Geen mooie mestballen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Missbambie

Geen mooie mestballen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 08:09

Hallo,

Mijn fjord is al een tijdje aan de gras poep, teminste zo ziet het er uit, hij eet goed krijgt s morgens en sávonds bix en daardoor heen granenmix en wortels en 1 suikerbietje er door heen dat vinden ze erg lekker en een ruifje kuil, het ging een tijdje goed dat hij mooie mest ballen poepte maar in eens was het weer van dat graspoep, omdat dit me opviel dacht ik dat hij dus zand had gegeten dat wil ook nog weleens voorkomen dat ze daar aan de diaree van raken ben ik lijnzaad gaan koken en dit door zijn eten gemengt, eergister dacht ik dat ik ressultaat had maar gisteren moesten ze door het slechte weer binnen staan en heb hem toen kuil gevoerd en was toen weer aan de diarree. zou het de combinatie zijn van kuil en teveel eiwitten de oorzaak kunnnen zijn dat hij geen mooie mestballen poept?

Mensen die over DA beginnen heb ik niets aan!!!, die kan ik altijd zelf nog laten komen.

Iemand ervaring??

Missbambie

Re: Geen mooie mestballen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 08:10

P.s mijn andere merrie heeft nergens last van

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 08:59

Van kuil kunnen paarden flink aan de dunne zijn hoor. Ik weet niet hoeveel je geeft maar je moet beginnen met weinig en dan rustig aan opvoeren naar de hoeveelheid die je wilt geven. Zo kunnen ze aan de eiwitten wennen. Mijn fjord krijgt het ook en als ik gelijk te veel geef staat ze ook aan de schijt.

Overigens ligt het er ook aan welke kuil je voert, koeienkuil is vrij vochtig en zitten veel eiwitten in.
Paardenkuil is droger en wat minder eiwit rijk.

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:01

Die lijnzaad kan trouwens ook nog eens laxerend werken... probeer eens alleen hooi te geven en dan inderdaad langzaam over te schakelen naar kuilgras zodat de spijsvertering eraan kan wennen....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:01

Haal steeds een voedingselement eruit of verander het.
Geef bv in plaats van kuil eens gewoon hooi. Als het over is ligt het aan het kuil.
Als het niet over gaat dan laat je de wortels/suikerbiet weg en zo bekijk je waar het aan ligt.

Als er niets uitkomt kun je idd altijd nog een DA bellen.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:36

Mmh tja, mijn beide merries hebben hier praktisch altijd graspoep gescheten. Het hele jaar door. Alleen toen ze op stal stonden ivm dracht en alleen hooi/kuil/biks kregen werden het vaste drollen.

Het gras hier is koeiengras, zogezegd, standaardmengsel. Eigenlijk net iets te rijk...en ze staan er wel 24/7 in (Naja tenzij ik aan het rijden ben natuurlijk)
Daarnaast vind ik het ook wel frappant dat alleen de paarden die ik rijd/reed dun schijten, de rest niet/nauwelijks/maar korte tijd.
Voer daarnaast niks anders of extra's bij, wat de anderen niet krijgen, dus tja...

Maar naast dat het er smerig uit ziet, zie ik er geen grote drama in. Ze is, en vorige merrie was, er nooit minder om!

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:48

ik zou een proberen s'avonds dan hooi te geven inplaats van kuil. verder hebben sommige paarden er gewoon sneller last van dan de andere. mijn ene fjord heeft het ook, je ziet het vaak al een vieze bene en staart de ander heeft nergens last van.

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 16:06

kijk hier heb ik wat aan, ik zal in iedergeval stoppen met die bieten, en haal van het weekend even wat hooi op bij een boer dat meng ik dan wel met kuil en hopen dat het beter gaat (daar gaan ik vanuit)

AF_RN: Mijn merrie die dit altijd krijg, die heeft nooit geen problemen met het meste die heeft altijd hele mooie drollen.

Bella schreef: Maar naast dat het er smerig uit ziet, zie ik er geen grote drama in. Ze is, en vorige merrie was, er nooit minder om!

Ondanks hij aan de dunne en zijn hele kont vies is blijft het mijn poepie.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 19:27

Klaartje heeft hier ook last van Ja
Maar alleen in de zomermaanden als ze op jong gras staat. Zie er verder geen hinder aan.
Krijg er vaak alleen rare reactie's op.

Nou staat ze op oud gras en heeft ze gewoon "mooie" drollen Ja

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 10:39

Steffie89 schreef:
Krijg er vaak alleen rare reactie's op.

hehe ik dus ook, maar dit ook vooral omdat Sas soms echt tig keer kan schijten (meestal als ze beetje gestresst is, wanneer ze alleen moet staan ofzo (of wanneer ze kippen hoort Gestoord))

In het begin kreeg ik echt tig keer te horen: "Hee Noor is aan de dunne hoor" Maar tegenwoordig merken ze het niet eens meer op bij mij. Ook niet nu het niet Noor maar Sas is...
Alleen het woord: "Sas heeft een cadeautje voor je" komt mij soms iets te vaak voorbij!

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 08:15

daar was ik weer!!,eergisteren ben ik gestopt met bieten en te veel wortels (ik geef graag veel) en minder kuil, en ik kom gisteren op stal en wat zie ik daar!! jaa het begint te komen mestballen, ze zijn nog niet helemaal mooi maar er is een begin.
gaat dus de goeie kant op

furora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 15:29

Bij die dunne grasmest kan de regen ook een oorzaak zijn.....
Het is een tijdje droog, dan gaat het regenen.... En ja hoor wat dunnere mest. Vaak geeft gewoon hooi of zaadhooi net wat extra structuur om het euvel op te lossen. Suikerbieten zou ik zowie zo niet voeren, wel voederbieten.

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:17

Wortels werken ook laxerend overigens!

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 15:05

Ik geef hem nu nog maar een half kilo bix smorgens en sávonds een halve daarnaast alleen nog maar een half ruifje kuil, en het gaat nu heel goed. Hij is nu helemaal niet meer aan de diarree, ook al heb ik het idee dat ie dan te weinig krijg.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:25

Wat voor kuil krijgt ie nou? En hoeveel is een half ruifje?
Ik persoonlijk zou toch als eerste zorgen voor onbeperkt hooiaanbod.
Het is wel belangrijk dat ie altijd wat te eten heeft wat energiearm en vezelrijk is.
Ga hem asjeblieft niet minder voeren, maar anders!

Rianne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:03

ben ik het helemaal mee eens. en waarom voer je kuil.. je kan toch ook hooi voeren. De mijne kan bijna de hele dag door hooi eten als hij op stal staat. Hij krijgt geen biks.. maar van dat speciale voer van subli.. omdat hier niet alle vit en mineralen die hij nodig heeft in zitten.. krijg hij elke dag een soort koek met mineralen en vitaminen.. In de winter krijgt hij na het rijden een paar wortels..

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 08:10

Mijn fjord rijd niet(2,5jr) dus het is niet nodig om hem nog meer te gaan voeren, hij kan niet tegen hooi dat is te stoffig zelf als je het nat maakt dan hoest ie ze longen uit zijn lijf staat ook niet op stro maar op houtmot, het kuil komt van een paarden land af, hij staat de hele dag op het land en krijg s 'avond een half ruifje kuil, dat ruif is erg groot en gooi er dan kuil in en plet het met een hooi vork tussen de ruif door en vul het aan tot de helft, daarbij krijg hij onderhouds brok ( halfe kilo) en hij heeft nog 2 lik stenen en één keer in de zoveel tijd krijg ie een vitamine stoot dus volgens mij komt hij niets te kort. als je goed gelezen had, verminder ik alleen het kuil, en de aantal wortelen. het gaat nu prima en hij is er niet op achter uit gegaan en ik krijg nog dagelijks complimenten over hem hoe mooi hij er uit ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:07

Mijn fjord, 22, heeft nog nooit mestballen gepoept, alleen diepvriesspinazie van Iglo..
Mijn fjord is vrij druk, voor een fjord, dus ik vermoed dat ie wat sneller werkende lichaamssappen heeft, dat het daardoor altijd spinazie is.
Ik kan er niet echt mee zitten, zolang ie maar blijft poepen, vind ik het allemaal best Haha!