fjord gekeken, zorgen over beenstand, wat zegen jullie ervan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

fjord gekeken, zorgen over beenstand, wat zegen jullie ervan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 22:26

ik ben misschien wel in overtreding nu, dat ik link naar een topic dat ik eerder vandaag heb geopend, maar ik krijg gewoon geen reacties en wil het zo graag weten.
want het paard is voor de rest echt tof, maar ik moet weten of dit (zie link dus) erg is, voordat ik eventueel met haar door ga/ laat keuren ect..

viewtopic.php?f=111&t=598145&hilit=

echt heel erg bedankt voor reacties!!!!

groetjes loveblacky.

chocky84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:30

Ik zou een veeartskeuring laten doen voordat je het paard koopt. Dan weet je het zeker... Ik vind het moeilijk om een beenstand te beoordelen zonder foto.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 22:34

ja maar ja heb er wel een foto van op een ander forum ik weet niet of ze het erg vind als ik dat hierheen link..
ik pm je het wel ff, oke?

izabella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:49

Tja, zonder foto is het lastig beoordelen. Maar als ik het zo hoor:
Struikelen bij het buitenrijden? Wat nou als je er straks een keer mee over de kop slaat?
Zou er eerlijk gezegd niet aan beginnen, maar bij twijfel zou je je kunnen laten adviseren door een dierenarts die je vertrouwt.

furora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:51

chocky84 schreef:
Ik zou een veeartskeuring laten doen voordat je het paard koopt. Dan weet je het zeker... Ik vind het moeilijk om een beenstand te beoordelen zonder foto.

Idd, sluit ik me helemaal bij aan .

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:54

Toontredend is niet erg, hoe ernstig is deze afwijking? En welke leeftijd heeft het paard? Een goede smid zal er eventueel nog wat aan kunnen doen, of met beslag het maaien wat minder kunnen maken, maar als het paard wat ouder is, nooit meer helemaal kunnen corrigeren.
Mijn beide paarden staan toontredend, maar hebben daar geen last van.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 22:57

in draf gaat het zegmaar niet van voor naar achter, maar meer via binnen naar buiten..
ze zou alleen wel eens struikelen als ze niet oplet/ loopt te kijken..
ik vind het eigenlijk zo jammer want het is verder best wel een paardje zoals we zoeken..
maar idd over de kop slaan is wel link, helemaal omdat mn gehandicapte zoontje er ook op zal rijden.
dan is vast ter been zijn wel een vereiste..

bedankt voor de reactie iig..
ben bang dat ik eigenlijk hoop te lezen dat fjorden het wel vaker hebben en dat het niet erg is maar kan beter nu de goede info krijgen ipv later problemen te krijgen met een paard..
(maar alsnog het is het énige wat het paard wat ons betreft mankeerd/ wat me er even van weerhoud er verder mee te gaan qua rijden en keuren.)

edit: keuren doe ik zeker wel, maar als jullie nu zegmaar bij voorbaat al kunnen zeggen dat het slecht is, die beenstand, dan hoef ik er verder niet mee door te gaan toch..
zo bedoel ik mijn vraag dus.

edit 2 (joepie, reacties het paard is 13.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:59

Ook een paard dat niet toontredend is kan weleens struikelen omdat hij niet oplet. En mijn geestelijk gehandicapte broer rijdt ook op mijn oudere merrie. Hoe snel denk je overigens dat je zoontje zal kunnen gaan dat hij over de kop kan slaan met het paard?

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 23:01

hoe bedoel je hoe snel? hij kan alleen stappen, en moet vastgehouden worden of voor me zitten, bedoel je dat?
ik pm je ff een link met foto's van het paard (ga overigens wel zo ff slapen..)

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:09

Paarden die toontredend staan maaien heel vaak, dat kan niet zoveel kwaad.
Extra veel struikelen doen ze voor zover ik weet ook niet of ze moeten heel extreem staan, dan zou het misschien nog kunnen.

izabella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:11

Sorry, dat over de kop slaan kwam van mij. Was niet de bedoeling dat het zo letterlijk genomen zou worden. Dacht alleen: als de verkoper al toegeeft dat hij af en toe struikelt... ze vertellen het meestal altijd wat minder ernstig dan dat het is...
Nogmaals, zonder foto's is de ernst van de situatie lastig te beoordelen.

Overigens ben ik zelf gediplomeerd instructrice voor ruiters met een handicap (FPG-instructrice) met bijna 15 jaar praktijkervaring en als ik het zo hoor heeft je zoontje weinig balans van zichzelf.
Dan zou ik toch op zoek gaan naar een paard met goede eigen balans en correcte bewegingen. En die zijn er echt!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:13

Als je zoon alleen kan stappen en vastgehouden moet worden denk ik niet dat het gevaar erg groot is dat hij met paard en al over de kop slaat.
Als je er zelf oprijdt zul je er zorg voor moeten dragen dat hij zijn gewicht op de achterhand draagt en niet op de voorhand loopt te sloffen, dan struikelt hij ook niet zo snel.
Als het paard verder naar je zin is en het ook qua prijs kan, zou ik het doen. Bij elk paard is er wel iets, een iets afwijkende stand aan de benen is nog het minste van de fouten die je bij een paard kan vinden.
Ben overigens wel benieuwd naar de graad van de afwijking....
En ik zou iig wel laten keuren!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:24

Inmiddels de foto's gezien, en vind de stand niet schokkerend, het gewicht van het paard wel. Daar moeten zeker een paar 100 kilo's vanaf...als er geen ataxie in het spel is waardoor het paard struikeld...gewoon doen!

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 08:36

hoi, bedankt voor de reacties weer!!

mijn zoontje heeft op zich wel balans maar is qua nivo te laag om te begrijpen dat hij niet moet vallen.
bijna vallen leverd wel een schrikreactie op, maar dan verkrampt hij en valt alsnog zegmaar.
hij is ook pas vijf hoor!
hij rijd ook wel eens mee met het paardrijden gehandicapten, daar kan hij los op de pony zitten met begeleider op letterlijk 1 cm afstand.
zogauw je hem vasthoud gaat hij tegen je hand aan leunen, maar laat je hem los dan zoekt hij zelf zijn balans en maakt zijn rug recht.
maar je moet er dus op cm afstand bij zijn want hij schuift zo naar links of rechts.
op dit paard kunnen we makkelijk samen rijden, hij dus voor mij (backriding), nadat ze heel veel kilo kwijt is dan natuurlijk.
hij heeft even op deze fjord gezeten en door de breedte van het paard kon hij er gewoon lekker op gaan liggen wat hij dus uit zichzelf deed, hij vond het erg leuk, paard vond het allemaal best.

de merrie moet echt heel erg afvallen ja, ze is nu al niet meer zo dik als op de foto's, maar nog steeds heel zwaar!
ze is dus wel ster, en heeft a certificaat op de zadelproef, en b certificaat op springproef gehaald, en heeft ook meegelopen op de ponyclub.
als ik haar koop dan gaat ze ook aan het werk; aangepast voer en om te beginnen elke dag longeren, later gecombineerd met rijden.
wil paard eerst leren kennen, rijden is het tweede (of derde)

als ik het dus goed begrijp dan is er, ook op deze leeftijd wel iets aan te doen door goed bekappen, én kan het minder worden als ze afvalt?

oja merrie loopt wel heel makkelijk aan de teugel, ook op een los teugeltje, dat is wel mooi meegenomen.

Finnea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:50

Ik weet wel over welk paard je het hebt.
Tis een superleuke merrie en erg fijn te rijden. Als de DA er geen probleem in ziet dan zou ik haar gewoon kopen.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 09:52

he wat gaaf, ken je haar?
ja man ze is echtl lief he?
en houd echt van aandacht, ik vind het een leuk paard!
maar maak me dus alleen zorgen om haar benen.
heb jij er wel op gereden dan?

groetjes loveblacky

Sizzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:53