Fjord makkelijk aan de teugel?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieve_Pony
Berichten: 3
Geregistreerd: 28-05-06

Fjord makkelijk aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 15:11

Ik heb zins kort een verzorgfjord. Ze is 6 jaar maar ze heeft nog nooit aan de teugel gelopen dus ik zou het wel leuk vinden als ze dat zou kunnen. Dus mijn vraag was gaan fjorden wel makkelijk aan de teugel omdat ze een korte nek hebben, en hoe zou je dat kunnen leren bij dr of zou je gewoon op les moeten gaan daarvoor?

lailapri

Berichten: 22153
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:17

aan de teugel is een kado voor hard werk. Je moet eerst haar achterhand trainen, ze moet soepel kunnen bewegen en in een tempo kunnen lopen en het evenwicht vinden met een ruiter op haar rug. Dan met een beetje mazzel gaat ze nageven en daarna komt het aan de teugel beetje bij beetje stapje voor stapje.

Lieve_Pony
Berichten: 3
Geregistreerd: 28-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 15:21

lailapri schreef:
aan de teugel is een kado voor hard werk. Je moet eerst haar achterhand trainen, ze moet soepel kunnen bewegen en in een tempo kunnen lopen en het evenwicht vinden met een ruiter op haar rug. Dan met een beetje mazzel gaat ze nageven en daarna komt het aan de teugel beetje bij beetje stapje voor stapje.

Okee bedankt dan ga ik veel met haar oefenen. Nou zoiezo wilt ze graag leren en heeft ze er pit in met rijden dus sloom is ze zoiezo niet, dat is al fijn.

ikke17
Berichten: 756
Geregistreerd: 27-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:22

Het gaat wel moeilijker, maar als jezelf goed bent kun je het wel ovberbrengen op jke fjord hoor... heeft alleen met je eigen ervaring te maken!

Fritsiej

Berichten: 2340
Geregistreerd: 06-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:26

Aan de teugels is wat anders dan je bedoelt.
Wat jij bedoelt is afbuigen
Dat komt vanzelf als je der lekker actief en ontspannen rijd

Melanievs

Berichten: 724
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: Amsterdam & Getelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:34

Fjordy deed het ook heel lang niet, ik ben hard gaan trainen en trainen en nu er buiging en ontspanning is wordt het voor haar steeds makkelijker. Tuurlijk heeft ze er wel veel moeite mee omdat het het ouderwetse type is, korte nek etc...

Sunshine1

Berichten: 520
Geregistreerd: 24-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:09

Sun loopt makkelijk nagevelijks... maar dat duurde ook een paar jaar voor dat zo was. Maargoed, ik was 11 dat ik haar kreeg en wist niet eens wat het begrip was

Rosa_

Berichten: 3324
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:13

Sunshine1 schreef:
Sun loopt makkelijk nagevelijks... maar dat duurde ook een paar jaar voor dat zo was. Maargoed, ik was 11 dat ik haar kreeg en wist niet eens wat het begrip was

Haha, join the club.

netam12

Berichten: 2941
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:17

Een fjord kan wel aan de teugel lopen .
Als je gewoon veel oefent met slange volte's en veel figuren met in buigen komt het vanzelf.
Ik heb ook een fjord en bij mij duurde het eerst ook 1.5 jaar ongeveer iets langer omdathij een manege pony is geweest.
Hij hobbelde toen nog maar wat en nu moet hij aan het werk maar rechts om loopt hij super goed hoef nui nog maar heel iets te vragen en loopt al aan de teugel.
Links zit hij nog steeds wel wat vast maar het gaat al steeds beter
(zie profiel) in mijn profiel staat een foto van een wedstrijd van + 2 jaar terug en daar begint hij ook iets na te geven .
Je ziet dan wel het verschil met een andere foto in profiel van de ARK daar gaat hij al veel meer na beneden.
Het kan wel maar je moet er wel gewoon aan werken net zoals elk ander paard.
Je krijgt het niet kado .
Ik had netam gekregen toen ik 12 was

furora
Berichten: 152
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Fjord makkelijk aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:27

Het kan allemaal, maar de ene hals is de andere niet en het zal iets meer moeite en doorzettingvermogen kosten...........

deedee19

Berichten: 7938
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:53

Ik heb RB nu vijf jaar en ik vind het nog steeds erg moeilijk ondanks veel oefenen. Sommige dagen gaat het beter dan de andere. Maar op mijn benen doet hij wel alles wat ik vraag (keertwenden, wijken) en dat vind ik belangrijker als aan de teugel.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:32

kijk ook goed naar de bouw van je paardje
veel fjorden hebben in verhouding met hun lichaam een wat korte nek met een brede keelaanzet, het is dus moeilijker om dat mooi in te buigen'
met mijn fjordje ben ik eerst bezig met het verlengen van zijn halsspieren
laat hem lang en laag lopen zodat zijn hals mooi soepel blijft en later gaan we aan die hogere oprichting werken
eerst idd ook achterhand eronder en soepel bewegen, pas als je paard er klaar voor is kan hij op een ontspannen en goede manier nagevelijk lopen..

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:10

je hebt al genoeg nuttge reacties gehad en daar sluit ik me bij aan. oefening baart kunst

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Re: Fjord makkelijk aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:20

En les scheelt natuurlijk ook een hele hoop. Les zou je opzich altijd moeten hebben (als dat kan), daar leer je het van.

En nageeflijkheid bereik je ook, als het paard niet altijd afgebogen loopt.
Gaby kan érg moeilijk afgebogen lopen, ze heeft gewoon een korte hals en weinig ruimte.

Minouk daarentegen, die kan haar hals al standaard erop zetten, mooi krulletje erin, maar dan loopt ze niet goed nageeflijk.
Dus het beeld wil niet altijd zeggen dat ze het ook correct doen

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:27

mijn dikke loopt heel makkelijk aan de teugel, is eigenlijk pinkwerk ,

Annabella

Berichten: 490
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: Heemskerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:07

Zelfs een ouderwetse fjord is verzameld te rijden. Maar je moet je eerst bewijzen anders doen ze niet veel voor je! Het duurde mij 2 jaar maar nu loopt hij super.
Afbeelding
Alleen dat buikje moet er af

Prince_

Berichten: 682
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:10

ben het met lailapri eens

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Re: Fjord makkelijk aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:35

Al is het beeld wat ik krijg op de foto ook niet de juiste nageeflijkheid.
Als je boogjes in je teugels hebt, heb je geen contact. Dan volgt je paard je hand niet. Dan heeft het paard alleen zijn nek erop staan en klaar.

Daar heeft Minouk ook een eitje van.

Mick_G

Berichten: 1019
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Ter Aar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:45

mijn fjord loopt mooi nageeflijk. Mooi van achter naar voren gereden, en dan nemen ze vanzelf de juiste houding aan.
Afbeelding
Afbeelding

nageeflijkheid komt niet zomaar uit de lucht vallen, je moet er hard voor trainen om je paard zo los te krijgen in zijn lijf. Het is vooral belangrijk om goed les te nemen!

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Re: Fjord makkelijk aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 23:11

t blijft moeilijk, veel les nemen dat lukt het vast

ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Re: Fjord makkelijk aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 09:04

Ikzelf vind het bij een fjord niet veel anders dan bij een'normale' pony.
Je hebt natuurlijk wel fjorden waar het niet zo makkelijk bij gaat, maar zo heb je ook genoeg andere pony's

Ik denk dat als de ruiter het goed onder de knie heeft, het nageeflijk rijden bij een fjord geen probleem is.
Ik moet eerlijk zeggen, ik heb Ukie makklijker nageeflijk dan mij vorige pony, een new forest


Onze big mama kan het ook :
http://img136.imageshack.us/img136/9421/img03956js.jpg

En Ukie:
http://img231.imageshack.us/img231/9213/img03408ou.jpg
Alleen ik nog rechtzitten

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Fjord makkelijk aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 10:04

Doordat de fjord een wat kortere hals heeft zullen ze nooit zo rond/diep lopen als sommige rijpaarden. Sommige fjorden hebben zo een korte hals dat buiging nauwelijks mogelijk is. Voor fjorden met een wat langere hals is dat prima mogelijk. Deze nageefelijke "buiging" moet echter wel vanuit de achterhand komen. Je paardje lekker voorwaarts en ontspannen naar voren rijden. En niet te diep in willen stellen, op de loodlijn blijven letten.

x_tico

Berichten: 4188
Geregistreerd: 10-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:57

Mijn Fjordje loopt Altijd aan de teugel, Hij doet het automatish

heidiLOVER

Berichten: 9186
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 07:28

Hard voor trainen ja..
Mijn fjord loopt uit zichzelf altijd wel een beetje aan de teugel..
En als ik een tijdje heb geoefend en gewoon goed ingereden dan gaat ze heel erg ontspannen en word het vanzelf heel veel meer

Oonax
Berichten: 1597
Geregistreerd: 21-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:19

Ik ben nog een redelijke beginner, rijd nog maar paar maandjes op de manege 1 x in de week. Er heeft me nog nooit iemand aan de teugel leren rijden.

Ik was gisteren op de Fjord van m'n nonkel aan het rijden (20 jaar), het beestje heeft nooit dressuur moeten lopen (meer voor de koets en buitenritten). Ik was gewoon ontspannen in stap wat voltes en slangenvoltes aan het rijden en het voelde echt goed. Na een tijdje hoorde ik m'n neef zeggen: Kijk, ze rijdt haar aan de teugel.

Ik denk dat het met een fjord dus even makkelijk gaat als met een ander ras maar dat het belangrijkste is dat je je niet teveel fixeert op het aan de teugel rijden. Gewoon ontspannen!