Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Brainless schreef:Een paard hoeft niet op je naam te staan, ook wettelijk niet.
stippel schreef:Ik vind het prima om haar op naam te zetten als dit een verplichting is. Maar de kosten hiervoor zijn absurd. Bij honden en katten betaal je hiervoor 10 euro ofzo. Meer moet ook niet nodig zijn, ook niet bij een paard. Het wordt nu uitgemolken omdat het een ras is en het stamboek wil hier een graantje van mee blijven pikken, ook als je er verder niets mee doet.
Ik heb geen behoefte aan wedstrijden, keuringen of fokken.
Zebrastreep schreef:Dan zou ik het niet doen... je hebt de keuze dan al gemaakt toch?
stippel schreef:Zebrastreep schreef:Dan zou ik het niet doen... je hebt de keuze dan al gemaakt toch?
Nou nee, want ik wil het paspoort best wel op mijn naam hebben. Ook omdat de vorige eigenaar anders wanneer zij haar lidmaatschap bij het stamboek opzegt het verzoek krijgt het paspoort en stamboekkaart terug te sturen. Dit is te lezen op de site.
Ibbel schreef:Een stamboek kan je nooit vragen het paspoort of stamboom op te sturen als je je lidmaatschap opzegt. Dat mogen ze alleen vragen bij overlijden van het paard. Het paspoort hoort nl bij het paard, niet bij de eigenaar.
Er is (helaas) een soort gentlemen's agreement dat een andere paspoort uitgevende instantie geen wijzigingen aanbrengt in een paspoort dat origineel niet door hun werd uitgegeven, maar in principe moet íedere PUI jouw fjordenpaspoort op naam kunnen zetten. Je zal alleen misschien een beetje moeten aandringen bij bv het Shetland stamboek (dat is één van de goedkopere)
XxDiandraxX schreef:De verkoper had het gele papier al naar het stamboek terug moeten sturen ipv het aan jouw mee te geven.
Het is voor jouw kiezen of delen. Je zet hem op ie naam en je betaald 120euro of je zet hem niet op je naam en je betaald niks. Zit helaas geen middenweg in aangezien je volgens mij alleen kan overschrijven bij de paspoort uitgevende instantie. Maar ik ben het met je eens dat deze prijzen erg hoog liggen bij het fjordenstamboek.
Cowgirl schreef:Gewoon de oude eigenaar op laten zeggen en verder niks doen. Ik heb jaren geleden ook opgezegd en moest toen ook paspoort op sturen. Dat heb ik dus niet gedaan. Ik ben dus ook geen lid meer.
Het is idd absurd dat een krabbel in het paspoort 135 euro moet kosten
stippel schreef:mvdbijl schreef:Je kan het gewoon toesturen, ik had mijn paspoort binnen 14 dagen retour.
Maar ik heb geen zin in die belachelijk hoge kosten.
mvdbijl schreef:stippel schreef:
Dan schijf je bij een ander open stamboek in en komt het paard zo op naam.
Een paspoort of afstammingskaart mag het stamboek nooit innemen zolang het paard in leven is om de reden dat jij het niet op naam hebt staan.
Cowgirl schreef:Ja maar toch geen 135 euro.
Die centen zet ik liever op de spaarbank voor het paard.
Ik heb mijn paard ook wel op naam laten zetten maar geen idee wat het toen kostte in 1998. Ook fjord trouwens.
Citaat:Ze nemen het paspoort niet zomaar in hoor! Je stuurt het op en je naam wordt ingezet en je krijgt het weer terug. Gebeurd al jaren bij het stamboek ik kreeg mijn paspoorten altijd netjes vrijwel direct weer terug.
Tja ik vindt het ook een beetje horen bij de kosten van de aanschaf van een paard als ik eerlijk ben.