Ik houd altijd de volgende werkwijze aan:
- ga aan de kant staan waar je het makkelijkste knipt (voor mij als rechtshandige: linkerkant, dus met je kniphand aan de schoftkant)
- Bepaal met beide handen het middelpunt van de boog. (linkerhand houd ik vaak bij de oren, rechterhand bij de schoft en haal ze dan tegelijk naar elkaar toe)
- Op dat middelpunt houd ik mn linkerhandpalm tegen de manen en knip iets meer dan handbreedte hoog een paar cm wit (met eventueel zwart) weg.
- Vervolgens knip ik vanaf het midden in een boog naar de oren en vanaf het midden stukje voor stukje naar de schoft. Zo kun je je boog zelf stukje voor stukje ook eventueel bijstellen, als je per ongeluk heel iets verkeerd knipt.
- Knip alle wit en zwart gelijk weg tot er 1 mooie boog is
- Vervolgens knip ik overal voorzichtig het witte een vingerbreedte weg, de boog in het zwart is dan je referentie, er moet steeds maar 1 vingerbreedte verschil zitten in het witte en zwarte.
Verder tips:
- Knip altijd opwaarts, hiermee bedoel ik: Houd de schaar altijd schuin omhoog. Maakt je fjord dan een vreemde beweging, dan knip je niet snel een gigantische hap uit de manen.
- Knip eerst gewoon een hele grove boog in alleen het witte (of gedeeltelijk zwarte) van 1 zijde. Des te sneller je vaak knipt des te minder fouten er vaak in zitten. Na de grove manier van knippen, kun je vaak het netter knippen. Maar begin je meteen met heel netjes, dan ga je snel teveel wegknippen, waardoor het alsnog mislukt.
- Wil niet ineens alle manen in 1 keer wegknippen (dus niet de breedte: wit-zwart-wit in 1 knipbeweging). Dat is vaak gewoon te dik. Ga in laagjes te werk, wat de schaar makkelijk knipt.
- Knip met een goede scherpe schaar, die past bij je hand (dus geen grote lompe schaar of veel te kleine) en niet te zwaar is.
- Wanneer je 1 schaar aanschaft voor het knippen, gebruik m dan ook echt alleen voor het knippen van haren en niet voor andere dingen. Hierdoor blijft hij langer scherp en bruikbaar.
- Witte haren scheiden van de zwarte haren doe ik vaak op 2 manieren, afhankelijk van de hoeveelheid witte/zwarte haren en de dikte:
---- vanaf het zwarte gedeelte de haren naar achter duwen waardoor de witte rechtop blijven staan en je de zwarte naar achter houd met je hand en zo ze scheid (de zwarte haren zijn vaak iets steviger en daardoor makkelijk weg te duwen en te scheiden van het witte)
---- Met een opengehouden schaar de witte haren alsware er tussenuit vissen, door wat te zigzaggen, zodat die tussen de bladen van de schaar blijven hangen en dan na een aantal cm te pakken te hebben knippen. En bij heel veel zwart knip ik soms ook wel een gedeelte zwarte haren mee (dan ben ik te lui om werkelijk al het witte van het zwarte te scheiden.
En een mooi trucje voor paarden met een vrij dikke hoeveelheid wit: De haren licht schuin afknippen naar het zwarte, dan krijg je een duidelijker scheidingsbeeld.
En een mooi trucje voor gewoon hele dikke manen, zowel zwart als wit: Een gedeelte zwart en witte manen wegknippen, daar waar ze tegen elkaar zitten. Dus dan wordt het: wit - lager stuk wit/zwart - zwart - lager stuk wit/zwart - wit.
(Knip zelf momenteel al 2 jaar met dezelfde scharen en ze zijn nog steeds fijn en scherp genoeg. Zijn overigens allesknippers van de Welkoop, met een rood handvat.)
Oja en de belangrijkste: Niet bang zijn om een keertje fout te knippen........het groeit wel weer aan!
!!!!En 21 april houden we een knip- en voorbrengdag, met aansluitend hengstenshow in Wanneperveen, misschien ook wel een leuke oefendag!!!