"maximale"leeftijd fjord

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

"maximale"leeftijd fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 12:34

okee natuurlijk kan er niemand garanties geven

maar ik weet bv dat een ijslander veel langer kan "werken" en ouder word dan een kwpnr

hoe zit dat bij de fjord? wat is hun gemiddelde verwachte leeftijd
(natuurlijk mits gezond ed ..even van een normale / positieve uitgaan)

stel deze vraag voor een kennis van mij
die willen hun 1e pony gaan kopen en er is nu een oudere(24jr) fjord op hun pad gekomen die misschien wel eens iets zou kunnen zijn

aartlover

Re: "maximale"leeftijd fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:18

Ligt aan de Fjord. Sommige zijn op hun 24e nog heel fit. Maar je moet ze dan natuurlijk geen zwaar werk meer laten doen... Sommige zijn dan echt "op" laat ik maar zeggen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 13:25

deze schijnt nu nog gezond en fit te zijn
het geplande werk is op een rustige buitenrit
1 a 2 x per week hoofdzakelijk stap werk stukje draf en stukje galop maar 95% stappen
geen zwaar werk dus Knipoog

maar begrijp dat in tegen stelling tot bv een ijslander
fjorden minder "laat/lang" nog werk verrichten ?
dus meer richting kwpn gaan dan ijslander ?

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:32

ik denk dat het ook erg van de manier van houden af hangt. een shetlander en ijslander worden vaak ouder als een kwpn er maar ook op een heel andere manier gehouden. een shet en ijslander staan vaak veel meer buiten als een kwpn en worden over het algemeen ook minder intensief gereden. Denk dat ze daarom over t algemeen ook ouder worden. maargoed das mijn idee er over.
ik zou kijken naar hoe fit het paard is, en als het nog een fit fjordje is, dan zou ik hem zeker nemen als je 1 a 2 keer in de week een buitenrit voor ogen hebt. Heb hier ook wel eens mensen gelezen die met hun paard van 26 of zelf 30 nog redelijk aan het werk zijn.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:34

nickyu schreef:
deze schijnt nu nog gezond en fit te zijn
het geplande werk is op een rustige buitenrit
1 a 2 x per week hoofdzakelijk stap werk stukje draf en stukje galop maar 95% stappen
geen zwaar werk dus Knipoog

maar begrijp dat in tegen stelling tot bv een ijslander
fjorden minder "laat/lang" nog werk verrichten ?
dus meer richting kwpn gaan dan ijslander ?

Dat weet ik niet echt... Ijslanders kunnen idd lang werken.
Of Fjorden net zolang kunnen werken weet ik echt niet Knipoog
Maar zoals pompompon hierboven ookal zegt: Als je 1 a 2 keer in de week rijd zou ik hem ook kopen.
Mensen rijden idd nog met hun paard van 30 jaar.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 13:36

denk dat we maar gaan kijken bij de fjord Knipoog
de misschien nieuwe eigenaren zijn alvast enthousiast ..
1 a 2 ritjes per week is swinters max 1 zomers max 2 ..er zal zeker niet meer meegedaan gaan worden behalve veel knuffel werk , en gezien de rijstijl (losse teugel mak an ..) zal die daar iig niet hard van slijten Haha!
hij is gewend aan continu buiten en dat komt die dan weer (wel met schuil mogelijkheid ..)

ben benieuwd ...

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:38

Roza, fjord van een vriendin van mij is 32 geworden!

Nooit hard hoeven werken, altijd buiten (typisch fjord: met regen buiten en met de zon in haar stalletje)

Op een dag vond ze het zelf genoeg, is gaan liggen en heeft een soort hersenbloeding gehad. DA heeft haar toen in haar eigen weiland een spuitje gegeven.

Die fjord zou dus nog best een paar jaar gezond mee kunnen doen hoor en garantie krijg je nooit, een vierjarige kan ook in een koliek aanval blijven of iets anders krijgen toch?'

Ik zou er gewoon voor gaan!
Laatst bijgewerkt door sambagirl op 19-01-07 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:43

ze worden over het algemeen wel oud, op een manege weet ik een fjord van 38 jaar, die nog heel soms meeliep met beginnertjes erop.
en een andere fjord was 30, en liep nog volop, en in goede conditie hoor!
24 jaar vind ik op zich wel oud om aan te beginnen, ik denk dat ze er nog een paar jaar mee naar buiten kan, maar daarna komt mischien de tijd dat de pony oud wordt en op het land staat, en kwaaltjes krijgt.
het hoeft niet zo te zijn, maar het kan wel.
daarnaast hebben fjorden vaak last van artrose, ik weet niet of ze kunnen achterhalen hoeveel de pony al gelopen heeft?
en op welke leeftijd hij is ingereden ect?

ik heb zelf 1 van 14 gekocht, en ik ga er vanuit dat ik er nog wel een jaar of 10 mee vooruit kan, en dat mn dochter er over een jaar of 6 mee op ponyclub kan Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 13:47

er schijnt vooral menwerk meegedaan te zijn
zomers meer dan swinters ..
niet intensief gedressuurd of gesprongen

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:57

Ze moeten in principe makkelijk 30 kunnen worden, evenals een mens ook makkelijk 70 moet kunnen worden. Maar ook wel eens fjorden voorbij zien komen die rond de 40 gingen.

Risico van een ouder paardje komen is wel, dat de kans op eventuele gezondheidsklachten toenemen, maar als ze dat aan kunnen en de pony een leuke oude dag willen geven. Waar zit dan het probleem he?

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:01

Tja, ik denk persoonlijk dat het gewoon van het paard afhangt. Er zullen ook fjorden zijn die de 18 niet halen. Het gaat er dus om hoe de algehele gezondheid is. En het ziektenverleden.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 15:19

persoonlijk zag ik de leeftijd als voordeel Haha!

hun 1e paardje , zoon weet nog niet of dit het echt wel is en mams knuft liever ..mocht zoon niet meer willen hobbellen(is nu net 14 geworden ..) mams stapt graag een stukje maar het verzorgen er om heen vind ze leuker Haha!
beide beginners met rijden
kinder ziektes zijn er uit , altijd "gezond"paard geweest en als die nu nog rad loopt zal der niet "zomaar"iets zijn , is nu gezond en nee dat is absoluut geen garantie voor morgen ,maar dat teld ook voor een jong paardje Knipoog

moeders is ook echt het type wat komt dat blijft , dus ook al is het dadelijk niet rijdbaar meer (al is 1 x per week een heel rustig evt alleen stappen in de regel geen erg zware belasting , maar indien en mocht..)
word die nogsteeds goed tot zijn dood verzorgt en heeft daar dan ook lol in

mensen hadden gevraagd aan me als ik ooit iets leuks en braafs tegen zou komen , hun in te seinen , dus heb dat nu maar gedaan en idd schrok wel even van de leeftijd maar ze zijn het gelukkig met me eens dat een heel jong paard geen optie is en dat als deze nog een jaar of 4 a 5 mee zal gaan dat dat ook goed is en beseffen heel goed dat er ouderdoms klachten zouden kunnen komen ..

de afspraak staat , we gaan een keer kijken , komt die door de buigproef
en zijn de benen en rug (en andere algemene dingen ) sterk genoeg om recreatief te hobbellen word er een proefritje gemaakt en als dat goed bevalt
heeft "opa"een mooi adres de rest van zijn leven Knipoog

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:59

Als het ovor die mensen hun eerste paard is zou ik er zeker voor gaan. Zeker als het dier nog gezond is. Kunnen ze volgens mij veel van leren.

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:34

Ach, een deel is aanleg, een deel heeft te maken met hoe zuinig je ermee bent geweest.
Mijn vorige fjord kocht ik toen ze 10 was, heb ik zelf fanatiek mee gereden tot ze 17 was en toen is ze naar een gehandicaptenmanege gegaan, waar ze tot haar 24e twee tot drie uur per dag in de lessen liep. Toen kreeg ze wat lichamelijke probleempjes en is ze met pensioen gegaan. Toen ze 28 jaar was heb ik haar laten inslapen omdat de lichamelijke problemen te erg werden.
Een fjord kan dus best tot lang doorwerken als je er maar zuinig op bent Haha!

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 00:21

Een vriendin van mij had fjorden die rond de 35 zijn geworden, beestjes hadden zelfs nog het echte boerenwerk op het land gedaan.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:59

Ligt aan de conditie van het paard.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:55

Hangt idd af van de conditie van het paard. Mijn fjordje is nu 18 en loopt dubbel L. Heeft nog veel meer pit als de rest van de pony's van de club e.d.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:01

Danc is bijna 18 is nog super fit en loopt als een trein(nouja niet snel maar gewoon soepel etc) maar idd het ligt aan de conditie van het paard en gezondheid

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:03

Onze fjord is 30 geworden maar de laatste twee jaar tandenloos door het leven gegaan. Met dat soort gebreken moet je wel degelijk rekening houden op die leeftijd. Want dan moet je dus vloeibaar/zacht voedsel gaan geven. Gras kon die niet meer eten ook.