Op zoek naar een leuke Fjorden vent!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceClJarig

Op zoek naar een leuke Fjorden vent!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 22:33

Voor mijn merrie weliswaar :')

Ik ben dus al een paar jaar aan het overwegen om een veulen voor eigen gebruik te halen uit mijn merrie.
Vooral ook om de emotionele waarde dan, aangezien ik graag nog iets van mijn merrie wil hebben als ze er niet meer is. Het is dus zeker niet mijn eerste intentie om het veulen door te verkopen, maar gewoon voor mezelf als mijn merrie op welverdiend pensioen mag :)
Ik heb sinds een paar dagen ook de 'toestemming' van de DA gekregen, ik wou ook eerst horen wat hij ervan vond en hij vertelde mij dat er geen reden is om het niet te doen bij haar, op medisch vlak e.d. dus en ze is in goede conditie. Ik heb haar al 9 jaar en sinds ik haar ken heeft ze al heel haar leven last van hoefzweren op regelmatige basis ( zeker 1x om de 2 maand dus..) dit kwam omdat ze bij de vorige eigenaar eens hoefbevangen geweest is. Verder is ze medisch in orde. De DA zei dat de hoefzweren zeker niet genetisch bepalend zijn. Waar er wel op gelet moet worden, is dat ik zeker een hengst kies die over hele goede hoeven beschikt.

Even een paspoortje van de merrie:

Afbeelding

Naam: Liesje
Ouders: onbekend jammer genoeg.. Ze was een vondeling
Leeftijd: van 2000 dus nu 14 jaar
Schoft: +/- 1,47cm
Heeft nog geen veulen gehad. Qua karakter eentje met veel pit, toch voor een fjord dan, maar met een ongelooflijk lief en onderdanig karakter!

Voor mij is het dus heel belangrijk dat ik een hengst kies met hele goede hoeven en eentje met een zacht karakter, hierbij jullie hulp dus gevraagd! :D Graag ook een groter type fjord, daarom dat ik misschien overweeg om te kruisen, wil nog steeds dat fjord, maar met een maatje meer, graag een die ook een sprong neemt.
Liefst zou ik voor een fjorden hengst gaan, maar leuke kruisingen zijn dus ook welkom.
Graag ook wat tips, waarop ik zeker moet letten en rekening mee houden, want ik ben zelf niet zo thuis in het fokken en het zou mijn eerste eigen veulen worden! Interessante sites of boeken zijn ook zeker welkom!

Ik weet zelf natuurlijk ook wat zo'n veulen allemaal met zich meebrengt en daar ben ik mij van bewust :)
Ook over het budget en stalling, opfok e.d. is allemaal al overnagedacht. Wil er ook even bij vermelden dat het nog niet 100% zeker is, wil eerst wat research doen wat kan en mogelijk is en daarna zal ik pas beslissen.
Maar first things first, de DA heeft het al goedgekeurd, dus de volgende stap lijkt me om op zoek te gaan naar de mogelijke dekhengst :D
Ik heb zelf al wat opzoek werk gedaan en momenteel heb ik de Fjord hengst Gio op het oog, is sinds lange tijd al een grote favoriet van mij.

Alle tips en commentaar zijn welkom, maar gelieve het wel deftig te houden :)

petraaken

Re: Op zoek naar een leuke Fjorden vent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:05

EHK --> FJ. Hier zitten de kenners van dit ras.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 18:18

Eigenlijk ken ik geen fjordenhengsten die echt bekend staan om het vererven van slechte hoeven. Omdat de kwaliteit van de hoeven over de gehele lijn in het verleden wat achteruit ging (hoeven werden te klein in verhouding tot het dier zelf) is hier vanuit het stamboek juist extra aandacht aan besteed. Momenteel zijn de hoeven van veel fjorden gewoon prima.

De hengsten die bij mij als eerste opkomen zijn Anton, Timor en Kunar. Vanaf de foto is het lastig om de merrie te beoordelen. Daarvoor is echt een goede standfoto recht van opzij nodig.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 20:02

Heeft ze een hulpboekpapier of geen fjordenpapier?

Zijn er nog meer specifieke punten die je zou willen verbeteren of sterke punten die je zou willen behouden?

1.47 is al een mooie maat voor een fjord, ik weet niet of je met een fjordenhengst veel groter uit gaat komen.

Klik eens op de link in mijn onderschrift zou ik zeggen!!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:18

Je bent altijd welkom om Gio te bekijken :D. Hij heeft gelukkig hele goede voeten. Na het drama van.Fjordy zijn hoeven, ben ik daar heel blij mee. Gio is daarnaar erg lief en aanhankelijk. Hij is ongeveer 1.50 groot.

JoyceClJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 14:18

fjordnina: Wel voor mij de hoeven zeer belangrijk aangezien mijn fjord slechte hoeven heeft t.o.v. van andere fjorden, ik ga nog een standfoto proberen plaatsen, op dit moment is deze foto de enigste die er wat op lijkt :)

Jeskim: Nope, niks van papieren enkel een identificatie boekje.
Punten die ik zeker wil behouden is het karakter, de pit die ze heeft en het springvermogen.
Punten die ik graag wil verbeteren zijn vooral de hoeven dan, voor de rest niet echt iets.
Mijn doelen met het veulen zijn dan vooral ook om er mee te springen. Dan je ook zeggen ' waarom dan niet gewoon een springpaard erbij?' Neen, want ik wil graag iets van mijn merrie als ze er niet meer is en zou leuk meegenomen zijn als het veulen ook zo graag springt als zijn moeder :D
Ik wil dan ook liever een grotere hengst, aangezien ik niet graag een fjord zou hebben die bv maar 1,38 is, zo rond de 1,45 is toch wel mijn minimum hoor. Maar dat kan waarschijnlijk nog gebeuren dat er een kleinere maat uit komt, ook al kies ik een grote hengst? En bedankt, ga ik zeker eens bekijken!

Amber: Wel ik wou het je op fb al eens vragen, maar wou toch nog even afwachten aangezien het nog niet zeker is, maar ik wil hem zeker en vast eens komen bezoeken hoor! Hij is al van in het begin m'n favoriet, aangezien hij een super karakter heeft, graag springt en wat groter is, ideaal dus! <3

MarshaAldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:00

GIOOOOOOOO *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

ik ben zoooo weg van hem! Die van mij gaat daar ook nog een keer aan geloven' :P

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:21

Ik wilde inderdaad ook meteen Gio zeggen ;)
en misschien komt er dan nog iets aparts uit ook, en de grootte is ook altijd fijn meegenomen!

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 15:30

Wij hebben een zoon van reinar staan. Prachtige pony, wel een sport type dus daar moet je van houden maar springen kan die zeker!
Hij is alleen niet super slim. Schat van een pony, heel werklustig en zet geen stap verkeerd.
Nooit ziek of wat dan ook, inmidsels 11jaar oud
Zn hoeven weet ik verder niet, hij staat op ijzers en zijn nooit problemen mee

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:04

Reinar dekt alleen niet meer particulier.

Gio zal overigens volgend jaar weer ter dekking staan :))

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:49

Amber_ schreef:
Reinar dekt alleen niet meer particulier.

Gio zal overigens volgend jaar weer ter dekking staan :))

:D *\o/*