Ik ben dus al een paar jaar aan het overwegen om een veulen voor eigen gebruik te halen uit mijn merrie.
Vooral ook om de emotionele waarde dan, aangezien ik graag nog iets van mijn merrie wil hebben als ze er niet meer is. Het is dus zeker niet mijn eerste intentie om het veulen door te verkopen, maar gewoon voor mezelf als mijn merrie op welverdiend pensioen mag
Ik heb sinds een paar dagen ook de 'toestemming' van de DA gekregen, ik wou ook eerst horen wat hij ervan vond en hij vertelde mij dat er geen reden is om het niet te doen bij haar, op medisch vlak e.d. dus en ze is in goede conditie. Ik heb haar al 9 jaar en sinds ik haar ken heeft ze al heel haar leven last van hoefzweren op regelmatige basis ( zeker 1x om de 2 maand dus..) dit kwam omdat ze bij de vorige eigenaar eens hoefbevangen geweest is. Verder is ze medisch in orde. De DA zei dat de hoefzweren zeker niet genetisch bepalend zijn. Waar er wel op gelet moet worden, is dat ik zeker een hengst kies die over hele goede hoeven beschikt.
Even een paspoortje van de merrie:

Naam: Liesje
Ouders: onbekend jammer genoeg.. Ze was een vondeling
Leeftijd: van 2000 dus nu 14 jaar
Schoft: +/- 1,47cm
Heeft nog geen veulen gehad. Qua karakter eentje met veel pit, toch voor een fjord dan, maar met een ongelooflijk lief en onderdanig karakter!
Voor mij is het dus heel belangrijk dat ik een hengst kies met hele goede hoeven en eentje met een zacht karakter, hierbij jullie hulp dus gevraagd!
Graag ook een groter type fjord, daarom dat ik misschien overweeg om te kruisen, wil nog steeds dat fjord, maar met een maatje meer, graag een die ook een sprong neemt.Liefst zou ik voor een fjorden hengst gaan, maar leuke kruisingen zijn dus ook welkom.
Graag ook wat tips, waarop ik zeker moet letten en rekening mee houden, want ik ben zelf niet zo thuis in het fokken en het zou mijn eerste eigen veulen worden! Interessante sites of boeken zijn ook zeker welkom!
Ik weet zelf natuurlijk ook wat zo'n veulen allemaal met zich meebrengt en daar ben ik mij van bewust
Ook over het budget en stalling, opfok e.d. is allemaal al overnagedacht. Wil er ook even bij vermelden dat het nog niet 100% zeker is, wil eerst wat research doen wat kan en mogelijk is en daarna zal ik pas beslissen.
Maar first things first, de DA heeft het al goedgekeurd, dus de volgende stap lijkt me om op zoek te gaan naar de mogelijke dekhengst
Ik heb zelf al wat opzoek werk gedaan en momenteel heb ik de Fjord hengst Gio op het oog, is sinds lange tijd al een grote favoriet van mij.
Alle tips en commentaar zijn welkom, maar gelieve het wel deftig te houden