De "fjordendraf"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

De "fjordendraf"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 21:27

Heyhoi,

Heel vaak hoor je mensen over de "fjordendraf" en ook ik merk het zelf met mijn (verzorg)fjord. Ik vind het heerlijk zitten en weet dat het anders is dan de standaard draf, maar kan iemand mij vertellen wát er nou anders is?

Anoniem

Re: De "fjordendraf"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:31

Wat helpt bij het doorzitten is dat de meeste (ouderwetser gefokte) Fjorden weinig zweefmoment hebben. Ook hebben ze wat knieactie waardoor het voorbeen niet gestrekt naar voren gegooid wordt voor hij landt, maar wordt het vanuit de knie opgetild en van daaruit neergezet. Minder ruime en verende gangen en minder zweefmoment waardoor ze stabieler zijn, tredzekerder en (als ze de rug loslaten) vaak comfortabeler zitten.

thijs_1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:33

Mijn oude verzorgfjord zat erg lekker in draf. Hij was breed en gooit niet hoog op.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:06

Fjorden (en vaak haflingers en ijslanders ook) hebben een hele fijne, vlakke draf die makkelijk zit. Ook ideaal als je snel last van je rug hebt :j

Al zijn ee binne deze rassen natuurlijk uitzonderingen ;)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:36

Lekker vlak! En inderdaad; de Fjorden met brede ruggetjes zitten daarnaast ook nog eens heerlijk! :) Net luie stoeltjes.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 22:49

Ik vind ze inderdaad ook heerlijk zitten. Vind het bijna jammer dat ik eigenlijk voor een trekpaard wil gaan kijken omdat zij net wat sjieker zijn imo. Volgens mij gooien die best hoog op.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:52

Mijn ouderwetse haflinger heeft ook zo'n vlakke draf! Heerlijk!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:53

'Alle' trekpaarden lopen zo vlak. Handig ivm de koets. Doorzitten zal nooit een probleem zijn

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 22:54

Een haflinger bij ons op stal heeft het weer net niet. Die kan in volle galop gaan en mijn fjord tuft er in draf zo aan voorbij.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:58

Het ging om de vlakke rug...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 22:59

xSlvna schreef:
Het ging om de vlakke rug...

Ik reageerde ook niet specifiek op jou _O-

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:40

Heb toch al heel wat jaren diverse Fjorden, maar nog nooit de term 'Fjordendraf' gehoord.
Maar begrijp dat er weinig lossigheid in het ruggebruik bedoeld wordt...?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:44

xSlvna schreef:
'Alle' trekpaarden lopen zo vlak. Handig ivm de koets. Doorzitten zal nooit een probleem zijn

En tuigers gooien juist heel hoog op...

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:46

Oh zou het aan de fjord liggen... ik heb een fjord kruising die ook echt een droom is om uit te zitten in draf. Kan ook gerust snelheid maken en blijft lekker zitten. Ben daardoor wel verwend. Niet alle paarden zitten meer fijn.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:51

Heb dit nog nooit gehoord eigenlijk maar kan me er wel iets bij voorstellen. Ik heb op een manege gereden met veel fjorden. Toen de zadelkamer was leeggestolen gingen de lessen gewoon door maar reden we zonder zadel, was geen probleem.

Ik vind vooral de galop van een fjord heel typisch. Beetje vierkant/hoekig maar dat ligt misschien ook aan de africhtingsgraad van de fjorden die ik heb gereden.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 08:21

Nou ik ken de fjordendraf en die zit heerlijk. Maar niet op mijn fjord :=
Mijne heeft een ruime draf en swingt een beetje. Dus echt lekker zitten voor op een fjord doe je niet haha. Ook heeft de mijne een behoorlijke power galop.

Foto is toen hij met 3 was. Inmiddels is de draf nog wat beter ontwikkeld :)
Afbeelding

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 08:36

Ja heerlijk de fjorden draf, kan ik daardoor tenminste lekker rijden met mijn reuma rug. Heb aantal maanden geleden nog op een kruising Fries gezeten, mijn god, dat hield ik niet lang vol.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:46

Jaaa ik zit ook heerlijk op mijn fjordje in draf!

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:52

xSlvna schreef:

Hier haak ik even op in.. daar ben ik het niet mee eens!

Die van mij gooit juist hoog op, en er valt alleen door te zitten als hij heel langzaam draaft. Als hij harder gaat, stuiter ik zo het zadel uit bij doorzitten :P bij wijze van ...zit echt voor geen meter.

Dus naja het zal wel een uitzondering zijn dan haha!

Heb ook weleens fjorden gereden en Ijslanders, en die zaten als een huis!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:54

Onze fjord heeft ook inderdaad zo een drafje. Als je dan zonder zadel rijd zit dat echt heerlijk :D

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 08:21

Zie ht nu pas dit topic maar kan me er niets bij voorstellen....(was het maar zo'n feest) Die van mij is echt niet uit te zitten zonder dat hij netjes wordt gereden(over de rug in een constante aanleuning)
Gewoon zonder zadel met een halster is dus echt geen pretje, je stuitert alle kanten op behalve de goede :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 09:12

xSlvna schreef:

Trekpaarden lopen voor de ploeg en Tuig/koetspaarden lopen voor de koets.

Koetspaarden hebben bij uitstek juist niet een vlakke gang. Over trekpaarden weet ik dat niet.

Grappig te lezen dat Fjordenliefhebbers de vlakke gangen zonder zweefmoment prettig vinden.
Zoveel mensen zoveel wensen zullen we maar zeggen.

Ik vind het juist niet zo prettig. Ik vind het zweefmoment bij Gelderse en dresuurpaarden juist erg prettig. Bij Tuigpaarden(als in tuigpaard gefokt) weet ik het niet moet ik zeggen.

Xsuus24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 18:42

Mijn verzorg-fjord heeft dat ook, Ik vind het zelf wel lekker zitten :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 18:52

Is maar net hoe ik mijn fjord rij, maar op buitenrit kan hij een heerlijke vlakke draf hebben. Maar rij ik in de bak en ben ik actief van achteren naar voren aan het rijden dan zit het toch echt niet lekker meer en gooit die van mij behoorlijk op. :+

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:30

Wel grappig om te lezen, iedereen zijn wensen.
Ik als fjordenliefhebber zie graag fjorden die door hun hele lichaam heen bewegen en zowat dansen. Dus niet echt de vlakke gang die, zoals ik begrijp, hier bedoeld wordt met de 'fjordendraf'. (Term die ik overigens nog nooit gehoord heb in de afgelopen 10 jaar dat ik tussen de fjorden zit)

Mijn eigen fjord heeft eigenlijk net wat te kort qua swung, maar maakt het qua karakter weer helemaal goed haha. Maar de extra swung in de draf maakt voor mij juist dat ik enthousiast wordt om het paard te gaan rijden/mennen. Het is wel werken maar als dat eenmaal loopt...poeh.

dit zeg maar: Jammer dat ik er geen filmpje bij heb.
Afbeelding