sofie123 schreef:Ik heb zelf geen fjord maar ga toch even een paar dingen over de fjord vertellen. Wat je zelf een voordeel of een nadeel vind is aan jou!
karakter
Eigenwijs, berensterk, pittig maar niet té, gevoelig, cool in het hoofd, speels, sociaal, onvermoeibaar,koppig...
Sorry maar hier ben ik het niet mee eens. Eigenwijs, beresterk, koppig is toch echt niet op iedere fjord van toepassing en heeft voor een groot deel te maken met de opvoeding. Voordeel van een fjord is wel dat ze niet snel schrikkerig zijn en alles wel best vinden (hangt ook weer voor een groot deel van de opvoeding af)
sofie123 schreef:bouw
Stevig gebouwd, ~135 tot 150 cm, korte en krachtige hals, vierkante gangen...
De fjord van tegenwoordig is veel rijtypischer dan vroeger, niet alleen qua bouw maar ook zeker qua gangen.
sofie123 schreef:gebruik
Een fjord is thuis in bijna alle takken van de paardensport. Je kan ze voor de kar spannen, een bosrit mee maken, een springwedstrijdje doen of eens gaan dressuren. Door hun eigenwijze karakter zijn ze iets minder geschikt voor de écht beginnende ruiter.
Een fjord is idd een alleskunner (zie mijn profiel). Persoonlijk vind ik fjorden minder geschikt als kinderpony.
sofie123 schreef:Ik weet wel niet hoe het in mekaar zit in verband met wedstrijden. Ik zou denken dat je waarschijnlijk dan tussen de pony's moet lopen maar dat ben ik niet zeker. Hou altijd rekening met je toekomst zou ik maar zeggen. Zorg ervoor dat je toch een groot dier hebt!
Wedstrijden ligt ana je eigen leeftijd, ik start (net als vele anderen ) mijn fjord tussen de paarden en die is maar 1,40 en dat gaat prima hoor.