Waar goed naar kijken bij aanschaf Fjord?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tatjanaa

Waar goed naar kijken bij aanschaf Fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 15:31

Hoi Hoi,

Zoals sommigen misschien wel wisten had ik altijd een lease Fjord, Natilie. Daar heb ik alleen met pijn in me hart mee moeten stoppen, het klikte niet meer tussen mij en de eigenaar Huilen .
Nu mag ik van mijn ouders een eigen pony, en natuurlijk wordt het een Fjord Haha!.

Nu ga ik in de vakantie naar 3 fjorden toe om uit te proberen. Best spannend want het is me eerste keer enzo.
Zijn er nou dingen war je nog speciaal op moet letten bij Fjorden?

Ik laat hem/haar sowiso klinisch keuren. En kijk of die bij me past qua rijden en omgang.

Maar wat is nog meer belangrijk?

Groetjes,
Tanja_

Moonlightje

Re: Waar goed naar kijken bij aanschaf Fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:54

ik zou goed na gebreken kijken enzo of die die heeft, rondje ermee rijden. kjijken wat hij kan en waar hij bang voor is enzo.

verder weet ik t niet echt, maar veel succes alvast!

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:14

het ligt er een beetje aan wat je er mee wilt denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:16

Ondanks dat je je paardje zal laten keuren: iemand meenemen met véél verstand van zaken! Die ook ff checkt of hij wel echt goed loopt etc (aan de hand op harde ondergrond rechte lijn draven etc). Voorkom je mee dat je straks een paardje aan wil schaffen dat wordt afgekeurd op iets dat iemand met een beetje verstand van zaken direct had kunnen zien. Anders laat je straks wel heel veel paarden keuren Clown

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:06

Let op eczeem zou ik zeggen.
Kijk ook naar de toekomst, wil je ooit een veulen fokken, dat moet je een merrie hebben en is een mooie bloedlijn meegenomen. Heeft het paardje vroeger al veulens gehad.
Groei je zelf nog, zo ja, blijf je erop passen of maakt het niet uit.
Moet hij of zij alleen bereden zijn of ook voor de kar kunnen.
Gaat hij of zij makkelijk bij de anderen weg, of bevalt dat niet zo, kan erg lastig zijn.
Maakt hij of zij zich erg sterk tijdens het rijden, kun je niet altijd zien natuurlijk, maar let op aanwijzingen.
Staat hij of zij netjes stil, hoe is het orenspel tijdens het opzadelen, hoe reageert het paardje op de ruiter.
Hoe zien de hoeven eruit, netjes bekapt, heel kort of juist lang, brokkelig?

Verder weet ik even niets meer, maar veel succes!!

NiskoFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:45

Nou, ik zou in elk geval goed naar de hoeven kijken of dat in orde is. Geen dikke scheuren of enorme brokkels eraf. Verder zou ik zoals Esther ook aangeeft goed kijken naar eczeem. Waar ga je trouwens kijken? Was gewoon even benieuwd, ik werk in Groningen en woon in de buurt dus misschien ken ik wel mensen waar je gaat kijken. Als de Fjord bereden is waar je gaat kijken, zou ik proberen om het liefst een paar keer te rijden en afhankelijk van wat je wil ook kijken hoe de Fjord zich buiten gedraagt. Of hij/zij verkeersmak is ed. Ook zou ik de Fjord klinisch laten keuren Ja .

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 16:06

Ik ben zelf nu uitgegroeid.
Zelf ben ik sowiso op zoek naar een Fjord die tussen de 4 en 7 is. Ingereden maar hoeft nog niet doorgereden te zijn.
Verder wil ik niet gaan fokken, dus de bloedlijn maakt me wat minder uit. Eventueel later officieel rijden, maar dat staat nog onder een groot vraagteken.

Eczeem zou ik idd heel erg op letten Lachen .

@ NiskoFjord: ik ga bij mensen in de buurt van Assen kijken en nog bij Aduard. En verder ben ik al bij Kikkerts Paradise geweest (Texel) Lachen

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:08

Eczeem,daar ben ik de mist mee ingegaan ,het was
me niet verteld maar je zag het ook absoluut niet.

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 19:30

Ik zou opletten hoe die uit z'n ogen kijkt, of die gebreken heeft, bouw, de bewegingen en ik zou er wel op gaan rijden want dan weetje ook een beetje hoe die onder het zadel is ed!
veel succes ermee!

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 15:50

Ik ben ook naar een fjord wezen kijken mijn buurman (tevens mijn hoefsmit) zei dat ik goed moest opletten of de straal recht was. Bij veel fjorden komt het voor dat die niet recht zijn en dat kon tot erge gevolgen lijden. Dus die tip krijg je van mij veel succes:)

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 16:12

Dankje! Daar zal ik dan nog wel even aandacht aan schenken Lachen

Ik had ook iest gehoord over de longen van een Fjord, iest dat die slechter konden zijn dan die van andere paarden..
Klopt dat?

waterloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 18:12

Hoeven en benen
Gebit
Staart en Manen
Afstamming

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 00:53

Eczeem inderdaad! Let erop of de manenkam groeven heeft Ja

Dit bedoel ik met de bekende eczeemgroeven. Ook duidelijk te zien in de winter..
Afbeelding

Voel ook of ze een harde manenkam heeft en de huid gespleten is.
Allemaal tekens van zomereczeem

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 22:14

of je gelijk een klik hebt naast alle genoemde dingen natuurlijk, veel plezier

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 22:52

Ga je eerst alleen kijken en later nog eens met een expert zo ja zou ik gewoon zelf heel goed opletten hoe wordt het paardje voorgesteld, mag je er meteen zelf op of wordt het eerst voorgereden. Kan je er zelf mee in de stal om hem/haar te pakken enzovoorts. Hoe reageert het als je voetjes wilt uitkrabben.
De manenexceem natuurlijk.
Voel je nergens op het lichaam bultjes etc.
Hoe is het dier met opzadelen.
Doet het paard iets waar je je twijvels over hebt, vraag dan iemand met verstand en geloof niet alle praatjes van ach hij stlet zich aan, of het komt omdat hij gister is gestuikeld of wat dan ook. Zet op een rij wat je ermee zou willen doen, wat je zelf aan wilt leren en wat het al moet kunnen. Ga ook de prijzen nazoeken en kijk en vergelijk.
veel plezier!

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:29

Met de longen van fjorden is niets mis, dus ik weet niet waar je dat vandaan hebt???
Probeer voor jezelf goed op een rijtje te krijgen wat je belangrijk vindt. Moet hij vooral braaf zijn op buitenritten? Wil je er wedstrijden mee rijden? Moet hij/zij voor de wagen kunnen? Wil je een merrie of een ruin? Hoe groot moet hij zijn?
Hoe meer je voor jezelf duidelijk hebt wat je zoekt, des te makkelijker weet je het wanneer je de 'ware' hebt gevonden...
Veel succes!

belgikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:55

en kijk ook of de papieren goed in orde zijn
dna vel en inschrijving in het stamboek
kijk ook of de tanden mooi sluiten geen overbijt

pedro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:24

tja ik denk ook gewoon waarbij je moet letten bij elk paard?

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 22:28

pedro_ schreef:

Is mijn eerste paard dat ik koop. En aangezien het een Fjord is dacht ik het hier te plaatsen Lachen

waterloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:13

Tanja_ schreef:
pedro_ schreef:

Is mijn eerste paard dat ik koop. En aangezien het een Fjord is dacht ik het hier te plaatsen Lachen

Klopt bij fjorden moet je extra letten op eczeem en de hoeven.

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:11

Toen we bij Vikkja (mijn verzorgpony, staat op een kinderboerderij) gingen kijken was mijn collega mee (een meid van 17) en een man van de Kinderboerderij die zelf ook paarden heeft. Maar Vikkja zag er niet netjes uit, ze had een giga grasbuik en haar hoeven waren veeeel te lang, ze had rechtsachter een hoefscheur en later bleek ze rotstraal te hebben. Ze was ook erg smerig Clown

Ze was wel een superbrave pony en dat is wel wat we zochten voor de Kinderboerderij, dus we hebben haar gekocht. Nu, een maand verder, zijn de hoeven weer netjes, de grasbuik is weg en ze is een prachtige pony geworden.

Zo op het eerste gezicht zou ik haar zelf niet gekocht hebben, maar na wat opknappen is het een superpony geworden. Maar ik denk ook dat dat iets is wat je moet 'zien'. Ze heeft wel papieren en een paspoort enzo, dat heeft ook geholpen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:32

Dat is ook wat ik had.. Mijn eigen Jeskim heb ik uit een smerig stalletje gehaald. Ze zat onder de schijt, was supermager, maar ik wist het gewoon, deze is van mij!!!!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:41

dat had ik ook ja, ik zag Marigold op de markt, en ze wou me niet loslaten zegmaar, zogauw ik wegliep me nakijken, en als ik bij haar stond en wat kriebelde viel ze lekker in slaap.
ik had toen na een tijdje bij haar staan ook ineens het gevoel van dit kan wel eens mijn paard zijn Lachen
ik heb haar wel laten lopen om te kijken of ze gelijkmatig was, ik heb de beenstand bekeken, de verhoudingen, de tanden, de uitstraling, het beviel me allemaal wel.
veel dingen zie je ook wel denk ik, dit paard maakte een ontspannen indruk, had geen dampgroeve, geen exceem, keek vriendelijk uit de ogen, ect.

ik heb haar niet laten keuren, dat gaat ook niet op de markt.
heb haar gekocht en mee naar huis genomen, en gaandeweg leerde ik haar kennen.
ik heb er echt geen spijt van Lachen
het is gewoon een leuke fjord waar naar ik weet niks aan mankeerd.

silviaftmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:23

Vooral ff goed kijken of hij niks mankeert. Of degene die hem verkoopt te vertrouwen is enz. Verder moet je eerst ook naar zn karakter kijken, als je een drukke pony wilt moet je geen slome fjord kopen. En als je rustige ritjes wil maken moet je niet een beesie met veel temperament kopen. Verder moet je kijken wat hij goed kan. Als je graag wilt springen maar hij kan dat voor geen meter dan moet je maar een ander nemen, of je moet liever dressuur willen rijden. Verder natuurlijk kijken of hij geen stalondeugden heeft en niet vals is. Ik zou hem eerst even in stal bekijken om te zien hoe zijn stal eruit ziet. Als hij bijvoorbeeld de hele stal aan diggelen knaagt is het ook niet zo handig

Garo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:00

Alles is al gezegd, ook dat het tussen jullie moet klikken.
Onderschat het laatste niet. Door wind en weer, het dier heeft zijn verzorging en beweging nodig en er gaat behoorlijk wat geld in zitten, dat is allemaal wat makkelijker als er die klik is. De eerste fjord die ik kocht ( Lys), was behoorlijk mager en lange hoeven waar grote gaten in zaten. Maar die ogen.....
Zij werd het beste maatje dat een mens zich kan wensen. Helaas is zij 1,5 jaar geleden overleden.