Super voorwaartse Fjord!.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Crossland

Super voorwaartse Fjord!.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 20:31

Hallo heb even wat topics bekeken en hier is best kennis aanwezig!.
Mijn Fjord is ruim 3 jaar ben haar aan het beleren in de bak maar rijdt ook al buitenritten heb alleen 1 klein probleempje!.
Ze is ongeloofelijk /Echt ongelofelijk voorwaarts!. Ze wil erg graag lopen, je kunt gewoon opstappen en ze wacht keurig tot ze mag gaan lopen!.

Ze loopt niet onder me uit, maar heeft veel moeite met overgangen(dit oefen ik dus iedere keer met haar).Ze kent al perfect draven(langzaam/midden en uitgestrekt) de galop geeft ook geen enkel probleem.

Momenteel probeer ik het op de western manier met klein ophoudinkjes in de teugels gaan hangen doe ik absoluut niet!.
Ik rijd erg op mijn benen en zit (zoals het hoort)
Miscchien heeft iemand nog tips of heeft dit zelf meegemaakt!.
Verder is het echt een Top paardje mijn kinderen van 4 en 7 jaar zitten er ook gewoon op (onder mijn begeleiding zonder teugels!!)

Groetjes Crossland

izabella

Re: Super voorwaartse Fjord!.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 20:51

Zo te horen doet ze het dus prima...
Is toch juist fijn dat ze voorwaarts is en ook nog op kleine ophoudinkjes terug wil komen?
Ze is pas 3, dus het is logisch dat de balans (die nodig is voor de overgangen) er nog niet helemaal is.
Gewoon lekker doorgaan zoals je bezig bent en op tijd les nemen voordat je echt vastloopt.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:23

izabella schreef:
Zo te horen doet ze het dus prima...
Is toch juist fijn dat ze voorwaarts is en ook nog op kleine ophoudinkjes terug wil komen?
Ze is pas 3, dus het is logisch dat de balans (die nodig is voor de overgangen) er nog niet helemaal is.
Gewoon lekker doorgaan zoals je bezig bent en op tijd les nemen voordat je echt vastloopt.

Idd Knipoog mee eens Tong uitsteken

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:43

Ook mee eens.
Jonge paarden lopen ook vaak wat sneller zodat het voor hun makkelijker is om balans te houden. Mocht ze nou niet terug komen op de ophoudingjes kun je altijd nog rustig een volte (geen grote, maar een kleinere) gaan rijden, zodra ze terug komt ga je weer verder met wat je deed (rechtuit).

Crossland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 23:08

Bedankt voor jullie reactie's .
Dat van die kleinere volte dat doe ik wel eens als ze eens schrikt of inderdaad erg moeilijk terug komt!.

Misschien raar, maar mijn tink's zijn ook voorwaarts maar niet zo!. Dus daarom is dit voor mijn een sterk contrast!.
De tinkers die ik heb zijn bijna allemaal nog jong 3 of 4 jaar met 2 wat oudere al beleerde. Ik en bijrijdster hebben er al 2 beleerd!.
Nu nog 4 1/2 te gaan!.
Ja, ik heb meerdere paarden(ook een hengst)!.
Ik leef dan ook mijn droom zeg ik altijd, want het is veel werk maar ik doe het met liefde en een lach ELKE DAG!!.

Groetjes Crossland

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:16

Tinkers zijn ook iets groter in hun bewegingen. Denk dat wanneer je Tinker gewend bent, je ook een erg overhaast gevoel krijgt bij de fjorden. Maar in het begin is juist het overhaaste niet verkeerd voor de fjorden om hun balans te vinden. Tuurlijk moet je wel proberen je fjord naar het gewenste tempo steeds toe te rijden.
Op een gegeven moment moet je gewoon consequent zijn en alleen als standaard 1 tempo toestaan. Gaat ze harder? terugnemen...tot eeuwigheid aan toe, maar vaak is het een paar keer en dan pakken ze het wel op.

Verder, als ze toch niet reageert hoe jij wil: Liever 1 keer grof dan tig keer niet grof genoeg. Kleine volte mag, maar liever natuurlijk niet, omdat een kleine volte wel meteen veel van achter vraagt. Ik maak dan vaak nog eerder een overgang naar een langzamere gang. Even die rust weer vinden. Van draaien worden paarden vaak niet echt rustiger/ontspannender omdat ze dat moeilijker vinden!

En datgene waar ik altijd op hamer: Gebruik stem!
Wil een paard versnellen, geef even kort aan dat je er niet mee eens bent.

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:32

Dat terug halen naar een andere gang is idd ook een goeie, maar dan moet het paard natuurlijk wel terug willen komen. De `kleine` volte moet idd niet te klein gereden worden. Het is niet de bedoeling dat het paard omgetrokken wordt, de volte moet technisch ok gereden worden en de grootte is afhankelijk van wat het paard aan kan.