Dagmar in de winter 24/7 buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NehnaDagmar

Dagmar in de winter 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 09:30

Ik stop met Dagmar. Ze heeft te veel medische klachten om nog in de bak te rijden. Daarom heb ik besloten met Dagmar nog recreatieve buitenritjes te gaan maken en een nieuwe pony te kopen voor het serieuze rijden. Tong uitsteken

Nu hebben we dus een shetlander die 24/7 buiten staat en ik wilde Dagmar daar graag bij hebben. Ik heb geregeld dat er een schuilhut komt zodat ze beschut en droog kan staan als ze dat wil. Nou heeft Dag 's winters altijd 's nachts buiten gestaan en een winterdeken op gehad. Zou dat haar nu wel genoeg groeien om 24/7 buiten te staan? Ik heb ook nog wel een reserve stal voor nood, dus met noodweer is dat geen probleem.

marianna

Re: Dagmar in de winter 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 09:43

Tuurlijk groeit dat haar genoeg om haar te beschermen tegen regen en wind. Maar ik denk dat ze het inderdaad wel waardeerd als een schuilstalletje heeft!

Wat ga je nu kopen? Een grote pony of een paard?

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:40

Ja hoor, vacht groeit prima als ze al die tijd lekker buiten blijft Lachen
Ben ook wel benieuwd wat voor dier je gaat kopen Haha!

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 12:19

Ahh mooi zo.. Ik hoopte het al Haha!
Yoline hebben jullie je fjorden ook altijd buiten staan?
Ben nu meer op zoek naar een e-pony; ben toch meer van de pony's Bloos

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:26

als je haar dag en nacht buiten gaat zetten, dan kun je haar ook het beste vanaf nu zonder deken op het land zetten (niet pas in oktober ofzo). dan heeft de vacht namelijk ruim de tijd om zich aan te passen aan het weer. dan gaat ze namelijk zodra het wat kouder wordt een goede dikke/warme wintervacht aanmaken. als je haar een deken op gaat doen, dan doe je het effect van de wintervacht eigenlijk teniet. dan is ze namelijk minder goed geisoleerd. Wel lekker dat ze ook een schuilstalletje heeft!

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 12:52

Bedankt voor je tip hyppolyte!
En als het straks erg regent, doen jullie dan een regendeken oid op of helemaal niks? En echt in de winter, doen jullie dan 's nachts een deken op?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:11

nee, een paard heeft een prima isolatie opgebouwd, dus ze zijn prima bestand tegen regen, kou of wat dan ook (zo goed zelfs, dat als het sneeuwt, de sneeuw niet eens ontdooit als het op de paarden ligt!). als je ineens een deken op gaat doen, dan krijgt je paard het huist koud (dan kan ie z'n haren niet overeind zetten, waardoor hij zich niet kan isoleren).

volgens mij staat er ook een heel verhaal over de paardenvacht op http://www.paardnatuurlijk.nl als ik het me goed herinner

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:15

NehnaDagmar schreef:
En als het straks erg regent, doen jullie dan een regendeken oid op of helemaal niks? En echt in de winter, doen jullie dan 's nachts een deken op?

Nee, ik doe mijn pony's nooit een deken op, niet in de regen en niet in de kou. Ze staan het hele jaar door 24 uur per dag buiten en hebben wel een inloop/schuil stal.

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:39

NehnaDagmar schreef:
Yoline hebben jullie je fjorden ook altijd buiten staan?

Bij ons staan ze in het zomerseizoen dag en nacht buiten, 's winters komen ze 's nachts wel binnen.

Erika83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:54

Als je haar nu geen deken meer op doet kan ze prima zonder van 't winter. Het wordt waarschijnlijk een echte teddybeer, ze krijgen echt een hele dikke vacht. Die van ons komen swinters wel binnen maar dat is alleen omdat we geen geschikt land hebben (vader is boer) waar ze swinters kunnen blijven lopen, anders komen ze niet binnen. Succes met het zoeken van een nieuw paardje. Ben nu zelf ook weer op zoek, wil weer een fjord. Ik ga vrijdag kijken voor eentje, dus f afwachten nog.

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:06

Bij ons waren de voorbije jaren de paarden allemaal op stal gekomen in de winter (ivm weides te laten rusten) en vorige winter hebben we voor het eerst de merries buitengelaten, ze hebben allemaal een mega pels gekweekt en ze hebben het allemaal heel goed overleeft Haha!

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 17:33

Nou super om te horen allemaal Haha! Kan ik haar met een gerust hart buiten laten dus.. Voor Dagmar is het veel fijner denk ik Haha!

tikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:55

kan makkelijk!

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 20:33

Ik denk ook dat je paardje er gelukkiger van wordt! Succes met je zoektocht! Ben heel benieuwd wat het gaat worden!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:52

Danc staat ook dag en nacht buiten,ook in de winter. HIj wordt in oktober geschoren en staat dan met een deken in de groep. Hij voelt zich er zeer prettig bij., want hij staat altijd in de plensende regen achterin het land(2 voetbalvelden)

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:54

DAt kan makkelijk. Veel succes met het zoeken voor een nieuwe pony

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:51

NehnaDagmar schreef:

Iris heeft nooit een deken op, en staat ook 24/7 op het land, ze heeft wel een schuilstal Ja
ze is nu ook alweer druk aan de maak met haar wintervacht, dus wat er idd al werd gezegt, vanaf nu geen dekens meer, zodat de aanmaak van haar wintervacht goed 'op gang komt' om het maar even zo te zeggen.
Met koude dagen waar wij dan wel altijd voor zorgen is dat ze altijd wat te knabbelen hebben, dus gewoon over de dag verdeeld telkens wat hooi geven.

Succes iig met het zoeken van een nieuwe pony!

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 12:32

Dank je Medousa Haha!
Is ze nu al bezig met een wintervacht? Dagmar is echt nog helemaal glad Scheve mond Komt dat wel goed dan??

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:09

Wat voo medische klachten heeft dagmar? Ik vind haar echt super gaaf!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:13

Ik ben het niet helemaal met hyppolyte eens hoor...want ik wil best een wintervacht bij Danc laten zitten maar Danc is het type fjord wat niet opdroogt met zweetdeken op....dus welke opties is er dan nog over...ja scheren en dan maar dekens(en ik heb liever zonder, maarja als het niet anders kan)

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 17:40

rianne1987 schreef:
Wat voo medische klachten heeft dagmar? Ik vind haar echt super gaaf!

Ze heeft een erg scheef bekken! Ben een keer naar een osteopaat geweest (rodinde Hoogenraad) en die heeft haar helemaal los gemaakt achter, toen was het weer een tijd goed, maar nu is het weer minder. Dus ik had 2 keuzes; stoppen met dressuur rijden of ongeveer 4 keer per jaar laten kraken wat erg duur is.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 17:41

roosje84 schreef:
Ik ben het niet helemaal met hyppolyte eens hoor...want ik wil best een wintervacht bij Danc laten zitten maar Danc is het type fjord wat niet opdroogt met zweetdeken op....dus welke opties is er dan nog over...ja scheren en dan maar dekens(en ik heb liever zonder, maarja als het niet anders kan)

Ik ga haar niet meer rijden, dus zweten zal ze niet meer Knipoog
En je hebt haar dan ook 24/7 buiten en dan met dekens?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:22

Citaat:

Het feit dat je paard zweet is helemaal geen ramp hoor. Paarden worden namelijk niet ziek als ze bezweet zijn. dus je kunt 'm gewoon met wintervacht rijden en dan weer op het land zetten als ie zweet. Vrijwel geen enkel paard droogt met een zweetdeken geheel op, tenzij ze niet te erg bezweet zijn. bovendien doet een zweetdeken precies datgene wat de vacht zelf al doet, dus eigenlijk is een zweetdeken niet eens nodig.

Er staat op paardnatuurlijk.nl een hele mooie opmerking, die erg toepasselijk is: Als een paard vlucht voor een roofdier, dan zweet hij, zou het dan niet een gigantische evolutionaire fout zijn als het paard wel een sprint kan trekken om te vluchten van z'n vijand ( zijn leven redden dus), om vervolgens te sterven aan een verkoudheid?

Zo moet je het ook zien. Trouwens, mensen worden al niet eens ziek van nat over straat (in de kou) lopen, en wij hebben niet eens een wintervacht, laat staan dat een paard wel verkouden zal worden (de vacht van een paard is z'n met bont gevoerde, water en winddichte, regenjas).

Het gekke is, het feit dat jij je paard in oktober pas scheert,dat dat er dus juist voor zorgt dat je paard het koud krijgt in de winter, hij is dan namelijk al begonnen met wintervacht aanmaken en door hem te scheren, haal jij dus eigenlijk z'n lekkere warme winterjas eraf en zet hem met een zomerjasje in de kou...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:23

oh dat extra bijvoern is juist wel weer heel goed, zo lang je paard maar genoeg te eten heeft is er niets aan de hand, hij heeft namelijk wel energie nodig om zichzelf warm te houden!

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:10

hyppolyte schreef:
Er staat op paardnatuurlijk.nl een hele mooie opmerking, die erg toepasselijk is: Als een paard vlucht voor een roofdier, dan zweet hij, zou het dan niet een gigantische evolutionaire fout zijn als het paard wel een sprint kan trekken om te vluchten van z'n vijand ( zijn leven redden dus), om vervolgens te sterven aan een verkoudheid?
Ik denk dat dat zweten wel meevalt, of het moet langer duren dan een sprint trekken Knipoog Daarbij hebben paarden die in het wild leven vaak een hogere weerstand/e.d. doordat paarden die dat niet hebben de groep niet kunnen bijbenen of ten prooi vallen aan een roofdier (de zwakste zullen het eerste uitgeschakeld worden). Door deze natuurlijke selectie krijg je ook weer een 'sterkere' groep.

hyppolyte schreef:
Trouwens, mensen worden al niet eens ziek van nat over straat (in de kou) lopen, en wij hebben niet eens een wintervacht, laat staan dat een paard wel verkouden zal worden (de vacht van een paard is z'n met bont gevoerde, water en winddichte, regenjas).

Ik mag dan een sterke weerstand hebben, maar als ik bezweet (of goed nat) over straat ga in koud weer dan is de kans erg groot dat ik daarna verkouden ben Sigaar

het bijvoeren van ruwvoer is wel erg belangrijk zowel bij 24/7buiten als bij geschoren, ruwvoer heeft een trage doorvoersnelheid en levert langer extra lichaamswarmte op Knipoog