Een barefoot zadel op een fjord, wie heeft er ervaring mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

floortje82

Een barefoot zadel op een fjord, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 12:29

Hallo,

Ik vroeg mij af wie er ook een barefootzadel/boomloos op hun fjord hebben liggen, zoja, wat zijn je ervaringen hiermee? Heeft je fjord minder drukplekken? Beweegt je fjord beter?

(Mijn fjord die ik bijrijd heeft nu een gewoon dressuurzadel, maar daar krijgt ze echt veel te veel drukplekken van, en vele zadels gehad maar allemaal hetzelfde liedje.)
Alvast bedankt voor jullie reacties, Bloos

dekoezegtboe

Re: Een barefoot zadel op een fjord, wie heeft er ervaring m

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:31

ik heb op mijn fjord een startrekk zadel... ik vind het geweldig voor mij zit hij lekkerder en mijn fjord loopt er ook beter onder!

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 12:35

oke maar ze heeft geen last van drukkingen verder?
Heb je zo'n startrekk zadel via internet? (sorry voor de vragen maar ben echt nieuwsgierig)

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:47

ik heb hem via www.buitenzinnig.nl
Ik ben overgestapt naar boomloos omdat ik daar beter op kan zitten (reuma) naar de haartjes zijn altijd mooi glad als ik het zadel er af haal en de zweetplekken zijn mooi egaal!
je kan ook diverse boomloze zadels testen voor een week he! bijv barefoot, ghost, startrekk

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 13:35

Ik heb een barefoot en die bevalt ook heel goed. Nu rij ik op zich niet veel. Het zadel schoof eerst wat, naar voren. Maar met een andere singel (Westip) van bovenstaande website was dit echt over. We hebben geen last van drukplekken, maar ook met een ander zadel hiervoor ( een JC) hadden we daar geen last van. En inderdaad is het dan een idee om een zadel dan eerst te testen, dan kun je eerst zelf ook voelen of het wel bevalt, en goed ligt.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:14

Ja, ik hier heb een Barefoot Cheyenne liggen op mijn tankerfjord en Vippie heeft een Barefoot Arizona op haar fjordenmerrie liggen, allebei uiterst tevreden!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 18:47

Idd ik zweer bij mn Barefootje. Idd geen drukplekken meer wat een verademing. En ze loopt inderdaad veel ruimer en vrijer.
Ik rij er western en endurance mee en als ik straks de cheyenne erbij heb ga ik weer lekker springen Haha!

Barefoot in actie
Afbeelding

Tjo met barefoot arizona met westernpad
Afbeelding

Met standaard grandeurpad
Afbeelding

Tjo met de Cheyenne van Gaia hier op bokt
Afbeelding

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 15:47

Afbeelding

Nor met zn BLAUWE barefoot. In 1 woord zalig. Toen ik eerst een week het testzadel kreeg, testte Nor hem ook. Ik voelde dat hij onder me weg wou rennen en kon hem op tijd stoppen. Hij keek echt op van hoe weet zij dat nou? Heb er al 1 ongelukkie mee gehad van de week tovallig. Ik had hem niet goed aangesingeld (hij is afgvallen) en tijdens een rondje galop hing het zadel onder zn buik en ik op de grond, gelukkig stopt hij als er iets is dus was het een zachte landing. Volgende keer singel ik hem nogmaals aan tijdens een buitenrit.

www.barefootzadel.nl
gr Ilona

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:53

Ik zweer ook bij Barefoot!

Mijn fjord is heel breed op de schouders, en zelfs het zadel dat ik voor trekpaarden gebruik om te rijden, was te smal. Dus heb ik toen een Wintec aangeschaft met de breedsts leverbare boom er in. Helaas, toch drukplekken en het schoof enorm.

Een jaar geleden heb ik een Barefoot Cheyenne gekocht, en ik ben er zo enthousiast over, dat ik gisteren een Barefoot Arizona (western model) erbij heb besteld!

Geen drukplekken meer, meer schouder vrijheid, meer bewegingsvrijheid, beter en comfortabelere zit, past prima, schuift vrijwel niet, super dus!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 23:33

Ben ook sinds dit jaar helemaal overgegaan op Barefoot en wil niet meer terug. Heb een bruine Barefoot Cheyenne maat 1 gekocht. En heb zelfs toen ik een testzadel had er ook gewoon een L2 dressuur wedstrijd mee gereden. En ga gewoon met dit zadel ook verder met wedstrijden. Hierbij enkele foto's:
http://www.mijnalbum.nl/Album=OKW4MHAN

ijslandermir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 10:05

Op onze brede Fjord heb ik ook een Startrekk geprobeerd. Het was (afgezien van zijn eigen westernzadel) een van de weinige zadels die er echt goed op lag. Hij liep ook perfect met de Startrekk. Het is wel een aanrader voor een brede Fjord. Het voordeel van de Startrekk boven een barefoot vind ik, dat je wat smaller zit.

Mirjam

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 18:23

Ik heb sinds januari een barefoot cheyenne.
Er zijn momenten dat ik 4 à 5 verschillende paarden rijd en ik heb geen geld om ze allemaal een passend zadel te kopen, voor buitenritten en lichte dressuur vind ik het heerlijk!
Maar zoals nu gepland wil ik met Hayco later toch wat serieuzer gaan dressuren en dan wil ik er nog wel graag een dressuurzadel bij.
Barefoot ligt op alle paarden goed en zit zalig, Bidonja doet ook niet meer lelijk als ik haar opzadel (wat ze met der vorige zadel nogal had)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:56

Ik heb ook een barefoot op mn fjord x welsh. Zorro is iets fijner gebouwd als een echte fjord, maar heeft eigelijk precies dezelfde zadel problemen als een echte fjord. Ik heb reuma, en kan ook niet op elk zadel zitten. Boomloos is voor ons beiden de oplossing.

Hier ook nog even 2 foto's. Let niet op mijn zit, zoals ik al zei: ik heb reuma, en deze dag waren mijn benen niet al te best. Ik heb ze dus lekker laten uitsteken Haha!

Afbeelding
Afbeelding

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 11:03

wauw super reacties! Ik ben benieuwd. We gaan binnenkort een zadeltje van barefoot testen, dus ben benieuwd hoe het gaat en hoe het zit. (Het schijnt toch wel erg lekker te zitten!?) Heb je dan zelf ook geen last meer van rugklachten en/of bilklachten? Haha!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:49

Ik heb zelf geen rugklachten ofzo meer, tenminste niet door het rijden. Wel gewoon eens van mezelf. Laat ik het zo zeggen: Ik heb geen pijn meer dat door rijden word veroorzaakt Haha!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 05:56

Nope hier ook geen rugklachten of bilklachten... zelfs manlief rijdt weer op mn fjord, had altijd last van zn zaakje zeg maar Haha!.

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 06:05

zorro schreef:
Ik heb ook een barefoot op mn fjord x welsh. Zorro is iets fijner gebouwd als een echte fjord, maar heeft eigelijk precies dezelfde zadel problemen als een echte fjord. Ik heb reuma, en kan ook niet op elk zadel zitten. Boomloos is voor ons beiden de oplossing.

Hier ook nog even 2 foto's. Let niet op mijn zit, zoals ik al zei: ik heb reuma, en deze dag waren mijn benen niet al te best. Ik heb ze dus lekker laten uitsteken Haha!

Hier meld zich nog iemand met fjord - barefoot en helaas ook reuma Haha! Maar het is seireus de allerbeste combi... eerst had ik na een half uur rijden gewoon zo'n ontzettende kramp! en ik kon gewoon weinig rijden, vooral in de winter... De winter moet er nu nog aankomen, dus dan zal het wel iets minder goed gaan, maarrrr ik kan nu 2 a 2,5 uur rijden, gewoon zonder kramp... (misschien dus nog wel meer Haha!) Het is echt een aanrader!

Hierbij mijn paardje vorig jaar; nog met het testzadel...
Afbeelding

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:54

Marjo_Wystan schreef:
zorro schreef:

Hier meld zich nog iemand met fjord - barefoot en helaas ook reuma Haha! Maar het is seireus de allerbeste combi... eerst had ik na een half uur rijden gewoon zo'n ontzettende kramp! en ik kon gewoon weinig rijden, vooral in de winter... De winter moet er nu nog aankomen, dus dan zal het wel iets minder goed gaan, maarrrr ik kan nu 2 a 2,5 uur rijden, gewoon zonder kramp... (misschien dus nog wel meer Haha!) Het is echt een aanrader!

Haha! Haha! Heerlijk he?? Ik ben ook heel benieuwd hoe het in de winter gaat!! Wat ik ook zo leuk vind, is dat mijn paard een stuk rustiger is met dit zadel. Toen ik nog niet ziek was was ik echt verplicht om elke dag flink te trainen, anders was hij de dag erna veel te druk. Kan je nagaan hoe het ging toen ik steeds vermoeider werd, en meer pijn kreeg. Ik kon onmogelijk zo lang en intensief rijden, dus zat ik elke dag op een hyperactief paard. Nu kan ik soms een paar weken niet rijden, maar als ik het zadel er weer op leg, kunnen we rustig eerst een uur stappen, en als ik me niet helemaal goed voel, stappen we soms alleen maar. Geen probleem meer!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:52

zorro schreef:
Ik heb zelf geen rugklachten ofzo meer, tenminste niet door het rijden. Wel gewoon eens van mezelf. Laat ik het zo zeggen: Ik heb geen pijn meer dat door rijden word veroorzaakt Haha!

Kreeg van een boomzadel ook rugklachten en sinds boomloos geen last meer van mijn rug gehad.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 13:59

Ik rij met m'n randoll's (goedkopere namaak van de barefoot) op een fjord. Ben er pas mee op trektocht geweest (27 km per dag) en dat gaf geen enkel probleem. Heb er een pad van podium onder liggen (lijken vrij goed op die van grandeur en zit niet veel verschil in qua prijs en kwaliteit). Het zadel blijft goed liggen, geen verschuivingen, ook niet bij het opstappen, en ik vind het zalig zitten! Bovendien lijkt deze op de barefoot, alleen wat minder luxueus afgewerkt. Heb ook geen last van stiksels die los komen en dergelijke, en de spullen van barefoot passen ook in de randoll's (zoals bijvoorbeeld de pommel en de seatsaver)

Toen we vertrokken trippelde m'n paardje (was een hengst en wou naar de merries natuurlijk) Ik had het gevoel dat 'k vrij confortabel zat, ondanks z'n sprongetjes en getrippel zat 'k toch ook heel stevig. Heb ook het gevoel dat de paardjes een stuk ruimer lopen en makkelijker de rug gaan ontspannen dan met een boomzadel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 14:42

@ willeke_nijs: heb je op die laatste foto nou echt de fenders/beugelriemen verkeerd om hangen?? ik kijk er zo raar tegen aan!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 14:57

De beugels verkeerdom zou wel kunnen maar de fenders hangen normaal gezien juist.

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 15:15

@ willeke_nijs: dat zadel ziet er erg comfi uit. Waar heb je 'm gekocht? Of evt website?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 16:34

willeke_nijs schreef:
De beugels verkeerdom zou wel kunnen maar de fenders hangen normaal gezien juist.

Haha! zal wel aan mij liggen dan, ik kijk er zo raar tegen aan!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 18:50

zorry, je hebt gelijk! Ik heb eens goed gekeken op de website van barefoot, ze moesten inderdaad andersom Lachen ik wist het gewoon niet Lachen

@floortje: Ik heb m'n zadel gewoon in de ruitershop gekocht. In grote ruitershops, zeker shops waar ze westernspullen verkopen hebben ze die zadels wel. Ik heb mijne in the horse connection gekocht en normaal kost die 319 euro. Heb er 10% korting op gehad. Bij emmers in Peer (vlakbij de nederlandse grens) kan je die zadels ook vinden.