Welk zadel het beste op een fjord ?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dymphi
Berichten: 90
Geregistreerd: 13-03-05

Welk zadel het beste op een fjord ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 10:27

Hee iedereen Bloos

Ik heb even een vraagje, ik ben op zoek naar een nieuw zadel voor mijn fjord.
Nu wilde ik eerst een zadelmarkt zadel kopen, maar na verhalen en topics heb ik me wel bedacht.

Nu de vraag is een wintec zadel ook geschikt ? of een beauty? want ik heb wel mooie beauty zadels gezien, maar ik vraag me af of ze net zo als de zadelmarkt zadels zijn ? omdat de prijzen een beetje hetzelfde zijn. Clown

Nou ik hoop dat jullie me kunnen helpen , want ik weet echt niet welk zadel het beste is..

Het moet niet te duur worden aub Knipoog

alex66

Berichten: 1774
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: Welk zadel het beste op een fjord ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:23

het belangerijkste aan een zadel is niet de prijs maar of het past!!

een goed 2e hands zadel is vaak beter en net zo duur als een nieuw zadel in de lage prijs klasse.

bel eens wat zadelmakers in de buurt op en vraag wat ze in jouw prijsklasse hebben en laat het zadel dan aanmeeten.

Jessica1984

Berichten: 415
Geregistreerd: 13-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Welk zadel het beste op een fjord ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:38

Een Wintec is geschikt voor op een fjord!
Wel even door iemand laten passen met veel verstand ervan!
Met Beauty's heb ik geen ervaring!
Ik heb zelf een JC Saphire dressuurzadel, die zal ik je zeker aanraden!
Erg fijn zadel! Ja

HarjoHB105
Berichten: 67
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: Breda

Re: Welk zadel het beste op een fjord ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:49

Het is inderdaad belangrijker dat het zadel goed past! Ik heb zelf ook een Wintec gehad, maar ik ben zelf niet zo kapot van kunststof zadels.
Ik heb op dit moment een Keiffer GK (2e hands gekocht) en die past er ook perfect op.
Je moet erzelf ook wel lekker op zitten, niet te groot of te klein. Als je naar een zadelmaker/ruitersportzaak gaat vraag of je een afspraak kan maken om een aantal zadels eventueel te passen en uit te proberen.
Succes met het zoeken!!

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re: Welk zadel het beste op een fjord ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:34

wintec zadels vind ik wel geschikt voor fjorden. Maar ik kan je 1 tip geven, koop het bij een ruitersportzaak met een zadelpasservice of laat een zadelpasservice aan huis komen.
Dit voorkomt je een hoop problemen!

Dymphi
Berichten: 90
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Welk zadel het beste op een fjord ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 08:16

okee bedankt allemaal Lachen

Wilt

Berichten: 838
Geregistreerd: 04-01-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Welk zadel het beste op een fjord ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 11:44

Ik heb een Wintec Pro Dressuur en een Wintec VZ 2000 en ze liggen beide super. De bomen zijn te verwisselen dus dat is ook makkelijk Vork

ThessaKeizer

Berichten: 460
Geregistreerd: 24-04-06

Re: Welk zadel het beste op een fjord ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 18:34

Ook ik heb een Wintec Isabel dressuur zadel, super zadel voor de bredere paarden, en het zit nog heerlijk ook. Aangezien mijn fjordje nog een beetje jong is, ligt ie nu op onze haflinger en ook daar ligt ie super op, en je kan de boom verwisselen he, dus dat is makkelijk.

Groetjes Thessa en Aike Doei!

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Welk zadel het beste op een fjord ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 20:01

Ik heb zo'n 12 jaar geleden ook een wintec gehad en die lag en zat goed. Maar hij slijt wel snel. Maar dat was nog een van de eerste modellen dus ik neem aan dat die van nu beter zijn. Ik heb er namelijk maar 2 jaar mee gedaan.

Fritsiej

Berichten: 2340
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Welk zadel het beste op een fjord ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 21:00

Ik heb een oud wintec dressuur zadel op mijn vz fjord liggen. Omdat dat werkelijk het enigste was wat paste! Hij ligt super! En is na 14 jaar(geloof ik, een van de eerste wintec zonder verwisselbare boom) En ik moet zeggen, op de slijt plekken van de beugels na, aan de onderkant van het zadel is die nog best netjes.

Wilt

Berichten: 838
Geregistreerd: 04-01-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Welk zadel het beste op een fjord ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 10:06

cynthiar schreef:
Ik heb zo'n 12 jaar geleden ook een wintec gehad en die lag en zat goed. Maar hij slijt wel snel. Maar dat was nog een van de eerste modellen dus ik neem aan dat die van nu beter zijn. Ik heb er namelijk maar 2 jaar mee gedaan.


Die is idd verbeterd, mijne ziet er na 3 jaar nog super uit

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re: Welk zadel het beste op een fjord ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 10:08

ik vond de wintec 500 erg schuiven op mn brede haflinger, daar hoor je meer mensen over.
Een leren (haflinger-) zadel heeft mijn voorkeur, die van jc, pagony oid.

Kieffer

Berichten: 5981
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Welk zadel het beste op een fjord ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 10:11

Bij mij rijden 2 mensen met een fjord met een Rossner, schijnt een aardig zadel te zijn, ik rij er ook wel eens op en het zit heelijk. Maar niet iedere fjord is hetzelfde, dus iets als een zadelpasservice zou wel een goed idee zijn.

maccie
Berichten: 1420
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Welk zadel het beste op een fjord ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 10:46

beauty zadel zijn gelijk aan die van zadelmarkt, altjeblieft koop niet zo zadel.. zowel voor jezelf als voor je paard zijn het absoluut geen goede en fijne zadels.

wil je iets rond die prijsklasse kijk naar ene wintec of thowowgood. die zadels zijn niet al te duur maar zeker goe dvan kwaliteit en erg gechikt voor een fjord.

vraag eens een zadelmaker langs te komen of kijk evt. na een 2e hands wintec op internet.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re: Welk zadel het beste op een fjord ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:44

Net als alex66 al meldt, het moet passen Ja
Beauty is volgens mij niet zulke fijne kwaliteit.

Verder is passen en voelen erg belangrijk. Want al ligt nog zo goed op je FJord, als jij er niet op kan zitten, kun je ook niet fijn rijden, en zal je paard daar ook op reageren. (Sommige mensen zitten graag 'opgesloten' in een zadel, anderen liever niet, zoveel keus daartussen en tussenin.)
Maar anders om ook, al zit jij nog zo lekker, als het zadel nietpast of niet goed ligt, dan is dat funest.

Een goed passend zadel kan je weer DA kosten besparen dan wanneer je maar iets erop hebt liggen wat minder comfortabel ligt voor je paard! (denk aan rugproblemen en daaruit volgend kreupelheden die kunnen ontstaan).

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Welk zadel het beste op een fjord ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 15:05

De Fjord die ik een tijdje gereden heb had een Wintec en die lag redelijk goed op zijn lastige rug. Knipoog

Dymphi
Berichten: 90
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Welk zadel het beste op een fjord ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 18:12

okeee dan ga ik eens kyken voor een wintec Lachen

A_man

Berichten: 1569
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Welk zadel het beste op een fjord ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 11:25

mijn fjordje past wintec niet,
ze kon um zo naar voren schuifen.. ik heb nu een torrowgood griffin dresuur zadel en die ligt super Lachen en rijd ook nog is HEERLIJK Haha!

_karin_

Berichten: 3926
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Welk zadel het beste op een fjord ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 11:32

Op mijn vorige Haflinger lag een Merovech zadel super! Maar die zijn geloof ik best duur? Je kan ook een Imperial Riding Kadet zadel proberen, die zijn wel spotgoedkoop, en een vriendin van mij zweert erbij. Lachen

Nielojram

Berichten: 7896
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Welk zadel het beste op een fjord ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 14:45

Ik heb een Prestige op maat laten maken voor mijn fjord, kost wat, maar dan heb je ook wat Tong uitsteken

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Welk zadel het beste op een fjord ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 14:57

Ik heb een merovech zadel op het moment maar hij blijkt toch wat te smal te zijn voor mijn fjord. Die blijkt een kamer van 38 nodig te hebben terwijl deze ongeveer 33 is.
Ik ga binnen kort een boomloos zadel proberen en als dat past en bevalt dan gaat de merovech de deur uit. Destijds heeft het zadel mij 675 gulden gekost. Ik kan je wel laten weten wanneer het zadel verkocht wordt als je interesse mocht hebben?

FMG8

Berichten: 457
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk zadel het beste op een fjord ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 10:27

Ik heb een norton zadel, een kunstof zadel, maakt niet uit of het zadel vies wordt, en het ligt super op mijn fjord, en het zit ook erg fijn! en de prijs is goed te betalen!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Re: Welk zadel het beste op een fjord ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:37

Ik reed er op een merkloos zadel, gewoon met brede boom en hij lag super op Iris, maar zo verlieverlee na heel wat jaartjes moest ie nodig een keer opgevuld worden, maar ik heb besloten over te stappen op bruin tuig, dus ipv hem laten opvullen heb ik een bruin zadel gekocht, ook merkloos, en hij ligt heel netjes op Ier Ja
Dus voor mij maakt het eigenlijk ook niet zo uit wat voor merkje erop ligt, als hij maar goed ligt! [ik had een vriendin een tijdje terug, die had alles van kieffer en anky en blabla, en haar paard bokte veel, was vaak korte periodes kreupel, en ik had al meerdere malen tegen haar gezegt; joh volgens mij is het het zadel.
maar nee dat kon niet want het was tenslotte kieffer [of zo'n ander bekend merk, weet ik welke het was]
nou, DA is geweest en bleek dus dat het aan het zadel lag.
Natuurlijk zullen die merkjes zadels ook wel goed liggen, maar het zegt lang niet alles Lachen