Scheren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlightje

Scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 15:13

Scheren jullie je fjorden enzoja wanneer?

Aangezien Moon dr vacht nu aardig komt ga ik haar vandaag of morgen even scheren.
Doen jullie ook altijd een patroon?

maccie

Re: Scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:47

ik doe als ik ze scheer ze helemaal. het is alles of niets bij mij hihi. ligt er natuurlijk wel aan, staat ze nog buiten? op stal? etc..

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:50

Iza is sinds donderdag helemaal kaal. Dus inclusief hoofd en benen. Staat met een ongevoerde regendeken, maar gaat nu 's nachts wel naar binnen...

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 16:42

Ze staat overdag op de wei, maar aangezien ze schimmel had kon ik geen deken op doen. dus ni kan ik weer kussen maken.

Ow dus scheren is al mogelijk, dan ga ik dat snel maar eens doen!

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:09

Ninla wordt als het goed is morgen geschoren, gooi er dan een 200 grams op.

Dan blijft ze ook wat dunner de komende tijd.. Lachen

Lahja_Micky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:10

ik scheer ook maar dan geen fjorden liever mijn eigen ponu ale ik ga het leren !!

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:12

Ik zit er ook hard aan te denken om al te gaan scheren. Ik denk dat ik de wedstrijd van zaterdag nog rijdt en dat ik de dagen daarna ga scheren.

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 18:46

Ik heb Ravina gister helemaal geschoren, op hoofd en benen na. Ze staat 's nachts binnen en overdag buiten met een 0 grams regendeken.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:14

Ik ga dit weekend ook weer scheren denk ik Ja Mijn paarden staan wel
dag en nacht buiten, maar ze hebben altijd 2 stallen tot hun beschikking
waar ze zelf in en uit kunnen. Ik scheer ze wel helemaal en ze vinden het
heerlijk *LOL*

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:21

Ik heb Illo gister geschoren. Hij heeft een hele duune deken op (ik denk 150 grams). Hij staat dag en nacht op stal nu.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 22:55

Hmm toch hebben sommige verschillende dekens erop.

ik weet niet precies hoe dik mn dekens zijn, stomme vraag, maar maakt dat heel veel uit of je een zomer of winterdeken doet met deze tempratuur?

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 07:30

Het is nog 18 graden overdag. Een winterdeken lijkt me een beetje overdreven dan...
Iza is helemaal kaal en staat met een ongevoerde regendeken. 's Nachts staat ze binnen als het zo regent, maar dan houdt ze haar dekentje op.
Algemene regel is: deken eenmaal op, dan niet meer af. Dus niet denken: het is vandaag weer warmer, dus nu doe ik een dunnere op.

tikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 08:51

ik scheer mijne ook altijd in oktober.. ligt er aan hoe dr vacht is! voor foto's mag je me wel pb'én

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:42

Iris wordt nooit geschoren, ze staat 24/7/365 buiten, en dekens heeft ze geen 10 minuten nodig om ze te slopen, dus lekker de wintervacht laten zitten.
Daar komt bij dat ik toch niet intensief dressuur dus dat ze ook niet oververhit raakt van haar dikke vacht oid Lachen

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 11:01

Moonlightje schreef:
Hmm toch hebben sommige verschillende dekens erop.

ik weet niet precies hoe dik mn dekens zijn, stomme vraag, maar maakt dat heel veel uit of je een zomer of winterdeken doet met deze tempratuur?

bij deze temp. zou ik geen deken gebruiken of een o grams regedeken.

je moet wel goed met je dekens omgaan anders kan je haar beter niet scheren.. ik zou gewoon een het eerder gegevens advies hier houden, en in je dekens zitten vast nog wl lebeltjes met info en die naders even opzoeken. met dit weer zou ik zeker gene winter deken op gana doen, wat moet ze dan straks met - 5 op?

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 12:23

ja daarom, ik heb nog een regendeken dan kan ik die gewoon op doen

bedankt ik ieder geval!

Rianne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:47

ik had een vraagje: hebben jullie in de winter een deken met hals op of een zonder hals? als je er een op heb zonder hals doe je paard dan nog in de wei als het een beetje mooi weer is.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 14:14

mijn paard staat weer of geen weer toch in de wei. Beweging is heel belangrijk vind ik. En 24/7 vind ik geen optie. Bij mij gaan er 2 zonder deken (en scheren) deze winter en een geschoren zonder halsdeken onder als het echt winter is een 150 grams deken. Mocht het veel te koud voor hem worden die ik er een wollendeken onder. Ik verwacht niet dat dat nodig is trouwens. Ze hebben bij ons de beschikking over een inloopstal. Ik kan er ook voor kiezen om hem in een box te zetten (we hebben binnenkort 2 boxen) maar dat vind ik (en hij zelf) niet wenselijk.

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 17:44

Rianne87 schreef:
ik had een vraagje: hebben jullie in de winter een deken met hals op of een zonder hals? als je er een op heb zonder hals doe je paard dan nog in de wei als het een beetje mooi weer is.

Bij fjorden passen dekens met een hals meestal niet. Zijn niet geschikt voor die brede halsen en hoge manen.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 19:23

Helaas wordt Klaartje dit jaar niet geschoren
Baal er zelf wel flink van, ik vind die vacht lelijk en niet handig.
Maar helaas kan ik haar nog maar 3 dagen in de week berijden vanwege school deze winter.
Dus dan vind ik het niet kunnen om dan te gaan scheren.

Vorig jaar was ze wel geschoren en dit was mij erg goed bevallen Ja

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 20:10

Nee een deken met een hals lijkt me neit fijn, tenzij je de manen afscheerd. maar ik vind t zonde, ik heb nu ook al expres de manen iets eerder laten ophouden bij de schoft, zodat dr deken niet kan gaan schuren. Was vorig jaar gebeurd

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 09:02

Rianne87 schreef:

1 van mijn fjorden heeft er 1 met hals gehad maar aan het eidn van de winter, manen naar zn grootje.. over het algemeen hebben ze het op hun hals niet zo koud. hebben ze net gewerkt en ik gooi ze dan naar buiten doe ik hun fleece deken met hals er wel is onder..

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 11:11

Ik heb ook een vraag over scheren dit word mijn eerste winter met me fjord en ik wil hem eigenlijk niet scheren is dat zo raar?want lees heel veel dat ze toch hun paard scheren over paar weken als het goed gaat ga ik lessen en daarna stap ik hem goed uit en doe er een zweetdeken op. Maar kan dat eigenlijk wel is het te doen of is het toch makkelijker om te scheren?

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 12:45

Het is niet verplicht om te scheren, als je het niet wilt moet je het niet doen.
Als je goed uitstapt en een zweetdeken is er niets aan de hand Lachen

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:52

Hangt er in mijn ogen ook vanaf of het paard daarna op stal gaat of naar buiten moet. Nadeel van paarden die een lange vacht krijgen (en dat krijgen heel veel fjorden) is dat ze tijdens het rijden meer transpireren. De geschoren vacht is binnen no time weer droog maar de lange vacht kan echt heel lang duren voordat die weer droog is. Daarom kies ik ervoor om het paard dat intensief gereden wordt te scheren.