Krachtvoer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pientjexx

Krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 11:20

Hallo het is ook tijd voor mijn eerste topic! :)

Ik ben een beetje onderzoek aan het doen voor de voeding van mijn Fjord.
Hij doet het namelijk redelijk goed op wat hij nu krijgt alleen ik heb het idee dat hij er niet de energie uit kan halen die hij nodig heeft.
Het probleem is als ik hem meer krachtvoer ga geven wordt hij weer te vet en daar zit ik ook niet op te wachten. :))

Ik rijd hem (bijna) elke dag minimaal 30 minuten intensief (in en uitstappen niet meegerekend).
En ik ga ik regelmatig op wedstrijd en op buitenrit.
Hij staat op een kaal land en krijgt 2x per dag hooi bijgevoerd.
Het voer wat hij nu krijgt op 1 dag:
~ 2 handjes Strucomix Sensitive (Cavalor)
~ 1 vitamine koek (Pavo)
~ scheutje lijnzaadolie (voor de stoelgang en vacht)
~ schepje kruidenmix

Als ik op maandag les heb gehad krijgt hij 2 handjes slobber extra.

Dus wie kan mij helpen met het vinden van het geschikte voer of supplement?
En wat gebruiken jullie voor je Noorse rakker?

fjordnina

Re: Krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 13:01

Die koeken van pavo zou ik direct mee stoppen ivm een reëel gevaar op slokdarmverstopping. Verder geef ik het stel hier Fibra. Dit is een ruwvoermengsel met vitaminekorrel. Meer hebben de fjorden over het algemeen niet nodig.

Pientjexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 14:32

Ik zoek al een vervanger voor de vitaminekoek maar vind het lastig om er één te vinden.
Omdat het land zo kaal is en hij ook weinig krachtvoer krijgt moet ik wel vitamine bijvoeren omdat hij anders een te kort krijgt.

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 23:37

wat ik altijd aan die van mij geef is brokken (welk merk geen idee pak gewoon van uit de voer emmer van stal := ) met wat zonnebloemolie (scheutje) en hij krijgt slobber met een scheutje zonnebloemolie en verder alleen wat snoepjes en daar heeft die van mij nu nog genoeg aan maar zit wel aan te denken om de volgende keer een zak muesli te halen van pavo

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:34

Stoppen met de pavo koeken ;) Daar worden fjorden heel dik van en het is (niet) echt nodig.

Mijn fjord staat in redelijk gras (word wel afgestemd op gewicht anders op kaal land) en mijne krijgt per dag een kilo sportbrok na het rijden of longeren. 'S zomers word de brok terug gezet op 1/3 en 's winters dus een kilo. Met 2x daags kuil en kaal land.

Maar voor elke fjord is het anders... Als er genoeg in het hooi zit hoeft er in principe niet veel bij fjorden zijn simpele paarden.

Deze foto is van het voorjaar gemaakt net na de winter:
Afbeelding

Kan je het misschien een beetje vergelijken

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:39

De mijne krijgt 3x daags kuil. Verder staat ze dagelijks in de wei en een halve schep basisbrok.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:13

Als je je paard meer energie wil toedoen omdat hij tekort komt, dan is het een idee om hem een voedermiddel bij te geven met extra snelle energie. Maar wel is het verstandig om af te vragen of hij energie tekort komt vanwege voeding of juist vanwege zijn conditie (weet niet hoe dik hij momenteel is, maar van te dik zijn kunnen ze ook sloom worden). Wel is het wenselijk een te dik paard alsnog van voldoende vitamines en mineralen te voldoen. Misschien kun je heil vinden in het nieuwe Metazoa-voer, dat is hoofdzakelijk gericht op de vitamines en mineralen.

Mijn eigen Fjorden hebben weinig extra's nodig, maar krijgen momenteel na het rijden een kwart/kleine halve (ligt aan het paard) schep basisbrok. Verder teren ze goed op het gras in de weide. In de winter wordt het verse gras vervangen door kuil en eventueel grasbrok en/of basis-/onderhoudsbrok.
In de stal hebben ze een vitamine- en mineralenblok hangen.
Vroeger voerde ik de ruin wel meer bij, maar sinds hij uitgegroeid is in de hoogte heeft hij ook qua voer een balans gevonden. Geef ik nu teveel krachtvoer (sportbrok ofzo, maar ook flinke basisbrok) dan zet zich dat om in teveel energie (gekkigheid) en/of vervetting.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:19

Als het land erg kaal is kun je hem toch ook wat hooi bijvoeren ipv die koek ?
voor de vit zou je een vit korrel kunnen geven

Pientjexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 18:42

Bedankt voor alle reacties, ik zal er zeker iets meedoen. :)
Ik heb voer gekocht wat qua samenstelling redelijk hetzelfde is maar waar hij wat meer energie uit kan halen.
Ben gestopt met de lijnzaadolie en vitaminekoeken, op het laatste moet ik nog iets anders vinden.

@jiperdepip: Hij krijgt al hooi bijgevoerd, staat ook in de beginpost, maar het is geen top spul dus vandaar dat ik vitamine moet bijvoeren.
@Bella: Hij is niet dik en het zal ook niet aan zijn conditie liggen.