bokkende fjord

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haola
Berichten: 59
Geregistreerd: 15-09-06

bokkende fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 14:21

Wie heeft er nog meer een fjord die bokt bij het aanspringen in galop? Is dit normaal? Ze stopt haar kop letterlijk tussen der voorbenen en dan gooit ze der kont omhoog, heel vervelend!

chicolover

Berichten: 1253
Geregistreerd: 11-03-06

Re: bokkende fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:23

dat doet de mijne ook!! echt heel iri ja..

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Re: bokkende fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:36

De mijne maakt een soort van huppeltje, in het begin bestrafte ik hem daarvoor.(dacht ook dat het een bok was) Maar nadat ik iemand anders op hem had zien rijden had ik door dat dat zijn manier van aanspringen is. Dus ja ik weet wat je bedoelt.

netam12

Berichten: 2941
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Apeldoorn

Re: bokkende fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:38

Mijn vorige pony(fjord) deed dat ook altijd met wedstrijden in een hoek of gewoon in een hoek.
Net wanneer het hem uitkwam heel raar. Lachen

JoanneArnhem

Berichten: 909
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: bokkende fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:43

Goed doorrijden....laat haar haar hoofd niet tussen d'r benen krijgen.
Bokken is niet normaal en erg vervelend.
Het kan joligheid zijn maar het kan ook zijn dat er iets in de rug niet goed zit.

Bij ons bokt er 1, of bokte, die hebben we goed aangepakt en nu is het voor hem niet meer vanzelfsprekend om te bokken en kan bijna iedereen er weer op rijden...

Christeltjuh

Berichten: 781
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Emmen

Re: bokkende fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:46

als het echt bokken is want het kan ook zoals eerder vernoemd gewoon de manier van aanspringen zijn, dan meot je het afstraffn door als je aan springt in de galop je hand iets omhoog te brengen zodat hij zijn hoofd niet tussen zjn benen kan gooien en dan goed aan te drijven. als hij dna bokt geef je nog een extra benen en als je een zweep hebt moet je voor iedere keer dat hij okt een keer met de zweep op zijn kont slaan heb je geen zweep dan gewoon een keer flink benen.

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: bokkende fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:19

Als je zeker weet dat je fjord lichamelijk niets mankeert, dat het geen uiting is van rugpijn oid zal je dit rigoreus moeten corrigeren wil je fijn kunnen aangalopperen.
Mijn fjord heeft er een handje van om te bokken als iets hem te moeilijk lijkt, bijvoorbeeld bij het aanleren van schouderbinnenwaarts was dat het geval.
Het enige wat je kan doen is heel consequent doorrijden, het hoofd niet naar beneden laten gaan en een bok corrigeren met je been of een tik met de zweep.
Veel succes ermee!

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: bokkende fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:19

past je zadel wel goed???

OLLY_GOODY
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-09-06

Re: bokkende fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:21

Mij fjord heelf nog nooit gebokt met rijden Knipoog

wupke
Berichten: 2318
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Utrecht

Re: bokkende fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:37

Dat deed die van mij laatste ook toen ze dat ded heb ik nog een keer de hulp herhaald zodat ze wel in de galop bleef en toen hield ze der mee op Tong uitsteken

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: bokkende fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:28

Die van mij deed het vroeger ook, vooral links (was zijn moeilijke kant). Nu doet hij het niet meer, tenzij je hem een tik geeft tijdens de galop.

Hij kan wel flink bokken tijdens de galop als hij zijn balans kwijt is bv door een gat in de bodem, of hij glijd wat weg.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: bokkende fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 10:08

Hier op stal doet er ook eentje het. Waarom? Hij vind het moeilijk, doet het ook maar aan 1 zijde. Waarschijnlijk zit hij momenteel gewoon te vast op de ene kant en vind het dan moeilijk goed aan te springen. Zodra hij een bok geeft zit ie namelijk in de goede galop.
Oplossing: Goed losrijden en soepel houden op twee zijden. En de bok zelf afstraffen (en proberen te voorkomen).

Sas bokt alleen als er eikels vanuit de boom op dr kont vallen of als ik de galophulp te ruw/grof/overdadig geef en zij ERG graag wil gallopperen, maar dat is dan meer kontje liften dan echt bokken...

haola
Berichten: 59
Geregistreerd: 15-09-06

Re: bokkende fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 16:54

Ik ga eens een paar dingen uitproberen! Ik blijf gelukkig tegenwoordig wel zitten omdat ik weet dat ze gaat bokken.

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re: bokkende fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 23:36

Timon bokt soms ook bij het aanspringen
Als ie dan een bok geeft zit ie eigenlijk bijna altijd wel in de goede galop Ja
Meestal doet ie het een keer, later niet meer, dan is ie zijn enerige kwijt

Ik zou proberen als ik jou was hem goed los te krijgen, dat het aanspringen makkelijker wordt
Veel schoudervoor en schouderbinnewaarts, hielp bij Tim goed.
En veel voltes en stelling rijden

Oretha

Berichten: 3456
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Re: bokkende fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:58

Ik weet niet of je paard nog maar pas onder het zadel is of niet goed of ver doogereden is. Maar meestal als een jong of niet goed beleerd paard een bok geeft bij bijv. het aanspringen is dat vaak ondat je pony ook nog geen balans heeft in galop. Net zols een mens is een paard ook links of rechtshandig en vind hij de ene kant moeilijker dan de andere.

dit weet ik niet zeker want dan zou ik het moeten zien Knipoog Het kan natuurlijk ook stoutigheid zijn en dan zou ik idd even streng doorrijden.

Als het nog een balansprobleem is...kan je bijv een gebroken lijn rijden en net als je op de hoefslag komt bijv aanspringen. Ik zou in dit geval geval een beetje met de balans gaan spelen van je pony. Is ook heel interresant om dat te doen, daar kan je al mee beginnen vanuit het halthouden.

Doet hij ook bokken in galop aan de longeerlijn?

En idd...check ook even of je zadel ed goed ligt! Krijg je geen les met je pony? Anders zou ik het ook even met je instructeur/instructrice overleggen!

Suc6 ermee!

DutchGuwrl

Berichten: 81
Geregistreerd: 08-02-06
Woonplaats: Limbo-land

Re: bokkende fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:50


myn vorige fjord deed dit ook.. heel lastig!

Ellebelletje

Berichten: 1173
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Hank

Re: bokkende fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:01

Mijn hafje doet dit ook!

Alleen bij haar is het echt geen opzet...gewoon de manier van aanspringen naar galop toe.. Haha!

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Re: bokkende fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:51

Dat deed Jolie, mijn vroegere verzorgfjord ook !!
Maar dat was dan eerder een vreugdebok !! Hyper! ze was zo blij dat ze mocht galoperen (zij werd ook voor de kar gespannen, dus galoperen deed ze dan niet Knipoog ) dus ze was net iets té enthousiast bij het aangaloperen Knipoog

syles
Berichten: 26
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: hellevoetsluis

Re: bokkende fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 15:17

Mijn fjord steekt ook der hoofd tussen der benen en bolt der rug en gaat huppen. Dit doet ze omdat ze nog niet goed beleerd is en als ze het moeilijk/zwaar krijgt gaat ze te keer. Ik rijd haar er dan goed doorheen en dan is het over.

maccie
Berichten: 1420
Geregistreerd: 07-04-05

Re: bokkende fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:05

als indd wat andere zeggen je zadel goed ligt, en het niks aan haar rug of iets anders medisch is zou ik les nemen en het proberen te corrigeren. veel fjorden vinden galoperen toch wat lastig of zijn niet zo makkelijk in deze gang. oefenen, oefenen, en oefenen....

haola
Berichten: 59
Geregistreerd: 15-09-06

Re: bokkende fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 14:46

Ben naar zadelmeker geweest, hij zij dat het zadel goed was, het hoefde niet eens opgevuld of zo, dat is het gelukkig niet... Ik denk idd dat ze het galoperen een beetje moeilijk vind, ik ben nu wel met haar aan het trainen, en t word al een beetje beter Haha!

juweeltje

Berichten: 572
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Breda

Re: bokkende fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:16

gewoon kleine stukjes galopperen, van mijn part eerst aan de longe Lachen gaat helemaal goedkomen !

Fritsiej

Berichten: 2340
Geregistreerd: 06-03-05

Re: bokkende fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 10:16

nope, mijne doet het niet!

XXXX2015
Berichten: 1791
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 10:19

...