keuring voor fjord

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

spotterick

keuring voor fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 15:00

sorry als het hier verkeert staat, verder heb ik ook gezocht maar kon geen soort gelijk forum vinden

Ik heb sinds kort een eigen fjord. Nou wil ik er het liefst, als dat kan, volgend jaar haar een keer laten keuren. Ik heb rond gekeken op de site van het fjorden studbook maar kon hier af en toe maar weinig wijs van.
Mijn paardje is geboren op 23-4-2007 dat maakt haar dus 7 jaartjes jong, en als ik volgend jaar met een keuring mee wil doen 8 jaar.
Ze is de dochter van Sven en Paske en Paskes vader is Kaspar.
Ik had iets gelezen over dat ze DNA getest moet zijn. Maar dit is alleen gedaan aan haar vaders kant, moet dit dan ook nog voor haar moeders kan?
Hoe zit het met de namen model-merrie en stermerrie? Hoe kan je deze behalen? Wanneer had je dan moeten beginnen met dit enzo?
Ze staat nog ingeschreven in het veulenboek, maakt dit iets uit?

Ik zou het fijn vinden als jullie mij een beetje weg wijs kunnen maken in het gehele fjorden stamboek, want vind de site af en toe heel onduidelijk, kan er dingen niet vinden enzovoort. Alvast bedankt!

colunder

Re: keuring voor fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:07

Misschien even aanmelden bij fjordenwereld.nl
daar vind je alle informatie die je zoekt.
Dna is alleen van vaders kant.
Veulenstamboek is niet erg,je kan hem op de keuring laten keuren voor het hoofdstamboek.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 15:09

Maakt de leeftijd dan niet uit, aangezien het allang geen veulen meer is?

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 15:22

Verder op de site de koste voor hengenkeuringen wel gezien, alleen voor merrie's waar kan ik die vinden?

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:57

Leuk dat je een fjord hebt!
Als je lid bent van het stamboek, kun je (nu nog) gratis naar een keuring. Een DNA-certificaat is verplicht (zowel vader als moeder moeten ook DNA getest zijn). Hiervan vind je de kosten op de site van het stamboek.
Je paard moet eerst opgenomen worden in het hoofdstamboek, dan wordt ze opgemeten en haar kenmerken worden opgeschreven.
Daarna loop je mee in een leeftijdsrubriek, omdat ze geen certificaten heeft.
Als je 35 pnt of hoger haalt, kom je hiervoor in aanmerking, maar dan moet je dat jaar een abopproef doen: zadel-, men-, of trekproef. Als je hier een B, A, of AA voor haalt, is je paard modelmerrie. Haal je in de rubriek modelmerries 37 pnt of hoger en je hebt een A of AA voor de abopproef, dan wordt je paard stermerrie.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is :)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:00

Na stermerrie kan je ook nog verder naar preferent en Elite. Maar daar moet ze wel veulens voor krijgen :j. Natuurlijk kan je paard nog opgenomen worden in het hoofdboek. Als je meer vragen hebt kan je altijd PBen :)

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 18:24

Ze is op dit moment aan de zware kant en zal ook even wat moeten lessen, zadelproef moet je denk ik wel wat dressuur kunnen. Aangezien ik altijd western heb gereden kan ik er nog wel wat lessen voor gebruiken.

z'n keuring om in het stamboek opgenomen te worden een aparte keuring?

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:40

Nee dat is geen aparte keuring. Ja voor zadelproef heb je wat dressuur nodig, maar je moet ook springen. Voor de stamboekopname heb je geen zadelproef nodig. Dat ze aan de zware kant is maakt eerlijk gezegd voor de keuring niet uit, ze zien ze graag rond al is het natuurlijk wel beter voor je paard ;)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:47

Dat klopt niet, de keuring voor stamboekopname is anders dan de premie keuring. Daar kom ik zo op terug.

Hoe is je fjord alleen van vaders kant DNA getest? Het is gebruikelijk dat het hele profiel in een keer wordt getest. Zit er een sticker in het paspoort van je fjord dat ze DNA getest is? Of zit er nog een rekening in je paspoort wat betaald moet worden als je DNA wilt laten testen?
Ik neem maar aan dat er een haarstaal is van je fjord bij het stamboek. Waarschijnlijk getrokken toen Dixie op de keuring is verschenen of tijdens het chippen thuis.

Staat je fjord ook al op jouw naam en ben je al lid van het stamboek? Dat is ook wel belangrijk voor deelname aan de keuring.
Dna test, lid worden en op naam zetten zijn dingen die je nu eigenlijk wel als eerst moet gaan regelen.

Als dat gebeurd is kun je je opgeven voor de keuring. Dat kan via de website, geloof ik, of met het opgaveformulier in het boekje. Bij het stamboek weten ze dan dat je voor stamboekopname komt en voor de premiekeuring.
Je krijgt, geloof ik, een formulier thuis gestuurd dat je in moet vullen voor opname in het hoofdstamboek. Misschien krijg je dat ook pas op de keuring of moet je het zelf uitprinten. Je krijgt ook een nummer voor op de keuring en een programma, ook via de post of via je email. Dit jaar is deelname nog gratis, volgend jaar kost het een tientje per paard.

Op de dag van de keuring moet je je paard voordat ze in de ring moet verschijnen aanbieden voor stamboekkeuring/opname. Dhr Van Bon of een andere medewerker van het stamboek zal je paard controleren, opmeten en aftekeningen beschrijven. Meestal wordt er wel omgeroepen wanneer je je moet melden, maar het kan geen kwaad om zelf in de gaten te houden wanneer er tijd is voor stamboekopname. Dat gebeurt bij het secretariaat. Pas als dit is gedaan mag je met je paard in de ring verschijnen voor de premiekeuring. Dit is de keuring zoals je over het algemeen ziet. Dan moet je netjes in het wit, met een net paard rondstappen en wanneer gevraagd opstellen en individueel stappen en draven aan de hand.

Aan het eind van de rubriek waar je loopt krijg je de uitslag van de keuring. Dit is dus een bepaald aantal punten. Om je paard model te krijgen moet je 35 punten of meer halen. Maar dit niet alleen, om het zogenoemde 'voorlopige modelschap' te verzilveren naar modelschap zul je een Abop proef moeten doen.
Deze proeven zijn in het najaar en je kunt kiezen uit een zadelproef een men of een trekproef. Voor het modelschap moet je minimaal een B halen op de Abop.

Is je paard model dan kun je streven naar het sterschap. Om je paard ster te laten worden moet je je paard opnieuw aanbieden op de keuring om minimaal 37 punten behalen. Ook zul je minimaal een A moeten halen op de Abop.

Je punten op de keuring verlopen na 2 jaar, heb je dan het modelschap of sterschap niet verzilverd, dan vervallen je punten en moet je opnieuw naar de keuring. De resultaten van de Abop blijven wel staan, verlopen ook niet o.i.d. Dat resultaat kan alleen veranderen als je je resultaat verbeterd. Stel je haalt het ene jaar een B op de Abop, dan blijft dit altijd staan, tenzij je later een A of AA haalt. Het beste resultaat blijft staan, dus haal je het jaar erop een C, dan blijft je B gewoon gelden.
Je mag ook eerst een Abop doen en daarna pas naar de keuring, dat maakt niet uit.

Om even terug te komen op je directe vraag.
Je kunt niet te laat beginnen, zelfs als je paard 20 is dan nog zou het opgenomen kunnen worden in het hoofdstamboek en kun je de Abop doen.

Je kunt in plaats van een Abop proef ook meedoen aan de fjordsport voor het behalen van het model of sterschap.

Je mag altijd een PB sturen als je meer vragen hebt. Ook een mailtje naar het stamboek kan je verder helpen. Daar kunnen ze je precies vertellen wat er nog moet gebeuren om deel te mogen nemen aan de keuring.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:27

Hoi, ik wil met mijn fjord ook een keurig gaan doen, maar ze moet dan eerst dna getest zijn en op naam staan en zei moet in het stamboek staan?

Als je de eerst keurig door komt lees ik iets dat ze dan ook onder het zadel moet? minimaal b proef? Met of zonder galop?

Dat stukje snap ik niet helemaal.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:35

Als de afstamming van je fjord bekend is kun je een DNA test laten doen. Tevens moet je lid zijn van het fjordenstamboek en dan moet je fjord op jou naam staan. Dan moet je vervolgens op de keuring eerst voor stamboek opname. En dan mag je meedoen aan de gewone keuring. Als hij/zij dan voldoende punten behaald mag je een zadelproef rijden. Ongeveer een b proef. En je moet springen en een stukje buitenrijden.

Mocht je paard zijn ouders onbekend zijn is er een aparte rubriek voor dacht ik.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:40

Ouders zijn bekend, en ze is dna getest. Heb geen idee of ze al in het stamboek staat.

Ik wil gewoon eens een keurig voor de leuk doen zeg maar, de ervaring. Wand een zadelproef wordt hem dan niet.

Dat is dan ook gewoon mogelijk dat je dan gewoon stopt?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:45

Ja, hoor, je mag elk jaar meedoen aan de keuring zonder ooit een proef af te leggen. Je blijft dan wel steeds in de leeftijdsrubrieken meelopen, maar dat maakt eigenlijk niet uit.

Wat is de naam van jouw fjord, als ik vragen mag?

Wil je deelnemen aan de keuring dat zal je paard op jouw naam moeten staan. Om opgenomen te worden in het hoofdstamboek, daarvoor moeten ze minimaal 3 jaar zijn, moet je paard DNA getest zijn.
Is er papier bij je fjord?

Als je paard nog geen predicaat bezit zal hij of zij gekeurd worden in de leeftijdsrubriek. Daar kun je dan bij voldoende punten, 35 of meer, voorlopig model worden. Dat blijft 2 jaar geldig. Daarvoor moet je paard wel ouder zijn dan 3 jaar, anders kun je uiteraard ook nog geen proef doen.
Om van je paard dan een echte model te maken zul je een Abop moeten doen.
Dat kan een aangespannen proef zijn of een proef onder het zadel. Voor de Abop heb je niet zoiets als een B proef. De proef onder het zadel is voor iedereen gelijk en het bevat een deel dressuur, inclusief galop, een paar hindernissen springen en een stukje buitenrit. De nadruk ligt hierin wel op de braafheid van het paard.
Je krijgt in deze proef op verschillende onderdelen punten en het totaal van de punten komt overeen met D, C, B, A of AA certificaat.
Al zitten daar ook regels aan, om een AA te halen mag je geen 7 of lager in je lijst hebben.

Ook kun je via de fjordsport je modelschap verzilveren. Dan moet je je LL diploma dressuur halen en B diploma springen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:49

Heb al even zitten kijken, maar gaat het om Ridelleke?

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:53

Ze moet nog op naam en ik moet kijken of ze al in het stamboek staat.
Er zit wel een paspoort bij van het fjordenpaard.

Ja om Riddelleke.
Ze is nu 18.

Onder het zadel beheerst ze de galop niet goed en met buitenrijden is ze niet braaf haha dus dat gaan we maar niet doen, het is dus puur om de ervaring en om te kijken hoe ver ze komt.

Ze heeft ook 6 nakomelingen maar daar weet ik verder niet veel van en staat er ook niks over in haar paspoort.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:58

Toevallig heb ik dit voorjaar een van mijn fjorden verkocht naar Duitsland, een vijfjarige Manus uit mijn merrie Tea. De meneer die hem kocht wilde een merrie om een tweespan te maken met de merrie die hij al had. De merrie die hij al had is een Bren uit jouw Ridelleke genaamd Gonneke.

http://studbook.fjordstudbook.com/Horse ... d=19960228

Ridelleke is al opgenomen in het hoofdstamboek zo te zien.
Lid worden van het stamboek, op naam zetten en opgeven dus!!

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:05

Gonneke ja klopt helemaal, ik heb de namen van haar veulens wel ergens op papier staan, beetje jammer dat het niet in haar paspoort staat!

Maar nog 1 vraag als je dat weet: Ze staat nu nog op de naam van iemand anders die haar al jaren niet meer heeft, wand ik heb hem van iemand anders overgekocht en dat is die naam niet. Kan ik haar dan gewoon op naam laten zetten zonder aankoop bewijs en iets van de oude eigenaar waar ze nu nog op naam op staat?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:08

Ja, dat kan!

In de link in mijn vorige bericht staat ook een overzicht van de veulens die ze gehad heeft!

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:15

Oke gelukkig, Dan hoef ik dus alleen mijn gegevens door te geven?

Ja klopt zag ik al!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:16

Ja, en je zult het paspoort wel even op moeten sturen. En betalen natuurlijk!!

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:20

Ja dat snap ik.

Oke bedankt he :)