Keuring met twenter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ann_Pam

Keuring met twenter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 11:38

Hoi allemaal,

Deze maand ga ik op keuring met onze 2-jarige fjordenmerrie. Nu is dit voor mij allemaal vrij nieuw, naast dat ik wel eens op een keuring geweest ben om te kijken maar meer dan dat ook niet.
Zijn er hier mensen met ervaring en die mij er misschien meer over zouden kunnen vertellen?
Zoals:
-Is een zwart lederen halster gewoon toegestaan, of moet het echt een voorbrenghalster zijn?
-Waar kijken ze naar bij het paard, wat zijn belangrijke punten in de verzorging?
-Wordt er ook verwacht dat we de rondes mee draven, of gebeurt dit voor jongere paarden ook los oid?

Alvast bedankt voor de komende tips/antwoorden, daar zou ik al erg blij mee zijn :j

friesiszwart

Re: Keuring met twenter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:43

Je zou op de site van het stamboek moeten kijken wat wel en niet mag.

er wordt gekeken naar bouw en beweging.
een twenter zal aan de hand voorgebracht moeten worden.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 11:49

friesiszwart, ik heb inderdaad al wat info van het stamboek gekregen. Maar ben vooral benieuwd naar ervaringen van bokkers, hoe het er aan toe gaat etc. en de boven beschreven punten.. Gewoon even om een idee te krijgen wat er mij staat te wachten op zo'n dag.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:52

-Is een zwart lederen halster gewoon toegestaan, of moet het echt een voorbrenghalster zijn?
Ik denk dat als het leder vrij dun is wel mag. Als het een dik halster is kunnen ze de contouren van het gezicht niet goed zien en dat is belangrijk.

-Waar kijken ze naar bij het paard, wat zijn belangrijke punten in de verzorging?
- Ze kijken naar bouw, beenwerk, algeheel plaatje. Netjes knippen en toiletteren word gewaardeerd. (laat de sokken staan het zijn nogal zeikerds als je ze eraf haalt ;) )

-Wordt er ook verwacht dat we de rondes mee draven, of gebeurt dit voor jongere paarden ook los oid?
- Ja er word verwacht dat je hem aan de hand zowel in stap als in draf voorbrengt. De paarden worden niet los beoordeeld.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 12:41

Jodi bedankt, ik maak gebruik van dit halster ( sorry geen betere foto)
Afbeelding
Afbeelding
Zou dat oke zijn? Vind het ook zo'n onzin om dan voor een waarschijnlijk eenmalige keer een voorbrenghalster aan te moeten schaffen als dit bijv. ook zou mogen.. :)

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:04

Ik weet niet of ze het leuk vinden dat die neus een punt heeft maar denk dat het wel mag.

Heb even wat foto's doorgespit en een halster zoals op deze foto maf gewoon geloof ik. Dus gewoon doen zou ik zeggen :)Afbeelding

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:27

Ja dat is geen probleem hoor, dat halster :D.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 15:59

Zit geen eis aan de dikte/dunheid van een halster! Gewoon iets om doen wat mooi staat :D

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:01

Je moet zelf bepalen waar je je paard mee voorbrengt. Heb ze gezien van simpele halsters, naar voorbrenghalsters naar touwhalsters. Als het maar netjes en schoon is en waar het koppie het mooist in uit komt!

Zorg dat je paard netjes en schoon verschijnt. Een mooie boog erop, lange manen mogen ook, maar dan wel netjes verzorgd, staart mooi uitgeborsteld, de langste pieken uit de oren knippen en baard netjes bijgewerkt. Van de rest blijf ik af.

Voor de exterieurkeuring is het het mooist als ze netjes meeloopt. Voor een jonkie kan dit heel spannend zijn, maar zo goed mogelijk oefenen is alvast meegenomen.
Lekker in een vlot maar ontspannen tempo. Zorg dat je paard er lekker attent bij loopt, dus niet met het hoofd op half 7 , al is dat bij jonkies vaak geen probleem.
Zelf netjes in het wit, witte broek en shirt of nog netter een blouse. Als je paard soms wat moeite heeft met doorlopen zorg je dat je iemand bij je hebt die er achter loopt met een zweep of rammelbakje. Sommige paarden vinden het zo spannend dat ze niet meer vooruit gaan en dat ik voor een jury heel moeilijk beoordelen. Die persoon uiteraard ook netjes in het wit.

Bij het opstellen moet je paard open staan. Dat wil zeggen de benen aan de kant van de jury staan iets verder uit elkaar dan de benen aan de buitenkant van de jury. Stiekem even afkijken als er een rubriek voor je is!! Ook bij het opstellen je paard mooi attent houden, oortjes erop als dat lukt.

Zorg dat, ook als jouw paard op dat moment niet wordt gekeurd, je paard er voordelig bij staat. De jury blijft ook om zich heen kijken.

Als de de uitslag er is en je mag weer rondstappen ook weer alert blijven of je paard netjes loopt, wie weet wordt ze nog een plek naar voren of naar achteren gezet, dat kan!

En als je de uitslag hebt mag je daar gerust wat over vragen aan de jury.

Naar welke keuring ga je?

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:33

Dit wordt bedoeld met een open stand van je paard voor de jury.

Afbeelding

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 22:38

Bedankt voor je duidelijke uitleg Jeskim, daar kan ik wel wat mee :) Ik ga naar Oldeberkoop toe, het schijnt niet een grote keuring te zijn. Maar dat hoeft ook niet, voor mij en paard wel weer een leerervaring. Zal nog goed gaan oefenen de komende weken!

Anita bedankt voor de foto, duidelijk zo! :)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:13

de fjordenkeuringen zijn allemaal niet gigantisch groot, het is niet te vergelijken met een kwpn keuring bv.

Gewoon een net halster omdoen, en zelf netjes gekleed in het wit. Oefen het stilstaan en netjes aan dr hand draven van te voren thuis. Je krijgt maar 1 rondje de kans dus dan zie je graag dat een paard netjes mee draaft..

Een leuke ervaring voor een paard!

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 19:26

Bedankt mvdbijl, stelt al weer wat gerust zo'n reactie :) Idd leuk voor de ervaring, niet alleen voor het paard hoor, ook voor mij :D

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 19:55

Naar welke keuring ga je eigenlijk?

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 22:12

Anita45, Oldeberkoop gaan we toe ;)

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:22

Leuk, daar ga ik kijken.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 22:45

Wat leuk misschien kom ik je nog wel tegen!

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:54

Het is de bedoeling dat ik mijn Duitse Herderpup mee neem dus dat valt wel op.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 18:28

Ik ben ook van de partij in Oldeberkoop!

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 09:37

Leuk Jeskim, met hoeveel paarden ga je? :)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 14:31

Ik neem geen eigen paarden mee, maar ben vast in de buurt te vinden van de merries Harlekijn en Yanneke, beide met een merrieveulen aan de voet.