Is deze merrie te dik?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Is Amber te dik?

Ja
53 (35%)
Nee
34 (22%)
Een beetje
63 (42%)

Totaal aantal stemmen: 150

_Balou

Is deze merrie te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 16:17

Ik vind haar zelf heel dik,maar ik heb de afgelopen tijd ook wel eens mensen gehoord die haar niet te dik vinden.. ze is 9 jaar, niet veel conditie..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Balou

Re: Is deze merrie te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 16:18

oliebol, sorry dat sommige gedraaid zijn!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:20

Dit paard vind ik niet echt te dik :=
Laatst bijgewerkt door nenahdm op 10-07-13 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:21

ze is wel te dik maar overdreven nee.. vet omzettten in spiermassa en ze is mooi
Laatst bijgewerkt door gupje op 10-07-13 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:22

Er kan wel wat af idd, maar ze is niet moddervet :)
maar met wat spieren valt het al heel erg mee.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:24

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 16:27

Ze heeft bij de nek wel een kwabbetje eraan zegmaar, manenkam is hard, en als de singel dicht is zit er een flubber voor, ribben zijn niet te voelen.. Helaas is ze niet van mij, ze is van mijn opa en die vind haar niet te dik dus ze loopt gewoon 24/7 in volle wei helaas.. 1 augustus kan ze ster worden op de keuring, is het mogelijk voor die tijd nog wat bespiering er op te krijgen, en wat zijn goede oefeningen? :)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:29

Jup, die is te dik.. ;) Zoals heel veel paarden in Nederland eigenlijk.
Vooral een harde manenkam is echt een duidelijke pijler voor een te dik paard, ribben niet voelen is ook nogal kwalijk.

Een paard is netjes op conditie wanneer je in beweging heel lichtjes de ribben kunt zien. :)
Al schijnt het op de fjordenkeuringen 'normaal' te zijn om met een dik paard op de keuring te komen.. :=

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:29

Ach bij t stamboek zien ze liever een te dikke fjord dan 1 in sportconditie ;)

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 16:32

Serieus? :oo

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:34

Ja serieus, vorig jaar op de keuring heb ik een ruin voorgebracht die lekker gespierd was van alle buitenritjes die hij meegereden had, stond op het protocol mist bespiering.... De rest wat er liep was gewoon moddervet, je zag de kwabben bewegen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:34

Ik zag laatst een topic op bokt van de hengstenkeuring, allemaal veel te dik.. Heel storend..
Voor wat ik heb gehoord is dat compensatie voor spieren die ze niet hebben, dan maar iets meer spekkies eraan, dan lijkt het nog wat :=

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:37

ik vind haar ook te dik, zeker als ze een harde manenkam heeft is het oppassen!
Aan haar achterhand zie je ook duidelijk veel spekjes :j

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:37

Serieus :j . Ik zou er nu dan ook niet al te veel aan doen, maar haar daarna wel op dieet zetten, want ze is echt te vet. Ze heeft geen hangbuik en veel mensen denken dan dat een paard netjes op gewicht is. Haar manenkam, schouders en achterhand vertellen echter een heel ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door fjordnina op 10-07-13 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:42

Hier op bokt zit iemand met een heel leuke fjord, Sjolvir. Zoek daar maar eens op. Zij is ook naar de keuring geweest met haar fjord. Dat paard was in heel goede conditie, want afgetraind. Ze reed er mee in het Z (dressuur tussen de paarden). Haar ervaringen zijn zeker de moeite waard om even door te lezen.

Ik vind de fjord op de foto wel wat te dik, maar wie weet wat ze op de keuring zeggen. Het zijn natuurlijk mooie stevige paardjes, niks mis mee. Alleen wordt vet en bespiering best wel eens door elkaar gehaald. De achterkant, de manenkam, en de schouders daar zie je het aan bij deze.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:46

Niet te dik, maar wel wat onbespierd.
Maar ze hoeft zeker niet dikker te worden.

Dus wat meer trainen, en je hebt een super mooi paardje.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:53

Sok schreef:
Ik zag laatst een topic op bokt van de hengstenkeuring, allemaal veel te dik.. Heel storend..
Voor wat ik heb gehoord is dat compensatie voor spieren die ze niet hebben, dan maar iets meer spekkies eraan, dan lijkt het nog wat :=

Vergeet niet dat de hengstenkeuring vlak voor het dekseizoen gehouden wordt. Dan mogen ze wat mij betreft best wat vet eraan hebben zitten. Dat raken ze in de zomer wel weer kwijt.

Wat betreft het bespieringsverhaal, ik denk dat die naam gewoon niet goed gekozen is. Een fjord moet makkelijk in het vlees kunnen komen en als familiepaard willen ze een recreatieve bespiering zien. Neem daarbij ook de bespieringsverschillen mee tussen een recreatief gereden paard en bijv. een endurance paard. Een bodybuilder heeft ook andere spieren dan een hardloper. Dat betekent niet dat de een minder is dan de ander, het is maar net wat een jury wil zien.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:55

De mensen die niet zien dat deze merrie te dik is, zijn echt stekeblind. Sorry.... :')

Op de hals, schouder, ribben, achterhand zittwn de kwabben vet gewoon.

zou zeggen ze MOET afvallen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:58

fjordnina schreef:
Sok schreef:

Vergeet niet dat de hengstenkeuring vlak voor het dekseizoen gehouden wordt. Dan mogen ze wat mij betreft best wat vet eraan hebben zitten. Dat raken ze in de zomer wel weer kwijt.

Wat betreft het bespieringsverhaal, ik denk dat die naam gewoon niet goed gekozen is. Een fjord moet makkelijk in het vlees kunnen komen en als familiepaard willen ze een recreatieve bespiering zien. Neem daarbij ook de bespieringsverschillen mee tussen een recreatief gereden paard en bijv. een endurance paard. Een bodybuilder heeft ook andere spieren dan een hardloper. Dat betekent niet dat de een minder is dan de ander, het is maar net wat een jury wil zien.

Dat klopt, een beetje spek is niet erg, zeker niet voor het dekseizoen!
Maar zoals de meesten moddervet zijn op elke keuring, is erg ongezond, ook voor een Fjord.

Recreatieve bespiering bestaat dus schijnbaar uit vet? :=
En natuurlijk heeft een bodybuilder andere spieren dan een hardloper, maar beiden hebben weinig vet.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:08

Reden dat je te horen krijgt dat ze op prima figuur is, is omdat het grootste deel van de paarden in Nederland te dik is denk ik. Op de een of andere manier vinden veel mensen het ook mooier zo. Ik kreeg eerder regelmatig te horen dat er wel een beetje vet bij mijn paard bij mocht, terwijl hij volgens de conditiescore van het bericht van Evelijn echt netjes zou scoren (eerste 3, tweede 2).

Ik denk dat je er weinig commentaar op zult krijgen op de keuring, aangezien het valt onder 'normaal' als je kijkt naar andere paarden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:19

crazycactus schreef:
Ja serieus, vorig jaar op de keuring heb ik een ruin voorgebracht die lekker gespierd was van alle buitenritjes die hij meegereden had, stond op het protocol mist bespiering.... De rest wat er liep was gewoon moddervet, je zag de kwabben bewegen.

Klopt, mijn merrie vol in de spieren, naar mijn mening iets te dik miste ook bespiering. Vond het zo'n aanfluiting dat ik niet meer ga. Ben ook naar de HK geweest en die opmerkingen over jonge hengsten vond ik ook kant noch wal slaan. En dan al dat vet, bahbah, dan vond ik de hengsten op de HK in België toch een stuk beter eruit zien, er was er een moddervet, maar die had ook hele slechte punten.
zoutenootjes schreef:
Hier op bokt zit iemand met een heel leuke fjord, Sjolvir. Zoek daar maar eens op. Zij is ook naar de keuring geweest met haar fjord. Dat paard was in heel goede conditie, want afgetraind. Ze reed er mee in het Z (dressuur tussen de paarden). Haar ervaringen zijn zeker de moeite waard om even door te lezen.

Ik vind de fjord op de foto wel wat te dik, maar wie weet wat ze op de keuring zeggen. Het zijn natuurlijk mooie stevige paardjes, niks mis mee. Alleen wordt vet en bespiering best wel eens door elkaar gehaald. De achterkant, de manenkam, en de schouders daar zie je het aan bij deze.

Weet niet wat je er mee wil zeggen, maar Sjol werd ook pas ster nadat ze dr veulen had, ook behoorlijk vet dus.

Ontopic: Deze merrie is inderdaad veel, veel, veel te dik. Je ziet zo vanaf de foto de vetkussentjes te liggen. Mensen denken graag dat fjorden dik horen omdat dat makkelijker is, maar laat je niks wijs maken, het is ook maar gewoon een paard. Komt inderdaad nog eens bij dat bijna alle paarden in NL te dik zijn. Zou haar per 1 augustus op flink dieet zetten.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 17:23

Oke.. nou het zou super zijn als ze ster zou worden, maar ik kan me er soms echt aan ergeren, en al helemaal als ik zie dat ze zich weer helemaal volvreet in een nieuw stuk gras.. ze heeft nu een soort strookbegrazing, alleen de strook die er bij komt staat heel veel gras.. ik heb het met mn opa pas over een graasmasker gehad, maar dat vond hij dus niet zo nodig.. :(

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:30

Over t keuren: is inderdaad zo gaat ook zo bij de shetlanders, een shet wat goed gevuld is heeft al meer kans dan een schrale of in beweging ziende ribben.

Verder, als je dus geen keuring gaat doen is je Fjord best wel aan de maat haha. Vooral bij zijn schouders zie je het vet zitten. Lekker beweging geven komt helemaal goed :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:35

xBalou schreef:
Ze heeft bij de nek wel een kwabbetje eraan zegmaar, manenkam is hard, en als de singel dicht is zit er een flubber voor, ribben zijn niet te voelen.. Helaas is ze niet van mij, ze is van mijn opa en die vind haar niet te dik dus ze loopt gewoon 24/7 in volle wei helaas.. 1 augustus kan ze ster worden op de keuring, is het mogelijk voor die tijd nog wat bespiering er op te krijgen, en wat zijn goede oefeningen? :)

Moet nog naar de keuring? Houden dan zo! (en na de keuring anti spekjes training gaan doen)

Die van mij heb ik pas ster gekregen toen ze schaamteloos dik was (jaar dat ze veulen aan de voet had).
Al die jaren ervoor had ze minder punten voor bespiering en toen liep ze Z dressuur en endurance :+ ,
zou haar dus niet aftrainen.
(Of ze vonden het veulen zo leuk dat ze haar daarom ster gunden, geen idee, maar goed, ze is ster.)

Bij trainen wel altijd goed, dus lekker spieren erbij kweken, overgangen rijden, schakelen etc.
Daar kweek je spieren mee.

(en wat wij vorige week op het strand voor de grap riepen, door het water rijden, maar dat is snoei zwaar)

Zo werd Sjol ster, helaas geen betere van de keuring zelf.
https://lh4.googleusercontent.com/-QE3e ... C_7378.jpg

Foto van de dag van de keuring, net weer thuis.
https://lh5.googleusercontent.com/-YGNc ... C00363.JPG

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:13

Nies, ben het met je eens. Precies dat wat je in je post zegt.

Sjolvir, super dat je het nog even meldt. (Ben stiekem heeeel grote fan van alle Sjolvir en Hepsie topics. Zit altijd mee te lezen.)