Moeilijk op adem komen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meisje201

Moeilijk op adem komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 00:08

Als ik met Iris heb gereden komt ze erg moeilijk weer op adem.
Ze heeft nu dan wel haar wintervacht maar het is nooit zo erg geweest.
En ze heeft ook een behoorlijke conditie.
Ik moet haar vaak echt rond de 20 minuten uitstappen en dan is ze nog niet helemaal 100% op adem.

Zijn er nog meer bokkers die hier last van hebben?
En wat kan je ertegen doen, als er al iets tegen te doen is (behalve scheren, want dat gebeurd niet Haha! )

mjet

Re: Moeilijk op adem komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 00:28

ik stap ook minimaal 15 minuten uit hoor en vaak 20 min. de vacht is zo dik. Ik scheer ook niet . doe er wel een zweetdeken op ivm nazweten, maar daarna gaat ze weer de wei in met alleen een ongevoerde regendeken.

Om dit alles tegen te gaan is scheren de oplossing en ik heb al vaak op het punt gestaan, maar roch niet gedaan.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 06:42

Als je 20 minuten uit moet stappen om op adem te komen heeft ze dus GEEN behoorlijke conditie.

Een dikke vacht kan hier zeker debet aan zijn (Tjo wordt ook altijd geschoren) je gaat imers ook niet hardlopen met je skipak aan, toch?

Oplossing zou dus scheren zijn. Fjorden kunnen zowizo al moeilijk hun warmte kwijt tijdens het rijden.

En wellicht in de zomer meer aan haar conditie werken (interval training) om zo de conditie voor de winter op peil te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:30

Ik sluit me volledig aan bij Vippie. Vooral de opmerking over hardlopen met skipak aan.
De meeste Fjorden kun je met een wintervacht nou eenmaal niet "echt" aan het werk zetten, dat is gewoon niet te doen. Maar 20 minuten voor op adem komen is echt teveel, dan klopt er iets niet in de basisconditie van het paard.

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:26

ik heb altijd hetzelfde probleem met ro gehad. en ook ik vertik het om mn fjord te scheren!!
dus heb ik deze winter er voor het eerst een deken opgegooid.
gewoon een ongevoerde regendeken, maar het scheelt enorm in de vacht!!!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 08:32

onze fjord heeft er ook altijd moeite mee, en bij de onze komt ook geen scheerapparaat in de buurt, het is denk ik gewoon een questie van conditie, die van ons is pas onder het zadel en heeft dus maar weinig conditie

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 13:27

Een deken is niet te doen voor iris, die sloopt hem binnen 5 minuten,
Ik rij niet elke dag, maar wel zeker zo'n 4 keer per week rond de 3 kwartier. (soms wat minder, ligt er net aan hoeveel we hebben gedaan)
Ze al ongetwijfeld een minder goede conditie hebben dan de meeste fjorden hier, maar haar vaker rijden is voor mij niet te realiseren.
De grootste oorzaak zal wsl de dikke vacht zijn.

Iig bedankt voor de reacties.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:04

Het is jammer dat je niet wilt scheren, voor mij was het een uitkomst. Ik deed het ook nooit, maar ik vind het nu super handig. Ik heb haar minimaal geschoren, dus alleen onderkant hals en buik en ze kan echt een stuk meer!!
Ze kan er ook gewoon mee het land op.