Enkelen uit de oude doos...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Feelsoproud

Enkelen uit de oude doos...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 22:35

Heel lang geleden,toen de dieren nog konden praten...

Nee,dat is er een beetje over,maar intussen toch al meer dan 20 jaar geleden.Ik was 12 en bij ons in de buurt zat een fjorden fokker.Héél verlegen gaan vragen of ze misschien een verzorger voor de paarden nodig hadden en voor ik het goed door had,had ik een 15 tal fjorden onder mijn hoede en was ik volledig verliefd op het ras.
Tijden veranderen,mensen verhuizen en kinderen worden groot,en intussen ben ik 39,werk als groom op een grote sportstal/fokkerij/dekstation met springpaarden en heb ik zelf 2 Kwpn dressuurmerries.

Maar hoe langer hoe meer mis ik de tijd van toen:gewoon plezier maken,geen druk,geen stress,geen prestatiedrang,...!

Daarom ook de laatste maanden vaak de foto's van vroeger terug bekeken en er bij gelegenheid toch eens enkele ingescand;kijken jullie mee?
(fotokwaliteit is niet top,maar zijn dan ook foto's van 20 jaar oud :) )

Afbeelding

Runhilda,een Oostman dochter,met haar veulen van Lars.Mijn lievelingspaard toen.

Afbeelding

Matinique,de Lars uit Runhilda,3 jaar hier.Behoorlijk moderne merrie voor die tijd,één van de mooiste fjorden in mijn ogen.

Afbeelding
Zuobe,een Oswin,ik denk met een Jolster veulen,maardaar ben ik niet 100% zeker van.

Afbeelding
Jolster himself!!Als 3 jarige heeft die een zomer bij ons gedekt,hij was helemaal verliefd op de veulentjes die mee in de kudde liepen,was ie ook super lief mee.

Afbeelding
Irmana,een kunar,op een plaatselijke prijskamp,3 jaar en nog NIET :D zadelmak.Ik moet er niet aan denken dit bij één van mijn Kwpn'ers te doen.

Afbeelding
Squit,mijn eerste eigen fjordje.Als jaarling van de slacht weg gekocht zonder papieren.In het hulpstamboek laten opnemen(dat kon toen nog)en nadien zelfs enkele keren ruinenkampioen geweest op de keuring.

Afbeelding
Nog een keertje Squit.

Afbeelding
Squit en Pros van't hof Sjaloom,mijn 2de fjord,een haugeblakken.Tja,toen werkte ik al op een springstal dus moesten mijn fjordjes er ook aan geloven :o .

Ik heb momenteel één van mijn Kwpn'ers te koop,en moest die verkocht geraken...jaa!!,dan komt er terug een fjord.Is het niet dit jaar,dan volgend volgend jaar wel!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Enkelen uit de oude doos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 13:19

Wat grappig om te zien! Jolster is ook de vader van wijlen mijn leasemerrie.

ouzzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:05

ach die goede oude tijd... leuke foto's !!!

ouzzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:05

ach die goede oude tijd... leuke foto's !!!

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:18

mooie foto's!
Bijzonder hoe je van zo'n Fjordenbedrijf ineens bij een springstal terechtkomt. Zijn toch 2 totaal verschillende werelden!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:51

Wat leuk om te zien. De eerste merrie zou qua koppie zo naast onze Wolly en ook wel Alies van Charret passen :D
Hi en Jolster: Voorpluk kweek je met de jaren!

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:57

Heerlijk die oude foto's!

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 23:48

Leuk om te zien die oude foto's!
Maar een merrie nog met 'I' brandmerk van Kunar? Dan moet die merrie toch nu 28 jaar zijn? Zo oud is Kunar zelf toch nog niet?
Of was er voor deze Kunar ook al een andere Kunar :+.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 06:24

Wat leuk zeg blijf het brandmerk gaaf vinden hoort echt bij de fjord.

Jolster als 3 jarige wat is hij gegroeid zeg in de jaren.

Misschien is het geen Kunar maar Tunar namen lijken op elkaar.

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:00

Je leest het toch vaker dat die fjordenliefde aanwezig blijft, ondanks de 'overstap' naar een ander ras. Zo leuk!

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 15:17

Is inderdaad een Tunar :o ,lettertje mis :) .

Die fjordenliefde gaat er écht nooit meer uit.Heb in de loop der jaren altijd interesse gehouden,en vaak gezegd van:"misschien toch terug een fjord...".Afgelopen zomer verschillende keuringen bezocht en dan begint het écht weer te kriebelen.
En ook:ik werk op een grote fokkerij,hengstenstation,jonge paarden maar ook internationale concoursen.En hoewel ik mijn werk héél graag doe,en probeert om zo goed mogelijk voor de dieren te zorgen,raakt op zo'n bedrijf de liefde en het plezier voor/met de paarden vaak op de achtergrond.Geld en prestatiedruk worden zo belangrijk...En dan kijk je vaak meewoedig terug op de tijd dat het wél nog allemaal 'voor de leuk' was,kon genieten van een lintje op de prijskamp of gewoon compleet uit de bol gaan op een buitenrit etc.

Vind het ooit zonde dat het brandmerken afgeschaft is.Het had wel iets,inderdaad typisch fjord.

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:50

Wat gaaf al die oude foto's. Die kan ik erg goed gebruiken voor mijn Fjordenbestand van ruim 30.000 Fjorden. Heb je er nog meer? Ik kan je vast helpen met namen en data.
Van Runhilda bijv. heb ik 6 nakomelingen in mijn bestand: Wilda uit 1977, v. Reidar, Ygnalt uit 1978, v. Reinar, Zolvhilda uit 1979, v. Tolv, Anjatola uit 1980, v. Tolv, Figaro uit 1985, v. Cress en Loverix uit 1987, v. Lars.
Matinique heb ik dan weer niet. Is die van 1988? Ik vermoed dat zij en Loverix waren ingeschreven in het Belgische stamboek en de anderen in het Nederlandse. In 1987 had Nederland de H als letter en in 1988 de I.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 22:08

Matinique is inderdaad van '88.

Dit is Loverix:

Afbeelding

AfbeeldingDie is in Belgie gekeurd geweest,maar na 2 dekseizoenen terug afgekeurd.

Ik ga deze week eens kijken of ik nog meer foto's kan vinden.Heb er nog wel wat,maar vaak niet goed genoeg om in te scannen.