inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mijnfjord

inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 19:49

hebben jullie al een keer een fjord ingereden?
hoe ging dat?

Vippie

Re: inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 22:11

Ik heb naast andere paarden ook mn fjord zelf ingereden. Ik heb haar al vanaf 1,5 jaar oud dus ze vertrouwde me volledig en en inrijden en beleren ging zonder problemen. Echter begin hier alleen aan als je zelf genoeg ervaring hebt en weet hoe inrijden werkt anders krijg je idd het prototype fjord: sterk en eigenwijs.

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 08:42

Mijn fjord heb ik eigenlijk zelf doorgereden, hij was net iets verder dan zadelmak, maar "bereden" kon je het nog niet noemen. Het ging bij ons niet altijd even goed en nog steeds werken we hard samen. Toddy is namelijk best snel paniekerig en soms moeilijk te kalmeren, daarnaast moet ik leren meer de leiding te nemen, zodat hij op mij kan leren bouwen. Verder heeft hij in de omgang wel een redelijk goed vertrouwen in mij.

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 09:27

Ik heb Bidonja grotendeels zelf gedaan, maar ik doe het nooit meer alleen.
Hayco wordt dan ook gedaan.

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:31

Ik heb Bella doorgereden. Wel de beginselen gedaan. Maar pas toen ze een half jaartje onder het zadel was, ben ik der gaan doorrijden Knipoog

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:32

Ik heb moonlight zelf ingereden en dat ging super!
Maar ik miste wel de nodige ervaring ervoor, maar het is goedgekomen

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:45

Heb tot nu toe Saskia en Zinnish zelf ingereden. Beiden ging eigenlijk zonder problemen. Saskia hing enorm op mij. Kwam uit een hechte groep paarden waar ze tot haar 8e stond en toen ineens in een vreemde omgeving. Vervolgens ging ik met r aan de slag en daarmee was ze erg op mij gericht, puur steun zoekende. Heeft toen eigenlijk ook nooit stap verkeerd gedaan.
Zinnish ken ik al vanaf veulen en heb ik eigenlijk altijd wat mee gedaan. Ook al was het aantal jaar maar heel weinig. Inrijden was dus ook zo gedaan. Daar waar Sas het vertrouwen op de grond groter is dan onder het zadel/voor de kar, is bij Zinnish het vertrouwen overal sterk. Denk dat dat ook enorm veel uitmaakt bij het inrijden.

Verder kwaliteiten...tja...inrijden lukt me, maar doorrijden heb ik gewoon hulp bij nodig.

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:50

Ik heb Olaf ingereden, samen met proffesionele hulp. Het ging eigelijk enorm goed, die man zei dat Olie een enorm goede kop heeft, en dat hij supermakkelijk iets doorheeft. Hij vond het ook geheel niet eng en heeft zich super gedragen. Hij was supervlug met alles weg

Daphne_65

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:16

Piet heb ik zelf helemaar beleerd, zonder problemen, die had ik al vanaf dat ze 2 jaar oud is. Shadow is nu nog maar 15 maanden, maar die ga ik ook zelf inrijden.

maxxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:36

Voordat ik Vada ging beleren had ik al ontelbaar veel pony's zadelmak gemaakt. Bij vada ging het ook super. Zadelmak maken gaat bij de meeste pony's/paarden wel goed, daarna het doorrijden levert vaker meer problemen op. Zorg dat je iemand erbij hebt die er verstand van heeft. Dat voorkomt veel problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:49

ik heb nog niet zo lang geleden mijn 3 jarige merrie ingereden. Eigenlijk ging dat heel goed, ze vatte alles heel snel op en was super braaf. Heeft me er niet vanaf gegooit, natuurlijk nam ze de benen wel eens ff lekker klooien maar ja het blijft ene jonge pony. Verder ben ik er trots op hoe het is gegaan. Ik had er trouwens wel begeleiding bij

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:24

N
Laatst bijgewerkt door maartje_h op 01-03-24 06:14, in het totaal 1 keer bewerkt

HarjoHB105

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 13:45

Hoi,

Ik heb aardig wat fjorden zadelmak gemaakt, over zijn geheel duurde het ongeveer 2 weken en dan kennen ze stap, draf, galop, links, rechts en halthouden.... Het voordeel was dan wel dat ze vaak al te sturen waren aangezien ze ook voor de kar werden beleerd voordat we erop gingen.... Oja we waren de eerste paar keren altijd met zijn 2-en...
Ik heb een aantal jaar op Stalhouderij 't Fjordenpaard in Breda meegeholpen, ik heb er erg veel geleerd hoe het wel maar ook hoe het niet moet....
Succes met het inrijden.

Jessica1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:06

Ik heb al heel wat paarden beleerd (vooral fries en kwpn).
En een fjord, Trienke (v.Gardar) van een vriendin van mij.
Dat ging allemaal prima, nooit problemen gehad.
Arisca ga ik volgend jaar en anders het jaar daarop beleren.

Linda_o1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:32

Ik had Sil, zogoedals ingereden.
Hij kon de basis begrippen wel, en had weleens iemand op zn rug gehad. Toen hij 3 was.
Hij was daarna doorverkocht, en door zn nieuwe eigenaarresse nooit bereden, maar wel mishandeld...
Ik heb hem als 6 jarige gekocht, en ben verder gegaan met inrijden. Had er een super paard aan!
Je kan ze zo helemaal naar je eigen hand zetten.
En het was een enorme uitdaging!