Hulp gevraagd: Manen scheren!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JulieP

Hulp gevraagd: Manen scheren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 20:13

Dag Bokkerss&Fjordenliefhebbers! :D

Mijn 5 jaarse Fjordenmerrie heeft nu een boog in haar manen (geknipt), maar eigenlijk vind ik dit nu niet zo mooi meer... We knippen het regelmatig bij, en het is inderdaad heel moeilijk maar oefening baart kunst haha :p Het probleem is dat deze bezigheid veel te veel tijd, energie en stress van zowel mij en mijn pony inneemt... :(:) Nu heb ik gehoord dat je de manen ook kan scheren? Iemand hier ervaring mee? Hoe moet je dit dan doen? Hoe ziet dit eruit? Welk toestel gebruiken jullie? Positieve of negatieve ervaring? Liever knippen of liever scheren?

Laten groeien is geen optie want dit vind ik persoonlijk niet zo mooi en al zeker niet bij mijn pony ;)

Groetjess :)

fjordnina

Re: Hulp gevraagd: Manen scheren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:04

Scheren wordt over het algemeen gedaan om de manen tot op de hals kaal te maken.

Knippen moet je blijven oefenen. Ik heb inmiddels 14 jaar fjorden en ik weet nog dat ik in het begin een uur of 3 nodig had voor een nette boog. Nu maak ik een nette boog in een uurtje, een coupe snel in 20 minuten en een coupe supersnel in 5 minuten.

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 20:55

Oke :) Het is omdat we een heel nerveuze Fjord hebben en ze ons hadden gezegd dat we eens moeten proberen om het te scheren ;) Vroeger toiletteerde ik wel paarden, maar heb nog maar een half jaar ervaring met een fjordenboog :p In het begin lukte het nog behoorlijk maar door 2 weken op vakantie te gaan is het helemaal scheef gegroeid en door te knippen is het enkel erger geworden ;)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 07:38

scheren is echt geen optie, of je moet hem helemaal kaal willen hihi.

Leer haar tussen twee touwen in staan en wat geduld te hebben.
Knip dan niet in een keer alles maar iedere dag even 5 minuutjes of stop al ze het even goed heeft gedaan.

Daarbij knipte ik het meestal gewoon gelijk en alleen voor een keuring wit/zwart apart, dat
maakt het voor jezelf ook makkelijker.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:26

Ik ken wel mensen die er een boog opzetten met het scheerapparaat en dat ziet er dan ook supernetjes uit. Ik gebruik zelf altijd een schaar omdat ik dat gewend ben.
Gewoon blijven oefenen en als het echt te veel omgevallen is niet te bang zijn om er eens een echt korte boog in te knippen, is vaak de enige mogelijkheid om het weer mooi overeind te krijgen.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 10:39

Als je paard echt te zenuwachtig wordt (of is het gewoon onwennig ongeduld? Ook geduld opbrengen moeten ze leren ;) ) moet je met schaar misschien ook je grens verleggen. Hoe? Zet je paard goed kort vast zodat er weinig draai en bewegingsruimte is. Neem een scherpe, goed knippende schaar en roets er eens snel doorheen..gewoon op gevoel. Niet kijken of het wel pietjeprecies-mooi is. Het groeit wel weer aan als het niet perfect is. Houdt alles gewoon op 1 lengte. Achteraf kun je bekijken of je de boog nog te hoog/laag of iets dergelijks hebt. Dat neem je mee voor de volgende keer met knippen. Je zult als het goed is merken dat je (naar verloop van tijd) toch best een mooi boogje er op kunt krijgen in relatief korte tijd en je paard wordt minder vervelend, omdat het geen strijdproces oplevert (jij bent niet geërgerd, zij wordt niet geërgerd). Staat ze dan uiteindelijk relatief goed stil en heb jij het geduld, dan kun je besluiten eens meer pietje precies te gaan zijn.

Wij (jeskim hierboven met mij) knippen jaarlijks diverse fjorden in alle leeftijden. Met name de jonkies hebben nog weinig geduld, staan soms te headbangen vanwege de kriebelende haartjes...daar moet je echt niet langer dan ca. 5 minuten mee bezig willen zijn en soms nog wel minder. Die knippen we dan echt 'rats-rats'. Soms is de boog eigenlijk bijzonder mooi, soms valt ie ons tegen...Aantal weken later op voor een nieuwe poging ;)

En ondanks alles blijven het Fjorden dus ook wij staan voor de keuring nog wel eens te stuiteren om ons geduld te vinden (ademin-ademuit-tel-tot-10), wanneer een van de Fjorden niet zo graag stil staat (jong en oud overigens). Maar wanneer er geen keuring, wedstrijd, verkoopreden of show is en de koning voorlopig ook nog niet op de stoep staat knippen we gewoon lekker snel rats-rats door...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 10:43

Scheren kan wel, mits je paard gewoon rustig blijft staan, en jij een redelijke hand coördinatie hebt.
Echter als je paard 1 keer z'n hoofd beweegt en je let niet op is er zo een hap uit.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:25

Ik kan het ook net de scheermachine. Knip eerst grofweg het model en dan werk ik hem af met tondeuse. Gewoon een mensen tondeuse

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 19:21

Dankzij jullie tips heb ik vandaag het lef in handen genomen, een nieuwe toiletteerschaar gaan kopen en er mijn werk van gemaakt :) Het was moeilijk, heeft me bloed en zweet gekost, maar al zeg ik het zelf, afgezien van de foutjes mag het resultaat er wel zijn :D Zoals jullie op de foto's mss kunnen zien heeft mijn broer per ongeluk een 'V' geknipt en in het zwart heb ik een fout gemaakt door te kort te knippen ;) Het was een zware bevalling met een hypernerveuze pony maar ik ben al blij dat het gelukt is :D
https://imageshack.com/i/ey26vcDoj

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 19:25

Schrale troost heb Sjol ondertussen ehhhh, 12 jaar en kan nog steeds geen boog knippen.
Beter nog, iedereen lacht zich altijd suf als ze mijn boog pogingen zien.
Heb het opgegeven.

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 19:29

Haha :) Ik heb vroeger véééél bogen geknipt, en uiteindelijk begon het te lukken! Maar dat waren altijd makke en luie Fjorden, nooit zo'n hevig geval als de mijne ;)

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 20:22

Je hebt er al heel wat werk van gemaakt door het wit lager te knippen, maarreh...hiermee val je bij mij nog lang niet in de categorie 'nooit meer aan beginnen' hoor :D Goed begin! Zet het zo door!

Zelfs de hevige gevallen leer je naar mate van doen....degene waar ik het meest van geleerd heb (ook qua snelheid vooral haha) was een extreme headbanger :+.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:12

hier ook zo een drukke heer die geen 2 seconden stil staat, die krijgt dus een coupe supersnel. kost ong 5 a 10 minuutjes.

Afbeelding

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 21:19

Wat scharen betreft: de speciale toiletteer scharen uit paarden winkels werken voor mij voor geen meter.
gebruik altijd een gewone goedkope huishoudschaar die voor mij fijn in de hand ligt en koop er na 3 of 4 knipbeurten een nieuwe als die bot wordt.
en gewoon volhouden zou ik zeggen! ik deed er eerst ook 1,5 uur over en nu is ze in een kwartiertje netjes geknipt (met zwart langer dan wit) en als ik het zat ben of ze staat ik een keer slecht steel doe ik de helft en een dag later de rest.

staat je fjord wel stil met poetsen trouwens? misschien daar indien nodig consequent in zijn - mijn ervaring leert dat dat veel scheelt,
ook wat betreft lekkers geven: ik geef bijv. nooit zomaar lekkers tussendoor, alleen op gezette tijden (1 snoepje na het rijden als ze afgezadelt is). Zo weet ze dat ze nooit iets krijgt als ze gepoetst of geknipt wordt en wordt er dus ook niet gebedeld en dus bewogen als ik het niet wil.

verder zorgen voor zo min mogelijk afleiding erom heen, dus geen drukke plek waar veel te zien is voor je paard.

en als je iets minder perfectionistisch bent scheelt het stress voor jezelf, groeit in een paar weken weer bij. Als je er gestresst aan begint breng je dat ook op je paard over.