Horsemanship met Fjorden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne2409

Horsemanship met Fjorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 13:16

Hallo!
Ik wil graag met mijn 2,5 jarige fjord Imca horsemanship gaan doen.
Nou vraag ik mijn af of er onder onze fjorden mensen meerdere horsemanship fans zijn.
De site vn Parelli trekt mij het meeste, en ik wil dan ook 'the 7 games' gaan doen met mijn fjord.
Wie doet hier nog meer aan horsemanship? Wat is jullie ervaring? :D Ik heb heel veel vragen, maar eerst ben ik benieuwd of er meerdere mensen zijn die zich in willen voegen in dit topic! Dan kunnen we hierover kletsen met z'n allen!

Groetjes Lisanne

Jeskim

Re: Horsemanship met Fjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:11

Ik heb met mijn jonge fjord ook Parelli gedaan. Ben absoluut niet fanatiek ermee, doe het nu zelden nog met mijn oudere fjord nu ik geen jonge thuis heb staan.

Maar ik vond het wel leuk om te doen met mijn jonge fjord, je leert er beide een hoop van!
Je legt een mooie basis voor het verdere werk, je communicatie verbetert en je hebt er in de normale omgang ook een hoop plezier van. Heb ook les gehad van Wendy Bouwense en heb haar af en toe ook wel echt nodig gehad, dominantie issues.
Ik kan het zeker aanraden!

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:12

Ik heb geen fjord, maar doe wel parelli. :)

liiesw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 20:55

Ik doe vaak parelli met een fjord, hij is niet van mij, is meer een soort verzorgpaard. Elk paard is natuurlijk anders, maar heb van hem heel veel geleerd, vooral geduld! Mensen zien fjorden vaak als sloom, lui, eigenwijs, etc, maar hij is alles behalve dat. Vaak is het meer onzekerheid, daarom geef ik hem tijd als ik zie dat hij dat nodig heeft. Natuurlijk moet je af en toe wel streng zijn en natuurlijk gewoon je fases opbouwen.
Niet té intensief willen beginnen, neem ook pauzes om even te knuffelen en ga dan weer verder wanneer jij dat wil.
Hoop dat je hier wat aan hebt, zit natuurlijk veel meer aan vast, maar dit heb ik bij 'mijn' fjord gemerkt, ik vergeet vaak gewoon dat hij af en toe een pauze nodig heeft!

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 21:06

Ik weet niet of het aan 'Fjord' ligt, of 'merrie' of 'einzelgänger' of nog iets anders. Met mijn Fjord is moeilijk grondwerk te doen.
Megan is niet echt te porren voor een potje 7 games. Ze werkt met moeite mee en zodra je haar 'los' laat wandelt ze gelijk weg om aan de bakrand grasjes te gaan zoeken. Uit zichzelf zal ze niet lekker meewerken, het is echt omdat het moet.
Ik heb hier ook les in gehad en mijn instructrice beaamt ook dat Megan moeilijk is om mee te werken. Maar nogmaals, het kan ook liggen aan de eigenschap 'merrie' of 'gewoon een chagrijn', niet persé 'Fjord'.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:36

Ik doe al jaren aan NH met mijn Fjordenruin. En het bevalt echt super!
Fjorden en andere koudbloed rassen zijn van nature wat lomper en stugger, maar door NH is mijn Fjord nu erg gevoelig op alle hulpen. Ik rijd nu L2 tussen de paarden, bitloos :) Maar nog vaak hoor ik "maar Fjorden zijn toch super sterk?" Nee da's puur opvoeding.

In het begin deed ik heel veel aan grondwerk e.d. maar nu 5 jaar verder gebruik ik het af en toe nog. Maar je kunt het beter zien als de manier waarop je met je paard omgaat. Als ik mijn Fjord nieuwe dingen aan moet leren doe ik dit met de principes van NH, dat werkt vaak een stuk sneller en fijner! Daarnaast heb ik met NH mijn Fjord ook allerlei kunstjes geleerd, leuk! En voor de afwisseling is het natuurlijk helemaal een uitkomst. In de winter als er veel sneeuw ligt kan ik toch elke dag lekker bezig zijn en mijn Fjord met zijn koppie bezig houden.

The seven games zijn inderdaad een goede om mee te beginnen! Ik ben een tijd lid geweest van Parelli Connect hier staat enorm veel informatie op en filmpjes die je kunt bekijken.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:38

Nog een leuke toevoeging, toen ik hem net hard werd hij enorm dominant en zelf agressief.
Veel traditionele mensen raadde me aan om hem hard aan te pakken.

Uiteindelijk bleek hij dominant te worden uit angst, hij had geen duidelijk leider en besloot daardoor zelf te gaan leiden. Nu ik een duidelijke leider voor hem ben gaat hij voor me door het vuur. Af en toe kan hij nog wat raar reageren in nieuwe situaties. In eerste instantie doet hij zich heel stoer voor maar uiteindelijk blijkt hij dan toch erg bang te zijn.

Met NH kun je echt alle kanten op!

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:45

Ik heb een 8 jarige fjord waarmee ik veel grondwerk doe. Vanaf 2 jaar oud is Donar bij mij.

Ik heb erg moeten wennen aan het werken met een fjord.
Ze zijn een stuk introverter in hun reacties. Ik heb daar wel onwijs veel van geleerd.

Zo stond ik jaren terug soms scheldend in de wei, met een paard aan de andere kant en brandplekken in mijn handen. Eigenwijze, lompe fjord!

Later leerde ik dat ik kleine signalen miste. Fjorden zijn ook ontzettend gevoelig, alleen hun signalen mis je sneller. Ik leerde kijken naar een kin die iets strakker werd, het eerste signaal dat ik misschien te snel ging of teveel vroeg. Toen ik dat ging zien, ging alles ineens veel sneller.

Donar is ontzettend leergierig, wilt echt heel graag alles wat je vraagt voor je doen. Hij lijkt wel lui soms, maar hij is dat absoluut niet. Hij heeft wat meer tijd nodig. Helemaal als ik hem vergelijk met mijn PRE´s die zo gevoelig zijn. Ik mag dat niet doen van mijzelf. Donar heeft andere kwaliteiten :D

Ik leerde Donar te behandelen als een super sensitief paard, alleen het kwartje die moet vallen is bij hem iets langer onderweg. Nu werken we heel veel at liberty, is hij super voorwaarts en doet hij echt alles voor je.

Dit loont zich ook onder het zadel. Zet je doel, maar beloon elk mini-stapje en dan ineens ben je waar je wilde zijn.

Het enige waar ik mij nog wel eens aan kan irriteren is de verslaving aan eten, maar als ik er nu over na denk, als we tegenwoordig aan het werk zijn, dan zijn we aan het werk. Ik hoef hem amper nog met zijn neus uit het gras te halen. }:0

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding