mogly

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

mogly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 09:26

hoi,
ook ik was zaterdag naar de hengstenkeuring geweest in bilzen. de bedoeling was om de hengsten even in real life te zien, maar ik vind het nu nog moeilijker om te kiezen. het stamboek heeft me verteld dat zij haukaren en rannson een goede keuze vinden, maar ik ben dan weer helemaal verlieft op mogly. zou dit een goede hengst voor mai zijn ?voor willgraa zou ik hem ook graag hebben, maar in hem zit illiano en bij willgraa ook. in hoeverre mag er inteelt zijn ? en welke hengst zouden jullie het meest geschikt vinden ? van brijol was ik ook helemaal weg, spijtig dat hij nog te jong is anders was ik al 100% zeker geweest.
even een foto van mai
http://i34.photobucket.com/albums/d102/ ... uring8.jpg
http://i34.photobucket.com/albums/d102/ ... wgood2.jpg

en van willgraa
http://i34.photobucket.com/albums/d102/ ... ring26.jpg
http://i34.photobucket.com/albums/d102/ ... 230186.jpg

izabella

Re: mogly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:41

Wat was de motivatie van het stamboek? Kijken zij naar de combinatie (ze hebben natuurlijk veel meer ervaring dan wij hier) of hebben de door hun genoemde hengsten nakomelingen nodig???

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:43

Willgraa is een Illiano toch? Dan valt Illiano 2x op het papier dus dat zou ik niet doen.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 10:02

ze hebben mij geen uitleg gegeven waarom zij deze hengsten geschikt vonden. willgraa is inderdaad een illiano dochter. welke hengsten vinden jullie geschikt ? willgraa is kort in haar beweging dus zou hier een hengst op moeten die ruim is. ik vond excelsior wel goed in zijn beweging, maar hij deed het niet zo goed op de keuring en hij is een zoon van mogly dus ook weer illiano. pfff, niet makkelijk allemaal .

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:00

Excelsior is als ik het goed heb afgekeurd, dus daar kun je niet eens mee dekken.

Er zijn vast wel meer hengsten in België die fijn kunnen bewegen.

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 08:39

TJa wat betreft Willgraa kan Mogly niet, tenzij de inteelt jouw niet stoort. Op de HK was er ook een hengst aangemeld met in de overgrootouders Drageset, vitessa en viking zowel bij de vader als moederskant zat Bloos (*werd daar niks overgemeld???)
Maar voor mai kun je Mogly dus wel gebruiken... hij is wel erg gaaf hoor Ja en natuurlijk heeft hij een goede moeder- en vaderlijn Ja

Voor Brijol moet je idd nog ff wachten.

Rannson is idd geen verkeerde hengst. Ik vond hem erg leuk! Leuk type en beweging.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 12:04

het stamboek zij rannson of haukaren nemen om het noorse bloed te behouden bij mai,maar ik vind mogly zo geweldig en hij sprong er echt uit bij mij. tja, ik heb nog even om te beslissen. het is in ieder geval niet makkelijk.

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:42

Er zijn toch wel meer zuiver Noorse hengsten in België? Vind de motivatie een beetje simpel Haha!

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:51

Ik denk dat je goed moet kijken of de hengst wat zou kunnen toevoegen/verbeteren aan je merrie. Waar de hengst vandaan komt, en of je de hengst zelf aansprekend vindt, zou op de tweede plaats moeten komen.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 20:12

ik ben juist 2 uur aan het rondbellen geweest. naar de eigenaar van mogly. naar een aantal mensen van het stamboek en ik neem mogly voor beide merries. blijkbaar is dit geen probleem. er waren bij de keuring zelfs 2 hengsten waar één of meerdere namen 2 keer voorkwamen. het mag enkel niet op dezelfde lijn staan.mogly zou een goede hengst voor mijn merries zijn. hij is ruim in zijn beweging wat bij willgraa ontbreekt. is enorm werklustig wat bij mai ontbreekt, ze doet het wel, maar niet altijd met veel zin.het stamboek dacht dat valdemann of jolster ook een goede keuze zou zijn. maar jolster sprak mij algemeen niet aan en valdemann zijn voorstelling vond ik ook niet om naar huis te schrijven. lag voor het grotendeel wel aan de eigenaars. ik mag volgende zondag mogly in het echt gaan ontmoeten en hem zelfs rijden. ik ga zeker foto's nemen en een verslagje neerzetten.

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:55

Het is toch echt inteelt!
Want je hebt 2x Illiano op papier.

Ik snap dus echt niet dat het stamboek dit geen probleem vindt.

Maargoed, tis jouw keuze, als jij het risico wilt lopen moet je het gewoon doen.

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:58

Ik zou er ook zeker niet aan beginnen voor Wilgraa.
Je hebt nog even de tijd....misschien dat als je nog eens goed naar je merries kijkt je nog op andere gedachten komt.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:07

Ik zou het zonde vinden als je Wilgraa door hem laat dekken,
niet omdat het geen mooie hengst is, maar het is echt inteelt
zoals Yoline al zegt Ja

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:08

Tja welke onderdelen van de hengst vullen de merrie aan? Tot nu toe alleen motivaties gehoord, betreffende: wat heeft de hengst wél wat de merrie niet heeft. Maar zoals bij fokken bekend is, vult een hengst dat gat niet altijd op.

Mogly zelf vind ik echt geweldig, maar hoe zijn zijn nakomelingen? Zou even wat onderzoek gaan doen, naar hoe die zijn qua punten die jij belangrijk vind.

En inteelt, tja, ben er erg strikt in: Absoluut niet op papier en liefst helemaal maar niet, principekwestie.
Zoals die 2 jarige op de HK vond ik heel apart dat daar zo niks over gezegd werd, zou met zoéen niet eens durven komen.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 23:05

tja, ik ben er al een hele tijd over aan het nadenken en heb al verschillende mensen van het stamboek gecontacteerd en niemand zag hier een probleem in. zolang het niet op één lijn staat is er niets aan de hand was de mening van de meeste. ik heb inderdaad nog tijd . ik ga hem ook een keertje in het echt ontmoeten om hem een keertje mee te maken . zeker bij willgraa vult hij veel aan. willgraa is enorm kort in haar gangen dus er moet een hengst met mooie ruime gangen op , mogly heeft dit. ook zijn werklustig karakter is een mooie aanvulling. het veulen mag ook iets groter zijn. willgraa is maar 1m40 . Ook mag er willgraa iets langer in de rug zijn, ze is nogal een blokje. en ook bij mai, mai is vrij stug en stijf, en het heeft niet enkel met het rijtypische te maken dat was ook één van de dingen die ze me zeiden zaterdag , "mai is vrij stijf, zet er een hengst op die soepel is". had maar één iemand van het stamboek gezegt om het niet te doen had ik er zelfs niet meer aan gedacht, maar heb een paar mensen gesproken en ze vertelde allemaal hetzelfde " mogly zou een mooie aanvulling bij je merrie zij". op de keuring zei iemand me om naar een noorse hengst te gaan, maar nu krijg ik weer totaal andere antwoorden. op mai en willgraa best geen noorse hengst zetten want deze zijn enorm stijf vanachter en willen niet graag werken ? mijn beslissing staat nog geen 100 % vast ,maar ik denk er zeker nog ever na. de eigenaar van mogly vindt het absoluut geen probleem als ik mogly niet neem , ik mag hem zelfs altijd opbellen als ik vragen heb bij een hengst, hij zal mij met plezier voort helpen. Er zijn inderdaad meer hengsten en ook noorse hengsten, maar ik vind er niet direct ééntje die zoveel zouden kunnen bijdragen aan een veulen voor mijn merries als mogly. Ook bij heia gutt is een vorm van inteelt te vinden. ernarson N-1843 langs moederskant en langs vaderskant.ik ga nog maar even nadenken en wat verder informeren. mogly blijft in ieder geval al wel mijn favoriet maar als het echt niet goed zou zijn zal er niets anders opzitten dan naar een andere hengst te gaan. we zullen nog maar wat verder informeren. toch al bedankt voor jullie nuttige informatie Knipoog

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 08:43

Noorse hengsten stijf van achter? Dat is echt flauwekul!
Succes met je zoektocht en je komende ontmoeting met Mogly!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 08:50

HK Belgie, was het inteelt echt opvallend !

Bij de 1jarige.. Zijn vader Eros NL E 220, is ook de vader van zijn Oma (Lutske NL L 327). (moederskant).

Nog die 2 Jarige,
Ouders van zijn Opa Vaderskant (Dolf NL D544) én de ouders van zijn Opa Moederskant (Frits NL-F-156) zijn bij beide zijn Drageset N 1881 X Vitessa NL V 148.
Daarnaast is Viking NL V 15 ook nog is de Vader van zijn beide Oma's !

Vond het so raar !

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 09:08

Zegt voor mij op dit moment even genoeg over het Belgische stamboek. Als je dit als stamboek zijnde geen probleem vindt, hoe moet men je dan nog serieus nemen? Ik doe het niet iig.

Jammer.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 09:34

ik vond het in het begin ook raar . toen ik de telefoontjes deed en begon over de inteelt was hun antwoord," in nederland zijn ze hier veel strenger op,maar het is echt geen probleem." als je dan als leek begint dan neem je dit natuurlijk aan. ik moet eerlijk toegeven dat ik van jullie adviezen heel de nacht wakker gelegen heb. ik wil iets goed doen en anders niet. voor mai staat mijn besluit zo goed als vast. mogly, maar voor willgraa weet ik het niet voor het moment.welke hengst vinden jullie bij willgraa dan goed passen ? het veulen zou langer in de rug moeten zijn, ruimere gangen en groter. in ieder geval al bedankt voor de adviezen.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 09:35

Yoline schreef:
Zegt voor mij op dit moment even genoeg over het Belgische stamboek. Als je dit als stamboek zijnde geen probleem vindt, hoe moet men je dan nog serieus nemen? Ik doe het niet iig.

Jammer.

Ik ga helemaal met jou mee Yoline Ja

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:05

Heb je al eens gekeken naar Jolster, Bronse, Hildar of Lisjegraen? Deze zijn allemaal wat lang in de rug en groter. Hoe ze lopen weet ik niet, dat kunnen anderen je misschien wel vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:00

Tja, ik ben zelf in principe ook tegen inteelt, maar mijn eigen merrie is door een fout OOK ingeteeld.

De moeder van mijn fjordje is een jonge Drageset. Ze zou gedekt worden door Fjellwin. Maar bij de DNA test, bleek dat Larsto de vader was van het veulentje uit die dekking!
Larsto's moeder is Flosta, een jonge Drageset. Dus Drageset zit er bij mij 2x in. Als grootvader en overgrootvader.

Toch heb ik een hele leuke, lieve merrie die haar hele leven een 1e premie heeft gehaald en geen karakterfouten ofzo heeft.
Inteelt HOEFT dus niet fout te gaan, maar het risico is best groot.

In mijn geval merk ik heel erg dat het karakter van Drageset er super duidelijk in zit.

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:54

Aaargh dit is weer zoo typisch Belgisch stamboek e!!
Hier doet niemand moeilijk over inteelt omdat het een paar keer goed is gegaan, maar er zijn zoveel leuke hengsten, waarom dan niet verder kijken dan Mogly?
En de motivering die het stamboek dan geeft om voor Haukaren of Ransson te kiezen vind ik ook maar vaag
Zijn toch ook totaal verschillende hengsten, krijg ik ook sterk het idee dat het stamboek geen rekening houdt met jou wensen maar enkel met hetgeen zij willen...

Zou toch ook eens kijken naar bv Bronse, ken ik ook wel enkele toppertjes van que bewegingen en ook Hildar. Die spreekt je mss niet aan op het eerste zicht maar zijn gangen zijn wel ruim en de gangen bij de nakomelingen zijn over het algemeen ook wel goed, met wat toppers o.a. Haudar, Wilda, Stein enz...

edit: 't is jilly dus Knipoog

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:06

Ipv Mogly zou je eventueel naar Duitsland kunnen voor zijn Loveble papa Mosby Haha!
Moeilijke keuze... succes

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 16:34

ik heb juist naar oostmalle gebelt voor de hngst haugutten. weet iemand hier meer over ? jilly Knipoog ook naar deze hengst ga ik binnenkort even kijken.