Fjord verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

only18

Fjord verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 19:01

Hallo iedereen,
Ik maak dit topic aan omdat ik er mij al een hele tijd niet goed bij voel en graag jullie vriendelijke mening zou willen horen.
Ik kocht deze zomer een fjordenruin, 3 jaar, zadelmak maar nog niet 100% ruitermak. Ik twijfelde heel erg op dat moment (niet aan de pony zelf, wel aan het feit van 'een eigen paard') omwille van verschillende redenen. Ik studeer diergeneeskunde, hierin kruipt veel tijd, om een piste te bereiken moeten we steeds een trailer gebruiken,... Maar mijn vriend was er wel 100% van overtuigd en tenslotte had ik al heel mijn jeugd zitten smeken achter een pony. In feite kocht ik hem een beetje nà mijn fanatiek-paardrij-periode. Nu komt het erop neer dat ik het toch wel heb onderschat het inrijden van een jong paard, de tijd die in het rijden kruipt ed. Daarnaast ben ik volwassen geworden en daarmee werd het plezier dat ik heb aan het paardrijden voor mij kleiner dan het gevaar van op een jong paard te zitten. Ik wens niet dat mensen zullen zeggen '2x nadenken voor je een dier koopt'. Daar heb ik niets aan. Zelf ben ik ook van het principe dat je 2 keuzes hebt: zorg dragen van je dieren of geen dieren houden. Uiteraard neem ik mijn verantwoordelijkheid op, hij komt absoluut niets tekort: hij staat op een erg ruime weide bij me thuis met een grote, propere stal, op tijd zijn ontworming, hoefsmid, proper eten en drinken, ik borstel hem elke dag... Maar toch voel ik mij er heel vaak schuldig over dat ik hem zo weinig rijd/ zijn werklust niet invul (want leergierig is hij alleszins). Hij staat nu nog alleen, naast onze ezels, maar mocht ik hem houden, dan komt er zeker een andere pony bij (dan zijn het twee graspony's). Ik zou hem willen verkopen indien ik weet dat hij naar iemand gaat met een even groot hart voor dieren als ik en waarbij hij niet doorverkocht wordt naar de slacht. Maar ik ben me er ook van bewust dat die kans wél bestaat als je een dier door verkoopt. Misschien herkent iemand op dit reuze-forum mijn gevoel en weet me raad te geven? Alvast bedankt :)
Laatst bijgewerkt door only18 op 21-02-15 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

max66

Re: Fjord verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:02

waarom zou iemand een 3 jarige naar de slacht brengen? Of mis ik iets in het verhaal?

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:06

Verkopen is uiteraard een mogelijkheid maar ook al beweert iemand dat hij het goed gaat krijgen, garanties krijg je nooit wanneer je je paard verkoopt.
Misschien kun je een leuke bijrijdster voor hem vinden of bied je hem ter lease aan.
Zo blijft hij van jou.

only18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 19:07

Neen, maar hij blijft geen drie en je weet nooit waar hij terecht zou komen als je hem doorverkoopt. Ik zou hem gewoon veel liever op mij weide laten lopen, dat is tenslotte de natuur v/e paard, dan dat hij ergens in een mindere situatie zou terecht komen. Maar dat weet je uiteraard nooit zeker.

Inderdaad, zoals de reactie boven mij. Bedankt alvast.
Laatst bijgewerkt door only18 op 21-02-15 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:07

vilheide schreef:
Verkopen is uiteraard een mogelijkheid maar ook al beweert iemand dat hij het goed gaat krijgen, garanties krijg je nooit wanneer je je paard verkoopt.
Misschien kun je een leuke bijrijdster voor hem vinden of bied je hem ter lease aan.
Zo blijft hij van jou.

Sluit me helemaal bij jou aan

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:09

dan kun je nooit wat verkopen......

Als je daar zo bang voor bent dan moet je m houden, maar aangezien je er niet zoveel schik mee hebt lijkt het mij een te dure grap, of je moet een betalende bijrijder zoek (maar ook dan kan iemand je pony naar de knoppen rijden)

only18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 19:12

Het is geen kwestie van dure grap. We hebben vijf ezels die gewoon dienen als grasmaaier en waar er af en toe ook dierenartskosten ed bijkomen. Dit is geen probleem.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:15

Ik zou een gezonde, 3 jarige niet als grasmaaier gaan zetten. Zoek een geschikt huisje voor hem en verkoop hem lekker

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:17

als de kosten niets uitmaken..... Ik zou een drie jarige ook niet als grasmaaier laten staan. Zoals je zelf schrijft heb je hier ook geen goed gevoel bij. Dus: een bijrijder of verkopen!

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:18

Ik denk dat een leuke bijrijder heel geschikt zou zijn. Dan heb je 2x wist, jij hoeft je niet zo schuldig te voelen dat je niet zo vaak rijd en je bijrijder heeft een leuk paard om te rijden.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:18

als hij nog niet ruitermak ik zou je hem tijdelijk kunnen stallen bij een beleer mangege (weet niet hoe jedat noemt)
en als hij daar beleerd word dan komt hij beleerd bij je terug dan heb je mischien meer tijd. en in die tijd zou je ook nog een zelfstandige bijrijder kunnen zoekken

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:19

Eerlijk gezegd zou ik hem ook verkopen. Gewoon aan iemand die er dan lekker mee aan de slag gaat.
En dan eventueel zelf op zoek gaan naar een paard die "minder aandacht" nodig heeft.

Zoals al eerder gezegd is kan je anders nooit iets verkopen. Een gezonde 3 jarige zonder mankementen wordt echt niet aan de slacht verkocht normaal gesproken.

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:21

Kijk heel eerlijk naar de tijd, zin en gelegenheid die je hebt voor je paardje. Natuurlijk heeft hij het niet slecht bij jullie maar waarschijnlijk kan het beter omdat er iemand rondloopt die wel helemaal voor jouw paardje gaat. Natuurlijk is verkopen heel heel heel erg moeilijk maar er lopen echt nog wel meer tweede derde vierde eigenaren die heel goed zijn voor jouw eerste paardje.

Ik ben van ons eerste paardje de derde eigenaar (hij is geboren bij zijn fokker, toen naar zijn tweede eigenaar en hierna naar mij) ons 2de paardje daar zijn we de vierde eigenaar van en ik kan naar eer en geweten zeggen dat ze het beide goed bij ons hebben en dat we alles met ze doen en alle zorg bieden aan ze.
Natuurlijk kan de aanschaf tegenvallen van een dier en dan niet het dier zelf maar de tijd en aandacht die het kost, moet je dan doorworstelen en jezelf met een negatief gevoel blijven opzadelen?
Je kunt kiezen om hem door een professional goed in te laten rijden maar wanneer hij terugkomt blijft een jong dier veel tijd kosten om er een fijn en goede samenwerking met z'n tweeën voor elkaar te krijgen.
Ik denk dat je hem te kort doet om hem als "grasmaaier" te laten staan. Ik wens je heel veel sterkte en succes met de komende tijd en het nemen van een beslissing die bij je past.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:24

Bij een 3 jarige gezonde fjord hoef je niet bang te zijn voor de slacht. Er is momenteel veel vraag naar fjorden en weinig aanbod.
Ik zou hem dus te koop zetten persoonlijk als je er verder weinig plezier aan beleeft en je pony zich verveelt.

only18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 19:31

Wel, de slacht dat klinkt nu zo alsof ik tegen slachten ben, wat niet klopt en waar dit topic uiteraard niet over gaat. Maar ik zou bijvoorbeeld ook niet willen dat hij 22u per dag op stal komt te staan in een manege. Bedankt alvast voor jullie reacties! Als ik nog zou mogen vragen: het is uiteraard zonde van een pony met veel capaciteiten (vind ik toch) als grasmaaier te gebruiken, maar zou hij dat zelf erg vinden denken jullie? Het natuurlijk gedrag van een paard is toch ook gewoon constant grazen en sociale interactie met soortgenoten? Alvast bedankt!

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:33

Verkopen is erg lastig. Als je het nog lastig vindt om er op te gaan kan je ook iemand daar voor zoeken en zelf er naast bezig gaan. Longeren, grondwerk, dat soort dingen. Zal als ik jou was wel zorgen dat het rijden wel doorgezet wordt als je hem houdt.

Edit, ik ken genoeg dieren die hun leven als grasmaaier leen. Lijken ze niet bepaald moeite mee te hebben. Alleen als je hem later ooit wel echt moet verkopen. Dan heb je dan een 10 jarige die niks kan bijvoorbeeld. Dat is wel erg lastig om dan een geschikte plek te vinden.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:47

Een 3 jarige hoef je niet zo heel veel en heel lang iets mee te doen. Als je een fjord hebt waar je de klik mee hebt en plezier en je hebt hulp met de werkzaamheden zou ik hem niet zo snel verkopen. Ik heb er 3, waarvan ik er 2 kan rijden. Ze lopen niet iedere dag verre van, maar ik weet dat ik er goed voor zorg en ik rijd wanneer ik kan. Je studie is ook een keer klaar en dan is fjordlief door de puber jaren en heb je er een super vriend aan!

Maar als je ook geen tijd hebt om hem een paar keer in de week te rijden of er iets mee te doen dan is het straks een onhandelbaar project en is hij misschien beter af bij iemand anders... Ik durf verkoop (nog) niet aan, ze staan hier prima. Wat dat betreft staan we daar hetzelfde in, ik ben ook bang dat iemand anders er slecht voor zorgt en ze dan weg staan te kwijnen en 22 uur per dag naar een muur staan te kijken. Maar hier hoeft er dan eigenlijk ook geen weg :) dat zijn meer gedachten voor 'misschien ooit'.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:50

Daar word hij absoluut niet slechter van. Dat is voordeel van fjorden. Maar inderdaad stel je wilt hem als tien jarige verkopen, dan word de apoeling voor gegadigden wel een stuk dunner.

En hoe kijkt je pony er tegen aan. Is hij braver wanneer hij regelmatig wat mag doen, of merk je kwa karakter weinig verschil?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:56

Ik zie het probleem niet?

Ponybeest staat bij jou op de wei, naast een aantal ezels, komt dus niets te kort. Je hebt momenteel geen tijd en/of zin om hem te rijden en je hebt te weinig ervaring. Geeft niets, ponybeest is 3.
Om wat meer een band met hem op te bouwen zou je er voor kunnen kiezen om in de weekenden wat meer met hem te doen, bijvoorbeeld aan de hand meenemen naar buiten, hem opleiden om naast de fiets mee te draven enz. Daarnaast zou je 1x per week les kunnen nemen om hem door te rijden. Als het straks 's avonds weer wat langer licht is, heb je misschien meer tijd en zin om wat met hem te doen.

Het voordeel van het hebben van een eigen paard is in mijn ogen dat je geen haast hoeft te hebben. Zeker niet als je toch niet sportgericht bent.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:24

Ik ben het eigelijk met de bovenstaande reactie eens. Offtopic: ik snap niet dat paarden zo vroeg moeten worden ingereden?! Ik zou zelf kiezen voor inrijden als ze 4 - 4,5 zijn. Ontopic: pony is 3. Laat pony lekker pony zijn.... je kunt er wel wat basiswerk mee doen in de weekenden. Bijv. Borstelen, omgeving verkennen, schriktraining, vrijheidsdressuur.
Ga hem lekker met 4 jaar longeren en begin dat met rijden. En als je persee er iemand op wilt: zoek een bijrijder met ervaring in jonge paarden. Beleef je nog plezier aan hem??

only18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 20:27

czarina schreef:
Daar word hij absoluut niet slechter van. Dat is voordeel van fjorden. Maar inderdaad stel je wilt hem als tien jarige verkopen, dan word de apoeling voor gegadigden wel een stuk dunner.

En hoe kijkt je pony er tegen aan. Is hij braver wanneer hij regelmatig wat mag doen, of merk je kwa karakter weinig verschil?

Ik merk wel dat hij braver is als hij mag werken. Hij verveelt zich nu en is een bommetje energie ondanks dat hij 24u op de weide staat.

Dat van 'onhandelbaar project', daar kan ik zeker inkomen. Op de duur ziet hij mij ook als degene die steeds eten brengt (vaak extra lekkers zoals wortels door mijn schuldgevoel naar hem toe), waardoor hij happerig wordt. Dit is uiteraard volkomen normaal en de fout ligt ook volledig bij mezelf, wat ik maar al te goed besef. Pony kan het misschien niet zoveel schelen, maar de situatie is echt ongezond voor mezelf. Bedankt voor jullie reacties, ik kijk naar een mogelijke oplossing.

only18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 20:32

Cas123 schreef:
Ik ben het eigelijk met de bovenstaande reactie eens. Offtopic: ik snap niet dat paarden zo vroeg moeten worden ingereden?! Ik zou zelf kiezen voor inrijden als ze 4 - 4,5 zijn. Ontopic: pony is 3. Laat pony lekker pony zijn.... je kunt er wel wat basiswerk mee doen in de weekenden. Bijv. Borstelen, omgeving verkennen, schriktraining, vrijheidsdressuur.
Ga hem lekker met 4 jaar longeren en begin dat met rijden. En als je persee er iemand op wilt: zoek een bijrijder met ervaring in jonge paarden. Beleef je nog plezier aan hem??

Ik wil er niet per se iemand op, maar merk wel dat hij houdt van uitdagingen en 'denkwerk' als ik het zo mag noemen. Hij is ingereden door zijn fokker. Verder ga ik me er niet over uitspreken over de leeftijd, ik besef maar al te goed wat de voor- en nadelen kunnen zijn van vroeg/laat inrijden, maar daar zijn genoeg andere topics over. Wel,als ik eerlijk ben voel ik me veel beter in m'n vel bij andere vrijetijdsbestedingen dan bij paardrijden.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:40

Er is ook helemaal niets mis mee om je te realiseren dat je ergens onderweg volwassen bent geworden en dat je meisjesdroom van het hebben van een eigen paard precies dat was, een meisjesdroom.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:40

Dat je hem niet rijdt en hij op de wei staat lijkt me voor het paard geen probleem, je geeft zelf al aan andere pony er bij te willen zetten. Je fjord staat echt niet te springen om aan het werk te gaan een heerlijk luizenleven met vrienden is ook leuk.
Aangezien je de kosten etc. allemaal geen probleem vind.

De andere optie, verkopen lijkt me voor gezonde 3 jarige ook geen enkel probleem. Momenteel weinig jonge fjorden te koop. Vaak willen mensen wel een beetje doorgereden of in ieder geval buitenrij mak exemplaar.

Voor jouw idee, ik heb er ook te veel, de jongste, wordt in april 4, staat sinds begin oktober elders gewoon in een weiland met vrienden te niksen, paard is hartstikke gelukkig, vermaakt zich prima.
(in ieder geval stuk beter dan dat ik hem van de winter op stal had gezet waar mijn andere paarden ok staan)
Heb haar licht aangereden, is verkeersmak etc. Nu dus lange vakantie aan het vieren, komt van de zomer weer naar stal waar de andere paarden staan, gaat van de winter weer weg.
Mijn andere fjord is ook met 5 pas aan het werk gegaan, prima paard geworden Z dressuur super buitenrij paard. Mijn knabstrupper is met 4 beleerd daarna wei weer in gegooid en door mij als zadelmak gekocht met 5 jaar oud.
Dus laat doorrijden is ook geen drama.

Beide opties zijn in jouw geval prima opties zowel het houden als het verkopen.
(mits die van jou niet tonnetje rond wordt van te veel gras, dan zal ie aan het werk moeten)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:42

san4nie schreef:
Verkopen is erg lastig. Als je het nog lastig vindt om er op te gaan kan je ook iemand daar voor zoeken en zelf er naast bezig gaan. Longeren, grondwerk, dat soort dingen. Zal als ik jou was wel zorgen dat het rijden wel doorgezet wordt als je hem houdt.

Edit, ik ken genoeg dieren die hun leven als grasmaaier leen. Lijken ze niet bepaald moeite mee te hebben. Alleen als je hem later ooit wel echt moet verkopen. Dan heb je dan een 10 jarige die niks kan bijvoorbeeld. Dat is wel erg lastig om dan een geschikte plek te vinden.

Dat dus.

Het is ook voor het dier van belang dat ie ook het verkeer kent en gereden kan worden, dan enkel te gras te maaien en alleen het weiland kent........en heb je dikke kans dat je er zo'n 30 jaar aan vastzit met wat geluk, wil je dat?

Je weet nooit hoe het loopt in de toekomst en of ie wel bij jou kan blijven of niet. Niet iedereen wil een bijv. 10 jarige die niks kent en niks kan. Dan heb je juist meer kans dat ie doorverhandeld wordt en bij de slacht eindigd. Want het kent niks en er is nooit wat mee gedaan..........
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 21-02-15 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt