Hoe zit dat met de premie's bij het Stamboek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tatjanaa

Hoe zit dat met de premie's bij het Stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 19:00

Hoi,

IK heb de hele site van het Stamboek al doorgeplozen maar nog steeds niks gevonden. Ik heb zelf namelijk geen idee hoe het zit met model, elite ed. qua behaalde premie's bij de Fjorden. Wat is het hoogst en wat is het laagst? Hoeveel punten moet jehebben voor een bepaalde premie? En wat moet je voor de verschillende premie's behaald hebben?

Dit zou ik graag willen weten omdat ik nu bezig ben met de koop van een Fjord, en die zou ik graag uit willen brengen op de keuring.

Als iemand mij hiermee kan helpen graag Haha!

Tatjanaa

Serika09

Re: Hoe zit dat met de premie's bij het Stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:23

Vanaf 3 jaar kan een fjord voorlopig model worden, hij/zij moet min. 35 punten hebben op de keuring. Als ze voorlopig model zijn moeten ze een trek/men of zadelproef doen en daar min een B certifikaat op halen om Model te worden, of L dressuur en B springen, hier heb je 2 jaar de tijd voor dus het jaar dat ze voorlopig model zijn geworden op de keuring en het jaar daar op. Als ze dan model zijn geworden ga je weer naar de keuring en dan moeten ze min 37 punten hebben om aspirant ster te worden, zijn ze dat geworden moeten ze weer 1 van de proeven afleggen maar nu met min. een A certifikaat, of LL dressuur en B springen, hier heb je ook dus 2 jaar de tijd voor. Hebben ze dat gehaald dan zijn ze Ster. Dan kun je met je paard op de keuring niets meer halen, wel kan hij nog Prestatie worden hier moet hij en voor de trek of men ¨proef min. een A halen en voor de zadelproef ook.

Dan kan een merrie verder nog keur worden, uit 7 dekkingen 6 geregistreerde veulens hebben, en Preferent dan moet ze nog 3 modellen hebben, dus 3 nakomelingen die model zijn. Heeft ze dit allemaal gehaald dan is ze Elite, is het hoogste wat er behaald kan worden bij het stamboek

Hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is zo.

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:33

Op een keuring wordt een fjord beoordeeld op 5 punten:

1. Rastype
2. Lichaamsbouw en gespierdheid
3. Beenkwaliteit en beenstanden
4. Correctheid van de gangen (stap en draf)
5. Algemene indruk en ontwikkeling

Per onderdeel kan max. een 10 gegeven worden. Theoretisch gezien zou een fjord dus 50 punten kunnen halen, maar geloof dat er in NL nog niet meer dan 42 punten is gegeven.

Veulens, enters en twenters krijgen een voorlopige primering. In de volgende klassen:
A - 35 punten en hoger
B - 30 t/m 34 punten
C - lager dan 30 punten

Een driejarige kan voorgesteld worden voor stamboekopname (stokmaat, kleur en aftekeningen worden genoteerd). Daarbij kan de fjord op de premiekeuring verschijnen.

De indeling in premies is als volgt:
1e premie - 35 punten en hoger
2e premie - 30 t/m 34 punten
3e premie - lager dan 30 punten

Bij een 1e premie is de fjord voorlopig model. Om definitief model te worden krijgt het dier de gelegenheid t/m het volgende jaar om een proef af te leggen.

Er kunnen Fjordsport proeven gereden worden. Vereist wordt minimaal L-dressuur en B-springen.

Ook kan een verrichtingsproef worden afgelegd. Dit is er in aangespannen vorm (men- en trekproef) en onder het zadel (zadelproef). Hiervoor moet minstens een B gehaald worden. Een B betekent gemiddeld een 7 (hiervoor zijn meer eisen per proef, maar die ga ik niet allemaal overtypen).

De fjord is dan model. Een volgende keer op de keuring wordt hij/zij dan geplaatst in de categorie modelpaarden (ruinen en merries apart). Behaald hij/zij dan 37 punten of hoger, dan is het dier 1e klasse model en aspirant ster. Bij het halen van een A voor de verrichtingen of LL-dressuur en B-springen is hij/zij definitief ster. Onder de 37 punten betekent 2de klasse model, je komt dan in principe niet verder (je kunt natuurlijk ieder jaar opnieuw proberen de 37 te halen).

Sterpaarden worden alleen op volgorde geplaatst en krijgen geen punten meer.

Verder heb je nog de volgende predikaten: prestatie, keur en preferent.

Voor prestatie moet een fjord óf een A voor een aangespannen proef en een A voor de zadelproef gehaald hebben, óf een A voor een aangespannen proef en LL-dressuur en B-springen.

Keur: geeft aan dat de merrie vruchtbaar is, hiervoor moet de merrie minstens 6 veulens uit 7 dekkingen hebben gegeven. Hoe ouder de merrie wordt, hoe minder streng deze eis wordt (aantal dekkingen gaat met 2 omhoog, aantal veulens met 1).

Preferent betekent dat de merrie goed vererft. Hiervoor moeten 3 nakomelingen model zijn (i.p.v. model wordt ook een ggk. zoon voldoende bevonden).

Elite wordt een merrie wanneer zij alle predikaten heeft behaald (model, ster, keur,preferent, prestatie). Dit gebeurt niet zo vaak.

Voor hengsten gelden andere regels, maar ook zij kunnen elite worden.

Voor ruinen gelden alleen model, ster en prestatie.

*heb ik net een heel verhaal getypt, is Rianne me net voor...maargoed, toch nog even mijn reactie*

jillxnena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:43

De vader van mijn paard heet OSWIn

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:07

Ik heb niets toe te voegen aan Rianne en Reinou, wel wil ik nog even zeggen dat Ylonjah een hele leuke merrie is Ja
Kan super mooi lopen en ze ziet er goed uit!
Ik ben ook bij haar wezen kijken voor een vriendin, maar die heeft toen een andere Fjord gekocht.