Goede tips voor het knippen van fjorden manen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BE_GENTLE

Goede tips voor het knippen van fjorden manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 13:16

Ik ben op zoek naar goede tips om de manen kam van mijn fjorden merrie te knippen
Ik doe het nu met water een kammetje en gewoon een schaar dit gaat wel okay..
Maar het goed recht knippen gaat niet zo makkelijk ook heeft ze boven in hele dikke manen en is heel moeilijk te knippen dus..
Ook heeft ze in het midden van de manen weinig witte haren ook is het hier vrij dun heeft iemand tips hoe dit weer voller kan worden ?
En wat is ongeveer een mooie lengte ? ik heb het nu ongeveer 5 a 6 cm lang

charrety

Re: Goede tips voor het knippen van fjorden manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:18

er zijn ook aarte fjorden scharen die heb ik ook voor me fjord, werkt heel goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 18:03

VSW --> FJ.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 18:08

Neem een goede, scherpe schaar, maar met een afgeronde punt. manenkammetje en knippen maar. Probeer de grote lijn er met de schaar in te brengen. Voor het recht maken gebruik ik een tondeuse die hier in de kast lag zonder ooit gebruikt te worden.

Tondeuses zijn niet gigantisch duur dus ook nog een redelijke oplossing.

Het zwarte (neem aan dat je dat bedoelde) dikker krijgen gaat niet. Dat is erfelijk bepaald.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 21:32

Mijn werkwijze:

Goede scherpe schaar (heb heil gevonden in de allesknippers van de Welkoop)
Vervolgens bepaald ik het midden van de manenkam en begin daar met knippen op het hoogste punt. Vervolgens werk ik naar voren en achter in een boog.
Denk er bij het knippen om dat je altijd omhoog wegknipt (als het paard dan beweegt dan heb je minder snel een hap in de manen).
Verder zorgen dat je laagje voor laagje knipt bij een dikke bos en niet alles in 1x wil knippen. Gewoon eerst bijvoorbeeld het witte weg, dan het eerst deel zwart, tweede deel zwart (eventueel nog een deel) en dan weer het laatste stuk wit. Dat scheelt je een hoop pijn, moeite, frustratie en ook tijd.
Verder knip ik, als ik het strak wil hebben, het wit vaak iets schuin af naar het zwarte toe. Dus je krijgt dan een beetje een tulp-idee (de doorsnee van de manen: wit-zwart-wit ziet er dan ongeveer net zo uit als een simpel getekende doorsnee van een tulp, alleen met het zwart dan hoekig ipv een punt)

Tja en meer wit of zwart. Sommige paarden hebben dat nu eenmaal zo en daar is weinig aan te doen. Mocht het al nut hebben, wil kort knippen nog wel eens helpen, maar meestal wordt het niet heel veel meer wit. Hetzelfde geldt voor het type manen. Ene fjord heeft nu eenmaal een steviger haartype dan de ander. Indien je paard vrij slappe haren heeft is kort knippen bijna een must om het mooi stevig ogend te houden en goed rechtop.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 21:32

>>was dubbelpost door foutmelding<<
Laatst bijgewerkt door Bella op 17-11-06 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 22:18

mijn ervaring? gewoon met de losse hand, kreeg altijd heel leuk effect. Eerst de ene kant scheef dan de andere kant waardoor de manenkam steeds korter werd. Heb het maar opgegeven en laat het nu groeien. Ziet er echt gaaf uit, bij Nor dan.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 22:22

nat maken, scherpe schaar en veel, heeeeel veel oefenen (en een fjord die stilstaat dat helpt ook)

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:58

tja mijn fjordje heeft ook een behoorlijke zwarte dikke pluk in de nek en dat valt niet mee
ik knip zoals hierboven al is geschreven in een paar keer die brede kam want in 1 keer is het blad van de schaar gewoon niet opgewassen en een speciale fjordenschaar heb ik nog nooit van gehoord heeft iemand daar een foto van?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:02

bij ons op de manege hebben we ook een fjord, daar knippen ze het witte gedeelte altijd ongeveer 1 cm korter dan het zwarte, zodat het zwarte mooi uitkomt en ook van opzij goed zichbaar is. ik weet niet of dit de 'standaart' manier van fjordenmanenknippen is. verder niet echt tips, tjah een scherpe schaar natuurlijk en gewoon véél oefenen en ja dan gaat ut af en toe mis maar denk maar het groeit toch weer aan en uiteindelijk (met veel oefenen) heb je een mooi resultaat, mijn pony heeft ontzettend vaak voor schut gelopen met korte scheve manen maar nu looptiej der prachtig bij!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:57

Wat ik heel prettig vind is natmaken, flink veel haarlak in spuiten, even recht omhoog kammen en dan laten drogen. Als het droog is 1x voorzichtig je borstel erdoorheen. Dan staat het perfect rechtop, maar kun je het niet meer 'omduwen'.

En waar ik altijd voor zorg is dat ze muurvast staat. 1 ketting aan de linkerkant van het halster, 1 touw aan de rechterkant, en dan kort vastzetten, en 1 touw aan de ring waar je ze gewoonlijk aan vastzet. In het laatste touw leg je een lus. Als je met rechts knipt gaat die lus om links, als je met links knipt gaat die lus om rechts. Ik knip met rechts, dus de lus zit om links. Als ik dan aan haar rechterkant sta kan ik haar hoofd niet gewoon vasthouden, omdat m'n armen dan in de knoop zitten, en door dat touw kan ik toch wat meer controle houden. Als k links sta dan houd ik haar gewoon aan haar halster vast.

Verder is geduld het codewoord... Heb ik ook niet, maar t werkt wel... Heb t geduld om er een uur, 1,5 voor te nemen, om het steeds weer nat te maken en in te sprayen enz enz enz...

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:44

nee er bestaat geen speciale fjordenschaar maar het is een algemen toiletteer schaar die lopen iets gebogen.

ja voor Nl is het standaard dat de zwarte fjorden 1cm boven de witte uitsteken, maar dat is ook weer p land verschillend

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:45

Sinds een kleine week hebben we een Fjord op de manege.
Aangezien ik er werk ben ik dus de klos om z'n manen te knippen Haha!
Leuk, maar dit heb ik nog nooit gedaan...
Ben dus vandaag maar eens begonnen, gewapend met een schaar en een kammetje.
Het beestje is nog jong en kent het stilstaan nog niet echt, wat het dus wel wat moeilijker maakte Clown
Daarbij heeft ie een beetje rare manen, aan een kant vallen ze wat om.
Maar het grootste probleem is dat de zwarte manen niet in een rechte streep lopen, nee, het zwart is gewoon een zig-zag lijn Gestoord nóg moeilijker knippen dus...

Iemand nog tips om dít netjes te krijgen??
Op zich ziet het er redelijk uit voor de eerste keer Clown

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:01

Eén word, heel heel veel oefenen en gedult hebben.
Uiteraard wel oefenen met een fjord die gewoon stil staat! (maakt het iets makkelijker)
Ik gebruik een officieele kappersschaar, die zijn lekker scherp en kun je bij slijpen(wat ik niet vind gaan met een normale toileteerschaar, die gebogen uitvoeringen)
Het makkelijkste is om de manen nat te maken en met een grove kam(het makkelijkste gaat het met zo'n oster kam die zijn namelijk een stuk langer) te gaan knippen.
Ik doe het op het moment helemaal makkelijk, ik laat het groeien tot een net geen omval lengte en knip hem dan weer helemaal kaal.
Zo houd behoud ik bij mijn fjord zijn stevigheid van de manen maar aangezien hij nu pas 1,5 is vind ik het een beetje onzin om hem met een perfect boog te laten rondlopen.
Ik zelf knip standaard naar het Noorse model(manen wit en zwart gelijk maar het laatste stuk een hengsten pluk) puur omdat ik het netter vind staan en helemaal geen held ben ik het scheiden van het wit en zwart en dan ook nog eens het wit weer perfect even aan het wit aan de andere kant

{edit} typo

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 01:01

Pff, ik heb het best wel eens verknipt. Dus gewoon vaak doen en veel oefenen. Gelukkig groeien de manen zo ontzettend snel dat je een fout snel kunt corrigeren.

Om het wit van het zwart te onderscheiden kun je de manen beter droog hebben en met een manenkam onderscheiden. Als je daar een mooie ronding in hebt weten te krijgen dan kun je de manen natmaken en de laatste achter gebleven witte haren knippen.

Zazoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 10:32

Als de manen heel dik zijn, kan je ze een beetje nat maken! Deed ik altijd!
En verder gewoon veel oefenen dan komt het vanzelf goed Haha!

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:44

Mijn werkwijze.
Goede schaar met afgeronde punt. Dan van bij de schoft, naar de oren. Gewoon alles op 1 lengte. Meestal toch zo'n 3/4 cm af. Dan ga ik aan de andere kant staan. Dan van de oren naar de schoft. Dan is alles gelijk. Dan halster achter de oren vandaan. Stukje achter oren kaal knippen. Dan in een boog om hoog. En dan het hoogste punt 1 handlengte. Daarna doe ik altijd het wit/zwart uit elkaar halen. Het wit dan maxmimaal 1 vinger korter.
van zo Afbeelding

naar zoAfbeelding

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:13

Wat ik dus een paar dagen geleden weer eens gemerkt heb: denk noooooit 'ik haal er even een stukje vanaf' Dat werkt voor geen meter... Compleet verknipt, dus de volgende dag weer vastgebonden, uurtje werk aan gehad: keurig... Alleen nu ligt m'n hoogste punt weer verkeerd... Stom stom stom

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 09:16

Er zijn al veel goede tips gegeven zo te zien, maar heb er nog wel eentje voor je. Knip het laatste stuk echt zo rond dat ie bij z'n oren goed kort is. Veel mensen laten dit te lang waardoor de boog niet mooi uit komt.

Voorbeeld fotootje:
Afbeelding

Heb helaas geen goede foto van de zijkant maar je kunt wel zien dat ie echt goed kort is bij de oren.

Het is wel een kunst om er echt een boog in te krijgen, vaak wordt het uiteindelijk toch te vlak. Maar ik merk zelf dat het me steeds makkelijker af gaat, echt veel oefenen Haha!

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:11

Wat ik zelf een fijne schaar vind is de kappers schaar van de Blokker van 3,95! Je hebt dan 2 scharen in een pakje, aan de ene heb je niks dies met kartels.

Als de manen hangen knip ik hem helemaal kaal en vanaf dan goed bij houden.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 11:09

gisteren heb ik Flurk geknipt en deze keer ben ik op een krukje gaan staan (doe ik anders nooit) en dan zie je nog beter waar je moet knippen (het zwarte is hier en daar erg dik) deze keer had ik hem ook aan 2 touwen gezet en ik laat altijd een lang plukje bij de schoft zitten en bij zijn oren knip ik zoals de foto hierboven dus plat naar beneden het hoogste punt is bij mij het midden vanaf mijn lange pluk gemeten. De lange pluk heeft hij omdat als ik aangespannen rijd de halsriem in de manenkam valt en dit een lelijk resultaat heeft en op deze manier hebben we er geen last van

LoOr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 19:22

Nat maken werkt echt heel goed (bij mij dan Knipoog ). En ik doe altijd eerst het witte aan een kant en daarna de helft van het zwarte en daarna het wit aan de andere kant en dan het zwart wat nog over is en daarna alles precies recht maken.

LoOr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 19:22

Nat maken werkt echt heel goed (bij mij dan Knipoog ). En ik doe altijd eerst het witte aan een kant en daarna de helft van het zwarte en daarna het wit aan de andere kant en dan het zwart wat nog over is en daarna alles precies recht maken.

edit: oeps, 2e keer was niet de bedoeling Bloos

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:02

ik heb eens met dik karton een manenboog gemaakt. Dat hield ik ertegen met knijpers. Werkte perfect. Toen ik haar verkocht heb ik dat ding meegeven.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:57

Vjestagirl schreef:
Wat ik heel prettig vind is natmaken, flink veel haarlak in spuiten, even recht omhoog kammen en dan laten drogen. Als het droog is 1x voorzichtig je borstel erdoorheen. Dan staat het perfect rechtop, maar kun je het niet meer 'omduwen'.

En waar ik altijd voor zorg is dat ze muurvast staat. 1 ketting aan de linkerkant van het halster, 1 touw aan de rechterkant, en dan kort vastzetten, en 1 touw aan de ring waar je ze gewoonlijk aan vastzet. In het laatste touw leg je een lus. Als je met rechts knipt gaat die lus om links, als je met links knipt gaat die lus om rechts. Ik knip met rechts, dus de lus zit om links. Als ik dan aan haar rechterkant sta kan ik haar hoofd niet gewoon vasthouden, omdat m'n armen dan in de knoop zitten, en door dat touw kan ik toch wat meer controle houden. Als k links sta dan houd ik haar gewoon aan haar halster vast.

Verder is geduld het codewoord... Heb ik ook niet, maar t werkt wel... Heb t geduld om er een uur, 1,5 voor te nemen, om het steeds weer nat te maken en in te sprayen enz enz enz...

haarlak is niet verstandig, kun je beter met schuimversteviger doen (mouse)