fjord doet erg raar..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

missyissy

fjord doet erg raar..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 15:39

hallo,

ik rijd op een erg kleine manege waar ze een hele lieve fjord hebben ik rijd nu al een jaar elke week op dezelfde fjord en heb een goede band met hem tot sinds kort,
ik kwam naar zijn stal gelopen en stond met zijn billlen voor de deur terwijl hij anders altijd klaar staat om mee te gaan,dus ik riep hem maar hij draaide zich niet om.ik dacht dat hij vast een beetje moe was dus pakte het halster en liep zijn stal binnen hij draaide zijn hooft en keek me erg boos aan met zijn oren in zijn nek.ik deed alsof ik een snoepje uit mijn zak pakte en hij draaide zich helemaal om.ik probeerde zijn halster om te doen maar toen wilde hij in mijn hand bijten(hij bijt eigenlijke iedereen maar omdat ik een goede band met hem had had hij mij al heel lang niet probeeren te bijten)ik trok me er niets van aan en deed het halster om. ik pakte het halster touw en liep met hem naar de poets plaats waar ik hem vast bond.
tijdens het poetsen probeerde hij weer de heletijd te bijten ik gaf hem een tikje en hij deed eventjes niets,even later begon hij weer te bijten en ik gaf hem nog een tik maar hij bleef doorgaan.toen ik even later het zadel op zijn rug legde degon hij aan het touw te gaan hangen waardoor het touw knapte.ik haalde het zadel van zijn rug en ging een nieuw halstertouw halen ik bond hem opnieuw vast en keek op zijn rug of hij er misschien ergens pijn had er was niets te merken dus ik pakte het zadel en probeerde het nog eens maar hij begon te stijgeren waardoorhet touw opnieuw knapte en ik weer een nieuwe moest gaan halen.
ik dacht dat hij het misschien niet fijn vond om vast te staan tijdens het opzadelen dus maakte hem los maar toen liep hij er gewoon vandoor!
dus ik bond hem weer vast en legde het zadel erop,gelukkig gebeurde er niets.
ik wilde de singel vast gaan maken en toen begon hij heel onrustig van links naar rechts te gaan draaien met zijn lijf.
ik draaide steeds maar gewoon mee en maakte de singel vast.
toen ik het hoofdstel om wilde doen maakt ik hem eerst los maar hij vertikte het op het bit in te doen dus ik pakte een snoepje en legde die samen met het bit op mijn hand hij gooide zijn neus ophoog en pakte alleen het snoepje snel van mijn hand.
ik probeerde het nog eens en nog een maar het lukte niet toen ik het bijna op wilde geven probeerde ik het nog eens maar hij begon wild met zijn hoofd te schudden en kwam tegen mijn gezicht aan(wat best zeer deed)maar ik trom me er niets van aan,uit eindelijk ik het tog gelukt.

toen ik die avond in bed lag was ik aan het denken waarom hij zo deed want omdat we vroeger zo'n sterke band hadden ik kon alles met hem doen en hij beet iedereen bahalve zijn eigenares en mij.ik was toen dol gelukkig.
ik hoopte dat het volgende week beter zou gaan maar helaas het ging presies hetzelfde ik vroeg aan zijn eigenaresse waarom hij zo deed maar zij wist het ook niet (eigenaresse is ook de instuctrice)

weten jullie misschien waarom hij zo doet en wat ik eraan kan doen want ik houd kei veel van hem en zou het vreselijk vinden als hij niet ophoud.

Heidi2

Re: fjord doet erg raar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 15:48

Nou ik ken het paardje niet natuurlijk. Maar dit soort gedrag vertonen ze als ze je willen "vertellen' dat ze pijn hebben. Waar hij pijn heeft wordt niet duidelijk uit het verhaal. Dat kan overal zijn. Van verschoven ruggewwervel tot pijn in zijn mond eigenlijk. Of pijn in zijn buik. Maar dat hij iets makeert lijkt me duidleijk. Vaak vertonen (vooral manegepaarden) ze dit gedrag alleen bij mensen die geneigd zijn hier naar te luisteren (zoals jij dus) En dat betekent inderdaad dat je een goede band hebt met het paardje. De meeste manege paarden hebben "geleerd" dat er toch niets aan gedaan wordt en hebben zich grotendeels of gedeeltelijk afgesloten.
Hoop dat je een beetje medewerking krijgt om te achterhalen wat hem/haar dwars zit.
Veel succes ermee!

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 15:50

ik hoor van meer mensen dat hun fjorden nu gek doen. Heeft iemand iets met haar gedaan ofzo toen jij er niet was? Of ze is heel moe ja..

missyissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 15:52

zover ik weet niet maar hij word ook door anderen kinderen gereden soms ik weet niet of hun iets met hem hebben gedaan want als ik eragter kom wie mijn lieve schat iets heeft aan gedaan doe doe ik hem/haar wat

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 15:57

Knipoog Misschien kan je toch wel ffe nog eens naar de rug kijken. Voeltie warm? Louloute het shetje van mun zusje had dit ook een tijdje. bijten als je bij haar in de buurt kwam enzo. Zij had iets aan haar rug. Na een paar keer masseren enzo ging langzaam over.

missyissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 16:19

ik had al aan zijn rug gevoeld maar ik voelde niets ongewoons

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 16:24

Ja las ik. En wat doet hij als je rijd? of heb je niet gereden?

missyissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 16:26

met rijden doet hij gewoon normaal hij is braaf met soms hier en daar een bokje maar dat heeft hij altijd gedaan hij is altijd al redelijk eigenwijs geweest

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 16:36

ow.. Weet het echt niet. Maar ze heeft wel om een een of andere reden het vertrouwen een beetje kwijt geraakt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 16:40

Het kan zijn dat hij zijn dag niet heeft en wat sjacho was... maar het feit dat wat bijterig is, draait met opzadelen en zijn bit niet in wil doen, heeft volgens mij toch echt te maken met het feit dat hij een beetje verwend is...

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 17:02

Fleur is heel erg verwend Clown hehe maar doet super lief! trekt zich er niks van aan.

missyissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 17:06

egt verwent word hij niet want niemand vind hem lief behalve ik en de eigenaresse want iedereen zit in hem te porren en zeggen zo''bijt me dan als je kan''en dan draaien ze hun kont naar hem toe dus egt verwend zou ik hem niet noemen ik kom altijd voor hem op maar het bliift doorgaan dus egt verwend is hij niet

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:35

tja als hij gepest word zou ik ook zo gaan reageren

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:13

ik vind het eigenlijk een beetje klinken alsof hij toch ergens pijn heeft. Fjorden zijn vaak erg hard en zullen niet snel toegeven als ze pijn hebben en eerder een chaga indruk geven als ze pijn hebben..

Heb je tegen iemand van de manege verteld dat je fjordje raar deed? Misschien kunnen ze een keer de dierenarts laten kijken?

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 13:17

ja ik denk eerlijk gezegt ook aan pijn, zeker als het ineens is gekomen

missyissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 13:49

ik en de eigennaresse voelde niet ongewoons maar ik had besloten om na de les nog even op hem te gaan rijden zonder zadel zonder hoofdstel of hij dat misschien prettiger vind het ging heel goed maar toen ik even later stopte met rijden en even stil stond stapte ik af om het zadel er nog eventjes op te leggen en dat ging prima het hoofdstel had ik nog niet in gedaan maar de week daarop toen ik aan het opzadelen was ging het prima hij was weer helemaal de oude lieve fjordje die ik gewend ben ik ben zoooooo blij dat ik die avond zelfs heb liggen huilen ik ben zooo blij alleen wil ik nog wel graag weten waar hij dan last van had want er was niets te merken

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:22

Het klinkt in mijn oren toch als pijn of als een nare gebeurtenis. Dat ze heel erg gepest is of dat er echt een hele slechte ruiter op heeft gereden. Paarden kunnen veel hebben, dus zo'n signaal zou ik heel serieus nemen.
Veel succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:23

Ik denk dat hij ook pijn heeft
of mischien heeft hij in de tussentijd erge pijn gekregen met het opzadelen.