probleempje met fjord...

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nikita_love

Berichten: 1339
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Emmeloord

probleempje met fjord...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 20:08

hoi, ik heb sinds kort een probleempje..
fjorden merrie van 5 jaar heeft nu wegens omstandigheden een jaar stil gestaan...
ik ben het nu weer aan het opbouwen met rijden sinds ongeveer 2.5 maand.
het gaat heel erg goed...loopt netjes nageefelijk en alles is weer zoals het was.
alleen heb ik een probleem. ze loopt heel erg naar binnen op de rechterhand..en dan niet naar binnen door door mijn been heen te lopen, maar het is net alsof ze schuin loopt.
in stap valt dit wel mee, maar in draf word het erger en in galop kan je haar amper uitzitten.
dit doordat je zoveel moeite moet doen om naar de buitenkant te gaan hangen om er niet half naast te hangen. ik rijd haar met spoortjes, omdat ik dacht dat ze gewoon door mijn been heen liep. maar dit helpt ook niet. het is ook niet zo dat ze haar hoofd kanteld of heel erg naar binnen zet.
een vriendin is ook al wezen kijken, maar weet zo snel ook geen oplossing. zodra ze weer op de linkerhand is loopt ze weer heerlijk en lekker ontspannen.
dus ik hoop dat er hier iemand is die me kan helpen...ik wil namelijk ook graag met haar starten maar met zo'n beroerde rechtergalop ziet dat er ook niet echt uit.

groetjes evita en viola Haha!

Fritsiej

Berichten: 2340
Geregistreerd: 06-03-05

Re: probleempje met fjord...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:15

Ik denk dat je fjord moeite heeft met de rechterkant. Rechts vast zit, minder soepel is dan op links?. Mijn vz fjord had ook veel moeite met de rechtergalop, en dan had je het gevoel of ze met heel haar lijf scheef liep(kont naar binnen voorhand op de hoefslag). Wat ik heb mee gekregen, paard meer inbuigen en warm rijden dan je normaal doet op de rechterhand. En dan veel oefenen. Bijv. op de binnenhoefslag gaan rijden.
Dat heeft bij mij in ieder geval geholpen!

Veel succes!

nikita_love

Berichten: 1339
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Emmeloord

Re: probleempje met fjord...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 22:39

bedankt voor je tip! ja je ziet het ook heel erg als je longeert...maar ik zal ook even proberen of het werkt:)

_Cassandra_

Berichten: 1912
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Den Bommel

Re: probleempje met fjord...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:50

Ik denk inderdaad ook dat je fjord vast zit aan 1 kant. Wat dan ook wil helpen is slangevoltes rijden van 3 naar 5 bogen. En verder gewoon op beide kanten veel blijven wenden, want als je teveel op 1 kant zou gaan werken. komt de andere kant juist weer vast te zitten. En probeer je pony niet teveel met teugeldruk te rijden, maar probeer het meer op te lossen met beenhulpen, want het kan best zijn dat jij je teugels ongemerkt vastpakt.

veel succes ermee!

Sabbel

Berichten: 1139
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: Wassenaar

Re: probleempje met fjord...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:59

Klinkt gewoon als een scheef paard, ik zou zeggen lekker door gaan met rijden, en precies wat Cassandra zegt niet teveel op de moeilijke kant gaan werken, lekker veel afwisselen.

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Re: probleempje met fjord...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 00:00

t kan wezen dat hij scheef is of erg vast zit. je kan veel oefenen met longeren maar wel veel afwisselen en zeker neit te veel op zn moeilijke kant. ook met rijden veel wisselen van kanten

Vjestagirl

Berichten: 26687
Geregistreerd: 11-08-06

Re: probleempje met fjord...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 02:47

Als al dat oeffenen niet helpt kun je er ook altijd nog voor kiezen om een fysiotherapeut te laten komen. Dat kost je wel wat, maar die kan voelen waar het vast zit. Dan krijg je oeffeneningen en dan gaat het vaak snel beter!

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Re: probleempje met fjord...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:57

ja dat is ook nog een optie Ja

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: probleempje met fjord...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:54

Fysio is niet zo duur hor, die van mij is 35 euro, baat het niet dan schaad het niet...

nikita_love

Berichten: 1339
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Emmeloord

Re: probleempje met fjord...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 20:23

bedankt voor jullie reacties! kan er zeker wel wat mee doen.
het is ook zo met longeren dat ke het al heel erg ziet dat ze ''schuin'' loopt. ik zal even flink oefenen Lachen

Vjestagirl

Berichten: 26687
Geregistreerd: 11-08-06

Re: probleempje met fjord...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 05:54

Wat je kan doen is er naast gaan staan bij de schouder (aan de kant die ze niet in wil buigen) en dan een snoepje een stukje naast naar neus houden, dat ze een beete moet buigen... Dan houd je een er een stukje verder, dat ze die spier als het ware oprekt...

ikbenfilou

Berichten: 888
Geregistreerd: 26-08-05

Re: probleempje met fjord...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 06:57

als je er nog niet uit kom dan met je vraag is naar
www.fjordengekte.tk een te gekke forum over fjorden

HarjoHB105
Berichten: 67
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: Breda

Re: probleempje met fjord...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 14:06

Hoi,

Ik heb ook een fjord en zit rechts ook erg vast en kan heel sterk zijn. Wat ik doe is inderdaad veel van hand veranderen, en als je op de rechterhand rijdt elke keer als je in de hoek komt extra stelling en buiging vragen. Dit heb ik zo gedaan en steeds verder uitgebouwd.
Wat ik ook doe als ik hem op een volte rijd, goed met de buitenteugel begrenzen en de binnenhand breed maken (overdreven van de hals houden, NIET NAAR JE TOE HALEN). Als ze eenmaal wat losser zijn kan je je hand steeds minder "breed" houden.
Dit heeft bij "Dikke" wel vrij lang geduurd maar het werpt nu wel zijn vruchten af.
Wat meestal vaak het probleem is, is dat het paard/pony zijn/haar achterbeen niet onder de massa wilt/kan brengen, en dus minder zal buigen en als een "plank" door de bocht gaat.
Probeer het maar, succes verder!!!

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re: probleempje met fjord...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:29

Meestal als ze op de ene hand moeilijker zijn met stelling en buiging dan zitten ze vaak op de andere kant vast. WAnt dat is de kant die dan extra moet rekken. Ik zou niet te veel op de moeilijke kant achter een werken, maar eventjes. En dan de goede stukjes iedere keer uitbouwen. Eventueel kleine stukjes wat extra stelling vragen.
Bij Slange voltes moeten ze continue wisselen, dus dat zou een mooie oefening zijn of grote of kleine achtjes rijden.

Alinda1305 schreef:
als je er nog niet uit kom dan met je vraag is naar
www.fjordengekte.tk een te gekke forum over fjorden

Of op [url="www.fjordenwereld.nl"]
Fjordenwereld[/url] daar zitten iets meer gebruikers dus meer kans op handige tips!

Harinaatje

Berichten: 738
Geregistreerd: 16-08-06

Re: probleempje met fjord...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:33

Zit het zadel goed? en hou jij je gewicht ook goed?

maartje_h

Berichten: 8071
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: achterhoek

Re: probleempje met fjord...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:13

krijg je ook les van iemand of los je alles helemaal zelf op? mischien kan het ook voortvloeien uit je eigen houding of gewoon een samen loop van omstandigheden dus haar hoduing en jowu zit ofzo

nikita_love

Berichten: 1339
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Emmeloord

Re: probleempje met fjord...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 16:06

ik krijg ook lessen dus daar ligt het niet aan...en het zadel ligt ook goed.. maar ik kan zeggen dat het nu al stukken beter gaat dus bedankt voor de tips Haha!

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Re: probleempje met fjord...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 21:09

hoi,

heb net even op je profiel gekeken Lachen die fjord ken ik namelijk... nou is dat eigenlijk niet zo gek aangezien ze vlak bij staat.

Heb viola n tijdje gereden, en n meisje les gegeven op viola.
Het klopt dat ze wat "stijf" is op rechts, maar dat word als het goed is door training beter.... dat is denk ik meer een qwestie van tijd.

p.s erg leuk dat viola nu weer gereden word, is echt een supper paardje als je dr de tijd in steekt.

veel plezier met dr Lachen

weltfair
Berichten: 46
Geregistreerd: 02-09-06

Re: probleempje met fjord...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 22:20

Mijn paard heeft dat ook gehad..
veel recht richten, en toen was het over
veel succes!