En de kleur is...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StefenYnia

En de kleur is...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 14:07

Woensdag is mijn merrie Natalie bevallen van een prachtig merrie veulentje die de naam Nafinia draagt. Nu is zowel Nafinia als haar half-broertje Bob (zelfde vader, Ulsblakke hengst Finfin, in Denemarken) een toverballetje!
Bob leek net als pappa Uls te worden, maar begint nu de zeldzame kleur Guld (sp? Goud!) te vertonen... Nafinia leek Brun (Isabel) toen ze net was geboren, maar begint nu grijze manen te tonen die Uls lijken, maar de haren rond haar ogen en op het midden van haar hoofd beginnen Grå te vertonen! Ik ben erg in de war - zelfs de keuring meesters hier, die toch al meer dan 40 jaar in het vak zitten, staan voor een raadsel met Bob en Nafinia! Ik zal straks even wat fotos van Bob erbij in het topic gooien, maar hier is alvast Nafinia:

Dag 1: (Nog geen uurtje oud)
Afbeelding

Dag 2:
Afbeelding

Dag 4:
Afbeelding

Ook haar aalstreep begint steeds lichter te worden!

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 15:17

Aller eerst gefeliciteerd met je veulen.
Ik denk dat ze gewoon brunblakke is, als ze ulls is dan was ze echt lichter geweest van kleur.

dit is een ulls veulen.
En dan heb ik het over het achterste veulen, die is echt veel lichter dan jou veulen, vooral bij haar neus kun je dat goed zien. Het voorste veulen is een kvit en dus helemaal wit, daardoor lijkt de ulls wat donkerder.
Afbeelding

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 15:55

Dat denk ik zelf ook, moet ik heel eerlijk zeggen. Niet dat ik teleurgesteld ben, want 'gewoon' vind ik het niet - het is een prachtig veulentje en ik ben er enorm trots op!

Maar ja, zoals ik al zei, zowel zij als haar broertje zijn toverballetjes!
Hier is overigens een foto van haar broertje, 8 uur na de geboorte:
Afbeelding

Die lijkt ook Brun te zijn, maar is in de weken erna van kleur gaan veranderen en is nu ergens tussen de Uls en Gull in. Echt heel erg maf.

Jeskim

Re: En de kleur is...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 20:48

Als het een gull is moet het als basiskleur een vos zijn, dat weet je toch??
Had Bob witte hoefjes en een lichte huidskleur, het best te zien bij de oogranden, bij de geboorte??

Zo van de foto's zie ik twee isabellen, al lijkt Bob toch wel erg licht van kleur, al denk ik dan meer aan een Uls dan aan een Gull.
Maar van een foto blijft gewoon ontzettend lastig en ik heb ook nog niet zoveel ervaring met de bijzondere kleurtjes, weet wel hoe het genetisch in elkaar zit, maar bij twijfel durf ik niet met zekerheid te zeggen welke kleur het is. De tijd zal het leren!! Of een genetische test natuurlijk, als je niet kunt wachten!!

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 20:52

Heb je een recente foto van haar broertje? Ben wel benieuwd nou haha.

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:04

Lijken mij op het 1e gezicht ook 2 bruintjes. Wat zit er zelf voor kleur achter de vader en moeder?
Is Bob echt (creme)wit? en welke kleur zijn de manen dan?

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 10:32

Mamma is Brun, maar heeft Uls en Gull lijnen in haar bloed zitten. Vader is 100% Uls (de hengst Finfin, uit Denemarken). Bob zijn manen zijn nu wit/licht grijs. Fifi haar manen zijn grijs en worden steeds lichter. Ik zal zometeen even kijken of ik wat recentere fotos kan vinden. :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:59

Ben nu ook wel benieuwd naar resente foto's van de veulens.

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:57

Zo blijft het spannend he, met die toverballetjes? :)
Ik denk zo vanaf de foto's dat het ook 2 isabel veulens zijn, maar het is moeilijk te zien zo.

Mijn veulen had bij de geboorte een lichtgrijze streep in de manen. Die werd vervolgens rossig, toen kleurloos en dan toch zwart. Daar is wel een paar maanden overheen gegaan.
Ik heb nu geen foto's, maar zal thuis eens kijken.

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:12

Uls en gul kan niet verstopt zitten toch? Dus dat zou dan niet moeten uitmaken als het inde lijn zit.
Misschien dat Rodblakk wel kan als er Gul in moeders lijn zit? En zit er verder nog kleur bij de vader in?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:01

Klopt helemaal, Marjon.

Als de vader 100% uls is, bedoel je dan homzygoot? Dan kan er namelijk niets anders dan een uls of brun uitkomen met welke merrie dan ook (of kvit icm een uls of gul of in theorie ook met gra).

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:27

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:11

Denk dat het beide 2 brunblakke veulens zijn.

Jalenka is een ulsblakke en die ziet spierwit, met wit en zwarte manen maar een rode aalstreep (geen zwarte of donkerbruine).
Afbeelding

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:56

Als een uls homozygoot creme is, is het geen uls, maar een kvit. Dan heb je namelijk te maken met een dubbele verdunning.
Uls en gul hebben altijd maar 1 cremegen.

Of er in de moederlijn creme zou zitten maakt niet uit, tenzij je met een gra van doen hebt. Omdat vader het cremegen bezit is de kans op een veulen met het cremegen 50%. Voor een gul zou één ouderdier het cremegen moeten bezitten en beide ouderdieren het vosgen.