voldoende voer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olita

voldoende voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 07:28

Hoi iedereen,

Mijn fjord staat sochtends tot savonds buiten.
Ze krijgt ongeveer 2 plakken hooi naast dat ze buiten staat.
Biks en derdelijke lijkt me dan niet nodig?

Vjestagirl

Re: voldoende voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 07:38

Lijkt me een prima hoeveelheid. Die van mij krijgt 2x een flinke pluk, en wat brok, maar dat is meer omdat er niets meer in het gras zit...

Biks kan wel (ik zou gaan voor muesli) omdat ze toch iets aan mineralen nodig hebben. het gras bevat op het moment gewoon geen mineralen meer (zeker niet als het al een keer gegeten is en nu weer aangroeit).

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 07:46

Ligt ereen beetje aan hoeveel gras er nog op het land staat en wat je ermee doet?

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 08:26

ik rij meestal 4x per week en dan een half uurtje.. en weiland staat nog vol met groen gras..

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:34

Ik zou toch biks bijvoeren. In het gras zitten (zeker in deze tijd van het jaar) onvoldoende bouwstoffen, vitamines en mineralen die in biks wel zitten. Al geef je maar een handje per dag...
Twee plakken hooi is wel goed als er nog maar genoeg gras staat. Op een kaal land is het te weinig...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:34

Dat lijkt mij dan voldoende. Van de winter kun je misschien een handje brokken bij voeren maar verder... Houden zo!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:47

misschien iets meer hooi (een paard heeft 10% van zijn eigen lichaams gewicht aan kg hooi nodig) en een liksteen voor de vitamines en mineralen...lijkt me verder perfect Lachen

Heleen2211

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:42

Een handje krachtvoer per week voor de mineralen is voldoende is mij op school verteld! En verder als beloning natuurlijk altijd leuk! Haha!

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:44

Als je rijd kan je hem na het rijden misschien wat biks geven om zo toch al ze vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Daarnaast zou ik inderdaad meer hooi geven want er zit geen voedingswaarde meer in het gras.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 23:45

Liksteentje erbij en bekijk haar kritisch, zolang ze mooi op gewicht blijft is er niets aan de hand. Het eten van vreemde dingen kan een aanwijzing zijn dat ze tekorten heeft. Het is moeilijk te zeggen of hij of zij genoeg hooi krijgt, de een is heel mager en de ander wordt al dik van de lucht van hooi.
Met vreemde dingen bedoel ik mest, brandnetels, vogeltjes en overmatig likken aan je handen en kleding.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 10:18

Lijkt me wel voldoende hoor Lachen

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 12:41

die van mij krijgen enkel gras!!! Dat staat nl nog torenhoog bij ons. Nu voel ik me precies een beul alhoewel ze allebei nog goed in het vlees staan.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 19:46

Jeskim schreef:
Liksteentje erbij en bekijk haar kritisch, zolang ze mooi op gewicht blijft is er niets aan de hand. Het eten van vreemde dingen kan een aanwijzing zijn dat ze tekorten heeft. Het is moeilijk te zeggen of hij of zij genoeg hooi krijgt, de een is heel mager en de ander wordt al dik van de lucht van hooi.
Met vreemde dingen bedoel ik mest, brandnetels, vogeltjes en overmatig likken aan je handen en kleding.

Hier kan ik me helemaal bij aansluiten,
Door het rare weer de afgelopen tijd is het gras nog erg gegroeid en zitten nog de benodigde bouwstoffen in het gras.

Iris staat ook nog op het land en krijgt per dag maar een klein stuk gras erbij en 2 plakken hooi en meer heeft ze ook echt niet nodig, aangezien ze anders zo hoefbevangen is Lachen

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 10:35

Die van mij krijgen op het moment trouwens ook alleen maar gras, maar ze zijn tonnetje rond.. Bloos

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 10:42

ik vind hiervoor de pavo summerfit koeken ook wel wat, het heet dan wel summerfit maar voor dit ras vind ik dat wel een mooie aanvulling, je zou haar ene hlave per dag kunnen geven. anders iets biks bij voeren 1 a2 handjes op een dag en haar indd een liksteen ( koeienblok ken je vast wel ) geven...

en wat de nadere al zeggen, kijk of ze mooi op gewicht is, gezonde uistraling/ vacht en of ze mooi in conditie is..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:28

op de site van pavo kan je een voercheck doen.
ik heb net vandaag een zak meuslie gekocht, en een liksteen, en idd, ik las net in een post dat rare dingen eten een tekort kan aangeven, oeps!
doen die van mij dus inderdaad, takken, stekelbosjes, weet ik veel, eten ze, en likken aan mn handen ook ja!
ze hadden even geen liksteen wegens verplaatsing naar ander weiland.
ze krijgen verder elke dag een strook gras erbij, staan altijd buiten, en als ik even geen gras bij kan geven krijgen ze een bult hooi.
en vanaf vandaag een halve kilo meuslie per dag.
oja en elke dag ook wel een appel of wat er maar voor handen is (winterwortels, of brood of ckrackers, ligt er maar net aan).

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:52

Toddy:
-staat 'sochtends vroeg tot in 't begin van de middag altijd buiten in de paddocks
-3x per dag een plak hooi
-2x per dag een handje bix
-ong. 40 gram per dag Prominent (zodat hij voldoende mineralen, vitaminen, sporenelementen etc binnen krijgt).
-en de hele dag door water Knipoog

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:56

....
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:17

Jeskim schreef:
Die van mij krijgen op het moment trouwens ook alleen maar gras, maar ze zijn tonnetje rond.. Bloos

Hier de meesten ook, die nog in het gras staan. Verder inderdaad liever een liksteen dan brokken. Liksteen bevat niet de energie die brokken wel bezitten!!

Daarnaast Es...vogeltjes? wat doen ze daar mee? Nog nooit gezien Nagelbijten / Gniffelen
Takken eten doet mn merrie hier overigens al vanaf dat ze hier staat (ruim jaar), maar kan me niet bedenken wat ze tekort krijgt (krijg gras, brokken (muesli & biks), liksteen, water). Misschien dan toch gewoonte geworden? Begin kreeg ik vaak het idee dat ze het deed vanwege haar tanden, want na de tijd deed at ze dat minder!

Nog een stelling die ik trouwens in de loop der tijd begin aan te nemen: Hoe minder voer, des te dikker het paard.
Onder de verklaring: Doordat het voeraanbod laag is, gaan de paarden veel reserves opslaan en worden/ogen ze dik.
Logica???
(lijkt me best eens leuk om uit te zoeken)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:18

Interessant Annabel!! Ben benieuwd wat jouw bevindingen zijn.

En, ja, zo was er een shetje die lekker een dooie duif op begon te eten!! IJslanders krijgen in de winter wel eenvis bijgevoerd!!

Ach takken eten is niet zo erg, misschien vond ze ze gewoon lekker, Bente viel op een gegeven moment helemaal voor onze heg, die was ook nog giftig.. Koe
Dat was dus erg opletten!!

Tea heeft laatst een hele bos verdroogde brandnetels opgegeten, heb ook maar een liksteen opgehangen, daar ging ze wel meteen bij!!

Pavo summerfit ben ik niet weg van. Het zal goed zijn, maar ze vonden het niet lekker en ik niet praktisch. Als voer kun je trouwens beter ponybrok geven dan basisbrok.
Ook denk ik niet dat je een totaal objectief voedingsadvies krijgen van een een bedrijf dat het maakt. Ik bedoel ze willen er echt iets aan verdienen.

Op het moment zitten er ook nog best wel voedingsstoffen in het gras, er is nog behoorlijk veel zon geweest, dus er zit meer dan normaal rond deze tijd!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:54

die van mij hebben geen gras meer, dus die krijgen volop kuilgras bijgevoerd en allebei wat muesli, uiteraard hebben ze ook een liksteen in de wei hangen

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:08

Het is voldoende hoor Lachen Mijn fjord staat op hetzelfde ongeveer.

buffeldandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:26

Zo dan krijgt onze fjord echt veel die krijgt anderhalf kilo prestatie brok per dag.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:54

He Annabel, heb je ook wel eens gedacht aan het stilleggen van de spijsvertering door een dieet!
Daar kunnen ze ook van aankomen, maar hoe gaan we het onderzoek aanpakken..
Hebben we genoeg proefpaarden!! Clown

Jeskim viel altijd erg in, maar nu ze op dieet is gaat er geen grammetje vanaf, heb ik het idee.. Hmm, hoe krijg ik mijn paard op de weegschaal... Koe

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:59