Vraagje over een behaalde A-premie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marjoleintje
Berichten: 1033
Geregistreerd: 22-10-04

Vraagje over een behaalde A-premie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 20:27

Misschien een heel dom vraagje. Ik vraag mij al langer af, wat het inhoudt dat mijn fjord toddy (ruin, geboren op 20-05-1998) in 1998, dus als veulen een A-premie heeft behaald. Dit staat namelijk in zijn paspoort.
Er staat precies:
A-premie 1998 Voorlopige primering.
Klinkt misschien erg dom dat ik dit vraag, maar zelf heb ik weinig verstand van keuringen. En wat welke premie inhoudt, ben ik eigenlijk zelf niet goed van op de hoogte. Hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Toddy als 6-jarige
Afbeelding

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:42

Als je naar de keuring gaat krijg je een primering. Tot drie jaar is dit onderverdeeld in A, B en C of G (oftewel geen) premie. A is dus beste. Deze primering zegt iets over hoe je paard er als veulen uit zag, qua ontwikkeling, bouw, stap, beenstand.

Momenteel zou je wederom naar de keuring kunnen gaan en kun je een 1e, 2e of 3e premie behalen. Bij de eerste premie wordt je ruin voorlopig model. Dit kun je binnen 2 jaar (2 toch?) omzetten naar model, door een zadel, men of trekproef te doen in het najaar en daar minimaal een B (A, B, C, D zijn te behalen) voor te behalen. Vervolgens kun je als model gaan voor aspirant ster/ster, etc. Eisen hiervoor en verder zijn ook te lezen op www.fjordstudbook.com dacht ik!

marjoleintje
Berichten: 1033
Geregistreerd: 22-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 21:07

Oke, heel erg bedankt voor deze informatie tot nog toe. Als mensen nog meer info hebben over hoe het precies gaat met keuringen graaaaag!

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:55

Vanaf 3jarige leeftijd veranderen de A/B/C/G premies in 1/2/3 premie's. De aantal punten die het paard moet behalen vallen binnen deze:

35 en meer = A (tot 3 jaar) en voor 3 jaar en ouder: 1e premie
30-34 = B (tot 3 jaar) en voor 3 jaar en ouder: 2e premie
Tot-29 ptn= C (tot 3 jaar) en voor 3 jaar en ouder: 3e premie

Wat wil je precies weten over de keuring?
Een eerste vereiste om aan de keuring deel te mogen nemen is, dat de eigenaar van de fjord lid moet zijn van het Nederlands Fjordenpaarden stamboek.

marjoleintje
Berichten: 1033
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Vraagje over een behaalde A-premie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 18:49

Ja ik ben me nu aan het inschrijven, bij het nederlands fjorden stamboek, en laat toddy op mijn naam zetten, tegelijkertijd wordt ik dan lid van het stamboek. In de toekomst hoop ik nog naar een keuring met hem te kunnen gaan, hij is dus alleen als veulen naar de keuring geweest waar hij een A-premie behaalde. En is nu 8 jaar. Ik zit alleen nog met het vervoer als dat geregeld kan worden na verloop van tijd, ben ik zeker van plan om met hem deel te nemen aan verdere keuringen....

Charret
Berichten: 1297
Geregistreerd: 12-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 17:08

Is hij DNA getest? Dat is ook vereist vanaf 3 jaar en ouder.

marjoleintje
Berichten: 1033
Geregistreerd: 22-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 19:08

Nee dat is hij dus niet, er zit wel een soort offerte bij in het stamboek wat betreft de kosten over het DNA testen, maar dat is dus nog nooit gebeurd...weten jullie misschien wat daar de kosten momenteel van zijn?

Ineke_Britt

Berichten: 1187
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Stadskanaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:20

Op mijn rekening van het dna testen staat €45.22 incl btw. Mijn paardje is van vorig jaar dus zal nog wel het zelfde zijn. maar het staat denk ik ook wel op www. fjordstudbook.com om het zeker te weten.