Welke Fjordenhengst op mijn merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Welke Fjordenhengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 20:17

Ja het is nog een eind weg, maar ik ben toch wel erg benieuwd. Ik wil mijn fjordje volgend jaar laten dekken en heb zelf ook al wel een hengst in gedachten, maar wil ook wel eens weten wat jullie erop zouden zetten. De hengst noem ik (nog) niet, ik wil jullie niet beinvloeden Haha! .

Het gaat om deze merrie:
Afbeelding
Afbeelding

Ik wil in ieder geval een betere, ruime galop, een ruime stap en een flinke maat fokken. Een goed karakter is natuurlijk ook van belang, al durf ik dat wel te compenseren met mijn merrie. Ik wil een paardje dat ondanks de grootte een stevig beenwerk heeft en het mag ook best wat forser allemaal. Ik wil hier in ieder geval geen smallere pony uithalen.
Het is een Orsta x Helgas Jarl

Iemand een leuk idee?

maccie

Re: Welke Fjordenhengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:23

vasco of manus? volgens mij kunnen die kwa bloedlijnen ook, maar dara ben ik niet zo heel erg in thuis.

manus geeft wel mooie gangen door al is manus nakomelingen zo zie. hij is vrij groot en wat steviger...

Jessica1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:36

Ik zou voor Tsjerk gaan! Ja
Maar nu ben ik natuurlijk ook wel erg bevooroordeeld... Tong uitsteken

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:51

Ik zou niet voor Tsjerk gaan
Je fjord heeft een wat lange rug en Tsjerks rug vind ik een zwak punt aan hem.
Ik zou eerder kiezen voor Kventin.
Kventin is een mooie compacte en sterk gebouwde hengst die maat fokt en die mooie ruime bewegingen heeft.
Zijn karakter is werkelijk geweldig!
Hermansen zou voor jou merrie ook een mooie kandidaat zijn Ja
Ik heb ook op beide hengsten gereden en dat is echt een genot Haha!

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:51

Jessica1984 schreef:

als je er wat beter gangen in wil fokken zou dat niet echt mijn keuze zijn...

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:53

Taaclover schreef:
Ik zou niet voor Tsjerk gaan
Je fjord heeft een wat lange rug en Tsjerks rug vind ik een zwak punt aan hem.
Ik zou eerder kiezen voor Kventin.
Kventin is een mooie compacte en sterk gebouwde hengst die maat fokt en die mooie ruime bewegingen heeft.
Zijn karakter is werkelijk geweldig!
Hermansen zou voor jou merrie ook een mooie kandidaat zijn Ja
Ik heb ook op beide hengsten gereden en dat is echt een genot Haha!

hermansen is dat wel een hele leuke kanidaat indd Haha! hij is wat steviger dan kventin en als ze dat er graag een beetje in wil fokken. mijn keuze zou als ik een merrie zou hebben en hij erop zou kunnen zeker uit gaan naar kventin. prachtig dier om te zien , alles klopt na mijn idee..

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:56

Ik bent het met maccie eens hermansen vind ik een hele goeie kandidaat Lachen

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:00

Ik weet welke hengst je mooi vind passen bij Nina en ik zou hem ook echt aanraden *LOL*

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:30

Drange Rolv.

Stedje lijkt me idd. ook een goede optie, maar dan zit je wel iets meer de luxe kant op.

Alle nakomelingen die ik van DR heb gezien, waren zeker niet klein, waren breed, met meestal een goede stap (Cor en Benno ook goed draven) en zeer rastypisch. Er is natuurlijk niet zoveel bekend over z'n nakomelingen, maar ik zou de gok zeker durven nemen.

Overigens vind ik een zeer opvallend minpunt van je merrie haar kruis, die is plat. Dus daar zou ik ook rekening meehouden bij je hengstenkeuze. Ik weet zo niet welke hengst dat zou kunnen compenseren, maar heb wel meerdere Bjorkmanns en ook Gardars gezien met een dergelijk plat kruis. Nu kun je daar niet mee dekken dus dat scheelt weer Knipoog

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:42

Hermansen, Stedje, Kventin (zijn ook mijn persoonlijke favorieten, maar jouw merrie lijkt qua model dan ook erg op die van mij).
In ieder geval een met een wat hogere halsaanzet dan die van jou. Denk dat Kventin of Stedje ook wel wat aan het platte kruis zouden kunnen veranderen (Hermansen weet ik eigenlijk niet).
Verder Anton misschien?
Zou in verband met rug en bewegingen niet voor Tsjerk kiezen.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 18:53

Qua rug is mijn eerste gedachte Anton. Die fokt namelijk geen lange ruggen. Verder heeft die ook goed beenwerk! Maar fokt wel weer wat luxer, op wat luxere merries, maar kan ook robuuster fokken. Verder lekkere ronde konten (en dat vind ik toch wel een fokvereiste, maja mijn merrie heeft ook een puntkont)

Stedje zie ik ook mooie kandidaat in. Die fokt ook wel mooi grof in het beenwerk.
Zizoran is de vraag hoe die gaat fokken, maar vermoed met Toddy x Kalypso dat dat ook wel richting het wat grovere gaat, alleen weet ik daar niet hoe het met de rug zit.

Timor zou ik ook leuke combi vinden. Met name ook gekeken naar kleur, timor fokt vrij licht en met jou orsta zou dat volgens mij mooi kleurtje worden. Timor fokt mooie fjorden vind ik zelf, goede benen, grotere maat, maar heeft ook dat: Luxe x Luxe of Grof x Grof. Op de foto is voor mijn gevoel jou merrie grof qua lichaam maar staat wel vrij luxe op dr benen. Alleen qua karakter verschilt het soms beetje. Sommige nakomelingen moeten duidelijk een baas hebben en als je ze eenmaal gewonnen hebt kun je er alles mee, maar het zijn niet de standaard: allemansvriendjes die sommige fjorden wel zijn.

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 07:40

Ik zou ook voor Stedje gaan, gezien zijn bouw, goede gangen en beenwerk. En een superkarakter (hij had daar dan ook een 10 voor in DL).
Heb je trouwens m'n foto's nog gehad?

Jessica1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 11:06

maccie schreef:
Jessica1984 schreef:

als je er wat beter gangen in wil fokken zou dat niet echt mijn keuze zijn...

uuhm... Rolleyes Wat is er volgens jou mis met zijn gangen??

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:08

Weet niet wat de mening van Maccie is, maar ik vind het vooral veel knie-actie en weinig naar voren wegzetten van de benen. Vooral achter is het veel hakken naar de billen trekken en weinig onderkomen.

Jessica1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:47

Ben ik het niet mee eens! En ik vind het ook grote onzin dat mensen zeggen dat hij als een fries loopt!
Maar goed... hoe vind jij zijn draf op deze foto dan? Dat is toch echt een naar voren grijpend voorbeen en geen knieactie! En het achterbeen word toch echt voldoende ondergebracht hoor!
Afbeelding
En weer ontopic! Vork

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:51

Dit is een showfoto, daar kan je zijn gewone draf niet uit beoordelen.
Overigens is zijn voorbeen al over het punt van kniehef heen en vind ik zijn achterhand voor een paard wat zo uitslooft ook niet enorm, nog niet eens tot de helft van zijn buik.
Ik vind buiten de dingen die Yvet genoemd heeft ook nog dat hij maait met zijn voorbenen.

Jessica1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:18

Dan heb ik nog wel een foto van de HK!
Afbeelding
Nou sorry hoor, maar hij brengt z'n achterbeen toch echt goed onder! Ja
En verder als de helft van zijn buik Knipoog

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:29

Hier wel idd, maar het blijkt dus dat het een momentopname is en dat hij het niet altijd doet Knipoog

Jessica1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:24

Nou ja, het zal altijd een meningsverschil blijven denk ik!
Is soms ook goed dat die er zijn! Ja Ik vind hem een topper en jij vind hem blijkbaar eem Flopper!
Absoluut niet raar bedoeld, even goeie vrienden!
En weer ontopic! Vork

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:57

hij hebben onze fjorden dit jaar beide door hermansen laten dekken, we wilden er een die goede gangen had niet te klein en btje dressuurmatig gebouwd en op het jubileum vorig jaar was hij de enige die een gave middendraf liet zien , we waren meteen helemaal verliefd, maar bij het ene paard is het mislukt en bij de andere waarschijnlijk ook

in udenhout hebben ze trouwens nog een hengst daar die al m dressuur rijd en ook mooi gebouwd is enzo, ookwel een aanrader op zich denk ik , ben alln naam vergete Frusty

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:03

Siria dat is Kventin Knipoog

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:04

o ja

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:20

Ok, genoemd zijn Hermansen, Kventin, Stedje, Tsjerk, Drange Rolv, Anton, Vasco, Manus en Timor. Ben wel benieuwd wat je zelf van deze hengsten vindt/waar je voorkeur naar uitgaat?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 16:42

izabella schreef:
Ok, genoemd zijn Hermansen, Kventin, Stedje, Tsjerk, Drange Rolv, Anton, Vasco, Manus en Timor. Ben wel benieuwd wat je zelf van deze hengsten vindt/waar je voorkeur naar uitgaat?

Omdat je het zo dringend vraagt Haha! :

Op 1. staat in ieder geval Stedje. Mocht die weer naar nederland komen, dan heb ik een heel gemakkelijke keus.

Tsjerk Timor en Anton vallen bij mij niet echt in de smaak. Ik heb de foto van Tsjerk ook al eerder gezien en ik vond hem inderdaad op de foto de beweging van een fries vertonen. Ik vind ze wel leuk, maar dat is het dan ook wel.

Manus heb ik ook wel over gedacht. Die vind ik in veel opzichten wel passen, alleen de verhalen over het beenwerk maken mij een beetje huiverig. Voor een 2e dekking wil ik dat nog wel overwegen, maar van het aanstaande veulen hangt mijn paardenwereldje een beetje af. Daar wil ik dus gewoon geen twijfel bij hebben.

Vasco heb ik ook aan gedacht, vind ik ook wel passend, alleen dekt die nu niet in Nederland. Ik heb ook geen terug kom berichten gehoort dus die heb ik min of meer links laten liggen.

Over Hermansen, Kventin en Drange Rolv weet ik het nog niet zo goed. Drange Rolv lijkt mij een heel geschikte hengst, maar ik vind er een vierkant hoofd op zitten, dat vind ikzelf echt een minpunt.

Kventin heb ik nog niet zo over na gedacht, daar ging mij een lichtje van branden toen hij hier genoemd werd.

Hermansen staat als 2e keus genoteerd. Die vind ik echt wat hebben.

Ik zou alleen graag de punten van de hengsten willen hebben, maar alleen Kventin heeft die. iemand enig idee waar ik dat kan achterhalen? Ik heb gisteren met het stamboek gemaild en ook al het antwoord gekregen dat zij niet meer wisten dan op de stamboeksite vermeld stond.

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:48

Moet ik even de oude boekjes op naslaan.