wat voor bitje voor sterke fjord?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mukkes

wat voor bitje voor sterke fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 14:18

Mijn fjord is in juni 3 jaar geworden, en ik rijd hem nu ongeveer 4 maanden. aleen hij is zo ontiegelijk sterk in zijn mond!
ik rijd hem nu met een gewoon gebroken bitje, maar is er evnt een ander soort bit waar hij niet zo sterk mee is??

met wat voor bit rijden jullie?? (plus ervaringen)

Animal_ABC

Re: wat voor bitje voor sterke fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:21

Als je nog maar zo kort met dit paard aan het rijden bent, zou ik eerst werken aan een juiste acceptatie van en correcte reactie op het bit! Je kunt een paard gevoelloos maken op elk bit, dat is niet moeilijk. De kunst is om hem juist op een zacht bit gevoelig te maken...
Heb je les?

Succes!

Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:22

Ik rijd wel eens op me verzorgfjord,die is ook erg sterk/druk,lijkt wel beetje gevoelloos in dr mond.
Maar een ander bitje zit er niet in en word gewoon op een gebroken trensje gereden,gewoon veel oefenen,loopt die door je heen zegmaar,gewoon op de volte gaan,veel figuren rijden en rijd hem eerst lekker lang los door gewoon te stappen met lange teugel en anders als dat niet lukt met weinig contact maar gewoon veel figuren dan rijden.

Als je nu al een scherp bit of iets dergelijks erin stopt,dan heb je zo kans dat die daar later weer te sterk voor word en ga zo maar door,was hier beschreven is helpt iig bij ons Lachen

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:22

Ik rijd mijn fjord met een dubbel gebroken aurigan bitje. Hier rij ik hem al vanaf het begin mee (hij is nu 10), hij neemt het makkelijk aan. Voor mij geen ander bitje meer dan dit soort bit. Wat bedoel je precies met sterk in zijn mond? Hoe uit zich dat?

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:23

Ik rijd mijn merrie ( nu 5) met een dubbel gebroken watertrens, deze heb ik altijd voor haar gebruikt.

Ik zou zelf niet zo snel een scherper bit gaan gebruiken voor zo'n jong paard. Ik denk dat hij daar eerder harder van in zijn mond zal worden en hoe moet dat dan als hij ouder is?!

Ik weet niet of je les hebt met je fjord? Zo ja, dan zou ik het daar eens aankaarten en zo niet, dan zou ik daar eerst eens mee beginnen voordat je naar andere bitten gaat grijpen...

succes!

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:42

mijn verzorgfjord heeft een rolletjes bit en daar loopt hij erg fijn op. andere bitten pakt hij vast en gaat dan aan de kletter, zonder dat je hem nog kan sturen.

Alexandra_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:46

ik zOu ook zeggen les nemen en heel zacht in je handen blijven niet trekken

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:59

Ik zou de oplossing ook niet in eerste instantie zoeken in een ander bitje. Elke fjord zou moeten kunnen lopen op een enkel- of dubbelgebroken trensje.
De mate waarin je fjord zich sterk maakt kun je zelf veel invloed op uitoefenen. Wat zegt je instructeur ervan? Misschien heeft die wel tips om je paard wat beter op je hulpen te laten reageren.
Maar begin alsjeblieft niet met een scherper bit, want over een tijdje werkt dat ook niet meer voldoende in en wat doe je dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:02

Elk paard is zo sterk als je hem zelf maakt.
Geen ander bit, maar anders gaan rijden Lachen

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:05

Ben het met je eens Yvette, vandaar dat ik wilde weten wat ze precies bedoelt met sterk in zijn mond. Een paard die heel erg in je hand hangt of bijvoorbeeld een paard dat het bit vastpakt en het zonder rem op een hollen zet. Dat zijn al 2 verschillende opties die misschien beide onder de noemer sterk in de mond valt. Ik ben ook van mening dat de oplossing niet het grijpen naar een scherper bit is. Maar dat het negen van de tien keer een rijtechnisch probleem is.

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:28

Ik zou idd ook eerst ergens hulp zoeken ofzoiets ipv direct aan een ander bitje te denken.
Alle fjorden (alle paarden) zijn sterk, het is maar of ze der gebruik van maken he.
De hengst die ik nu rijd, maakte zich eerst ook altijd zo sterk, liep gewoon door mn trensje heen (was alleen maar voor de koets gereden) maar dan ben ik aan onze vertrouwensband en respect gaan werken en nu doet hij het daar super op! Geen doorloopacties meer ofzo, dus probeer het mss daar wat te zoeken?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:31

bij een 3 jarige zou ik niet gaan klooien met een ander bit. Daar zijn eerst andere dingen aan de hand.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:52

fjordnina schreef:
bij een 3 jarige zou ik niet gaan klooien met een ander bit. Daar zijn eerst andere dingen aan de hand.

Precies.

Iris heeft enkel een thiedermanbit, zodat ik niet veel aan mijn hand hoef te doen, dus haar gewoon met een los teugeltje kan rijden, maar zodra het nodig is kan ik haar oppakken.
Beter dan dat als ik haar met een gebroken bitje rij dat ik haar in haar mond moet gaan zitten trekken.
Ik heb er verder geen thiedermanteugel oid bij.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:55

niet gaan rommelen met een bit!!!

Ik zou meer vanuit je zit gaan rijden. Dus niet rijden op teugelhulpen maar puur vanuit je zit. En les nemen inderdaad Haha!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:09

bij mn vz fjord hebben ze niet een trens, weet niet precies wat.. (heb er 1x op gereden) maar dat beestje is ook erg sterk!
maar hun hebben hem gekregen, en dat hoofdstel+ bit zat erbij duss...

twister5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:13

heb ook net een fjord gekocht is ook zo hard in de mond als wat ik ga hem nu eerst rijden zonder bit en met het dually halster van Monty Roberts maar eens kijken of het wil.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:16

kijk onze ene fjord wordt met dubbelgebroken bit gereden en de andere meestal met een stang, zo een als met mennen wordt gebruikt. ik zou inderdaad ook niet meteen een ander bit erin hangen, daar wordt een paard stug van in de mond, maar als het gevaarlijk wordt zou ik het wel doen uiteindelijk, als je je paardje gewoon niet kan houden en hij gaat ervandoor dan kunnen er veel ergere dingen gebeuren dan wanneer hij een btje stug in de mond wordt, ik zou dus als je anders teveel risico loopt gewoon een sterker bit erin hangen, je hebt ook pessoa bitten, dit is een soort tussenvorm geloof ik, maar het is misschien het verstandigst om dit met bv je rijinstructeur te overleggen, of iemand anders die er veel verstand van heeft en jouw paardje kent.

in ieder geval succes ermee Knipoog

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:25

Ik heb er zelf een pessoa bitje in hangen, maar raad het in deze situatie absoluut af, net als welk ander, scherper bit dan ook. Dit paardje is nog zo jong. Hier zul je dus echt meer met zit, been en stemhulpen moeten rijden.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:19

runningkawa schreef:

Amen...

Ga opzoek naar de knopjes op je paard en leer hem hoe het 'rijden' werkt. Links is niet automatisch links, zodra je er op gaat zitten. Geef hem echt de aanwijzingen en beloon hem uitvoerig als hij het een keertje goed oppakt. En dit geld voor de allerkleinste dingen!

Heb in de afgelopen jaren wel geleerd dat een bit alleen een aanwijsstuk is. Wat voor bit je er ook in hangt, als ze echt niet willen en het niet voor je doen, dan is geen enkel bit nuttig. Dus ga er na rijden Knipoog

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:40

runningkawa schreef:

Helemaal mee eens! Ga ajb niet zitten klooien met verschillende bitten, een ander bit is niet de oplossing voor het probleem. Kan het probleem alleen maar groter maken!

Heb je les van iemand die je hierbij kan helpen en/of adviezeren? Anders lijkt me dit wel verstandig.. Succes ermee!

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 17:58

jah ik heb gewoon les!
en het gaat erg goed, hij doet alles op mijn beenhulpen, alleen is dus het probleem dat hij verschrikkelijk gaat hangen, en zich erg sterk maakt.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:12

Voor mij klinkt dat alsof het probleem niet bij het bit ligt. Je paard moet leren dat het zichzelf draagt, door zijn achterhand beter te gebruiken. Bij een fjord niet altijd even gemakkelijk, maar niet onmogelijk! Een scherper bit heeft in mijn ogen weinig zin, waarschijnlijk gaat hij daar ook weer op hangen.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:15

Als je in de bak rijdt zou ik het eens bitloos gaan proberen, dan gaan ze vaak minder hangen en kun jij zonder al te veel gerommel in de mond gaan werken aan de achterhand die er onder moet komen en het soepel maken van zijn hele lichaam.
Succes, het paardje is nog veel te jong om nu al verpest te worden met onmogelijke bitten.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:55

Ik heb wupke altijd met een dubbek gebroken watertrens gereden. Maar ze was in het begin toen ze 3/4 jaar was heel sterk maar dan is de optie niet een ander bit nemen denk ik. Misschien kun je dan vragen aan diegene die je les geeft wat je moet doen als die zo gaat hangen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:58

Naar scherpere bitten grijpen werkt vaak wel maar voor hoe lang? Je kan beter juist bitloos gaan rijden en je paard leren rijden op je zit en op je beenhulpen waardoor als je weer met bit gaat rijden, je het bit eigenlijk niet eens hoeft te gebruiken dan.