gepaste arbeid! help??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wammesje

gepaste arbeid! help??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 18:59

Wammes is inmiddels al een paar keer naar de kliniek geweest ivm kreupelheid, in Utrecht zeggen ze ivm ontstoken gewrichten een half jaar op rust, een beetje stappen, daarna stappen onder de man! nu heeft mijn dierenarts een brief ontvangen uit de kliniek dat Wammes afgekeurd is ivm beginnende artrose, hij is nog geschikt voor gepaste arbeid, maar niet meer geschikt voor de sport! tegen mij waren ze iets voorzichtiger met de diagnose, maar ik was ook wel heel gespannen die dag! en heb het toch niet helemaal goed begrepen! wat verstaan jullie onder gepaste arbeid? ik dacht zelf een kwartiertje om de dag! hij loopt nu niet kreupel en is uber druk!! Vork

MirK

Re: gepaste arbeid! help??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:36

Heej Marielle wat een butt nieuws voor Wammes. Ik denk dat je het best even (desnoods schriftelijk) contact met de DA op kunt nemen. Je kunt hier eigenlijk niet echt duidelijk iets mee. het zou best kunnen dat hij nog gewoon lekkere buitenritjes mag maken, ik denk dat het meer gaat om de zwaardere belasting van dressuuroefeningen en springen. Maar dat weet je pas zeker als je contact hebt gehad. hadden ze het ook nog over een oorzaak van zijn beenproblemen? Echt zonde van wammesje.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:38

MirK schreef:
Heej Marielle wat een butt nieuws voor Wammes. Ik denk dat je het best even (desnoods schriftelijk) contact met de DA op kunt nemen. Je kunt hier eigenlijk niet echt duidelijk iets mee. het zou best kunnen dat hij nog gewoon lekkere buitenritjes mag maken, ik denk dat het meer gaat om de zwaardere belasting van dressuuroefeningen en springen. Maar dat weet je pas zeker als je contact hebt gehad. hadden ze het ook nog over een oorzaak van zijn beenproblemen? Echt zonde van wammesje.

ik sluit me hierbij aan
wat jammer van je paardje...
succes er verder mee

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 19:42

vandaar dat hij zoveel viel! zonde he? mir, hij had nog veel meer in zijn mars! maar we passen wel goed bij elkaar! ha ha, de lamme helpen de blinden!

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:46

Je hebt best kans dat het allemaal nog wel meevalt. Je hebt hem tenslotte voor relaxte buitenritjes aangeschaft en misschien kan dat nog makkelijk allemaal. Misschien ook wel lichte dressuur. daarom, wacht af met zorgen maken tot je duidelijk meer weet, die mensen zullen vast wel wat richtlijnen hebben bij zo'n diagnose. Maar gaat het met jou allemaal wel beetje goed op het moment dan?

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 19:56

Gaat wel hoor, maar wandelen is niet mijn sterkste kant! hij heeft speciaal beslag, maar durf niet naar buiten, ben er laatst keihard afgevallen! hij liep toen ook niet helemaal zuiver, en ging er ineens vandoor, ik zat met een lange teugel te dromen, en daar werd ik plotseling gelanceerd! wammes raakte totaal buiten zinnen, trapte de palen uit de bak, hij schrok natuurlijk dat ik ineens op de grond lag, was net uit het zkh dus nog niet op mijn best, viel echt boven op mijn bolletje, en natuurlijk geen cap op[ eigenwijs]
ik ga wel even schrijven naar utrecht! hij krijgt wel medicijnen voor artrose

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:13

Gepaste arbeid zie ik als dat wat het paard kan verdragen zonder kreupel te lopen! (dat kan dus varieren van niks tot heel veel)

Denk dat je gewoon weer met hem moet opbouwen en toch dusdanig er aan gaan werken dat hij zijn gewicht + jou niet puur op zn voorbenen (en daarmee waar de artrose zit) vestigd en daarmee zijn voorbenen overbelast en nog verder slijt, maar de achterhand er ook beter bij gaat nemen en jullie gewicht gaat verdelen over zijn 4 benen.

En die drukte? Lekker buiten laten lopen, waar hij zn overtollige bokkesprongen weg kan werken Knipoog

Afgekeurd wil zeggen voor de verzekering (en de sport). Met deze afkeuring zou je m naar de verzekering kunnen verkopen (die m dan waarschijnlijk doorverkopen naar de slacht of hij gaat de handel in, met alle gevolgen van dien), al is dat nu natuurlijk nog niet nodig...
Als Wammes zijn leven niet meer waardig geweest was, hadden ze je dat echt wel verteld!

Sirius, de tinker waar ik het al over gehad had tegen je, had ook vrij vergevorderde artrose, maar draait nu weer goed mee. Wordt meerdere keren per week in het bos gereden, zonder belemmeringen (en gaat nu zelfs weer van het speciaal beslag af, zo goed gaat het!!). Doet een poging het hele land te domineren, stuitert alle kanten op en gaat dus super. Alleen lange tochten op het asfalt kan hij nog niet aan, dan gaat ie onregelmatig lopen, dus dat wordt gewoon niet gedaan. Er zit dus nog wel toekomst in (jonge) paarden met artrose Haha!

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:50

Wel vervelden die diagnoses.
Maar gelukkig is hij niet afgeschreven!
Ik ga met de rest mee, voor de zekerheid even bij je DA na vragen.
Meestal betekent "gepaste" arbeid inderdaad arbeid naar wat het paard aan kan (arbeid die bij het paard past) en dat kan dus heel verschillend zijn!

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 22:34

We gaan het rustig aan weer oppakken, en idd die achterhand moet er meer bij! hij loopt wat op de voorhand, en omdat ik bang ben dat hij valt, ga ik naar voren zitten. Mijn instructrice zegt het ook regelmatig! we gaan ons best doen, weg gaat hij niet, ik moet er niet aan denken, kan niet zonder hem! en Vera die hem ook rijd ook niet. voorlopig starten we om de dag, en dan op de rust dagen, naar buiten of aan de wandel

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:14

Het is belangrijk voor paarden met atrose dat ze genoeg beweging krijgen, dus los in de paddock of wei, en als ie alleen op stal staat paar keer per dag met hem wandelen, zodat de gewrichten gesmeerd blijven. Want rust roest. Ik ken een paard dat al jong atrose had en waarmee nu jaren later nog steeds wedstrijden mee gereden wordt, wel wordt hij 1 of 2 keer per jaar zijn gewrichten ingespoten.

Mijn fjord heeft hoefkatrol, is ook een vorm van atrose. Hij is al bijna 19 en loopt nog steeds goed. En hij heeft het waarschijnlijk al zo'n 8 jaar.

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 22:19

dat geeft hoop! dank je wel

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:54

Is het misschien een idee om het rustig te longeren met pessoateugel?
Als die goed ingesteld wordt zorgt die ervoor dat hij zijn achterhand er mooi onder brengt, dan kan je bovendien goed bekijken hoe hij loopt en bouw je het rustig weer op.

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 09:12

heb ik geen ervaring mee, maar ga zeker proberen!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:58

Pas op met longeren, ik ken een paard (wel al 18 jaar) die heeft ook atrose in de kogels aan de voor en achterbenen, maar die mag juist niet meer longeren. Die mag ook alleen maar zoveel mogelijk rechte lijnen rijden.
Dus bespreek dat goed met je DA.