scheren of niet scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lorelientje

scheren of niet scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 19:34

mijn paardje staat 24/7 buiten word 3 tot 4 keer gereden per week soms waarvan toch zeker 2 keer intensief en meestal 1 keer een lange buiten rit nu is het zo dat ie erg snel zweet ook als ik een stap rit maak van 45 minuten is ie toch best nat.

nu zou ik hem willen scheren maar doe ik het helemaal dan of maar half hij staat nu onder een 100 grams regen afstotende deken ik heb nog een 300 grams regen afstotende winter deken

wat is nu wijsheid om te doen wie kan mij helpen

Afbeelding

Nies_

Re: scheren of niet scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:48

Ik zou hem gewoon scheren. Moet je wel dikkere dekens kopen waarschijnlijk. Als je nooit ergens komt, anders dan thuis zou ik de benen gewoon laten zitten, vind dat zo'n rot werk.

Je kunt ook een jachtmodel scheren, dan hoef je waarschijnlijk geen andere dekens te kopen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:51

kun je niet gewoon een (deel van de) hals scheren om te kijken of dat voldoende helpt tegen het zweten? Dan hoef je geen deken op te doen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:04

Ik zou hem niet scheren.
Het is natuurlijk nog niet echt koud geweest maar wanneer het wel koud wordt heeft hij zijn vacht wel nodig.
Vindt je het zweten vervelend of het feit dat je lang moet wachten voor hij droog is ?
Er staat op de site van paardnatuurlijk (http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm) hoe de vacht van een paard precies werkt en waarom je je paard niet kurkdroog weg hoeft te zetten.....
Je paard zijn vacht is een super deken !

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:06

Ik scheer mijn Shet elke winter alleen bij zijn luchtpijp, nek en onder de buik.
Dan zweet hij niet zo snel maar hoeft hij toch geen deken op :)

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:26

Ik heb bij de fjord die ik rij alleen de onderzijde buik en onderzijde hals geschoren. Net voldoende om nog intensief met hem te rijden (M2 dressuur in binnenbak, springen en buitenritten). Hij heeft geen deken op omdat daar waar hij geschoren is toch geen deken zit. Hij heeft verder natuurlijk al een flinke vacht.
Ik heb hem nu al 3 weken geleden geschoren.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:29

Ik zou jachtpatroon scheren. Dan hoef je geen uitrijddekens te kopen en het scheelt een hele hoop warmte.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:05

onder de buik zou ik nooit scheren bij een paard die 24/7 buiten staat, dan worden ze daar toch steeds nat en koud?

lorelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 23:09

uitrij dekens heb ik genoeg dus denk dat ik de helft doe scheren ook een stuk van zijn bibs

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:12

eerst zo weinig mogelijk scheren en kijken hoe het gaat, als het niet bevalt steeds iets meer scheren, dan scheer je niet meer dan nodig is.

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 01:41

die van mij heb ik wel laten scheren alleen zijn benen en groot deel van zijn hals en hoofd zijn niet geschoren en ben er super blij mee want merk gewoon dat ik nu met het door trainen dat hij zijn warmte meer kwijt kan dan eerst, maar goed het is jouw beslissing en wat jij denkt wat goed is moet je doen

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:21

Ik scheer ook nooit en ze krijgt ook geen deken op!, mijn instructrice zei altijd dat het niet uitmaakt of ze nat zijn zolang je maar goed uitstapt (meestal 20 min) dan is de onderhuid droog en kun je ze weer terug zetten (maar die van mij staat 's nachts wel binnen.....)

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:24

senna21
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:33

Als je je paard gaat scheren, zul je iig meer goed passende (!!!) dekens moeten kopen en alle dagen zorgen dat je paard een deken van de juiste dikte op heeft. En daarin moet je de hele winter consequent zijn!
Zonder deken kan jou paard prima functioneren. Je moet wat meer uitstappen en zult misschien op een koude, natte dag iets minder intensief willen trainen.
Aan jou de keus.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:36

Mijn advies zou ook zijn om een stuk langs hals en boeg te scheren (desnoods ook een stukje van de flanken)

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:40

ik zou idd ook maar een gedeelte scheren aangezien hij in verhouding niet veel getraind wordt en ook niet mooi te hoeven zijn op wedstrijden.
Dan zou een gedeelte hals, of misschien jachtmodel ideaal zijn. Kan ie goed zijn warmte kwijt.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:40

vorige jaar had ik een fjord die 24/7 buiten stond helemaal kaal geschoren, hooft, benen oren alles en hij stond met een 200 grams dekentje buiten en nooit koud gehad

MarliesV
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:43

Hartje schreef:
Mijn advies zou ook zijn om een stuk langs hals en boeg te scheren (desnoods ook een stukje van de flanken)

Exact zoals ik het elk jaar doe.

Halve hals en de boeg er uit. Niet meer/niet minder.

Werkt super, geen extreem gezweet meer en paardlief kan gewoon de winter door zonder deken.

Ik scheer altijd eind oktober zodat tegen de winter er iig weer wat haar op zit. Nu maakt die van mij echt een berevacht aan dus dat zal per paard wel verschillen.
⚠️ MarliesV kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 01:31