Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessica1984

Berichten: 415
Geregistreerd: 13-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:37

Taaclover schreef:
Yoline schreef:
Bjorkmann - geweldig brave fjorden, gouden karakter, op z'n tijd pittig maar nooit gemeen, en hebben allemaal gevoel voor humor Lovers


Maar wel erg last van wedstrijdstress Ja
Ken er meerdere en ze hebben het allemaal.

Inderdaad! Dat heeft de merrie (bjorkmann x Yerxes = halfzus van pris) die ik goed ken ook! Ja

izabella
Berichten: 940
Geregistreerd: 29-10-04

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:00

Erika83 schreef:
Heb 2 keer een wedstrijd met Vjesta (Bjorkmann) (nu van Vjestagirl) gehad, viel me heel erg mee qua stress. Net of ze door had van nu even niet klieren, dit is serieus. Wel een beetje gespannen maar dat zal ik ook zeker op haar overgebracht hebben (ben niet zo'n wedstrijdmens). Verschil zal er blijven Haha!
Ach ja, afstamming is niet het enige. Opvoeding speelt ook mee...

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:06

Weet iemand iets van Toddy? Ik ken alleen Moon persoonlijk en dat is een goedzak zelf maar wel met pit.

Troelaatje

Berichten: 955
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: oudleusen overijssel, peerd in hellendoorn

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:36

toddy vind ik persoonlijk een supermooie fjord om te zien.
ik heb zijn zoon Jarbo gereden(die is ook dekhengst geweest)en dat was echt een gouden knol!!heel braaf en een harde werker, zijn nadeel was dat hij soms echt een schijterd was.
ik ben ook op zoek geweest naar nakomelingen van hem toen ik een fjordje ging kopen, maar kwam toch met heel wat anders thuis. een drageset x bjorgard.super karakter!! wel eigenwijs natuurlijk maar ja.... fjord eigen he..
zijn er nog meer met een drageset hier?

furora
Berichten: 152
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:44

Ik heb 4 keer Kventin gebruikt[nu drachtig van nr 5] voor de fok en alle heerlijke karakters !!
Heb nu ook een merrie veulen uit een Kventin combi aangekocht.
Heb een Brusvein gefokt[Rijan, zit hier ook ergens op Bokt en loopt nu M2] een deugeniet maar geweldig karakter om mee te werken ALS je er mee om kunt gaan.
2 keer Larstro , beide verschillend. Een zeer makkelijk de ander iets eigenwijzer[een zit ook op Bokt nl Sjobrend]
2 keer Fjelljon beide verschillend. Een deugeniet en een wat eigenwijzer.
1 keer Hayo, zeer vlot en werkwillig.

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:52

Troelaatje schreef:
toddy vind ik persoonlijk een supermooie fjord om te zien.
ik heb zijn zoon Jarbo gereden(die is ook dekhengst geweest)en dat was echt een gouden knol!!heel braaf en een harde werker, zijn nadeel was dat hij soms echt een schijterd was.
ik ben ook op zoek geweest naar nakomelingen van hem toen ik een fjordje ging kopen, maar kwam toch met heel wat anders thuis. een drageset x bjorgard.super karakter!! wel eigenwijs natuurlijk maar ja.... fjord eigen he..
zijn er nog meer met een drageset hier?

ja het is jammer dat hij niet meer leefd, dan had ik hem gaan opzoeken.
Nee met Moon heb ik t niet dat ze een schijterd is, heel soms als we op vreemd terrein zijn, maar verder niet.

Ineke_Britt

Berichten: 1187
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Stadskanaal

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 08:36

Ik verzorg een Toddy uit een Myrstein. met inrijden was het een klein draakje. Ze is nu 2 jaar onder het zadel en ze word steeds liever in de bak kan er zelfs een meisje van 6 op (foto in profiel echt zo schattig) Buiten heeft ze af en toe nog acties als ze wat ziet is ze weg en mag ik mee of ik wil of niet.

kalypso uit vedor echt een super paardje heel erg braaf als je ernaast loopt maar zodra je erop zit wordt ze pittig.

Sebastian uit Kalypso druk druk en druk maar wel erg lief en als ze weet dat ze stil moet staan doet ze dat ook is dus verder erg braaf. (is nu 1 jaar)

Stedjeblakken uit Toddy super leuke pony maar durft wel te drammen maar na een poosje doorzetten geeft ze het op.
(is nu 6 maanden)

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 08:40

Holmar dan?
en Drange Rolv?

mijn Holmar merrie is erg lief en rustig, maar ook erg eigenwijs en vaak lui.

mijn Drange Rolv veulen is erg lief en mak, best rustig, maar ook slim genoeg om te weten wanneer er wel of niet stroom op het draad zit bijvoorbeeld, en als ze uitbreekt kan je haar niet vangen, maar 1maal weer in het weiland dan gelijk weer wel Clown

Wiske_

Berichten: 385
Geregistreerd: 26-06-05

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:54

IwanLuver schreef:
Heleen2211 schreef:
Van een hengstenhouder en fokker heb ik eens gehoord dat nakomelingen van Myrstein en Brusvein moeilijkere karakters met meer temperament hebben, maar juist daardoor ook goed voor de sport zijn. Volgens hem waren ze in ieder geval niet geschikt voor bijvoorbeeld het werken met gehandicapten.


Dit klopt wel, over het algemeen. Myrsteins en Brusveins zijn echt paarden met gebruiksaanwijzig en veel temperament. Ze gaan maar door en hard....


Ik ken 3 brusveins, en dat zijn echt super lieve rustige fjordjes. Ze staan alle 3 bij ons op de manege en de beginners rijden er altijd op. Al zijn dr 2 bij die niet te houden zijn bij wedstrijden.

Ik verzorg nu een veulenhengstje van Reinar, echt een super lief ding! (tot nu toe dan Extreme duivel )

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:09

Vjestagirl schreef:
Yoline schreef:
Bjorkmann - geweldig brave fjorden, gouden karakter, op z'n tijd pittig maar nooit gemeen, en hebben allemaal gevoel voor humor Lovers

Bella schreef:
Maar vind 'stressig in onbekende (en niet vertrouwde) situaties' ook bij Bjorkmanns passen...Schijnheilig


Wat Yoline zegt klopt helemaal bij Vjesta (ook een Bjorkmann dus). Braaf maar wel met n tikke eigenwijs, gouden karakter absoluut, ze zal nooit gemeen doen of je expres pijn doen. Pitte op z'n tijd vooral in de gekke buien of met de hengstigheid, en soms wat druk op t erf als er dingen om d'r heen gebeuren. En humor zeker, ze doet de raarste dingen...

Stressig in t ombekende, soms... Op de keuring heeft ze aan de trailer staan slapen, maar als ik met haar naar de bak van de buren ga dan is ze wel heel druk en schrikkerig...

Goed aan het werk houden is bij haar de oplossing...

Moet inderdaad mijn manier van schrijven iets aanpassen. Met name bij gebeurtenissen op het erf is Saskia (bjorkmann x havstad x drageset) echt een zenuwpees. Met wedstrijd kan ik nog niet écht oordelen. Nu 1 onderlinge gereden en daar was ze eigenlijk wel braaf. En vandaag op iets vreemd terrein was het eigenlijk ook wel een schaap.
En humor..o ja zeker. Alhoewel het wel domme blondjes-humor betreft in mijn geval!

murie21
Berichten: 436
Geregistreerd: 26-08-03

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:19

Wat vinden jullie van Astrix?

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 18:16

Ohh moet nog even iets toevoegen bij Bjorkmanns: ze kunnen soms zó enorm vrolijk zijn dat je er zelf vrolijk van wordt!! Lovers

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:34

Yoline schreef:
Ohh moet nog even iets toevoegen bij Bjorkmanns: ze kunnen soms zó enorm vrolijk zijn dat je er zelf vrolijk van wordt!! Lovers

Zeker wel!!!

Vandaag ook, liep ze helemaal enthousiast om me heen te stuiteren, en bleef ze super braaf stilstaan bij t zadelen... Geweldig...

Ze kan trouwens tegenwoordig een kunstje: als ik haar m'n pet geef dan blijft ze m keurig vasthouden tot ik m terug vraag en dan krijg k m weer...

En ik wil toevoegen aan t karakter van je Bjorkmannetjes: leren super snel!

Anoniem

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:34

Ik heb een Lenngard.
Werkt heel graag voor je, mooie ruime gangen, knuffelt graag, ontzettend lief, soms beetje drammerig Clown

mooiste vind ik aan hem dat ie heel graag pleast. Hij vind het geweldig als ie het goed doet en beloont wordt Lovers

marjoleintje
Berichten: 1033
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 23:18

Ik heb een björgard x sebastian. En zijn naam is toddy Knipoog
Wil graag voor je werken, al moet je dan wel consequent zijn en er ook van overtuigd zijn dat hij aan 't werk moet, anders vind hij het wel best. Is best een paniekzaaier in vreemde situaties en met groot verkeer (maar ook dit ligt niet alleen aan zijn karakter maar grotendeels aan mij). Verder een erg lief paard in de omgang, mag graag gepoetst worden en houdt enorm van aandacht. Zijn hier nog meer mensen met een björgard (en zo ja hoe is het karakter?) of nog beter een björgard x sebastian??

_Cassandra_

Berichten: 1912
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Den Bommel

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 00:02

Ik heb een Björgard x Hjerter Knaegt.

Bij zijn vorige eigenaar is hij niet zo goed behandeld, dus hij kan nog wel eens in paniek raken wanneer hij iets fout doet en je hem daarvoor een tikje geef / corrigeert. Is gelukkig al wel een heel stuk minder. Vreemde hebben hierbij wel een gebruiksaanwijzing nodig Clown, de ene keer kun je hem een tikje geven en het is klaar en de andere keer moet je rustig blijven en elk klein dingetje belonen, anders blijft hij paniekeren.

Hij werkt graag voor je, kan lekker eigenwijs zijn, soms wat drammerig, is gek op aandacht en lekker voorwaarts.
Vind dingen zoals bv een nieuwe witte streep op de weg eng en zal er dan ook niet langs of overheen gaan. Maar zodra je afstapt en je gaat er samen langs of overheen is het goed en zal hij de volgende keer gewoon zelf er netjes langs / overheen gaan.

Verder is hij nog erg nieuwschierig (houd alles in de gaten en moet overal bij komen staan, loopt het liefst ook mee de gang in Vork en is hij leergierig.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 04:29

Mijn Anton van 1,5, Bente, is erg lief en pienter, ze heeft wel eens domme acties, maar over het algemeen is ze wel pienter te noemen. Ik vind haar erg gemakkelijk, al wil er soms nog wel een kop op zitten.
Mijn Halldor x Brusvein (Tea) is een echte hittepetit, absoluut geen kinderpony, wil alleen maar hard en is best eigenzinnig.
Mijn Zidarmerrie Jeskim is ook erg lief, maar heeft zo haar buien, moet niet veel hebben van andere paarden, met een nieuwe in de wei is ze ook vaak sjachie, ze staat nu alleen en is een heerlijk paard. Ze kan wel een gigantische dramkont zijn en heeft een eigen willetje van heb ik jou daar, maar dat heeft denk ik ook aan haar opvoeding gelegen..

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:25

Woudientje leer ook supersnel dus daar sluit ik me helemaal bij aan Vjestagirl Haha!

MiaMora

Berichten: 277
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: bij Nijmegen

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:41

Mijn Myrstein-dochter is absoluut niet geschikt voor kinderen ed.
Ze is zeer dominant en ongeduldig, kon gericht naar je slaan als je haar irriteerde (te lang borstelen op 1 plek was al genoeg om haar te irriteren), bijten met aansingelen, kortom geen gemakkelijke tante, maar dit alles is af te leren door heel consequent te zijn.
Qua dressuur kon je geen betere hebben, blijft altijd werken en is superlenig.
Helaas heb ik het werken met haar moeten stoppen ivm haar peesblessure.
Ook heeft ze een mooie grote maat (1.52), ook iets dat Myrstein doorfokte.

Nu ze ouder is wordt ze steeds vriendelijker.

Anoniem

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:59

Ik ken een aantal jonge Larsto's, allemaal heel erg aanhankelijke paarden, sommigen een beetje opdringerig. Willen erg graag voor je werken, werken voor je tot ze er letterlijk bij neervallen. Je moet dan dus heel goed opletten dat je niet teveel van ze vraagt, want ze blijven gewoon doorgaan.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:00

Hypofocus schreef:
Ik ken een aantal jonge Larsto's, allemaal heel erg aanhankelijke paarden, sommigen een beetje opdringerig. Willen erg graag voor je werken, werken voor je tot ze er letterlijk bij neervallen. Je moet dan dus heel goed opletten dat je niet teveel van ze vraagt, want ze blijven gewoon doorgaan.


Hier sluit ik me compleet bij aan Ja

izabella
Berichten: 940
Geregistreerd: 29-10-04

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:19

Ik herkende hier ook meteen Taco in Haha!

Anoniem

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:22

jammer weinig andere Lenngards hier, was wel benieuwd naar andermans bevindingen Haha!

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:55

niemand ervaring met Holmar's en Drange Rolv veulens?

izabella
Berichten: 940
Geregistreerd: 29-10-04

Re: Wat fokken fjordenhengsten door qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:02

Marigold schreef:
niemand ervaring met Holmar's en Drange Rolv veulens?

Vippie hier heeft een Holmar.
En Yoline kent een paar Drange Rolv nakomelingen.
Ik ken te weinig nakomelingen van deze hengsten om er iets zinnigs over te zeggen.