CrossCountry

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JulieP

CrossCountry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 18:57

Dag Fjordenhouders :)

Ik heb een enorm koppige, maar erg jonge sportfjordmerrie van 4 jaartjes jong. Ze was een échte koppige, fjordenmerrie met herkenbare karaktertrekken van andere fjorden ;)

Aangezien haar afstamming heeft ze springtalent, en onlangs is ze volledig gezond verklaard (RK en KK) dus willen we haar langzaam opleiden voor de springsport. Bij haar vorige eigenaar heeft ze al 1m10 gesprongen in een steiltje en bij ons heeft ze 1 keer een kruisje van 60cm gesprongen :D Maar ik heb enige voorliefde voor dressuur én ik ben absoluut verliefd op Cross-country :9 Daarom wil ik met mijn Fjordje graag eventing gaan doen /3

- Doet er iemand van jullie cross met zijn/haar Fjordje?
- Zo ja, hoe hoog?
- Hoelang zijn jullie al bezig?
- Heeft de training lang geduurd? ;)
- Hebben jullie al veel punten? :P

Ik weet dat het voor elk paardje anders is enzo, maar ik zou graag eens jullie ervaringen weten van de mix tussen Fjorden en Cross Country :P

Alvast Bedankt :j

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:23

Ik zou me eerst eens verdiepen in de fjord, zijn bouw en groei. Een fjord van 4 is niet uitgegroeid en het is dan ook heel slecht dat ze al 1.10 heeft moeten springen.

Ik zou haar eerst rustig aan gaan rijden, dressuurmatig fijn hebben lopen en dan eens laag beginnen. Hoog kan altijd nog..

Verder zijn er best een heel aantal fjorden die springen of sgw rijden. Ik heb zelf ook fjorden maar mij mening is dat je dit met zo type paard goed in de gaten moet houden, hoe houd hun lichaam zich erbij? Ze zijn hier natuurlijk niet voor gebouwd.

Amber is denk ik met haar fjorden een goed voorbeeld. Vraag haar eens on advies.

Renee_S

Re: CrossCountry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:29

Ik spring ook met mijn verzorgfjord. Maar 80 cm is max voor hem, anders wordt het te slopend voor zn voornemen (die zijn al blessuregevoelig)

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:24

Je maakt mij nu heel nieuwsgierig naar haar bloedlijnen met het bijzondere springtalent :D.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:08

Ben ook benieuwd naar de afstamming :+

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 22:25

mvdbijl schreef:
Ik zou me eerst eens verdiepen in de fjord, zijn bouw en groei. Een fjord van 4 is niet uitgegroeid en het is dan ook heel slecht dat ze al 1.10 heeft moeten springen..

Dat was vrijspringen toen ze net zadelmak was ;)

Gisteren hebben we 90cm gesprongen en wow, wat een technieck! Ik heb al met veel (spring)paarden/pony's gereden en ik vind mijn fjordje precies beter dan de meeste van deze pony's/paarden! :) Volgende keer doen we parcourstje met oxertjes! :D En voor dressuur loopt ze nageeflijk met stelling, goede beenactie en veel gebruik van haar achterhand! :D Ik had niet gedacht dat een 4-jarig Fjordje zo goed kon zijn /3

Haar boekje ligt bij de staleigenaar, maar een andere manege-eigenaar heeft de afstamming opgezocht en zei dat we een goed sportpaardje zouden kopen en dan hebben we het zelf opgezocht en ja... _/-\o_

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 22:33

JulieP schreef:
Gisteren hebben we 90cm gesprongen en wow, wat een technieck!

Ohja, tuurlijk hebben we dit langzaam opgebouwd en hebben we enkel doorgegaan na 70cm omdat ze nog veél ruimte had boven de sprong en ze de sprongen van 70cm over draafde... ;) Maar 90cm was het absolute max omdat we niets willen forceren... :P

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 01:51

Kom maar op met die afstamming dan :)) ik zoek nog een Fjordy2:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 01:53

Jokefleur1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:57

Met fjorden kan je alles doen hoor! Koppig karakter meestal maar bloedlieve paarden!