Advies gevraagd longeren( inrijden) 3 jarige merrie

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brunettie
Berichten: 3
Geregistreerd: 04-10-06

Advies gevraagd longeren( inrijden) 3 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 22:44

Wie kan mij adviseren met het longeren/ rijden van een 3 jarige merrie.

Ze is sinds een 2 maand net een hoofdstel en zadel gewend. Zelf heb ik ook al een paar keer op haar gereden, maar kent verder nog geen richting en alleen rechte stukken stappen en draven. Ze gaat tijdens het rijden wijken met haar hoofd. Ook met longeren, draagt ze een hoofdstel en wil ze eigenlijk maar dicht tegen me aan staan, en krijg haar dan ook met moeite vooruit tot dat ze de longeerzweep ziet. Dan maakt ze 1 knap rondje en dan blijft ze telkens bij het zelfde punt weer stil staan. Ik heb het idee dat ze het niet begrijpt wat ik wil denk ik, en gaat dan met haar voorbeen schrapen over de grond. Ze is tijdens het longeren dan ook erg nerveus en staat dan ook zo in eens maar tussendoor te poepen. Toch een beetje angstig denk ik. Dus met longeren gaat ook erg moeilijk. Ik heb daarom een plan van aanpak nodig hoe ik haar goede voltes kan laten longeren en dat ze begrijpt wat links en rechts is.

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Re: Advies gevraagd longeren( inrijden) 3 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 00:27

Weet ze de basis dingen al, zoals commando's stap draf enzo?
En als er iemand naast blijft lopen totdat ze door heeft dat rondjes moet blijven lopen, heb je dat al geprobeerd?

izabella
Berichten: 940
Geregistreerd: 29-10-04

Re: Advies gevraagd longeren( inrijden) 3 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:11

Het zou kunnen dat het probleem in jouw lichaamstaal zit.
Probeer een drijvende houding te houden. Dus voeten in de richting van waar je wil dat het paard naar toe gaat (snijd het paard niet als het ware de pas af) en houd je drijvende (hand waarin je je zweep hebt) hoger dan je hand waarin je de longe hebt. Schouders naar achteren en ogen strak op de ogen van het paard. Laat niet je ogen naar de achterhand van het paard afdwalen, want dan zal hij sneller een overgang terug maken.
Je kan hier ook eerst mee experimenteren zonder longe in een round pen.
Veel succes ermee!

Marjolein

Berichten: 11656
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Advies gevraagd longeren( inrijden) 3 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:12

ik heb altijd geleerd, voeten juist niet richting de voorkant van het paard, maar richting kont (je dirjft van achteruit). ook niet tevele je blik op de voorkant van het paard maar weer van achteruit naar voren.
Ik zou altijd emt een jong paard in een afgesloten stuk longeren (dus of een echte longeercirkel of een stuk afzetten van de bak/wei). Verder als je denkt dat het niet goed gaat altijd iemand erbij vragen die er verstand van heeft en je kan helpen erbij. Ik vind je problemen erg vaag uitgelegd en het komt mij over dat je idd niet duidelijk genoeg bent tegen haar. Kan dus ook geen concrete tips geven behalve hulp erbij vragen. Je kan namelijk een boel fout doen bij jonge beesten dat ze niet zomaar vergeten.

Charret
Berichten: 1297
Geregistreerd: 12-10-05

Re: Advies gevraagd longeren( inrijden) 3 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:33

izabella schreef:
Het zou kunnen dat het probleem in jouw lichaamstaal zit.
Probeer een drijvende houding te houden. Dus voeten in de richting van waar je wil dat het paard naar toe gaat (snijd het paard niet als het ware de pas af) en houd je drijvende (hand waarin je je zweep hebt) hoger dan je hand waarin je de longe hebt. Schouders naar achteren en ogen strak op de ogen van het paard. Laat niet je ogen naar de achterhand van het paard afdwalen, want dan zal hij sneller een overgang terug maken.
Je kan hier ook eerst mee experimenteren zonder longe in een round pen.
Veel succes ermee!


Precies zo zou ik het doen. Ik vind het zeker een goede opmerking van jouw ogen naar het ogen van het paard. Ja Word je ook minder snel duizelig Knipoog
Maar goed, kent ze de zoals Moonlight al zegt de basis? Dat is ontzettend belangrijk. In het begin raad ik ook zeker aan bezig met haar te zijn met nog een persoon. Die haar een paar rondjes kan begeleiden.

Succes.

izabella
Berichten: 940
Geregistreerd: 29-10-04

Re: Advies gevraagd longeren( inrijden) 3 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:49

Marjolein schreef:
ik heb altijd geleerd, voeten juist niet richting de voorkant van het paard, maar richting kont (je dirjft van achteruit). ook niet tevele je blik op de voorkant van het paard maar weer van achteruit naar voren.

Volgens mij bedoelen we hetzelfde, maar leggen we het anders uit. Je staat in een drijvende houding van achter naar voren. En dan heb je automatisch je lijf gekeerd in de richting waar je het paard op wil hebben, dus ook je ogen en voeten.

De tips over bak afzetten en hulp vragen sluit ik me volledig bij aan.

Marjolein

Berichten: 11656
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Advies gevraagd longeren( inrijden) 3 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:33

izabella schreef:
Volgens mij bedoelen we hetzelfde, maar leggen we het anders uit. Je staat in een drijvende houding van achter naar voren. En dan heb je automatisch je lijf gekeerd in de richting waar je het paard op wil hebben, dus ook je ogen en voeten.

Nee ik heb mijn lichaams houding vooral gericht op het punt waar ik haar als het ware weg wil hebben... Als ik mijn voeten voor het lichaam van het paard richt zal ik dat punt blokkeren en is het voor het paard niet logisch om daarheen te gaan. ik zal dus nooit (ik probeer dat althans nooit te doen) tijdens het longeren voor het paard gaan met mijn voeten maar altijd van achteruit komen met een voorwaartse hulp.

Met het voorbeen schrapen is een vorm van dominantie dus dat iig niet toestaan als je met haar ana het werk bent.

izabella
Berichten: 940
Geregistreerd: 29-10-04

Re: Advies gevraagd longeren( inrijden) 3 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:00

Marjolein schreef:
izabella schreef:
Volgens mij bedoelen we hetzelfde, maar leggen we het anders uit. Je staat in een drijvende houding van achter naar voren. En dan heb je automatisch je lijf gekeerd in de richting waar je het paard op wil hebben, dus ook je ogen en voeten.

Nee ik heb mijn lichaams houding vooral gericht op het punt waar ik haar als het ware weg wil hebben... Als ik mijn voeten voor het lichaam van het paard richt zal ik dat punt blokkeren en is het voor het paard niet logisch om daarheen te gaan. ik zal dus nooit (ik probeer dat althans nooit te doen) tijdens het longeren voor het paard gaan met mijn voeten maar altijd van achteruit komen met een voorwaartse hulp.

Als je van achteruit komt, sta je toch niet gericht met je lichaam in de richting waar het paard vandaan komt? Dus als je linksom longeert, heb je dan je bovenlichaam en voeten gericht naar rechts??? Dan sluit je met je lichaam juist je paard aan de voorkant af.
Nou ja, misschien bedoelen we wel hetzelfde, maar leggen het anders uit. Hoop dat de topic starter er nog wat mee kan.

Twiggy2008
Berichten: 21244
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Advies gevraagd longeren( inrijden) 3 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:05

Ik zou eerst grondwerk met haar doen en alles zonder bit. Waarom longeer je al met bit? Leer het haar eerst aan zonder bit......

Ik heb een tweeenhalf jarige en doe nu vooral grondwerk met hem. Hij kan al prima cirkels lopen aan de leadrope (lang halstertouw), dus de stap naar longeren is niet zo groot. Ik doe alles zonder bit, dat komt later wel. Inrijden wil ik in eerste instantie ook bitloos doen. Ik vind het zo'n rare volgorde, eerst zadelmak en bitwijs maken en dan pas leren longeren. Begin bij de basis (grondwerk/dubbele lange lijnen) en ga dan stapje voor stapje verder. Niets overvragen......

En neem anders les in longeren aan de dubbele longe.

Brunettie
Berichten: 3
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Advies gevraagd longeren( inrijden) 3 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 21:18

Ik heb dit fjordje nog maar net 3 weken en weet dat ze pas zadelmak en hoofdstel accepteerd. Verder heb ik al wel op haar gereden, maar daar is ook alles meegezegt. Ik wou zelf kijken hoever ze alles al kent. Ik heb heb nog maar 3 keer geprobeerd.
Nu lijkt het me gewoon beter om toch eerst te longeren, maar dat doen we nog in een weiland. Er is een bak in ontwikkeling bij de pensionstalling en moet ook nog even geduld hebben.

Zoals ik al vertelde probeer ik toch haar cirkels te laten lopen, maar dan maakt ze 1 knap rondje en komt ze weer bij het eerste punt en staat ze stil, en zit ze met haar voorbeen te schrapen. Ik denk dan dus dat het gewoon nog niet snap. Ze staat het liefst zo dicht mogelijk tegen me aan.

Rianne87
Berichten: 484
Geregistreerd: 01-10-06
Woonplaats: vaassen

Re: Advies gevraagd longeren( inrijden) 3 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:33

ik dnk dat iemand met haar mee moet lopen zodat ze snapt dat ze rondjes moet blijven lopen

Brunettie
Berichten: 3
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Advies gevraagd longeren( inrijden) 3 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 21:10

Het lukt me gewoon niet in mijn eentje. En denk daarom dan ook niet dat ze weet wat ze moet doen. Ik dacht dat doe ik wel even in mijn eentje.

De basis kent ze opzich wel. Gek maar waar, maar we beginnen achterste voren. Het rijden gaat goed.