Zoals hierboven al wordt genoemd: veelzijdig! Ontzettend werkwillig, ijverig en sterk. Ik sta elke keer weer versteld van hun instelling en will to please.
Ik had niks met Fjorden eigenlijk
Maar soms word je eens even met de neus op de feiten gedrukt. Mijn ervaring is dat Fjorden daar erg goed in zijn
Zo ook mijn aller eerste verzorgpaard(en). Twee Fjordenmerries, waarvan één voor mij erg speciaal is geworden. Wát een beest. Wat heeft ze me veel geleerd! Van eigenwijze en een tikkeltje agressieve rotmerrie (
) naar m'n beste vriendin. We hobbelden wat dressuurmatig om, af en toe een sprongetje, longeren, vrijspringen, véél buitenritten ook zonder tuig, met de sulky op pad, voor de marathonwagen... die merrie kon alles! Ik heb zelfs een keer een palet achter d'r gehangen om te gaan sneeuwschuiven
Ook kon ik uiteindelijk tuigloos met haar op buitenrit. Geen zadel, hoofdstel, halster, neckrope of wat dan ook maar. Ze deed werkelijk alles wat ik van haar vroeg. Over pennydromen gesproken
Ik kan in de eeuwigheid doorvertellen over haar, nog steeds. Ze is in 2010 overleden en wat mis ik die merrie nog steeds!
Van alle paarden die ik gereden heb (van KWPN tot Friezen, van Welsh tot Dravers) blijf ik een zwak houden voor Fjorden. Ik ervaar ze vooral als ontzettend nuchter en werkwillig. Echte werkpaarden die niet snel van hun stuk te krijgen zijn. En ja, het zijn echt paarden! Geen pony's. Of zoals mijn lesgeefster zegt: een paard met korte beentjes
Ze kunnen erg eigenwijs zijn, volhardend en ze hebben een fikse dosis humor
Je moet niet gek opkijken als ze zichzelf leren om gesloten deuren/poorten weer open te maken
Ze doen werkelijk alles voor je en ze proberen vrijwel altijd uit te voeren wat je van ze vraagt, hoe moeilijk het ook is, maar ze hebben zeer zeker ook hun eigen ideeën waar ze erg volhardend in kunnen zijn. Mijn ervaring is dat je wel heel wat paard aan ze kunt hebben. Ze zijn sterk, enthousiast en redelijk snel met die kleine pootjes. Maar als ze iets willen, dan gaan ze er ook voor. Ik merk ook dat Fjorden erg geliefd zijn bij maneges voor mensen die te kampen hebben met een beperking. Ook daar zetten ze zich voor de volle 100% voor in en zullen niet snel een pas verkeerd zetten.
Een prachtig voorbeeld vind ik een filmpje van 2016, waarin een bekende springruiter een show wint met jawel: een Fjord! Kippenvel momentje! Prachtig voorbeeld van hoe ijverig Fjorden zijn, wendbaar, snel en bloedfanatiek!
A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care