Koubloeden, wanneer welke deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elspelsz88

Koubloeden, wanneer welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 09:55

Hoi,

Er zullen vast al wat topics zijn over fjorden met dekens maar kon ze zo niet vinden.

Ik ga dit jaar voor het eerst aan de deken met mijn Fjordsel.
Ze draagt bij dit weer en regen/wind een 0 grams regendeken.
Nu de pony's bij ons nog buiten staan en het s'nachts vrij koud wordt vraag ik mij af wanneer ik met een 'gevulde' deken moet beginnen. Wil natuurlijk niet dat ze het koud krijgt.

Ik heb er wel wat verstand van, gebruik mijn gevoel en check haar regelmatig. Maar ben toch wel benieuwd wanneer jullie er mee beginnen met jullie fjord. Hoeveel grams? Ik zit te denken aan een 200 gr. voor de winter.

Wat een koudbloed is natuurlijk weer anders dan een warmbloed... Ze kunnen wel wat hebben.

Ik hoor het graag. :)

Bo_Y

Re: Koubloeden, wanneer welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:27

ik vind dit ook zo lastig.
Ik heb altijd een warmbloed gehad en nu een Fjord.
Ze heeft volgens mij nooit eerder een deken opgehad.
Dus kamp met dezelfde vragen, als jij.

Ik heb er nu een nul grams regendeken op liggen. Tot vandaag stond ze 24/7 buiten en vannacht gaat ze voor het eerst op stal slapen. Ik twijfel ook wanneer nu een dikkere deken op te leggen.
Ik denk dat het ook per koudbloed verschillend is.
Ik blijf gewoon voelen en opbouwen zoals ik denk dat Bo het aangenaam heeft.
Ik wil wel naar meer grams als jij en wellicht zelf scheren.

Als 200 grams je 'einddoel' is zou ik die er niet te snel opleggen, maar pas als we echt winter krijgen..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:29

Waarom een deken? Die van mij stond met -20 vorig jaar gewoon in zijn velletje buiten en heeft nergens last van. Zijn ze voor gemaakt :) Zeker de fjorden, die komen uit hele koude gebieden.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:30

Die van mij heeft nu nog niks op, maar als ik hem gaat scheren komt er 200 op en daar blijf ik bij. Die van mij doet het daar goed onder. Zit nu wel te twijfelen om 0 grams op te doen, maar het is droog en zonnig en om vacht tegen te houden ben ik al te laat. Dus voorlopig nog naakt.
Laatst bijgewerkt door MaNdiii op 01-10-13 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:30

Mijn X tinker loopt nu nog lekker zonder deken buiten en heeft er zo te zien geen hinder van.
Nu gaan ze nu wel weer met de nacht op stal.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:07

Selka schreef:
Waarom een deken? Die van mij stond met -20 vorig jaar gewoon in zijn velletje buiten en heeft nergens last van. Zijn ze voor gemaakt :) Zeker de fjorden, die komen uit hele koude gebieden.

klopt helemaal.
Maar mijn merrie heeft er last van en zweet zich bijna dood en is niet meer lekker te rijden. Zeker straks als we gaan starten zal ze echt last van de vacht krijgen.
Dus maak ik de keuze om de vacht te beperken.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:09

Maar dan heb je een reden Bo_Y. TS haar post komt op mij over dat zij altijd dekens heeft gebruikt en daarom automatisch haar Fjord ook in de dekens zet.

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 12:13

Selka schreef:
Maar dan heb je een reden Bo_Y. TS haar post komt op mij over dat zij altijd dekens heeft gebruikt en daarom automatisch haar Fjord ook in de dekens zet.

Nee dat is niet het geval. Zoals je kunt lezen in mijn post geef ik aan dat dit mijn eerste keer is dat ik mijn fjord in de dekens zet.
Ze wordt altijd hartstikke vies en is stijf. Daarom doe ik haar onder een deken.
Ieder voor zich toch :) Ik vraag niet OF ik een deken moet nemen, maar vraag om ervaringen van andere mensen met fjorden. ;)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:15

Elspelsz88 schreef:
Hoi,

Wil natuurlijk niet dat ze het koud krijgt.

@TS, dit is de reden van de deken dan toch? Zo ja, geen deken gebruiken :)
Ik ben niet tegen deken-gebruik hoor, alleen ik snap niet waarom je er 1 zou willen gebruiken als dat de onderliggende reden is :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:28

Dat koud zou ik me niet zoveel zorgen om maken, ook niet zonder deken ;)
Om de vacht echt tegen te houden ben je wat aan de late kant, de kans is enorm groot dat je moet gaan scheren als je geen wolbaaltje wil.

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 12:31

Selka..Wil je een winter mijn paard lenen? Het is echt een viespeuk, ze gaat in haar eigen strond liggen te rollen met haar eigen lichaam, gewoon borstelen heeft dan geen zin, ben minstens een uur per keer bezig om haar schoon te krijgen, kan dr elke keer wassen. Ben je snel zat van hoor.

Maar goed dat is niet het punt van dit topic....

Je moet even beter mijn post lezen, :) ik gebruik nu een nul grams, maar als de tempraturen zo snel omlaag gaan als momenteel is niet niet meer dan logisch dat je op den duur overgaat op een andere deken. Met meer grams dus. Anders krijgt ze het wel degelijk koud als ze een nul grams op heeft, maar haar haren niet rechtop kan zetten omdat ze een deken draagt.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:37

Ik zou juist met een fjord voor goede dekens kiezen, mits je er fanatiek mee rijd. Ik ben zelf erg fan van de Smartex dekens van Bucas. Deze zijn geschikt voor zeer uiteenlopende temperaturen. Voor bredere paarden bestaat er ook een "Big Neck"variant. Goedkoop zijn ze niet, maar wel erg duurzaam.

De fjord van een stalgenoot had het van de winter wel degelijk koud, ondanks de gigantische wintervacht, terwijl mijn (toen jaarling) er absoluut geen last van had. Bekijk dus het paard als individu en niet hem zonder deken laten omdat het een fjord is.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:41

Als je niet scheert dan is een 200 grams tot 300 grams meestal wel voldoende, je moet gewoon goed naar je paard kijken en kijken hoe ze aanvoelt onder haar deken, de ene fjord heeft het eerder koud dan de andere, en ook de hoeveelheid hooi die je ze aanbied moet je natuurlijk naar kijken.

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:52

dit wordt ook het eerste jaar dat ik een deken voor die van mij ga gebruiken maar dat komt omdat ik hem goed wil gaan door trainen deze winter en heb besloten om hem te laten scheren van borst tot kont en hij krijgt die dag ook meteen een winterdeken op van 200 gram en later kan altijd nog een onderdeken onder (hij wordt eind deze maand geschoren)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:44

Ik scheer die van mij (over een week of 2 voor de eerste keer) en dan gaat er een gevoerde regendeken op, 100 grams dus. Er is geen standaard wat dekens betreft. Ieder paard is anders, ook fjorden.

Mijn fjord zweet zich nu, in zijn blootje, al kapot in het land terwijl hij niet een hele dikke vacht heeft. Met de kou straks krijgt ie dan een 200 grams op en als het overdag -16 wordt dan krijgt ie een 300 op maar dan heeft hij het eerder warm dan koud. Ik scheer hem meestal 3 keer in de herfst/winter/voorjaar maar ik rijd ook veel (endurance). Als ik nu ga doorrijden met al dat haar vind ik het niet eerlijk..dus hups, haar eraf en deken op, paard is zo heerlijk fris dan! (en moooooiii) :P

Een kennis heeft een fjord die amper wintervacht kweekt dus die krijgt ook wat dikkers op. Ik voel altijd even aan de oren, zijn die koud dan ga ik over op wat dikkers.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 11:16

is erica geschoren? denk het niet he. Ik vind 0 grams altijd zo tricky.. je legt een deken zonder voering en warmte op een paard met haar. de deken geeft geen warmte want er zit geen vulling in. De haren kan ze niet meer opzetten om warmte te isoleren. Ik zou in jouw geval of paard scheren en onder 150 grams zetten nu, of geen deken op doen. (om nu een fjord die niet geschoren is onder 150 gram te zetten...kan wel maar dan moet ze echt nog weiig haar hebben)Zonder kan ze haar eigen temp regelen.. Met kan ze dat dus nu niet omdat de deken geen warmte geeft (een 0 grams dan) en de vacht niet omhoog kan.

Als het echt kouder word en je scheert dan kan je 200 grams op gooien. Bij heule koude dagen evt een 300,

Ik zou dan niet te lang wachten met scheren. Heb karev een x end nov geschoren, en die is heel lang heel kaal geweest. Dan zijn ze net voorbij het punt dat ze nog haar aanmaken en beginnen ze pas in het voorjaar weer.

hopelijk kun je dr wat mee!

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 09:46

Ik heb hier een dilemma ivm dekens en aangezien ik een fjord heb en geen nieuw topic wil openen vraag ik het even hier. Moet ik op de mijne een regendeken opgooien? Ze heeft het niet snel koud, staat met der kont in de wind en regen vindt ze ook niet erg. Ze voelt niet koud aan als ze 10 uur buiten gestaan heeft in de kou maar met rijden is het wel even wachten voordat ik kan rijden. (Wat ik overigens niet erg vindt) ik heb al aan veel mensen gevraagd of ik wel of geen regendeken op moet doen. De ene zegt wel en de andere niet. Want stel ik koop een regendeken 0 grams dan gaan haar haren plat liggen en krijgt ze het koud, als ik er een 100 grams op ga leggen dan krijgt ze het weer te warm en dan krijgt ze het avonds in de stal ook weer te koud. Ze heeft nu al een dikke wintervacht,

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 10:37

Daar heb je een punt Tamara. Maar als ik haar uit de wei haal heb ik niet het idee dat ze het koud heeft, ze voelt overal warm aan. Onder de deken glanzen haar haren mooi alleen op dr hals kweekt ze wat meer haren.

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 10:38

Denk dat het niet nodig is om je fjord de regendeken op de doen hoor :) Ze kunnen prima hun eigen tempratuur regelen en het is nu nog niet heel koud. Ik heb een regendeken op om de haargroei tegen te gaan.

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:25

Samblabla; ik heb de mijne vorig jaar geen deken omgegooid en hij had geen last van wat voor weer dan ook dus zou me er idd niet echt druk om gaan maken komt vanzelf goed alleen sommige mensen gooien er idd een regendeken om maar meer voor de haargroei tegen te gaan zodat ze een minder teddy vacht hebben dan normaal (en sommige scheren)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:28

Ik heb een halve Fjord en er gaat geen deken op, hoor. Die maakt een prima vacht aan, krijgt voldoende ruwvoer bijgevoerd en bij regen kan hij schuilen in de schuilstal (al staat hij overdag toch echt liever op het land dan in die stal, zeker nog met deze prima temperaturen). :j

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:33

Geen deken voor mijn haflinger. Alleen ze gaan elke dag naar buiten,dus als er veel neerslag word voorspeld krijgt de mijne een 0 grams regendeken op. Mochten de temperaturen weer dalen tot -20, dan een fleecedeken eronder voor mijn gemoedsrust, dat ik weet dat ze het niet koud heeft.
Ze krijgt een goede wintervacht,maar ze word absoluut geen beertje.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:37

Het ligt er ook aan of je fjord het snel warm heeft of het sneller koud heeft.