Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Ja ik ben veel bezig met lichaams taal. Met mijn Roxy lukt het ook aardig
Met Aart ook wel beetje. Ik krijg hem zover achtermij aan te lopen zonder touw, en als ik stilsta staat hij gelijk stil. Maar hijs nog een beetje snel afgeleid. Ze zeggen je kan op zun 2e beginnen met oefenen met lichaamstaal maar zijn dan nog wel beetje snel afgeleid
Longeren is slecht waarom? Hij loopt een beetje rondjes wat hij in zun wei ook wel eens doet. 
draumpje schreef:Dat bedoelde ik dus te zeggen. Dank voor het duidelijk formuleren."ze zeggen" wie zijn de ze die zeggen dat je met twee kan beginnen/
2 is nu eenmaal erg jong om te beginnen met longeren ivm de belasting
welke belasting?
nu wel, als je longeert dan loopt het paard rondjes m je heen en zal er veel eenzijdige belasting plaastsvinden op de pezen
linksom de ene kant en rechtsom de andere kant belastin g
als je zo nodig dongen wilt doen met je jonge paard dan zou ik eerder gaan kijken of je iets met grondwerk kunt doen
of juist als je aan de hand iets ilt doen, ga flinke einden met he lopen afwisselend over zachte en harde bodem
rechte stukken over harde en zachte bodem is veel beter voor de pezen , zelfs voordelig omdat het de pezen etc versterkt/traint
BitchyWitchy schreef:Ik denk dat je zelf eerst moet kunnen longeren, voordat jij je paard dat kunt leren. Longeren is namelijk meer dan "alleen maar rondejes lopen"....
aartlover schreef:BitchyWitchy schreef:Ik denk dat je zelf eerst moet kunnen longeren, voordat jij je paard dat kunt leren. Longeren is namelijk meer dan "alleen maar rondejes lopen"....
hehe ik longeer al heel lang hoor
BitchyWitchy schreef:Dat is zeker waar!maar longeren is een vak apart hoor!
izabella schreef:BitchyWitchy schreef:Dat is zeker waar!maar longeren is een vak apart hoor!
Ik longeer ook al 20 jaar met grote regelmaat. En heb als onderdeel van de commandantencursus daar ook examen in moeten doen. Toch heb ik nog steeds regelmatig longeerles. Ik vind het een van de moeilijkste onderdelen in het werken met paarden. Een kleine verandering van houding kan al een groot effect bij je paard hebben. Longeren is echt een kunst apart.

Vjellko schreef:ennuhh... ik zal voortaan rondslingeren zeggen ipv van longeren als je vraagt wat ik met vjell heb gedaan izabella![]()
![]()
Maar uiteindelijk zou ik het longeren nog maar even laten voor wat het is en eerst op een andere manier proberen om een band met je paard op te bouwen.

aartlover schreef:Ik heb ook les gehad. En het boek gelezen van Klaus. Ik weet wat Aart doet en hoe ik moet longeren. Ik doe het ook met mijn andere paarden. Jullie weten niet hoe ik longeer dus graag ook geen commentaar der op geven!