engelse outfit mag toch?

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 22:39

Persoonlijk vind ik dit een heel belachelijke regel. Het gaat toch over Welsh ponies & cobs, niet over warmbloeden.

Daarbij is het gewoon uit praktisch oogpunt toch ook veel overzichtelijker om een pony met veel wit aan de benen te showen met een donkere broek.

Bvb. een schimmel showen met een witte broek, geeft al vlug een geharrewar van benen.. Idem dito trouwens bij mensen, die een zwarte broek dragen, bij een bruine pony zonder wit.

Wat is de volgende ridicule regel ? Ponies voorbrengen in een lederen showhalsters i.p.v. witte touwhalsters ?

'k Hoop maar dat ze op de "internationale" hun verstand gebruiken en "engels kostuum" toelaten, anders zou er wel eens veel protest kunnen komen (denk ik).

Zouden ze bij het NWPCS zich niet beter wat spiegelen aan het WPCS dan aan het KWPN ?

welske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 23:31

Jongens, laten we niet gaan zeuren over wat nou het beste is of wat jou het beste uitkomt. Er zijn al heel wat jaren dezelfde regels die gerespecteerd dienen te worden en als je daar niet mee kunt leven ga dan ff wat anders doen zeg...

ijsselblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 01:45

dat men zich stoort aan spijkerbroeken, korte broeken en dergelijke kan ik ergens wel inkomen... een beetje klasse hoort er nu eenmaal bij een show... maar dat men iemand verplicht om in het ongunstigste geval voor één en als ze geluk hebben met Kootwijk twee shows witte kleding aan te schaffen gaat me te ver.

Vraag me af wat ze er tegen willen doen?... een pony achteruit plaatsen wanneer de voorbrenger niet in het wit is?.... kunnen we lachen, zover ik weet gaat het om de kwaliteit van de pony enniet van degene die er naast loopt....

Als ze maa niet verwachten dat ik in het wit kom op de internationale.. nu niet en nooit niet....

welske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 08:17

Inderdaad gaat het niet om de persoon die ernaast loopt maar om die mooie pony. Vandaar ook de regel dat je verwacht wordt om in het wit te verschijnen zodat de jury zich kan concentreren op die mooie pony en niet afgeleid wordt van hetgene waar het om draait. Als we dus met z'n allen in het wit zouden zijn is er niets meer aan de hand en kunnen we nog meer genieten van onze mooie pony's.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 08:37

internationale ga ik er ook vanuit dat het gewoon mag ,

welshke, dan moeten ze de regels veranderen er staat nergens in het regelement dat ik in het wit MOET bedoel je kunt het lezen zoals je wil maar verzocht is een vraagstelling, de rede dat ik hierna vraag is omdat het in het regelement staat dat het niet 100% verplicht is maar wat ze er als extra aanvulling achteraan schrijven komt het er op neer dat alleen wit corect is.
dan moeten ze het regelement aanscherpen op dat gebied nu staat het geschreven in het welsh blad.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:22

In Wales showen ze al meer als 100 jaar pony's in Engelse stijl. Een of andere malloot in NL heeft wit verzonnen. Het ziet er niet uit!!! WIT. EN stamboek verbeter de wereld en begin bij je eigen mensen die een functie vertegenwoordigen en in Engelse tenue pony's voorbrengen!

De Internationale show wordt gehouden onder de regels van het WPCS dus jullie zullen een Engels tenue moeten aanschaffen! meerendeel van ons hebben dat al ;)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:49

maar verplicht het WPCS je om in Engels tenue voortebrengen dan?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:34

Idd, op de internationale zal wit niet verplicht zijn.
Maar Engels tenue verplicht op de internationale??
Dat lijkt me ook niet de juiste manier eigenlijk.
Ik was toch niet van plan voor één show Engels tenue aan te schaffen.

Dat je op de regionale keuringen (van NWPCS) in het wit hoort te zijn is al langer, maar zullen ze idd in de reglementen aan moeten passen eigenlijk. Zodat het gelijk duidelijk is. Ik heb er geen probleem mee dat wit hier hoort.

esther83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:02

Als de jury zich af laat leiden door een ander tenue, hoe doet de jury dat dan in Engeland??
Spijkerbroek e.d horen niet in de ring thuis, maar het Engelse tenue hoort nu eenmaal bij Engelse ponys vind ik.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:08

ach, het pak stoor ik me niet aan. Ik vind het altijd moeilijk genoeg om de witte broek en passende schoenen te vinden. Het blijft een show, dus moet iedereen er netjes uit zien. Witte kleren zijn minder duur dan een Engels tenue dus zie het meer als iets waardoor iedereen op dezelfde manier beoordeeld wordt.

Persoonlijk hoop ik dat er harder opgetreden wordt tegen rammeldozen en ander kunst- en vliegwerk. In de regels staat duidelijk één begeleider per pony, dus komt niet de hele familie in de baan om een jaarling die niet vooruit wil (omdat die domweg niet getraind is) toch vooruit te branden. Bij de veulens is het nog steeds wat open. 1 begeleider voor merrie, 1 voor veulen, desgewenst mag 1 begeleider beiden vasthouden en de ander aanjagen. Wat me in Houten opviel is dat showers die op de premiekeuring geen probleem hebben met rammeldozen, bij een Engels jurylid plotsklaps heel onderdanig zijn. Dat zegt wat over het karakter van degenen die de pony willen tonen. Maar goed, ik zou dus vooral wel willen dat de voorbrengers de discipline voor Nederlandse jury ook eens willen volhouden, netjes de aanwijzingen van de ringmeester opvolgen, op tijd in de ring verschijnen en niet voortijds de ring verlaten. Op dat laatste stond overigens vroeger doodleuk een schorsing van 2 jaar..

Ik neem aan dat je op de IK mag kiezen, zolang je maar niet in je zwempak of in vodden rondloopt.

welske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:17

Dus nog maar een keer voor de goede orde en voor degene die erg hardleers zijn in hun Engelse opvattingen:

Punt 9 van het algemene Keuringsreglement: De begeleiders worden vriendelijk verzocht correct gekleed in het wit, eventueel gecombineerd met een gilet, of in rijkostuum in de keuringsbaan te verschijnen. Bij de individuele presentatie is een tweede begeleider (minstens 12 jaar oud) toegestaan, niet bij het rondstappen in de groep.

Hier staat dus echt niks geschreven over eventuele Engelse kledij of wat dan ook, maar datgene wat ons Stamboek graag zou willen zien. Onthou hierbij dat we nog steeds in Nederland zijn en niet zoals veel mensen denken dat ze alles maar volgens Engelse normen moeten of zouden moeten doen. Wil je er dus bij lopen zoals ze dat in Engeland doen dan moet je dus niet op een premiekeuring of een andere activiteit van het Stamboek komen.

Dat had ik al een keer gezegd maar niemand die het daar mee eens schijnt te zijn, jammer jammer....

esther83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:37

Verzocht is wat anders dan Verplicht
anders moeten ze het reglement aanpassen, dan kunnen er geen misverstanden ontstaan.
Aangezien toch alles in Nederland aan regeltjes gebonden is kan er hier ook nog wel een nieuw regeltje bij.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:49

nergens bestaan zoveel regeltjes als op een keuring in het moederland.. Ga die regels maar eens doorlezen, dan hebben we hier heel veel vrijheid ;)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:52

maar ook in Wales zie je wel voorbrengers in niet passende, niet schone kledij. Ook daar brengen ze wel een spony's voor in een spijkerbroek met daarop een te kleine blouse waarvan de bovenste knoop niet dicht kan en de stropdas op half zeven hangt, of blousen die niet in de broek blijven zitten omdat overtollig vlees die eruit werkt . . . . . .we moeten niet denken dat alles wat Engels is of daar wordt gedaan heilig is.

Cymru

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:18

welske schreef:
Dus nog maar een keer voor de goede orde en voor degene die erg hardleers zijn in hun Engelse opvattingen:

Punt 9 van het algemene Keuringsreglement: De begeleiders worden vriendelijk verzocht correct gekleed in het wit, eventueel gecombineerd met een gilet, of in rijkostuum in de keuringsbaan te verschijnen. Bij de individuele presentatie is een tweede begeleider (minstens 12 jaar oud) toegestaan, niet bij het rondstappen in de groep.

Hier staat dus echt niks geschreven over eventuele Engelse kledij of wat dan ook, maar datgene wat ons Stamboek graag zou willen zien. Onthou hierbij dat we nog steeds in Nederland zijn en niet zoals veel mensen denken dat ze alles maar volgens Engelse normen moeten of zouden moeten doen. Wil je er dus bij lopen zoals ze dat in Engeland doen dan moet je dus niet op een premiekeuring of een andere activiteit van het Stamboek komen.

Dat had ik al een keer gezegd maar niemand die het daar mee eens schijnt te zijn, jammer jammer....

Promoot jij hiermee het NWPCS en het naar een premiekeuring komen ja/nee?? Ik denk dat het NWPCS zijn handen al vol genoeg heeft om de keuringsbanen vol te krijgen op iedere premiekeuring!!
Het is toch veelal de jeugd die in "nette kledij" voor de dag wil komen. Ga jij de "jeugd" nu ontnemen dat ze maar niet op een keuring of andere activiteit van het stamboek "moeten" komen. Zoals je weet heeft de jeugd de toekomst!!!! Wat gaat er van het NWPCS te recht komen???

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:46

welske schreef:
Jongens, laten we niet gaan zeuren over wat nou het beste is of wat jou het beste uitkomt. Er zijn al heel wat jaren dezelfde regels die gerespecteerd dienen te worden en als je daar niet mee kunt leven ga dan ff wat anders doen zeg...

En de regels van het moederstamboek WPCS bestaan al heel wat langer.

Dient het NWPCS (als dochterstamboek) dan niet de regels van het moederstamboek te volgen ???
Zo zijn er nog wel regels waar het NWPCS afwijkt van het WPCS... Ik denk hierbij aan de manier van hengsten keuren, het geven van premies, NWR, ...
In welke mate kan men dan nog van een dochterstamboek spreken, als men over van alles en nog wat eigen regeltjes begint te maken ?
Dat is o.a. ook de reden waarom ik nooit een pony zou kopen met NWCPS papier of zou deelnemen aan een keuring van het NWPCS.

Nu met de "internationale" ligt dit natuurlijk ietwat anders. Ik hoop maar dat men op die keuring rekening houdt met de wensen van het moederstamboek.

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:39

YWC schreef:
welske schreef:

En de regels van het moederstamboek WPCS bestaan al heel wat langer.

Dient het NWPCS (als dochterstamboek) dan niet de regels van het moederstamboek te volgen ???
Zo zijn er nog wel regels waar het NWPCS afwijkt van het WPCS... Ik denk hierbij aan de manier van hengsten keuren, het geven van premies, NWR, ...
In welke mate kan men dan nog van een dochterstamboek spreken, als men over van alles en nog wat eigen regeltjes begint te maken ?
Dat is o.a. ook de reden waarom ik nooit een pony zou kopen met NWCPS papier of zou deelnemen aan een keuring van het NWPCS.

Nu met de "internationale" ligt dit natuurlijk ietwat anders. Ik hoop maar dat men op die keuring rekening houdt met de wensen van het moederstamboek.

want?

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:38

yorick schreef:

want?
[/quote]

Want... ik kan mezelf niet veréénzelvigen met een stamboek dat de regels van het moederstamboek niet kan/wil volgen.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:24

YWC schreef:
yorick schreef:

want?

Want... ik kan mezelf niet veréénzelvigen met een stamboek dat de regels van het moederstamboek niet kan/wil volgen.

Ik wou er voor alle duidelijkheid nog even bij vermelden, dat dit louter een principeskwestie is en ik op geen enkele manier beweer dat een pony/cob met een NWPCS-papier van inferieure kwaliteit zou zijn.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:54

mag ik er even op duiden dat de NWPCS een volledig erkend dochterstamboek van de WPCS is. Het verschil met de WPCS is dat het NWPCS keuringen in eigen beheer doet, waarbij de WPCS feitelijk geen keuringen organiseert, maar eerder keuringen ondersteunt door het leveren van keurmeesters en medailles. De WPCS doet (buitenom het PR bureau) niets met de keuringsuitslagen, de regels op de keuringen worden voor een groot deel vastgelegd door de organisatie van de keuringen. Wel heeft het WPCS eisen gesteld aan het juryprotocol en heeft ook de eis dat hengsten die meedoen aan een hengstenrubriek ook daadwerkelijk compleet hengst zijn. Maar in principe wordt er in het moederland alleen maar gemeten als er iemand langs de kant roept dat een pony te groot is om in die sektie mee te mogen doen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:36

PS: iedereen strooit hier met de term "Engels". Als je in Wales ruzie wil krijgen, dan moet je maar eens iemand voor engels uitmaken. Ook kan ik me een tijd herinneren dat een "Engelse pony" niet bepaald een positieve benamng was voor een pony. Nu zitten we in een tijd dat bijvoorbeeld Springbourne ponies ook uit Engeland komen, maar daar gaat het wel om een onvervalst Welsh familie..

regtur

Re: etiquette in de keuringsbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 00:07

In Engeland hebben de meeste scholen nog een verplicht schooluniform. Geen enkel verschil dus in rangorde tussen de kids, v.w.b. de kleding. Ze kunnen zich alleen onderscheiden door prestatie, gedrag, etc. niet de centen die de ouders te besteden hebben aan (merk) kleding bepaalt dus hoe belangrijk een kind is. Een goede zaak.
Dit is dus ook wat het witte tenue beoogt in de keuringsbaan. Iedere voorbrenger gelijk, alleen de aandacht naar de kwaliteit van de pony.
Engelse outfit is erg mooi, maar waarom niet gewoon de jarenlange geldende regel volgen? Dit voorkomt dat er weer nieuwe en strengere regels moeten komen. Alsof we nog niet genoeg hebben om over na te denken.
Tenslotte zijn we allemaal volwassen, is, zoals gezegd voor ieder witte kleding overal te koop, en gaat het om de ponies!