Waar zijn de appaloosa welshes naartoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimyliefje

Waar zijn de appaloosa welshes naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 21:39

Dat vraag ik me al een hele tijd af,

het is een toegestane kleur bij de welsh ponies, en het is wel eens voorgekomen.
Maar is dit alleen bij de partbreds zo geweest, of ook bij de pure breds?

Volgens mij is het zo dat bij het stamboek een kleur pas toegestaan is wanneer deze van nature bij het ras voorkomt.. Dus waar zijn ze, worden ze ook specifiek gefokt? Zoals ook de 'bonte' welshes gefokt worden, de welshes met het extreem splash gen..

Ik ben er erg benieuwd naar Lachen

Butty_Tex

Re: Waar zijn de appaloosa welshes naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 22:32

Ik zou het niet weten?
ik wist niet eens dat het bestond Verdrietig
Knipoog x

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:42

Ik wist ook niet dat ze bestonden...
De bonte Splash-welshjes kende ik wel!
Ik ken ook een aantal appal-welshjes die gekruist zijn, prachtige exemplaren zijn er bij!
Ik hou dit topic dus even in de gaten !!

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:40

Het is een droom van mij om 'n perfect welshje gekruisd met 'n appaloose te fokken. Ik blijf dit topic even volgen..

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:42

haha nog nooit gezien! Tong uitsteken

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:18

Volgens mij worden ze ingedeeld bij de Welsh Partbred. Dat was wel zo, ik weet niet hoe het nu zit.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 19:58

nee, geen kruisingen.. Ze bestaan echt in het puur, sectie A, alleen het is heel zeldzaam.
Ik heb al antwoord gehad via PB van een engelse (wales) welsh fokster Knipoog

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:19

Melanie5 schreef:
Volgens mij worden ze ingedeeld bij de Welsh Partbred. Dat was wel zo, ik weet niet hoe het nu zit.

Wij hebben ook een WPBR, maar dat is gewoon NRPS x Welsh. Onze pony heeft een Welsh vader maar NRPS moeder, en dan mogen ze wel in het stamboek opgenomen worden dus is het een WPBR.

TS, mag ik vragen wat die Engelse Welshfokker zei? Ben ik wel benieuwd naar! Heb ze inderdaad nog nooit gezien!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:21

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:25

Op de keuring van het NAS werd ook een 75% Welsh 25% Appaloosa geshowd. Hij werd goedgekeurd overigens.

In de ban van Pjotr, 4 jr, valk panterbont:
Afbeelding
(foto van P_A_R_love op Bokt uit [EV-ITP] Nas Hengstenkeuring Itp )

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:48

Zag hem vandaag ook in DE Paardekrant staan ja. Mooie pony. Komt natuurlijk door de Welsh invloed haha. Lijkt erg veel op opa Free Lance. Nooit gehoord og gezien dat er zuivere Welsh appalosa's zijn. Wel benieuwd welke Engelse fokker deze fokt en welke lijnen ze daarvoor gebruikt.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:49

Die is inderdaad niet lelijk.
Ik ben het ermee eens dat het door de welsh-invloed komt!
Jaimyliefje, als je al weet wie zuivere appaloosa-welshjes heeft; ik ben ook nog steeds benieuwd!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 23:25

Hoe kun je dat nou zeggen Buster, het NAS is een kleurstamboek dus daar zit van alles tussen; van Shettype tot Arabisch tot rijpaardtype :+ Beetje maf om te zeggen dat een mooi model niet van het NAS af zou kunnen komen ;)

Het kleurtje valk panterbont was iig erg apart.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 23:32

dat is inderdaad een plaatje. hij laat zich ook mooi zien

xElienx schreef:
ik wist ook niet dat ze officieel bestonden onder de welshjes.

wij hebben wel een welsh x appaloosa, maar die staat ingeschreven bij het NMPRS.

http://i143.photobucket.com/albums/r125 ... je/270.jpg

de heer hierboven is ook valk-appaloosa

afgelopen zomer:
Afbeelding

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 00:03

oei die zijn mooi :P
en ik dacht altijd dat er alleen solid kleuren waren toegestaan..

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 02:14

nogmaals, ik begrijp dat er een hoop kruisingen zijn, maar ik heb het over de pure appaloosa kleurige welsh ponies. (overigens vind ik de bovenstaande afgebeelde ponies werkelijk prachtig...)
Van een goede fokker uit de UK heb ik inmiddels een mail over het onderwerp gehad, zij heeft hierover research gedaan en ze bestaan wel degelijk. Ze zijn echter (zoals verwacht) extreem zeldzaam.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:31

Ik had er nog nooit van gehoord, dacht altijd dat bontvormen niet toegestaan waren bij de welsh en appaloosa is ook een bontvorm.

Het zou best wel eens kunnend dat het vroeger voorkwam en nu "uitgestorven" is. Het appaloosagen kan niet verborgen meegedragen worden, het is altijd zichtbaar. Uit 1 appaloosa-ouder heb je 50% kans op een appaloosa-nakomeling. Als die weinige welshjes met een appaloosa-kleur geen appaloosa-nakomelingen krijgen ben je op den duur de kleur ook helemaal kwijt.
En om eerlijk te zeggen (ik als appaloosafokker) kan ik me wel voorstellen dat ze die kleur niet wilden hebben, omdat het toch bont is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:14

Neon, als je laat dekken met een fewspot krijg je toch sowieso een Appie eruit? Of is dat alleen fewspot x bijvoorbeeld panterbont? Want dan zouden Welsheigenaars die voor stippels zijn kunnen dekken met een fewspot?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:22

few spot x effen = 100% stippen
few spot x stippen = 50% stippen, 50% few spot
panterbont x effen = 50 % stippen, 50% effen

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 01:36

Neonlight schreef:
Ik had er nog nooit van gehoord, dacht altijd dat bontvormen niet toegestaan waren bij de welsh en appaloosa is ook een bontvorm.

Het zou best wel eens kunnend dat het vroeger voorkwam en nu "uitgestorven" is. Het appaloosagen kan niet verborgen meegedragen worden, het is altijd zichtbaar. Uit 1 appaloosa-ouder heb je 50% kans op een appaloosa-nakomeling. Als die weinige welshjes met een appaloosa-kleur geen appaloosa-nakomelingen krijgen ben je op den duur de kleur ook helemaal kwijt.
En om eerlijk te zeggen (ik als appaloosafokker) kan ik me wel voorstellen dat ze die kleur niet wilden hebben, omdat het toch bont is.

ja, maar sabino/splash is ook een uiting van bont, en dat is juist zeer gewenst. Sabino voornamelijk.

Het is meer een soort variatie op appaloosa, het is geen schimmel of extreme sabino oid. het is wel echt een apart gen, alleen voor appaloosa heb je een echt appaloosa paard nodig om dat erin te fokken, en dat is nooit gebeurd voor zover bekend. Maar iig, pure bred 'appaloosa' welshes bestaan dus, dat kan ik in mede delen. Maar het is inderdaad uiterst zeldzaam.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:17

Sabino/splash ligt genetisch gezien ook heel anders dan tobiano/overo of appaloosa. Sabino kan ook verborgen blijven bijvoorbeeld.
En het appaloosa-gen is ook een apart gen, net als schimmel. Snap alleen niet wat je bedoeld met "een variatie".

In de laatste 2 zinnen spreek je jezelf nogal tegen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 15:39

Voor zover ik begrijp gaat het haar niet om kruisingen Appaloosa x Welsh maar om puur Welsh, die een genvariant van Appaloosa zouden dragen maar niet Appaloosa zijn.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:58

zoals ik al een keer heb gevraagd ben erg benieuwd wie die Engelse fokster is en met welke bloedlijnen zij fokt. Volgens mij kunnen het nooit 100 % zuivere Welshjes zijn met appaloosa tekeningen. En sinds wanneer is sabino zeer gewenst? Iets nieuws voor mij. In Wales is er zelfs sprake geweest dat ze het vele wit aan benen en hoofden willen gaan terugdringen cq bestraffen op shows

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:19

Ik had ook een welsh x appaloosa
Zie hier de foto

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:22

Maar dat is geen raszuivere welsh, bovendien wist je hier de afstamming niet eens van dus is het ook nog eens een gok dat er welsh bloed in zit. De vraag is hier waar de raszuivere appaloosa gekleurde welsh pony's zijn gebleven, en er wordt niet naar kruisingen gevraagd. ;)